< Imprimare >      ZIUA - MARILE DOSARE - marti, 28 aprilie 2009

Partidele strang cu usa firmele private pentru cotizatii la pusculita de partid

Baieti, e criza de bani!

Partidele inscrise in competitia pentru europarlamentare se plang ca nu mai au destui bani pentru campanie din cauza crizei economice. Firmele asupra carora se fac presiuni pentru a cotiza la bugetele partidelor se prezinta la sediile acestora pentru a le arata bilanturile contabile prin care demonstreaza ca nu mai au lichiditati. Specialistii in consultanta politica sustin ca sunt nevoiti sa reduca cheltuielile la minimum si ca nu vom mai vedea spectacole oferite gratuit. Ministrii pesedisti si pedelisti au fost insarcinati sa puna presiune asupra societatilor comerciale, aparand astfel harta firmelor care cotizeaza si a celor care vor fi fortate sa dea drumul la bani.

Primul pas a fost facut prin Ordonanta de Urgenta privind deconcentratele, 15.000 de fideli ai PSD si PDL urmand sa fie numiti in teritoriu pentru a supraveghea strangerea de fonduri. Campania pentru europarlamentare va costa PSD si PDL intre trei si cinci milioane de euro, PNL va cheltui in jur de un milion de euro, iar campaniile PRM si cele ale UDMR se vor situa sub aceasta suma, sustin atat surse parlamentare, cat si consultantii politici. Reprezentantii partidelor se plang ca firmele nu mai sunt dispuse sa cotizeze de bunavoie, deoarece criza economica le-a lasat fara lichiditati. "Oamenii vin la partid si ne arata bilanturile contabile din care reiese ca nu au de unde sa dea. Este o problema pentru toate partidele", ne-au declarat surse din conducerea PSD, reprezentanti ai PDL si PNL confirmand si ei acest fapt. Pe langa criza economica, firmele amintesc partidelor ca au ramas neplatite facturi de la alegerile parlamentare de anul trecut si ca in scurt timp la usa lor se va bate pentru sponsorizarea campaniei prezidentiale. "Firmele sunt constiente ca miza decisiva va fi la alegerile pentru Cotroceni. Nimeni nu arunca bani in niste alegeri care nu trezesc prea mare interes pentru electorat si nu au miza directa pentru ei", ne-au declarat surse parlamentare.

Ministrii la treaba

Un rol decisiv in strangerea fondurilor de campanie va reveni ministrilor PSD si PDL, care au primit misiunea de a-si mobiliza subordonatii din teritoriu pentru a recolta bani pentru euroalegeri. Pedelistii mizeaza pe Ministerul de Finante si ANAF, in timp ce pesedistii au oferit un loc central Ministerului Agriculturii, care detine o vasta retea de agentii in teritoriu. In plus, cei de la PSD au in mana Ministerul de Interne si Administratiei, care se ocupa de organizarea alegerilor. "La Guvern, au aparut harti ale societatilor care cotizeaza si a celor care nu o fac. Sunt diferentiate cu buline de diverse culori pentru ca fiecare partid sa vada pe ce mizeaza. Se fac presiuni asupra firmelor ce se ocupa cu procesarea alcoolului, dar si a celor din constructii care urmeaza sa primeasca contracte de la stat", ne-au dezvaluit sursele citate. Pentru a nu lasa nimic la voia intamplarii, guvernantii au redactat Ordonanta de Urgenta privind deconcentratele, prin care pesedistii si pedelistii vor putea sa isi numeasca rapid oamenii in fruntea institutiilor din teritoriu. Acestia vor trebui sa puna presiune pe firme pentru a cotiza la bugetele partidelor. "Este o minciuna ca cei de la PDL si PSD nu au bani. Ei conduc, ei au banii. Se pot plange cei de la PNL", ne-a spus fostul consultant politic al premierului Tariceanu, Dan Andronic.

Consultantii sufera

"Bugetele de campanie sunt drastic diminuate, iar echipelor de consultanti li se cere sa lucreze foarte mult pe partea de creatie, sa aduca sloganuri inspirate, mesaje directe si programe politice foarte bine redactate. Cantitatea obiectelor de campanie se va diminua, iar efortul se va concentra pe capacitarea resursei umane de partid si mai putin pe <<mita>> electorala, care a fost de proportii in 2008. Partidele economisesc la europarlamentare si se pastreaza pentru prezidentiale", ne-a declarat Claudiu Saftoiu, directorul general al firmei de consultanta "Capital Promotion". Fostul strateg al PSD Vasile Dancu ne-a explicat ca se va renunta cu siguranta la campania outdoor si la marile spectacole in aer liber. El a sustinut ca alocarile de la buget nu au fost pe masura asteptarilor agentilor economici, care asteapta inca bani de la Guvern. (C.A.)

Cristian ANDREI

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=252433&data=2009-04-28