< Imprimare >      ZIUA ONLINE - ECONOMIC - vineri, 6 iunie 2008

Raspunsul companiilor aeriene la scumpirea petrolului: Curse mai rare si mai scumpe

Zboruri mai putine si mai scumpe. Cresterea preturilor la carburanti influenteaza si companiile aeriene. Principalii jucatori din piata de profil au fost nevoiti sa reduca numarul de zboruri pentru a face fata scumpirii petrolului. Masura s-ar putea generaliza si ar putea determina cresterea preturilor la bilete. United Airlines si American Airlines au fost primele care au cedat presiunilor provocate de scumpirea petrolului. A venit acum randul celor de la Continental Airlines sa renunte la o parte din zboruri. Compania a anuntat o reducere cu 11% a curselor interne in Statele Unite, comparativ cu al patrulea trimestru al anului trecut.

Compania australiana Qantas va desfiinta la randul ei mai multe curse aeriene spre Asia, iar doua dintre principalele companii aeriene chineze, China Southern Airlines si China Eastern Airlines, isi vor reduce numarul curselor internationale, cel putin temporar. In sprijinul acestor decizii, toate companiile mentioneaza cresterea pretului kerosenului. In pofida unei scaderi nete dupa atigerea recordului de peste 135 dolari, barilul de petrol se situa joi in apropiere de 123 de dolari.

American, United si Continental au facut inca un pas si au retras zeci de aparate vechi din flota lor, avioane ce consumau foarte mult carburant si pe care concurentii straini le-au inlocuit deja cu modele mai economice. ''Vor incerca sa treaca asupra clientului o parte din supracost'', estimeaza un analist al CM-CIC Securities, citat de Rompres.

Potrivit unei note a Credit Suisse, industria aeriana americana trebuie sa-si mareasca tarifele cu un procent ce variaza intre 15 la suta si 25 la suta pentru a atinge rentabilitatea in contextul in care un baril costa 125 dolari. ''Daca unul dintre transportatori isi mareste preturile, credem ca va fi urmat de ceilalti'', apreciaza autorii notei.

Cresterea in continuare a pretului barilului de petrol ar putea sa impinga preturile in sus si sa constranga companiile sa-si innoiasca mai repede flota. Economiile ce se pot realiza cu noile modele ajung pana la 30 la suta, chiar mai mult.

A.ENCULESCU

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/news.php?id=7482&data=2008-06-06