Comisia Europeana este de acord cu scutirea, pe o perioada de un an, a platii taxei de poluare pentru masinile Euro 4 cu o capacitate cilindrica mai mica de 2000 centimetri cubi, prevazuta intr-o ordonanta de urgenta adoptata de Guvernul roman, dar atrage atentia asupra unei 'probleme tehnice'. 'In acceptiunea Comisiei, proiectul de ordonanta de urgenta prevede o scutire temporara de la plata taxei de poluare pentru autovehiculele inregistrate oriunde in Uniunea Europeana in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009, cu conditia ca acestea sa indeplineasca unele criterii obiective (norma de poluare Euro 4 si capacitatea lor cilindrica sa nu depaseasca 2000 cmc). Diferentierea de taxa este compatibila cu legislatia UE atunci cand se bazeaza pe criterii obiective', au explicat surse oficiale din Comisie, citate de Agerpres, adaugand ca, din moment ce de aceasta scutire de taxa beneficiaza si masinile aduse in Romania din alte state membre (cu conditia sa indeplineasca aceste cerinte tehnice), scutirea de taxa nu incalca prevederile Articolului 90 al Tratatului CE.
Totusi, executivul comunitar a atras atentia guvernului roman asupra faptului ca scutirea de la plata taxei de poluare ar trebui acordata si dupa data de 31 decembrie 2009 atunci cand vor fi aduse in Romania masini second-hand care au fost inmatriculate in alt stat membru UE in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 si care indeplinesc cele doua cerinte (Euro 4 si cel mult 2000 cmc).
Comisia nu a furnizat oficial Bucurestiului punctul sau de vedere cu privire la decizia guvernului roman din 4 decembrie de a tripla valoarea taxei de poluare, insa intr-un comentariu cu caracter general, Maria Assimakopoulou, purtatoarea de cuvant a comisarului european pentru taxe si uniune vamala, a precizat la sfarsitul saptamanii trecuta ca 'in domeniul taxarii auto, nu exista o armonizare la nivel comunitar, ceea ce inseamna ca fiecare stat membru poate decide asupra nivelului taxelor auto. Totusi, toate statele membre trebuie sa respecte unele principii de baza, cum este cel al nediscriminarii. Statele membre nu pot decide sa majoreze taxele doar pentru masinile vechi, dar nu si pentru cele noi'.
Ordonanta de Urgenta prin care taxa auto pentru masinile second-hand nou inmatriculate se tripleaza a fost publicata in Monitorul Oficial de luni, 8 decembrie.
Potrivit actului normativ, taxa pentru o masina second-hand Euro 4 cu capacitate de 1.400 centimetri cubi urca la 840 euro, de la 280 de euro. Pentru o masina Euro patru cu o capacitate de 1.600 cmc taxa ajunge la 1.440 euro, de la 480 de euro. Taxa de poluare auto pentru o masina Euro 4 de 2.000 de cmc creste la 2.400 euro de la 800 de euro.
Pentru o masina Euro trei de 1.400 cmc taxa creste la 2.730 euro, de la 910 euro, pentru un autovehicul cu capacitate de 1.600 cmc taxa se majoreaza la 4.800 euro, de la 1.600 euro, iar pentru unul de 2.000 cmc taxa va fi de 7.800 euro, fata de 2.600 euro anterior.
Potrivit actului normativ, incepand cu 15 decembrie masinile Euro 4 nou inmatriculate in Romania sau in orice stat membru al Uniunii Europene, cu capacitate sub 2.000 cmc, vor fi exceptate de la plata taxei pana la sfarsitul anului viitor.