Grupul de Investigatii Politice (GIP) publica documente care demonstreaza ca practica incasarii unui comision de 10% din contractele cu statul nu a fost inventia guvernarii Nastase. PSD a preluat reteta deturnarii banilor publici in buzunare private de la Traian Basescu, arata presedintele GIP, Mugur Ciuvica. In 1998, ministrul Traian Basescu a reorganizat SNCFR infiintand mai multe societati comerciale aflate in subordinea Ministerului Transporturilor intre care si Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF) SA. In fruntea acestei societati, Traian Basescu l-a numit pe Mircea Dinu, un apropiat al sau. In mai 1999, SAAF a incheiat un contract prin care a inchiriat si apoi a vandut locomotive firmei germane Karsdorfer. In paralel, in decembrie 1998, SAAF a incheiat, fara licitatie, un contract de comision cu o firma din Romania, KOR Industrie SRL, prin care se obliga sa-i plateasca acesteia 10% din valoarea contractului incheiat cu Karsdorfer. KOR Industrie SRL fusese infiintata cu doar doua luni inainte de a primi contractul de comision din partea SAAF. Dupa numai un an de la incheierea contractului de comision, KOR Industrie SRL a trecut in proprietatea firmei Karsdorfer. SAAF a ajuns astfel in situatia absurda in care platea comision pentru afacerea cu Karsdorfer chiar firmei Karsdorfer. Ministrul Traian Basescu a fost permanent la curent cu mersul afacerii cu locomotive. GIP publica documente care demonstreaza ca ministrul Basescu aproba personal pana si deplasarile in Germania ale directorului general SAAF pentru a negocia afacerile cu Karsdorfer, spune Mugur Ciuvica.
Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF) SA a fost infiintata in 1998 de Ministerul Transporturilor condus de Traian Basescu, ca urmare a divizarii SNCFR. SAAF a preluat o buna parte din activele SNCFR, respectiv vagoanele si locomotivele uzate si cele
nepreluate de CFR Calatori si CFR Marfa, urmand sa se ocupe de valorificarea acestora prin inchiriere, vanzare etc. In 21 septembrie 1998, Traian Basescu l-a numit in functia de director general al SAAF pe Mircea Dinu. In cei 2 ani in care SAAF a fost condusa de Mircea Dinu (1999 - 2000), aceasta societate a fost implicata in numeroase afaceri
necurate, in iunie 2003 PNA trimitandu-l in judecata pe Mircea Dinu pentru "abuz in serviciu in forma continuata contra intereselor publice". In mai 1999, SAAF, societate condusa de Mircea Dinu si aflata in subordinea Ministerului Transporturilor, a incheiat un contract prin care a inchiriat si apoi a vandut mai multe locomotive firmei germane
Karsdorfer. GIP publica documente care demonstreaza ca, in decembrie 1998, SAAF a incheiat, fara licitatie, un contract de comision prin care a platit 10% din valoarea contractului cu Karsdorfer unui SRL din Romania, spune presedintele Mugur Ciuvica.
Glasul banos al rotilor de tren
In 28 septembrie 1998, un cetatean roman, Ramiro Rotarescu, si doi cetateni germani, Jurgen Wilhelm Katzer si Arnfried Arthur Oeser, au infiintat firma KOR Industrie SRL. Cei doi cetateni germani detineau cate 40% din firma, restul de 20% revenindu-i lui Ramiro Rotarescu, care era insa administrator unic al SRL-ului. Dupa doar doua luni si jumatate de la infiintare, in 18 decembrie 1998, KOR Industrie SRL a primit fara licitatie din partea SAAF SA un contract de comision. Potrivit acestui contract, KOR Industrie SRL va primi un "comision de 10% din valoarea contractului care se va incheia intre firmele SAAF SA Romania si Karsdorfer Eisenbachngesellschat mBH". Contractul de comision dintre SAAF si KOR Industrie SRL se referea initial la un comision de 10% dintr-un contract intre SAAF si Karsdorfer pentru "inchirierea si/sau vinzarea a 4 locomotive". In finalul contractului de comision dintre SAAF si KOR a fost introdusa insa o prevedere conform careia "valabilitatea clauzelor prezentului contract se extinde automat, cu conditia renegocierii cuantumului comisionului, si asupra contractelor ulterioare ce se vor semna cu firma Karsdorfer". Asa se face ca, in 16 februarie 2001, in urma incheierii a 7 acte aditionale la contractul din 1999, SAAF ajunsese sa inchirieze si ulterior sa vanda Karsdorfer nu mai putin de 14 locomotive.
"Obligatiile pe care si le-a asumat KOR Industrie SRL in schimbul comisionului de 10% sunt inutile si ridicole", este de parere Ciuvica: - KOR Industrie SRL se obliga sa presteze pentru SAAF "activitati de prospectare, negociere, intermediere, asistenta" in contractul SAAF Karsdorfer. "Toate aceste activitati erau inutile de vreme ce, la data incheierii contractului dintre SAAF si KOR, aceste etape fusesera deja parcurse. De altfel, contractul cu KOR vorbeste explicit despre "contractul care se va incheia intre firmele SAAF si Karsdorfer" ceea ce inseamna ca KOR nu mai avea ce sa "prospecteze", sa
"negocieze" si sa "intermedieze", arata presedintele GIP.
-KOR Industrie SRL se obliga sa asigure SAAF "asistenta in rezolvarea directa a litigiilor cu firma Karsdorfer". "Aceasta prevedere este ilegala si absurda. Ilegala pentru ca prin Hotararea de Guvern nr.585/1998 privind infiintarea SAAF, de litigiile in care era implicat
SAAF nu se putea ocupa decat Societatea de Servicii de Management Feroviar (SMF) SA, o alta societate infiintata in urma reorganizarii SNCFR (art. 7, al. 1 din HG 585/1998). Pe de alta parte, pretentia KOR Industrie SRL de a rezolva litigiile dintre SAAF si Karsdorfer este absurda si demonstreaza ca prin acest contract nu s-a urmarit decat
deturnarea banilor publici in buzunare private", spune Ciuvica. In 15 februarie 2000, cand contractul de comision dintre SAAF si KOR era in vigoare, actionariatul KOR s-a modificat, cei doi cetateni germani renuntand la actiunile pe care le detineau. 75% din actiunile KOR au fost preluate chiar de Karsdorfer si 5% de Bernhard van Engelen, Ramiro Rotarescu pastrandu-si cele 20% pe care le detinea. Bernhard van Engelen era
directorul general al Karsdorfer si cel care, in aceasta calitate, semnase contractul cu SAAF. "S-a ajuns astfel in situatia in care KOR Industrie SRL, o firma detinuta in proportie de 80% de Karsdorfer, rezolva litigiile dintre SAAF si Karsdorfer. Cu alte cuvinte, in
litigiile dintre SAAF si Karsdorfer, interesele SAAF impotriva Karsdorfer erau aparate chiar de Karsdorfer", a precizat Mugur Ciuvica.
- Prin contractul de comision cu SAAF, KOR Industrie SRL se mai obliga la "scolarizarea personalului de exploatare si instruirea personalului de intretinere a locomotivelor". "Aceasta prevedere din contract este hilara, in conditiile in care SAAF SA, o firma desprinsa din SNCFR angajeaza un SRL infiintat in urma cu doua luni pentru a-i invata pe germani sa conduca locomotive romanesti", opineaza presedintele GIP.
"Basescu a mintit"
In aprilie 2002 Traian Basescu a fost interpelat in Parlament in legatura cu unele aspecte ale contractului dintre SAAF si Karsdorfer. Drept raspuns, Traian Basescu a afirmat ca nu avea cunostinta de acest contract si ca "ministrii nu sunt responsabili de contractele pe care le fac societatile de acest gen". "Traian Basescu a mintit. In realitate, subordonarea SAAF SA fata de ministrul Transporturilor era totala. Aceasta subordonare mergea pana acolo incat Traian Basescu era cel care aproba chiar si deplasarile in strainatate ale directorului general al SAAF SA, arata Ciuvica. In 18 mai 1999, Traian Basescu, in calitate de ministru al Transporturilor, aproba si semna "Nota de prezentare privind deplasarea in Austria si Germania in perioada 18-23.05.1999 pentru intrevederi de afaceri" a directorului general al SAAF, Mircea Dinu.
In nota aprobata si semnata de Traian Basescu, Mircea Dinu vorbea explicit despre "discutiile contractuale de vanzare a unor locomotive Diesel electrice din parcul SAAF SA pe care urmeaza sa le aiba in Germania cu reprezentantii Karsdorfer. Mai mult, Mircea Dinu ii prezenta lui Traian Basescu situatia in care se aflau in acel moment relatiile contractuale cu Karsdorfer si planurile de viitor referitoare la afacerile SAAF cu Karsdorfer. Pe de alta parte, relatia de subordonare dintre SAAF si ministrul Transporturilor fusese stabilita chiar de Traian Basescu prin Hotarirea de Guvern 585/1998 privind infiintarea SAAF pe care el insusi o promovase. Potrivit acestei Hotariri de Guvern, "statul roman, in calitate de actionar unic al SAAF, isi exercita drepturile si
obligatiile prin Ministerul Transporturilor" (art. 2, al. 2).
Ministerul Transporturilor este cel care propune spre aprobare Guvernului bugetul de venituri si cheltuieli al SAAF SA (art. 10), iar "reprezentantii statului in Consiliul de Administratie si presedintele Consiliului de Administratie sunt numiti de ministrul Transporturilor" (art. 13 al. 1). Si, potrivit art. 3 al. 2, fara acordul ministerului, SAAF nu
poate vinde sau valorifica in vreun fel activele pe care le-a preluat de la SNCFR. In aprilie 2002, raspunzand intrebarilor legate de contractul cu locomotive pentru Germania, Traian Basescu declara: "Nu am legatura cu aceste lucruri. Cand va spune cineva ca am semnat ceva sau am stiut ceva, atunci o sa vorbesc despre acest subiect".
"Documentele pe care le publicam arata ca Traian Basescu a stiut despre acest contract si a semnat acte referitoare la acest contract. E momentul ca Traian Basescu sa se tina de cuvint si sa ne spuna: 1. De ce a mintit in aprilie 2002 cand a declarat ca nu stie nimic de contractul prin care SAAF a inchiriat si a vandut locomotive in Germaniaa 2. De ce a permis incheierea contractului de comision dintre SAAF si KOR Industrie SRL, cedand astfel unui SRL obscur 10% din banii cuveniti statului romana", a mai precizat Mugur Ciuvica.