< Imprimare >      ZIUA - CULTURA - luni, 11 februarie 2008

Dan Acostioaei expune la Tate Modern pana la sfarsitul lunii

Semnul crucii pe malul Tamisei

Pana pe 24 februarie, la Tate Modern va ramane deschisa expozitia de grup "Illuminations" (Iluminari), la care participa artistul roman Dan Acostioaei. "Illuminations" propune cinci lucrari video, ale unor artisti din zone diferite din punct de vedere religios, economic si politic, si exploreaza diverse manifestari ale credintei si ale gestului religios in contexte sociale contemporane. Curatoriata de Lucy Askew si Ben Borthwick, expozitia deschisa in muzeul de pe malul Tamisei, in luna decembrie, cu sprijinul Institutului Cultural Roman din Londra, vorbeste intr-un alt fel de limbaj despre credinta si despre ritual, despre rostul si rolul gestului ritualic in context contemporan.

"Vazuta prin intermediul camerei video, credinta este prezentata ca o parte integranta a vietii cotidiene, care poate determina in acelasi timp nevoia de reflectie si transformare. Printr-o serie de strategii, inclusiv tehnica filmului documentar si cea a observatiei, artistii examineaza pozitia individualului in relatie cu elementele care determina comportamentul moral si social.", isi prezinta cei doi curatori expozitia de la Level 2 Gallery de la Tate Modern. "Iluminari" are un dublu sens, in viziunea lor, acela de "a face lumina" prin proiectia de imagini in intunericul galeriei, si unul metaforic, ce vorbeste despre "iluminarea" prin credinta. Toate cele cinci filmulete surprind o realitate religioasa in raport cu sistemul economic si cu cel politic. Lida Abdul din Afghanistan a filmat pentru "Dome" un baietel care danseaza ca un dervish in mijlocul unei biblioteci ruinate din Kabul, miscarile lui circulare si privirea sugerand renasterea unei civilizatii distruse, din propria cenusa. Caraballo-farman, un grup de doi artisti din Argentina si Iran stabiliti in Canada, surprind in "Contours of Staying" un grup de practicanti de Falun Gong, (o practica de meditatie interzisa de guvernul chinez in 1999) care protesteaza in genunchi, in fata consulatului chinez din New York, pe un ger inspaimantator. Lucrarea "Dieu" a lui Valerie Mrejen din Franta aduce laolalta opt israelieni, evrei ortodocsi, barbati si femei, care vorbesc despre momentul in care si-au pierdut credinta, in imprejurari absolut banale, in timp ce au gustat dintr-o conserva sau au aprins lumina intr-o camera in ziua Sabatului etc. "In Fond Memory of Hip Hop", lucrarea lui Sanford Biggers din SUA, prezinta un grup de artisti in Japonia, care canta din clopote facute din metal vechi de sute de ani, amestecat cu aur si argint provenind din bijuterii hip-hop topite, artistul incercand astfel sa induca ideea de corespondenta intre diverse sisteme spirituale.

In acest context, lucrarea lui Dan Acostioaei, "Crossroad" ("Rascruce"), surprinde trecatori care-si fac semnul crucii atunci cand trec pe langa o biserica, in Iasi, orasul in care s-a nascut artistul. Vazut de curatori ca "o forma de noua fervoare religioasa, aparuta drept raspuns la cenzura din perioada comunista", gestul de a-si face semnul crucii arata, inainte de orice altceva, apartenenta la o anumita comunitate a protagonistilor. Seara, tarziu, cu putin timp inainte de a se inchide muzeul, observarea repetarii aproape infinite a semnului crucii creeaza un sentiment straniu de identificare cu o realitate care-ti este atat de aproape, incat, in timp, ti-a devenit straina. Indiferent de ocupatie, varsta sau educatie, oamenii isi fac semnul crucii, mai absent sau mai tainic asezat asupra gestului, uneori mecanic, alteori incarcat de trairea pe care o biserica, niciodata vizibila in filmul lui Acostioaei, o trezeste in cei care-i trec prin fata. In mai putin de trei minute, tramvaiele Iasiului, strazile, oamenii semnul crucii recompun in galeria intunecata de pe malul Tamisei o intreaga istorie a lumii careia ii apartinem, cu credintele ei stravechi, cu frustrarile din perioada comunista, cu noua intelegere a lumii si a lucrurilor de dupa '89, in care gestul mecanic se confunda cel mai adesea cu trairea autentica. Filmul lui Acostioaei este in primul rand o propunere spre meditatie: semnul crucii a ramas expresia unui adanc inradacinat sentiment religios sau a devenit un gest reflex...

Monica ANDRONESCU

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=232970&data=2008-02-11