< Imprimare >      ZIUA ONLINE - MAGAZIN - luni, 7 ianuarie 2008

Americanii lanseaza o noua ipoteza privind disparitia monstrilor preistorici

Dinozaurii au disparut din cauza... tantarilor

Doi cercetatori americani au venit cu o teorie absolut noua si suprinzatoare menita sa explice misterioasa disparitie a dinozaurilor, relateaza publicatia britanica "Daily Mail". Potrivit lui George si Roberta Poinar, disparitia uriaselor reptile s-ar datora tantarilor, insecte cunoscute pentru nefericitul dar de a transmite bolile de la o vietate la alta. Ipoteza americanilor, care explica de ce dinozaurii au disparut treptat, in cateva sute sau chiar mii de ani, nu exclude insa posibilitatea ca si vreo catastrofa sa fi contribuit la pieirea reptilelor.

Pana acum, teoria cea mai raspandita cu privire la disparitia dinozaurilor sustinea ca vina o poarta un asteroid care s-a prabusit pe Pamant in urma cu 35 de milioane de ani. Doi cercetatori americani, George si Roberta Poinar, au gasit insa o alta explicatie: potrivit acestora, responsabili de extinctia uriaselor reptile ar fi chiar minusculii tantari. Acestia, impreuna cu alte insecte aparent inofensive ar fi condus la disparitia dinozaurilor prin transmiterea bolilor, dar si prin modificarea treptata a naturii vietii vegetale. Insectele polenizatoare ar fi ajutat la raspandirea plantelor cu flori, care au castigat treptat teren in detrimentul tipului de vegetatie care predomina in acele timpuri si care constituia hrana de baza a dinozaurilor. Atunci cand dinozaurii ierbivori au inceput sa scada numeric din cauza lipsei hranei, au intrat evident in declin si pradatorii acestora, dinozaurii carnivori. Aceasta teorie, relateaza "Daily Mail", are meritul de a explica de ce extinctia dinozaurilor a fost un proces atat de indelungat, care s-a produs in decursul mai multor sute sau chiar mii de ani. Totusi, George Poinar, profesor de zoologie la Oregon State University, nu exclude posibilitatea ca disparitia dinozaurilor sa fi fost grabita de o catastrofa precum caderea unui asteroid sau a unei comete. Cercetatorul subliniaza, insa, ca un eveniment de acest tip ar fi condus la o extinctie mult mai rapida a reptilelor care populau pamantul in urma cu milioane de ani. In sprijinul teoriei lor, cercetatorii americani evoca faptul ca in insectele conservate din acea perioada, in materiale precum chihlimbarul, au fost descoperite organisme care pot provoca boli ca malaria sau dizenteria. Infectiile raspandite de insecte ar fi putut da nastere unor epidemii repetate, care au secerat treptat populatia de dinozauri, a carei imunitate era scazuta la astfel de boli. Desi studiul celor doi cercetatori americani, publicat de Princeton University Press, precizeaza ca si un eveniment geologic de amploare sau un al tip de catastrofa a jucat cu certitudine un rol in disparitia dinozaurilor, lucrarea subliaza ca procesul disparitiei urisaselor reptile nu poate fi explicat exclusiv pe baza acestei ipoteze, care omite sa indice de ce pieirea acestor animale s-a produs intr-un ritm atat de lent.

Alina OLTEANU