Record la casele de licitatii din Romania. O panza semnata de pictorul roman Nicolae Tonitza s-a vandut cu 96 de mii de euro, dublul sumei de la care a pornit licitatia, devenind astfel cea mai scumpa opera de arta vanduta la o licitatie publica din Romania. Pictura in ulei "Studiu pentru un portret" a batut recordul de vanzare detinut pana astazi de tabloul lui Grigorescu "Flori de nalba", lucrare care s-a vandut, in luna mai a acestui an, cu aproape 59 de mii de euro.
Licitatia pentru "Studiu pentru un portret", pictura in ulei pe carton, semnata de Nicolae Tonitza, a pornit de la 172 de mii de lei si s-a incheiat la dublul acestei sume, fiind adjudecata la pretul de peste 96 de mii de euro (320 de mii de lei).
In cadrul sedintei de licitatii de ieri, iubitorii de arta au mai achizitionat, printre altele, lucrarile ca "Nud" de Theodor Pallady, "Lotca albastra" de Constantin Artachino, sau "Peisaj" de Ion Theodorescu Sion. La categoria "arta contemporana" s-au vandut lucrari ca "Revelatie II" de Petre Velicu , "Nud in atelier" de Wanda Sachelarie Vladimirescu si "Peisaj fantastic" de Semproniu Iclozan.
Tonitza, interpretul ochilor de copii
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Nicolae Tonitza | |
| |
| |
| |
| |
|
Pictor, grafician si critic de arta, remarcat pentru portretele sale de copii, de tinere femei, pentru naturile statice, compuse in planuri mari, urmarind jocul luminii pe obiecte, Tonitza a urmat Academia de arte frumoase din Iasi. A studiat la Academia Regala bavareza de arte frumoase de la Munchen, iar intre 1909 si 1911, la Paris, a frecventat atelierul lui Pierre Laprade, unde a facut studii dupa pictori celebri. Influenta preocuparilor din epoca si-a pus amprenta asupra operei artistului, din vremea tineretii, si, astfel, calitatile sale de colorist il ajuta sa gaseasca rapid drumul spre originalitate. Problemele impresionismului, cuceririle postimpresionistilor si compozitia din stilul "belle epoque" ii vor determina hotarator optiunile estetice. Picteaza peisaje, portrete si compozitii, pe care le expune in atelierul sau din Montparnasse.
In ultimii ani ai vietii, Tonitza a trecut de la impletirea sobra dintre poezie si realitate, la o maniera cu amprente orientale, inspirata de farmecul peisajului dobrogean. Este perioada premergatoare asa-numitei "faze japoneze", caracterizata printr-un decorativism excesiv si printr-o simplificare a paletei dusa aproape pana la monocromie.