< Imprimare >      ZIUA - EDITORIAL - miercuri, 22 iunie 2005

Mazgalirea BOR

Bogdan COMARONI

Nefericita intamplare de la Tanacu, imaginea de monstru cu barba rosie a parintelui Daniel, precum si kilometri de filme video produse de Hollywood cu privire la exorcizari si alte "horror"-i pot deforma grav imaginea Bisericii Ortodoxe. Cu atat mai mult cu cat, in ultimile zile, am asistat la un asalt al posturilor de televiziune asupra tragicului subiect, ce a inlocuit cu succes "Rapirea din Bagdad". Analistii au dat ghes prin talk-showuri, moderate de indivizi care mai de care nedusi pe la biserica. Si iata cum se poate crea confuzia.

Daca citim definitiile date de medici privind schizofrenia, constatam ca din punct de vedere religios, forma extrema a acestei boli poate fi usor catalogata drept posedare. Medicii afirma ca pacientul schizofrenic sufera tulburari severe la nivel psiho-somatic, descrie stari in care se confrunta cu halucinatii, aude voci, nu-si mai recunoaste propriul Eu, nu-si mai regaseste locul in societate, este urmarit de entitati vizibile si invizibile, este agresat fizic si verbal si, la extrem, are ceea ce se numeste personalitate multipla. Medicul numeste aceasta stare schizofrenie. Preotul si calugarul o numesc posedare. Medical, boala este incurabila, ameliorata prin calmante, anti-depresive etc. Religios, boala - posedarea - poate fi definitiv tratata prin slujbe de indepartare a duhurilor rele. Numite in popor "de scoatere a diavolului". In Occident, in Biserica Catolica, acest ritual poarta numele de exorcizare. Exista cazuri concrete, care au uimit lumea medicala. Medicina pare de acord ca astfel de vindecari miraculoase pot fi socotite ca "paranormale", un termen pe care stiinta il accepta mai usor aceluia de Dumnezeire, ori de Sfantul Duh.

Departe de noi de a-l absolvi de vina pe preotul Daniel, prin consideratia ca ceea ce laicii considera a fi o forma de schizofrenie, se poate asimila unei posedari diavolesti. Ceea ce s-a intamplat la Manastirea "Sfanta Treime" din satul Tanacu este si ramane o crima si cu atat mai mare este acest pacat cu cat s-a savarsit in Casa Domnului. Din aceasta pricina, anatema a cazut si peste Biserica Ortodoxa Romana, iar imaginea risca sa se deterioreze si in privinta Molitvelor Sfantului Vasile cel Mare, rugaciuni care se citesc la inceputul anului, in ianuarie, pentru un an mai bun, mai rodnic, pentru indepartarea raului, utilizate si in slujbele de alungare a duhurilor rele de la capataiul bolnavilor. Numai in anumite manastiri, unde vietuiesc sfinti parinti duhovnici, puternici si statornici in credinta, se obisnuieste sa se aduca acesti bolnavi, cu extreme manifestari schizofrenice (o boala pe care medicina n-a izbutit sa o defineasca in totalitate, asociind-o mai mult unui grup de tulburari psihice si somatice), asa-zisi "posedati", carora li se citesc rugaciunile Sfantului Vasile cel Mare, o slujba pe parcursul careia i se comanda necuratului, in numele lui Iisus, sa elibereze spiritul in suferinta. Biserica Ortodoxa tolereaza aceasta practica numai pentru acei duhovnici care au dovedit in timp ca au puterea alungarii duhurilor malefice. Or este evident ca puterile parintelui Daniel sunt mai mult decat indoielnice, metodele folosite de acesta neavand nimic de a face cu ritualul ortodox al Molitvelor. Ceea ce a facut Daniel Petru Corogeanu e o metoda proprie, care s-a dovedit a fi criminala, o combinatie intre un proces al Inchizitiei lui Torquemada si un scenariu "horror" american.

Posedarea diavoleasca nu este prevazuta in Codul Penal, nici actiunea de indepartare a satanei nu este considerata ilegala de legile civile. Ca dovada ca multe persoane apeleaza la preoti-calugari, recunoscuti, pentru vindecare. Revenind la chestiunea pe care am indus-o in debutul articolului, vina nu apartine Bisericii, in ciuda unei cohorte de analisti si psi-analisti care s-au grabit sa descarce povara in Dealul Mitropoliei. Deocamdata, implicarea liderilor religiosi s-a rezumat la ridicarea dreptului de a sluji pentru preotul Daniel. Pe viitor, poate vom afla - probabil in urma unei anchete a Sinodului - ce s-a intamplat la Tanacu din punct de vedere religios. Daca maicuta Irina, putea fi privita de Biserica ca o persoana posedata si daca asupra ei se putea interveni printr-o slujba de indepartare a diavolului, fireste, nu de forma celei folosite de Daniel. Credem ca o explicatie din partea BOR ar fi mai mult decat binevenita pentru a corecta imaginea mazgalita care s-a propagat in opinia publica in aceste zile. Cazul de la Vaslui demonstreaza ca organizarea manastireasca si uzitarea practicilor si ritualurilor religioase sunt pe undeva subrede. Nu orice calugar poate folosi sfintele taine ale Bisericii, asa cum nu orice medic poate face o operatie pe cord deshis, ci numai un chirurg specializat. Altminteri ajungem la sedinte de spiritism si partide de deochi.

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=178996&data=2005-06-22