Ziua Logo
  Nr. 4144 de marti, 29 ianuarie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Nicholas Taubman: Putin este "bine-venit" la summitul NATO
 29 ianuarie, 09:54 
Ambasadorul Statelor Unte la Bucuresti, Nicholas Taubman, a declarat, intr-un interviu difuzat luni la postul The Money Channel, ca este "o idee minunata" ca presedintele Federatiei Ruse, Vladimir Putin, sa vina la summitul NATO, presedintele rus fiind chiar "bine-venit" in Romania.
"Putin a fost invitat la toate intrunirile majore ale NATO. Este bine-venit sa onoreze aceasta invitatie. Atat Romania, cat si ceilalti membri UE, trebuie sa-l intampine cu bucurie", a afirmat Nicholas Taubman in interviul acordat The Money Channel. "Rusia este intotdeauna importanta", a explicat Taubman," pentru ca este cea mai mare tara din Europa, nu numai geografic, ci si demografic. in plus, este o sursa majora de energie pentru Europa.Rusia este sidin punct de vedere politic importanta, iar invitatia adresata lui Putin este o idee minunata".
"Romania trebuie sa fie o punte catre fiecare tara din Europa"
Intrebat daca este Romania o punte intre USA si Rusia, asa cum declara presedinteleGeorge W. Bushcu ocaziavizitei din 2002 la Bucuresti, Taubman a fost evaziv: "Romania trebuie sa fie o punte catre fiecare tara din Europa. Pentru a avea succes, Romania trebuie sa fie deschisa catre toti partenerii, catre toti cei interesati . E normal sa vrei sa faci parte din piata rusa, intrucat reprezinta o economie mare atat la nivel european, cat si la nivel mondial".
Ambasadorul american a sublinat ca organizarea summitului NATO in Romania reprezinta "o oportunitate magnifica" pentru aceasta tara, mai ales in contextul in care Romania este nou membru al Uniunii Europene, avand nevoie de o ocazie "sa prezinte celorlate tari realizarile sale".
"O sa aveti parte de cea mai importanta intalnire, care a avut loc pana acum in Romania. Cu prilejul acestei intalniri, Romania va avea ocazia sa prezinte intregii lumi progresele pe care le-a facut", a mai spus Taubman. Nicholas Taubman a remarcat faptul ca atat presa internationala, catsi cea din Romania, abordeaza subiecte negative in ceea ce priveste dezvoltarea tarii. in opinia ambasadorului, acest fapt dauneaza imaginii tarii noastre. "Media critica faptul ca multe lucruri merg prost, dar, practic, mii de lucruri merg bine, fara a li se acorda, insa, atentia cuvenita. Multi vor fi impresionati de ceea ce vor gasi in Romania", a conchis ambasadorul american.
NATO l-a invitat saptamana trecutape presedintele rus Vladimir Putin la o reuniune la varf NATO-Rusia organizata in marja summitului Aliantei Nord-Atlantice din 2-4 aprilie de la Bucuresti. Daca Putin decide sa vina, participarea sa la Consiliul NATO-Rusia ar interveni intr-un moment de puternica incordare intre Moscova si Occident, dupa ce Moscova si-a suspendat participarea la Tratatul asupra Fortelor Conventionale in Europa (CFE), iar bombardierele ruse si-au reluat survolarile, revenind la practica Razboiului Rece.
Publicam integral interviul difuzat de postul The Money Channel:
Realizator: Radu Soviani - Bun gasit. Ne aflam la Centrul Cultural American si avem ocazia, onoarea sa-l intervievam pe dl Nicholas Taubman, ambasadorul Statelor Unite ale Americii in Romania. Excelenta, va multumim ca ati acceptat invitatia noastra.
Nicholas Taubman: Va multumesc pentru invitatie.
Realizator: A trecut un an de cand Romania a intrat in UE. Care este situatia actuala a Romaniei, asa cum o vedeti dvs?
Nicholas Taubman: Cred ca situatia Romaniei dupa primul an este una buna. Guvernul si alegatorii au inteles ca anumite lucruri trebuie facue, ca e nevoie de o mai buna atragere a fondurilor din partea UE, ca e nevoie de mult timp, pentru a indeplini cerintele impuse de UE si ca era imposibil ca totul sa fie realizat inainte de primirea in UE. Consider ca Romania s-a descurcat bine in primul an si ca in anii urmatori progresele vor fi si mai semnificative.
Realizator: Ce parere aveti despre economia romaneasca? Traim intr-o epoca agitata la nivel global, care ne poate afecta si pe noi.
Nicholas Taubman: Traim si intr-o epoca de mare prosperitate si ma bucur ca pot spune ca Romania isi aduce si ea contributia. Orice tara care are o crestere de 7% a produsului intern brut intr-un an, poate spune ca a avut un an bun. In plus, isi controleaza inflatia, asa cum fac toate statele, iar nivelul de trai a crescut. Toate aceste lucruri sunt pozitive. Exista si probleme si mai sunt multe de facut, dar, pe ansamblu, Romania a obtinut un rezultat pozitiv.
Autostrada Bechtel
Realizator: Una dintre aceste probleme ar putea fi infrastructura. In interviul de acum doi ani mi-ati spus ca orice zi pierduta pentru construirea infrastructurii, si ma refeream la Autostrada Bechtel, va genera costuri suplimentare. Ati avut dreptate.
Nicholas Taubman: Sigur ca am avut dreptate. Am avut dreptate in sensul ca, pentru o economie de succes, e nevoie de infrastructura. Trebuie sa ai in vedere drumurile, educatia, sanatatea, dar si multe altele, si pentru asta e nevoie de timp. O autostrada nu e ca o masina, sa o cumperi si sa o ai deja. E nevoie de ani de zile pentru realizarea planurilor si pentreu executarea acestora, pentru ca totul sa fie bine facut.
Realizator: Ce parere aveti despre intarzierile in executarea Autostrazii Bechtel? Cele mai recente date arata o crestere a costurilor pana la cinci miliarde de euro, desi, initial, erau estimate la doua miliarde.
Nicholas Taubman: Constructia autostrazii decurge conform graficului. Compania Bechtel a compensat toate intarzierile aparute in timp ce se scria noul contract. Acum sunt in grafic. Autostrada va fi terminata in 2012, cred, iar 20 de kilometri din portiunea din Transilvania vor fi dati in folosinta anul acesta. Costurile la care se face referire asa de des sunt cele negociate in contract. Nu e un contract nou, e contractul care a fost negociat de acest guvern. In sase sau sapte ani, inflatia a dus la cresterea costurilor si nici un constructor nu poate da garantii in acest sens, deoarece preturile pentru ciment sau otel au crescut substantial. In contract era mentionat clar ca, o data cu inflatia, si costurile pentru constructie vor creste.
Realizator: As avea o intrebare legata de investitorii americani. Ce parere au despre economia romaneasca? Vor sa investeasca? Noi ii asteptam cu bratele deschise sa inceapa cat mai curand, dar exista unele intarzieri. Ar putea afecta acest lucru imaginea mediului economic romanesc?
Nicholas Taubman: Nu cred ca e cazul sa vorbim despre imaginea Romaniei. E greu ca o tara care se guverneaza singura sa inteleaga ca alte guverne, alte state au un cuvant greu de spus in ceea ce face. Mai sunt anumite lucruri de lamurit cu UE. Cred ca Guvernul Romaniei, Ford Motors si UE progreseaza rapid in aceasta privinta, pentru a rezolva lucrurile in cat mai scurt timp. Sper ca acest lucru se va intampla curand.
Realizator: Ati vorbit despre economia romaneasca si despre nivelul ei de crestere. In ultimii opt ani, s-a inregistrat o crestere economica, dar exista vulnerabilitati legate de aceasta crestere?
Nicholas Taubman: Ce sa existe?
Realizator: Vulnerabilitati, puncte slabe.
Nicholas Taubman: Sigur. Intr-o economie asa de mare ca a Romaniei, situata intr-o economie si mai mare, a UE, exista intotdeauna vulnerabilitati. Pe masura ce te dezvolti, trebuie sa inveti sa controlezi inflatia si cred ca BNR a facut o treaba foarte buna. Trebuie sa ai mare grija cum abordezi impozitele, salariile si costurile guvernamentale, pentru ca actiunile tale sa nu produca inflatie.
Costurile energiei
Realizator: Traim intr-o epoca agitata, iar dvs spuneati de o epoca a prosperitatii. E o perioada cu costuri mari ale energiei. Poate afecta acest lucru economia globala, o poate frana?
Nicholas Taubman: Cred ca o afecteaza deja. Niste schimbari asa de disproportionate, ca in cazul pretului energiei, afecteaza economia, iar acest efect se resimte la nivel global. Pe de alta parte, tarile care produc si vand energie sunt foarte prospere. Insa, cu timpul, pretul unor servicii sau al unor bunuri sufera modificari provocate de mai multi factori, iar, in cazul energiei, cauzele sunt nesiguranta si schimbarile politice, dar si bunul respectiv in sine. Nu exista o criza a petrolului sau de gaz natural, dar furnizarea lor poate fi blocata sau oprita din motive politice. De aceea cresc preturile. Insa, intr-o economie de piata in care ceva, cum ar fi energia, e folosit pe scara larga, se tinde catre o medie, adica, se va ajunge la un pret mediu. Acesta nu va fi foarte scazut, dar nici foarte ridicat. Acest fenomen apare cu timpul.
Realizator: In economia americana incep sa se foloseasca din nou expresii ca "recesiune" sau "inflatie a costurilor". Cum vedeti economia americana si cum credeti ca va fi afectat restul lumii de scaderea ritmului sau de dezvoltare?
Nicholas Taubman: In primul rand, din 2001 economia americana a avut o evolutie pozitiva. E foarte prospera, iar rata inflatiei e cea mai scazuta din ultima vreme. E perioada cea mai indelungata si de cea mai mare prosperitate din istoria economica moderna a Americii si, as putea adauga, din cea mai mare parte a restului lumii. Perioada de turbulenta la care v-ati referit e normala intr-o democratie. In prezent, exista mai multe state democratice, cu economie de piata si economii mai robuste decat au fost vreodata. Acesta e un lucru bun.
Economia SUA
Realizator: Asa e. Ce ne puteti spune despre reducerea recenta a ratei dobanzilor in America, care a fost foarte brusca?
Nicholas Taubman: Federal Reserve Bank (Rezerva Federala Americana) a anticipat o posibila recesiune in SUA, estimand ca va avea loc o reducere a salariilor, ca oamenii nu vor mai cheltui si nu vor mai imprumuta asa de mult, si a incercat sa gaseasca o solutie rapida si pe termen scurt. Asta facem acum, si trebuie sa aiba grija sa nu amplifice inflatia, sa nu puna in circulatie prea multi bani, si e greu sa determini exact care e cantitatea potrivita. Dar sa nu uitam ca e an electoral. Sunt in joc interese politice, iar administratia actuala isi doreste sa aiba o imagine buna, iar cei care candideaza sunt de acord cu acest lucru. Presedintele Bush a propus un pachet de masuri care sa impulsioneze in cat mai scurt timp economia. Toti sunt de acord cu asta, dar trebuie sa gasim o solutie, ca sa platim fara sa mai facem datorii.
Realizator: E posibil sa avem aceeasi problema in Romania, dar la alta scara. E an electoral si e posibil sa cheltuim mult, agravand anumite probleme, ca inflatia sau deficitul curent. Exista riscuri majore care pot agrava aceste dezechilibrari?
Nicholas Taubman: Sigur ca exista riscuri majore. Cred ca, pana acum, guvernul a prevenit aceste riscuri si a prevazut alte surse de risc. Gestionarea bugetului a fost un proces dificil in acest an, ca si pentru urmatorul an fiscal. Romania a facut eforturi importante in acest sens, iar cei de la Ministerul de Finante, de la Banca Nationala, Guvernul, primul-ministru si presedintele inteleg ca este un proces delicat si ca nu pot oferi tuturor tot ce isi doresc, dar ca trebuie sa faca asa cum e mai bine pentru economia Romaniei.
Realizator: Miercuri, primul-ministru a afirmat ca neintelegerile dintre presedinte si primul-ministru au afectat ritmul investitiilor in Romania. Sunteti de acord?
Nicholas Taubman: Cred ca afirmatiile primului-ministru se pot regasi in orice tara din lume, si in cele mai prospere economii sunt neintelegeri intre politicieni, mai ales in an electoral, iar anul acesta se vor tine trei alegeri in Romania, ceea ce accentueaza conflictul. Politica face parte din economia moderna, la fel de mult ca si rata dobanzilor, si nu e cazul sa spunem ca nu e bine. Oricine trebuie sa aiba un cuvant de spus in privinta economiei, si cu atat mai mult cei care voteaza. 2008 va fi un an aparte pentru Romania.
Summitul NATO
Realizator: La inceputul lui aprilie se va tine in Bucuresti summitul NATO. La ce va asteptati de la acest summit?
Nicholas Taubman: Cred ca e o ocazie extraordinara pentru Romania. Va fi, dupa parerea mea, cea mai importanta intalnire organizata in aceata tara si, cu atat mai mult, in Bucuresti. E o ocazie unica pentru a evidentia progresele facute de Romania si potentialul acestei tari intr-o multime de privinte, pentru care Romania s-a straduit asa de mult. E un stat membru al NATO, al UE, si are un viitor stralucit inaintea sa.
Realizator: De ce credeti ca a fost ales Bucurestiul pentru summitul NATO?
Nicholas Taubman: Cred ca a fost ales deoarece Romania e unul dintre cele doua state intrate cel mai recent in UE, si cred ca e important ca oamenii sa inteleaga, si prin asta ma refer la celelalte state membre ale UE, sa vada ce a realizat aceasta tara. Presa critica atunci cand nu merge ceva bine, dar mii de lucruri care merg bine nu sunt mentionate suficient. Cred ca oamenii care vor vedea acest lucru vor fi impresionati.
Realizator: E posibil ca presedintele Putin, care poate deveni premierul Rusiei, sa se afle in Bucuresti atunci. La ce va asteptati? E ceva obisnuit sa inviti un oaspete asa de important la o reuniune NATO?
Nicholas Taubman: O personalitate importanta din Federatia Rusa a fost invitata la toate reuniunile importante ale NATO. E bine venit si, cum Romania il va intampina bine, la fel vor proceda si alte state membre ale NATO. Rusia este foarte importanta. E cea mai mare tara din Europa, nu numai ca suprafata, dar si ca populatie, furnizeaza o mare parte din energia din Europa, are o mare importanta politica. Da, mi se pare o idee excelenta.
Realizator: Aceasta ar putea fi prima sa vizita in Romania de cand a fost ales ca presedinte al Rusiei. Imi amintesc ca presedintele Bush, in vizita sa in Romania, in 2002, a afirmat ca Romania trebuie sa fie un pod catre Rusia. Suntem un pod catre Rusia?
Nicholas Taubman: Eu cred ca Romania ar trebui sa fie un pod catre orice tara din Europa. Pentru a reusi, Romania trebuie sa ii intampine cu bratele deschise pe toti cei care vin, concurenta si pe toti cei care au ca scop mentinerea democratiei intr-o economie de piata. Toti trebuie sa fie bineveniti. E normal sa vrei sa intri pe o piata asa de mare ca Rusia. E un stat important in Europa, ca si in lume.
"Proiectul Nabucco e inca viabil"
Realizator: In privinta energiei se poate spune ca nu suntem un pod, ci ca ne ascundem sub pod, deoarece presedintele Putin a ales Bulgaria pentru proiectul gazelor naturale, iar Romania nu a fost implicata. Ce parere aveti?/
Nicholas Taubman: Eu cred ca in istoria economiei moderne a existat un singur monopol care a avut succes, si acela numai pe plan limitat. Monopolurile nu rezista mult. Cred ca proiectul Nabucco e inca viabil, desi multi spun ca nu se va realiza. Cred ca asemenea proiecte vor reusi intotdeauna sa concureze cu asa-numitele "monopoluri", si unde exista profituri si preturi mari, exista intotdeauna si cineva interesat sa faca concurenta. O data ce apare concurenta, ai o alta abordare a monopolurilor, cat timp in tara vecina altcineva vinde acelasi produs la pret mai mic. Cred ca o economie robusta, cum are Romania, iti poate permite sa spui: "Da, va vom aproviziona cu energie" prin intermediul conductei Nabucco, si, data fiind evolutia actuala, evolueaza economiile europene, si mai ales cele occidentale vor avea nevoie de cat mai multa energie, iar Romania poate fi un furnizor important.
Realizator: Revenind la summitul NATO, exista anumite controverse intre presedinte si ministrul apararii. Credeti ca acest lucru poate afecta modul in care e vazuta Romania?
Nicholas Taubman: Cred ca, atat timp cat va exista democratie, vor exista si politicieni care nu sunt de acord, si singurul lucru cu care pot fi de acord e ca acesta e un lucru bun, deoarece asa ies in evidenta lucrurile care trebuie discutate, lucruri importante pentru tara si viitorul ei, iar daca se intampla mereu cum doreste un politician, nu mai percepi si celelalte puncte de vedere. Unii numesc asta neintelegere, dar eu o numesc "discutie politica" si asta e ceva de dorit intr-o democratie.
"E bine sa te afli in Romania"
Realizator: Sunteti in Romania de mai bine de doi ani, si, daca nu ma insel, mandatul dumneavoastra se va termina anul acesta.
Nicholas Taubman: Cam in acelasi timp cu mandatul presedintelui Bush.
Realizator: Ce ati aflat despre Romania in acest timp?
Nicholas Taubman: Romania reprezinta o oportunitate si e bine sa te afli in Romania. Romanii au o cultura apropiata de a Europei Occidentale, isi doresc o viata mai buna si sunt dispusi sa munceasca pentru asta. Romanii sunt muncitori, sunt dispusi sa lucreze in afara tarii si ofera rezultate bune pentru un salariu bun. Ai toate motivele sa vrei sa fii aici. Ceea ce ma deranjeaza e faptul ca vad tinerii plecand de aici, si cred ca e pacat. Ei spun ca doresc o slujba mai buna, dar in Europa Occidentala sau in America nu vei gasi o oportunitate ca aici. Daca esti nascut in Romania si vorbesti romana, aici e un loc potrivit pentru tine.
Realizator: Ce va place cel mai mult la Romania si ce ati imbunatati?
Nicholas Taubman: Romania e un imens amestec de culori, de oameni diferiti. In ultimul mileniu au venit aici oameni de pretutindeni, iar tara a fost dezmembrata si formata din nou cu oameni de nationalitati diferite, de trei ori in ultimul secol, cred. Cred ca e o tara de mare diversitate, care are toate defectele, dar, mai mult, are toate avantajele unui stat liber. Cred ca asta imi place cel mai mult, felul in care oamenii s-au tinut cu dintii de democratie, felul in care au profitat si au beneficiat de pe urma ei, si cred ca vor reusi sa ajunga departe.
Realizator: Ce ar trebui sa nu facem ca sa nu afectam cresterea, dezvoltarea economica a Romaniei?
Nicholas Taubman: Nu trebuie sa faceti ceea ce nu vor cei care voteaza. Daca esti politician, nu vei rezista mult in functie daca nu-ti tii promisiunile facute in campanie celor care te-au ales. Daca ai promis ceva, e bine sa-ti tii acea promisiune. Cred ca cetatenii Romaniei isi vor da seama... Cei care voteaza stiu ce vor si ce asteapta de la politicieni, si, repet, politicienii trebuie sa le ofere acel lucru sau nu-si vor mai pastra functiile.
Scandalul Nokia, un eveniment de presa
Realizator: Alegatorii din Germania pot fi nemultumiti acum din cauza mutarii fabricii Nokia. Cum sa percepem aceasta situatie?
Nicholas Taubman: Ca pe un eveniment de presa. Si in Germania se schimba locul unei fabrici, dar raman cladiri goale pe care multi si le-ar putea dori. Germania e un loc propice pentru afaceri. De exemplu, in zona din America in care sunt eu, cele mai mari trei industrii erau textilele, tutunul si mobila, dar acum s-au mutat, nu mai sunt, insa nici in acea perioada nu s-a ajuns la o rata a somajului de 5%. Daca ai o economie robusta care e dispusa sa se schimbe pentru a satisface nevoile oamenilor, ale clientilor tai, si vrei sa faci bine acest lucru, mentinand o productivitate ridicata, pentru a pastra preturile scazute, poti face nenumarate lucruri. In SUA am dovedit acest lucru. Romania are acelasi gen de oameni, care pot face si ei acest lucru.
Realizator: Poate fi acesta un indiciu sau un nou inceput, mutarea unor fabrici in Romania? Ford ar putea face acest lucru?
Nicholas Taubman: E posibil, dar eu voi pleca peste doua saptamani in America si timp de cinci zile voi merge in orasele de pe Coasta de Est impreuna cu noul ambasador al Romaniei, dl Vierita si cu membri ai delegatiei EMCEM si in cinci zile ne vom intalni cu reprezentantii a zeci de companii americane care vor sa investeasca in Romania. Vor sa vina in Romania si sa-si stabileasca sediul aici. Ei sunt nerabdatori sa discute cu noi, iar aceste discutii vor incepe de luni intr-o saptamana.
Romania, "un loc bun pentru afaceri"
Realizator: Ce le veti spune?
Nicholas Taubman: Ca e un loc bun pentru afaceri. Daca nu ar fi asa, nu ar fi atatea companii americane aici. Smithville, Emerson, Ford, Delphi. Sunt corporatii importante, care sunt citate intotdeauna primele, dar nu se pomeneste intotdeauna de companiile mici si mijlocii, dintre care multe au investit in Romania si acestea sunt cele care au creat cele mai multe locuri de munca, nu companiile mari.
Realizator: Asadar, in aceasta epoca agitata, noi am putea avea sansa sa atragem mai multi investitori straini?
Nicholas Taubman: Acest lucru se intampla deja. Ceea ce este necesar insa e un dialog productiv intre guvern si comunitatea de afaceri de aici, un dialog care sa dea posibilitatea comunitatii de afaceri sa ia parte la crearea unor legi referitoare la mediul de afaceri. Companiile trebuie sa participe la crearea acestor legi. Nu li se poate spune, nu li se poate dicta ce si cum sa faca. Trebuie sa afli ce pot face si in functie de aceasta sa creezi legea. Daca vrei legi transparente si care faciliteaza afacerile, companiile iti vor spune cum sa faci asta. E nevoie de acest feed-back, de un dialog intre guvern si companiile de aici si cele care vor sa investeasca.
Realizator: Intr-un an electoral, o saptamana de discutii sponsorizate de guvern poate fi o garantie pentru noi investitii in Romania?
Nicholas Taubman: Poti arata cu degetul slabiciunile oricarui guvern, si orice guvern are slabiciuni, dar ceea ce conteaza e ca mediul de afaceri de aici este bun, ca promite sa ramana asa, investitorii par sa fie bine primiti, au la dispozitie toate facilitatile, o excelenta forta de munca. De fapt, va exista o lipsa de forta de munca, vor fi prea multi angajatori, exista bani, daca vrei sa imprumuti, iar guvernul face posibile investitiile, desi nu e usor. Una peste alta, e un loc in care vrei sa fii.
"As investi in Romania"
Realizator: Dle Taubman, sunteti un om foarte bogat. De exemplu, ati donat 20.000.000 de dolari unui muzeu din domeniul de care sunteti pasionat, industria automobilelor. Dupa ce va veti termina mandatul, ati veni sa investiti in Romania?
Nicholas Taubman: Nu sunt sigur care sunt regulile. Cred ca exista o regula in SUA care spune ca daca detii o functie intr-un guvern strain sau ai legatura cu acel guvern trebuie sa treaca un anumit timp de la terminarea mandatului tau si pana cand poti investi in tara in care ai detinut functia. Eu trebuie sa respect regulile si cred ca va exista un decalaj. Daca as investi in Romania? Da, e o tara propice investitiilor. In prezent investesc in Europa, dar nu si in Romania. Europa e un loc bun pentru a investi.
Realizator: In ce domeniu investiti in Europa si in ce domeniu ati investi in Romania, daca v-ar fi permis?
Nicholas Taubman: In orice domeniu care ar aduce profit. Trebuie sa gasesti manageri capabili, care sa stie ce sa faca, sa vezi ce au realizat in trecut, sa ajungi sa-i cunosti, sa vezi la ce se pricep, sa pui bazele afacerii. Daca ai suficiente informatii, e greu sa gresesti. Aici vezi multe oportunitati. Multi angajati ai unor companii importante din SUA, oameni pe care ii cunosc, ma suna nu in calitatea mea de ambasador, ci la nivel personal si imi spun: ''Cred ca e un loc bun pentru afaceri. O sa ne interesam''.
Realizator: O sa se intereseze de sectorul de infrastructura, al informaticii...?
Nicholas Taubman: Nu conteaza. Orice domeniu.
Realizator: Orice domeniu. Toate au un imens potential de dezvoltare?
Nicholas Taubman: Sigur. Trebuie sa afli ce vor oamenii, de ce au nevoie si apoi sa le satisfaci acele nevoi. Nu le poti oferi ceva ce nu vor.
Realizator: Daca exista acest mare potential, de ce avem un deficit comercial asa de mare?
Nicholas Taubman: Puteti intreba acelasi lucru si despre SUA. Toti spun ca deficitul comercial nu e bun, dar depinde de context. Sigur, nu vrei sa fii in situatia de a nu mai putea iesi din groapa, insa daca nu luam in calcul energia, deficitul nostru nu e ceva rau. Nu exista un surplus, insa, datorita slabiciunii dolarului, exporturile noastre au explodat ca niciodata. Este extraordinar. Daca poti sa cumperi ceva la jumatate de pret in SUA si sa-l aduci in Europa, e grozav pentru SUA, dar producatorii europeni nu vor fi prea fericiti. Insa acest lucru se va schimba. Nu va fi tot timpul asa.
Realizator: Presedintele Reagan glumea spunand ca deficitul extern e asa de mare, incat se poate intretine singur. Acest lucru poate fi valabil pentru SUA. Este si pentru Romania?
Nicholas Taubman: In nici o economie nu te poti cumpara singur. Esti cu ochii pe concurenta, pe cineva care vede cat succes ai si vrea si el o parte, daca nu chiar tot. In economia globala exista un grad mare de interdependenta. Ce se intampla undeva are efect altundeva. Nu poti sa te izolezi si sa spui ''Vom interzice toate importurile din toate tarile''. In prima saptamana din ianuarie am fost la o intalnire la Washington la care ministrul comertului a spus: ''Succesul agriculturii scapa de saracie 50.000.000 de oameni''. Ce vroia sa spuna e ca, cu cat scadem mai mult tarifele, cu cat facem piata noastra mai atragatoare, cu atat mai multi oameni din intreaga lume scapa de saracie. E un lucru dovedit si de aceea trebuie sa cooperam in privinta tarifelor sau a agriculturii, pentru ca toti sa urmam aceleasi standarde.
Realizator: As indrazni sa va intreb ce parere aveti despre dolar.
Nicholas Taubman: As vrea sa am cat mai multi. Nu ma pricep la schimbul valutar. Cei interesati se specializeaza in asa ceva si nu castiga intotdeauna. E vorba de multe presupuneri si oricine iti spune ca stie cum se face, n-a facut-o niciodata. Daca luam niste oameni bogati care au castigat miliarde de dolari si de euro din schimbul de valuta, aproape intotdeauna dupa trei ani nu mai au nimic. Au dat totul inapoi. E un joc de noroc si nu as vrea sa fac asta. Insa daca as sti cum sa castig in mod constant din asa ceva, eu as fi cel mai bogat om din lume si nu Bill Gates.
Realizator: Ca sa aprofundam subiectul, SUA au un imens avantaj in faptul ca au multe investitii peste hotare si daca are loc o criza economica, banii se intorc inapoi. In Romania nu e asa. Nu am inceput inca sa ne investim capitalul in strainatate. Cand considerati ca se va intampla acest lucru?
Nicholas Taubman: Daca luam ca exemplu istoria SUA, veti vedea ca in primii 125 de ani principalele bunuri erau detinute de companii straine, mai ales europene. Erau companii britanice, care, desi avusese loc Razboiul de independenta, au revenit repede si au investit mult in secolul XIX. Erau companii frantuzesti, care au facut multe investitii in SUA. Acest lucru se intampla si aici, in Romania, cu bancile, de exemplu. Insa, pe masura ce Romania va deveni mai prospera si bancile romanesti vor deveni mai puternice, vor cumpara la randul lor aceste banci. Vor cumpara multe bunuri sau, cel putin, o mare parte din ele. Cand veti avea o economie dezvoltata intr-atat incat romanii sa castige de pe urma ei, acestia nu vor mai investi in Franta sau Londra, ci vor investi chiar aici. Toate aceste bunuri vor avea din nou proprietari romani.
Realizator: Unii afirma ca piata subprime va atinge un varf in primavara aceasta, in timp ce altii spun ca acest lucru se va intampla la anul. Ne puteti spune care este parerea dumneavoastra si daca acest lucru va afecta Europa si Romania?
Nicholas Taubman: Colapsul pietei subprime a fost un exces care a fost comis, daca se poate spune asa... Nu e o infractiune, insa s-a mers prea departe cu ceva care era bun in doze mici. Au vazut ocazia de a castiga multi bani, dar au uitat ca pot sa-i si piarda, ceea ce s-a si intamplat. Normal ca au existat repercusiuni. De fapt, oricine are un istoric de credit bun, care apeleaza la orice gen de institutie pentru a imprumuta bani, poate obtine acesti bani. Poate ca va plati mai mult decat acum doi ani, dar banii exista, daca e vorba de un risc de credit bun. Bancile urmaresc profitul. Nu castiga bani decat daca imprumuta si cauta chiar si in prezent riscuri acceptabile. Acesti bani sunt disponibili pentru companii, pentru corporatii, dar si pentru persoane fizice.
Realizator: Acest lucru se va intampla pe scara larga in Europa?
Nicholas Taubman: Va referiti....
Realizator: La efectul subprime.
Nicholas Taubman: Da, pe o piata de credit asa de mare cum e cea americana, e inevitabil ca oamenii sa fie afectati cand se intampla asa ceva, pentru ca e vorba de o economie globala. Ce se intampla intr-o economie importanta are efect asupra altora. E ceva ce se va rezolva, nu e sfarsitul lumii. Veti vedea ca piata bursiera va scadea. In presa nu s-a spus nicaieri ca si piata de obligatiuni se comporta la fel. Acum se castiga bani buni pe piata de obligatiuni. Nimeni nu mentioneaza faptul ca, daca se intampla un lucru, se iveste alta oportunitate. Nu poti spune ca e rau, decat daca ti-ai pierdut slujba. Nu poti spune ca e rau, fiindca se intampla alte lucruri. Capacitatea tarii de a fi flexibila, de a profita de o oportunitate se va dezvolta cu timpul, iar Romania se va descurca foarte bine.
Romanii "sa fie exigenti cu politicienii si cu guvernul!"
Realizator: Excelenta, v-as ruga sa adresati un mesaj pentru clasa politica si pentru oamenii din Romania.
Nicholas Taubman: Pentru politicieni ... Eu nu sunt politician, dar le-as spune urmatorul lucru: aflati ce vor oamenii si faceti acel lucru; asa veti cladi Romania si asa veti fi realesi. Romanilor le-as spune sa fie exigenti cu politicienii si cu guvernul. Ei sunt in slujba voastra, nu invers. Aveti grija sa existe un guvern care sa raspunda inaintea voastra, inaintea alegatorilor romani. Daca guvernul e responsabil, oamenii vor spune ce vor, iar ei stiu sa vorbeasca raspicat. Cand se intampla acest lucru, politicienii trebuie sa reactioneze.
Realizator: Se spune ca politicienii sunt cei care iau banii de la cei bogati si voturile de la cei saraci, promitand fiecaruia ca ii vor proteja de ceilalti. Sunteti de acord?
Nicholas Taubman: Suna ca o poveste a bunicii. Vor exista intotdeauna oameni care joaca la doua extreme, care incearca sa stearga orice e neplacut din ceea ce au facut sau care profita de un avantaj temporar... Acest lucru se intampla, dar, pe ansamblu, cred ca politica romaneasca se apropie de stadiul in care are in vedere interesele Romaniei, cand poate face ca aceasta tara sa-si atinga potentialul maxim. Si aceasta sansa nu trebuie ratata.
Realizator: Excelenta, eu mi-am epuizat intrebarile. Aveti ceva de adaugat pentru telespectatorii nostri?
Nicholas Taubman: Daca am o intrebare pentru ei? Nu. Sunt nerabdator sa vad ca mandatul meu aici... Mi-a facut mare placere sa vad ce se intampla intr-o tara ca Romania si imi doresc sa vad ca tinerii raman aici, iar noi am facut cateva lucruri care cred ca vor fi foarte benefice. Am putut face lucrurile la limita. Desigur, lucrurile importante trebuie facute de guvern, si pentru asta e nevoie de multa vointa politica. Ma intereseaza ca tinerii sa ramana aici, iar cei care au plecat sa se gandeasca serios sa se intoarca. Saptamana viitoare vom tine la Washington o intalnire...Ma scuzati, in New York vom avea un seminar cu Institutul Roman, vom vorbi cu mai multi studenti si vrem sa le spunem de ce ar trebui sa se intoarca in Romania la terminarea studiilor, sa analizeze atent oportunitatile de aici inainte de a spune ca pot castiga mai mult in SUA. Daca ai 22 - 25 de ani, nu te gandi doar la ce va fi la anul; gandeste-te la ceea ce va fi peste cinci, zece ani. Daca esti roman, aici vei avea parte de oportunitati. Mi-as dori mult sa vad ca se intampla acest lucru.
Realizator: Excelenta, va multumesc ca ati acceptat invitatia The Money Channel.
Nicholas Taubman: Cu placere.
Realizator: Multumesc.
M.A.B.  
Alte articole
  Dupa metoda "Pasol na turbinca", Putin vrea sa bage Romania in South Stream    (2009-01-08 20:03)
  Putin doreste trasarea unor noi obiective in cadrul relatiilor ruso-romane    (2008-04-22 14:04)
  Putin: "Ucraina are probleme transfrontaliere nerezolvate cu Romania"    (2008-04-18 20:10)
  Putin ar putea ateriza saptamana aceasta in Romania    (2008-01-14 19:53)
 Afisari: 536  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
Cooperare si credinta pt a evita Armaghedonul si Marele Cutremur   de JMJ
A r h i v a
Stirile zilei 2008-01-29
 21:16 
Primul "terorist" 112 condamnat la inchisoare este bolnav psihic
2 comentarii
 19:09 
Francezii nu vor permite preluarea ostila a Societe General
1 comentariu
 19:07 
Succesul iPhone provoaca pierderi de jumatate de miliard de dolari la Apple
1 comentariu
 19:06 
Lungul drum al transformarii Uniunii Civice in Partidul Civic Maghiar
 19:04 
Maghiarii au de ales acum intre UDMR si Partidul Civic
4 comentarii
 18:44 
Bate vant de scindare in PC
2 comentarii
 18:26 
Devorat de lupi
 18:16 
Inmultirea cu cinci - formula Timosenko pentru tranzitul gazelor rusesti prin Ucraina
1 comentariu
 18:16 
Liberalii au primit o scrisoare de la Basescu privind votul uninominal pur, dar isi mentin pozitia
1 comentariu
 18:03 
Peste o suta de cadavre de caini, descoperite intr-o comuna din Tulcea
 17:43 
Inscrierea copiilor in clasa intai, pana la 1 mai 2008
 17:17 
A aparut telefonul cu baterie lichida
1 comentariu
 16:56 
CNSAS: Cezar Ivanescu a colaborat cu Securitatea
1 comentariu
 16:40 
Romanii platesc impozite de top
2 comentarii
 16:26 
Zeus si dragonul dacic pe Columna lui Traian
2 comentarii
 16:19 
Nokia da tonul mutatului la Cluj si subcontractorilor
 16:03 
Viorel Lis isi pune pirostriile, dupa zece ani de concubinaj cu mult mai tanara Oana
1 comentariu
 16:03 
Basescu le-a transmis sarbilor ca drumul catre UE este singura solutie la problemele nationale
 15:58 
Comisia Europeana ne ameninta cu clauza de salvgardare
1 comentariu
 15:45 
Cristian Cioaca va fi eliberat conditionat
 Top afisari / comentarii 
 Fratia "Citroen" (5518 afisari)
 Traian Basescu in misiune la Belgrad (2418 afisari)
 Moartea lui Hristodoulos fragilizeaza Ortodoxia (2299 afisari)
 Clinton s-a opus intrarii Romaniei in NATO (2258 afisari)
 Samanta vrajbei (2172 afisari)
 A violat o gravida in ziua in care ii nastea nevasta (3876 afisari)
 Paris Hilton a iesit la agatat lesbiene (2372 afisari)
 Viorel Lis isi pune pirostriile, dupa zece ani de concubinaj cu mult mai tanara Oana (2274 afisari)
 Baze militare nucleare rusesti in Balcani si America de Sud (1989 afisari)
 Zeus si dragonul dacic pe Columna lui Traian (1987 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02821 sec.