< Imprimare >      ZIUA - SOCIAL - joi, 28 octombrie 2021

Metrou pe bani japonezi

Studiul de fezabilitate pentru linia de metrou Otopeni-Gara de Nord a fost transferat de la Primaria Municipiului Bucuresti la Ministerul Transporturilor

Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a aprobat, ieri, transferarea studiului de fezabilitate de la Primaria Capitalei la Ministerul Transporturilor pentru realizarea liniei de metrou dintre Gara de Nord si Aeroportul International "Henri Coanda" Otopeni.

Investitia va fi in valoare totala de 700 - 800 milioane de euro, din care 300 de milioane de euro vor reprezenta finantare de la Guvernul Japoniei, printr-un imprumut in conditii favorabile acordat de Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC). Restul finantarii va fi acoperit de partea romana. Potrivit directorului Metrorex, Gheorghe Udriste, transferul documentatiei era necesar pentru ca Ministerul Transporturilor sa poata accesa fondurile. CGMB a platit un studiu de fezabilitate pentru stabilirea indicatorilor tehnico-economici necesari constituirii liniei de metrou, insa nu avea bani pentru a incepe lucrarile de construire.

Proiectul liniei de metrou Otopeni - Gara de Nord a fost realizat de Primaria Capitalei, iar Guvernul Japoniei l-a analizat si a decis ca este fezabil. "Documentatia exista, la ea am lucrat pe vremea cand am eram la Primaria Capitalei, iar licitatia pentru realizarea studiului a fost castigata de Metrorex. Specialistii bancii japoneze au analizat proiectul si au decis ca este fezabil. Ambasadorul Japoniei a propus apoi Ministerului Transporturilor urmatorul lucru: daca Metrorex doreste sa continue investitia, dam banii. Fapt pentru care am adresat o scrisoare, sub semnatura ministrului Radu Berceanu, Consiliului General si primarului general Sorin Oprescu, prin care am solicitat sa ne transfere toata documentatia, pentru a putea sa continuam proiectul. Ei (CGMB, n.red.) nu au nici putere financiara, nici sanse sa obtina finantare - pentru ca trebuie sa obtina garantie suverana, asa ca au aprobat astazi (ieri, n.red.) un protocol de predare-primire pe care il vom semna in zilele urmatoare", ne-a declarat Udriste.

Urmatorul pas va fi semnarea contractului de finantare cu partea japoneza. "Creditul va fi pentru 300 de milioane de euro, pe 27 de ani, cu 7 ani perioada de gratie, iar dobanda e de 1,5% pe an. Formalitatile vor fi incheiate mai devreme de sfarsitul anului. Faptul ca metroul a fost incadrat ca fiind un proiect de mediu a fost determinant", ne-a mai spus directorul Metrorex.

Magistrala nord-sud

Aceasta linie de metrou va rezolva problemele de trafic din zona de nord a orasului: din cartierul Baneasa, Aviatiei, complexele comerciale care s-au construit dincolo de Aeroportul Baneasa, centrul de expozitii Casa Presei si, mai departe, tot ce inseamna spatii de locuit, pana la Otopeni, inclusiv orasul Otopeni si Aeroportul "Henri Coanda". Lucrarile se vor incheia, conform studiului de fezabilitate, in 5-7 ani.

Gheorghe Udriste ne-a declarat si ca se prefigureaza o noua linie magistrala de metrou pe axa nord-sud a municipiului Bucuresti, care va lega Aeroportul Otopeni cu Gara de Nord si, mai departe, prin continuarea liniei 4, Gara de Nord de Gara Progresul, prin Izvor si Piata Eroii Revolutiei. Lungimea liniei de metrou intre Otopeni si Gara de Nord este de 15 km, dintre care 4 sunt deja facuti - pentru ca sunt din linia veche, de la 1 Mai la Gara de Nord - si inca aproximativ 15 km pana la Gara Progresul. "Pentru aceasta ultima parte urmeaza sa elaboram studiul de fezabilitate si sa cautam finantare. Se va crea, astfel, o a doua mare magistrala de metrou care va traversa Bucurestiul de la nord la sud", ne-a precizat Udriste.

Magda SEVERIN

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=250199&data=2021-10-28