< Imprimare >      ZIUA - EVENIMENT - miercuri, 3 iunie 2009

Enigma zborului Rio-Paris

La bordul avionului Air France se afla si romanca Violeta Bajenaru * Bucati din avion au fost gasite la peste 650 km de coasta Braziliei

Cautarile avionului disparut luni dimineata in Atlantic au continuat ieri, in cadrul unei operatiuni de amploare, pe zeci de mile marine, la care au luat parte nave, avioane si elicoptere militare braziliene si franceze.

Fortele aeriene braziliene au descoperit resturi ale unui aparat, printre care si bucati de scaun, la 650 km de coasta Braziliei, la nord-est de insula Fernando de Noronha, fara a putea spune cu exactitate ca este vorba despre Airbus-ul A330 disparut. Zona respectiva se afla in apropiere de locul din care aeronava a lansat ultimul mesaj. Numeroase semne de intrebare si suspiciuni - legate de circumstantele disparitiei aeronavei, pe care presa de la Paris o califica drept "un mister" - nu pot fi clarificate. Ministerul Administratiei si Internelor a confirmat ca romanca aflata la bordul avionului este Violeta Bajenaru, avea domiciliul in Franta si era originara din Buzau.

Violeta Bajenaru-Declerk, in varsta de 33 de ani, originara din Buzau, era cadru universitar la Ecole du Bois din Nantes. Aceasta a absolvit Facultatea de Relatii Economice Internationale in cadrul ASE, in 1998. Conform site-ului Realitatea.net, femeia se intorcea de la Rio de Janeiro la Paris, dintr-o calatorie de afaceri. Ea se casatorise, recent, cu un cetatean francez, dar nu a apucat sa plece in luna de miere pentru ca trebuia sa incheie un proiect, motivul principal al plecarii sale in Brazilia. Majoritatea pasagerilor avionului erau brazilieni si francezi, la bord aflandu-se si pasageri de alte 32 de nationalitati.

Fulger sau atentat

Pentru depistarea resturilor aeronavei Airbus A 330 s-au mobilizat numeroase echipaje din Spania si Sengal, iar Statele Unite si-au oferit de asemenea sprijinul. Ziarul italian Corriere della Sera nota ca echipajul unei nave cargo franceze ar fi observat in Oceanul Atlantic posibile resturi ale avionului Airbus chiar in zona in care pilotii unui alt avion brazilian vazusera niste puncte portocalii care pareau a fi focuri. Presa franceza incearca sa refaca puzzle-ul disparitiei aeronavei, punand la indoiala varianta prezentata de autoritati. "Sa fie <<fulgerul>> cel care a grabit sfarsitul cursei Rio-Paris, cand numeroase aparate sunt trasnite in fiecare an fara a suferi pierderi?", se intreba ziarul Liberation. Pentru publicatiile Le Telegramme si Le Figaro teoria unui atentat nu poate fi scoasa din calcule. Un pilot al companiei Air France a precizat, sub protectia anonimatului, ca este posibil ca un atac terorist sa fi provocat explozia aparatului. Directorul companiei Air France spune insa ca selectarea datelor trimise automat de avion a facut sa apara o "succesiune de vreo zece mesaje tehnice", semnaland ca "mai multe echipamente" cazusera in pana si provocau o "situatie total inedita". Guvernul de la Paris a reafirmat ca nu poate pune disparitia aeronavei pe seama unui act terorist, dar nici nu poate elimina aceasta ipoteza.

Rateul satelitilor

Exista numeroase semne de intrebare legate de durata mare a disparitiei de pe radare si de ineficienta satelitilor. Conform unui responsabil al Uniunii Sindicale a Aviatiei Civile, citat de presa franceza, in cazul unui zbor transatlantic Nord, disparitia de pe radare nu trebuie sa dureze mai mult de o ora si jumatate - doua ore, iar pentru un transatlantic Sud intre trei si patru ore. Specialistul nu intelege de ce sistemul de urmarire prin satelit nu a functionat in timp real.

Luciana POP

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=254047&data=2009-06-03