Ziua Logo
  Nr. 4069 de joi, 25 octombrie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Grupul de Evidenta SRI a monitorizat comentarii de la Melescanu, Seres, Roman, Tariceanu, Popa
"Biletele" lui Ciuvica dau batai de cap SRI
 25 octombrie, 18:30 
Mugur Ciuvica (ZIUA foto)
Comisia SRI a constatat ca persoanele si partidele vizate de cele 13 note ale Grupului de Evidenta al SRI apartin spectrului politic fata de care antipatia "factorului de decizie informat" este notorie, existand supozitia de valorificare partinitoare a informatiilor, favorizand partide sau persoane. Comisia parlamentara de control al Serviciului Roman de Informatii a elaborat un raport continand constatari, concluzii si recomandari, dupa finalizarea anchetei referitoare la cele 13 note elaborate de Grupul de Evidenta al SRI, precizand ca "cei vizati de Grupul de Evidenta sunt politicieni anitpatizati de "factorul de decizie". Ancheta parlamentarilor a fost initiata prin transmiterea catre Serviciul Roman de Informatii a comunicatului GIP referitor la monitorizarea unor lideri ai PNL, solicitand sa se precizeze daca "monitorizarea PNL si a doamnei senator Norica Nicolai intrau in competenta Grupului de Evidenta, ca structura interna a SRI, cu mentionarea destinatarilor materialelor informative". Ancheta parlamentarilor mai arata ca documentele cuprind comentarii, afirmatii, intentii ale lui Teodor Melescanu, Petre Roman, Codrut Seres, grupului de la Cluj si chiar ale premierului si ministrului Justitiei, adnotate cu "Inf. Presedinte".
Comisia SRI a mai transmis SRI "Planul tematic de control cu privire la legalitatea si oportunitatea angajarii competentelor SRI in legatura cu culegerea informatiilor si realizarea informarilor semnalate de GIP ca dovezi ale monitorizarii PNL si ale politiei politice". In acest Plan de control, Comisia SRI a solicitat Serviciului Roman de Informatii, punctual, punerea la dispozitie a 11 categorii de documente privind fondul evenimentului consumat; reglementarea activitatii Grupului de Evidenta; elementele de de planificare si valorificare a informatiilor Grupului, functie de competentele celorlalte unitati ale SRI si, totodata, in raport cu riscurile, vulnerabilitatile si amenintarile relevate; referintele de natura juridica avute in vedere in cazul informarilor respective; problemele sigurantei nationale carora ar raspunde informarile realizate; normele interne de secretizare si securizare a documentelor din categoria celor care au fost facute publice; factorii de decizie informati si masurile pe care acestia le-au dispus in interesul securitatii nationale. De asemenea, Comisia SRI a mai cerut audierea unor ofiteri ai Serviciului, inclusiv a fostului si actualului director. SRI a raspuns cu o informare de 3 file, cu 8 anexe, totalizand 19 pagini, despre care, insa, Comisia a apreciat ca "are un caracter preponderent teoretico-documentar, justificativ si cu tente evidente de escamotare a obiectivelor si solicitarilor punctuale formulate de Comisie in Planul tematic de control".
Constatari privind disfunctii grave in SRI
Sediul Serviciului Roman de Informatii
Prima constatare releva ca SRI nu a pus la dispozitia Comisiei niciunul dintre documentele de informare, facute publice de Grupul de Investigatii Politice, invocandu-se distrugerea fizica a materialelor informative si radierea formei electronice a datelor detinute, argumentand cu un articol dintr-un Ordin al directorului SRI, care stipuleaza ca "datele si informatiile neconfirmate se radiaza obligatoriu in cazul in care se refera la persoane". Comisia, insa, a respins ca nepertinenta observatia SRI, deoarece in fluxurile informarii operative curente a conducerii Serviciului si a factorilor de decizie ai statului roman nu se includ "date si informatii neconfirmate", ci doar "stiri certe, respectiv date confirmate si procesate in informatii analitice, compatibile deciziilor de securitate nationala, pe care destinatarii informarilor sunt obligati sa le ia in virtutea prerogativelor lor legale".
A doua constatare arata ca SRI nu a pus la dispozitia Comisiei actele prevazute pentru situatiile in care se distrug fizic documente sau se radiaza forma lor electronica, ceea ce ar fi impus si audierea membrilor comisiilor care au procedat la distrugerea si scaderea din evidenta a documentelor respective. A treia constatare releva ca, admintand ca s-ar fi procedat la distrugerea documentelor respective dupa doi ani de la intocmire, Comisia sanctioneaza faptul ca documentele adnotate de catre primul adjunct al directorului ca fiind vazute la datele de 15 iulie 2006, 20 iulie 2006 si 21 octombrie 2005 ar fi trebuit sa existe, deoarece nu au depasit termenul de pastrare, de doi ani. A patra constatare releva ca se amendeaza si se resping asertiunile continute in informarea directorului SRI cu privire la distrugerea ori radierea formei electronice de informare destinate factorilor de decizie ai statului, deoarece aprobarea care ar fi fost data in acest sens de directorul SRI, din 25.02.2004, contravine esential dispozitiilor regulamentului de functionare a SRI, care prevad pastrarea in evidenta si arhiva de sine statatoare a documentelor de informare. A cincea constatare arata ca se sanctioneaza faptul ca informarea directorului SRI trimisa Comisiei ocoleste aspectele de natura contrainformationala cu totul deosebite, pe fondul carora au fost posibile disfunctii majore in planificarea, organizarea conducerea si controlul activitatii Grupului de Evidenta.
Comisia SRI apreciza ca disfunctiile respective au constituit cel putin o cauza ce a provocat scurgerea de informatii catre GIP. Comisia SRI nu exclude nici faptul ca acei angajati ai SRI care au legatura cu scurgerea de informatii au ajuns sa considere ca au fost pusi in situatii de depasire a competentelor, ocupandu-se de probleme de natura celor semnalate si, in acelasi timp, au apreciat ca, ierarhic, in interiorul SRI, nu vor gasi receptivitatea necesara. De asemenea, Comisia SRI mai spune ca, admitand ca provocarea scurgerii de informatii ar avea alte mobiluri, din categoria celor ignobile, cum ar fi ranchiuna, razbunarea, lipsa de loialitate institutionala, faptul in sine ar fi cu atat mai grav, daca se au in vedere natura speciala a Grupului de Evidenta si criteriile pe care aceasta le implica pentru selectia, formarea si mentinerea in activitate a personalului. A sasea constatare retine atentia asupra superficialitatii cu care sunt tratate in informarea directorului SRI natura speciala si caracterul activitatii desfasurate, care este secret de stat. Astfel, potrivit Comisiei SRI, adresele de prezentare a informarilor Grupului de Evidenta, prin continutul lor, se refereau la persoane si obiective ale activitatii SRI, a caror divulgare este susceptibila a intra sub incidenta prevederilor legii penale care incrimineaza divulgarea secretului care pericliteaza siguranta statului. A saptea constatare retine ca premisele divulgarii au fost create si induse si de nerespectarea reglementarilor interne ale SRI in privinta protectiei informatiilor clasificate si de elaborarea documentelor de informare. A opta constatare arata ca SRI nu a furnizat Comisiei SRI suficiente elemente al caror grad de pertinenta sa nu fie indoielnic in ceea ce priveste concordanta actiunilor Grupului de Evidenta "in speta ce face obiectul controlului parlamentar" cu baza legala a activitatii SRI. A noua arata ca informarea directorului SRI creeaza si induce aparente potrivit carora activitatea Grupului de Evidenta ar fi fost premeditat scoasa in afara controlului necesar. A zecea constatare ia act de maniera inadecvata a structurii, continutului si elaborarii informarii prezentate Comisiei de catre SRI, care abunda in detalii de suprainformare, cu valente dezinformante. Potrivit Comisiei, inscrisurile in cauza denota un grav viciu conceptual, in sensul ca SRI culege informatii si realizeaza informari nu in functie de riscuri, vulnerabilitati si amenintari, ci in raport cu persoane politice, precum vicepresedintii PNL Norica Nicolai si Teodor Melescanu, liderul PFD Petre Roman sau vicepresedintele PSD Victor Ponta etc. A unsprezecea constatare observa ca persoanele si partidele vizate de informari apartin acelui spectru politic fata de care antipatia factorului de decizie informat este de larga notorietate, inclusiv internationala. Astfel, Comisia SRI apreciaza ca, cel putin in parte, nu poate fi inlaturata supozitia de valorificare partinitoare a informatiilor, care sa favorizeze anumite partide sau persoane, in dauna altora, desi o asemenea politica este interzisa SRI. A douaspezecea constatare observa ca SRI a prezentat si o anexa cu opt informari, ce include "reactii critice la adresa unor declaratii publice si luari de pozitie ale presedintelui Romaniei". Comisia remarca faptul ca presedintelui i-au fost trimise doar trei informari, iar celelalte cinci, "desi il priveau tot pe seful statului, conform titlului anexei" au fost transmise altor factori de decizie, respectiv premierului, ministrului de Externe, unor consilieri prezidentiali. Ultima constatare arata ca SRI nu a fost in masura sa prezinte o estimare evenimentului produs.
Cinci concluzii fara documente
Prima arata ca SRI nu a fost suficient de cooperant pentru a sprijini realizarea Planului de control. A doua, remarca faptul ca evenimentul produs evidentiaza serioase deficiente conceptuale si contradictii in evaluarea cauzelor si consecintelor acestora, ceea ce denota ca din partea SRI a existat mai putina preocupare pentru clarificarea fondului disfunctiilor si mai mult interes pentru forma de estompare a acestora. A treia arata ca programul SRI pentru prevenirea scurgerii de informatii nu este de natura sa creeze climatul contrainformativ adecvat naturii speciale si caracterului de secret de stat al activitatii desfasurate.
De asemenea, Comisia mai precizeaza ca Directia de Securitate Interna a SRI si Secretariatul General nu isi exercita corespunzator atributiile, iar sefii acestor structuri nu au fost receptivi la criticile adresate in urma cercetarii unor evenimente similare. A patra concluzie arata ca, in absenta documentelor de informare la care se refera adresele facute publice, nu se poate, de fapt, "concluziona in legatura cu oportunitatea si legalitatea angajarii competentelor SRI pentru culegerea informatiilor si realizarea informarilor respective". A cincea precizeaza ca distrugerea documentelor de informare constituie, in sine, o fapta interzisa de Regulamentul SRI si de legea penala. Comisia SRI avertizeaza, totusi, ca, daca vor aparea documentele care au fost anexate la respectivele "note", ancheta pe aceasta tema se va redeschide.
Politicieni monitorizati
Fostul sef al Grupului de Evidenta al SRI, Vasile Stanciu, a semnat alte noua note similare celor prezentate la sfarsitul lunii septembrie de presedintele Grupului de Investigatii Politice, Mugur Ciuvica. Documentele cuprind comentarii, afirmatii, intentii ale lui Teodor Melescanu, Petre Roman, Codrut Seres, grupului de la Cluj si chiar ale premierului si ministrului Justitiei, adnotate cu "Inf. Presedinte". Generalul de brigada Vasile Stanciu, fost sef al Grupului de Evidenta al SRI, a semnat alte noua adrese de prezentare a unor documente referitoare la oameni politici, pe langa cele patru prezentate public de presedintele GIP, Mugur Ciuvica, precizeaza Mediafax. Cele noua note au fost transmise Comisiei SRI la cateva zile dupa ce vicepresedintele GIP, Mihai Bodiu, a prezentat si a depus in original la Comisie cele patru adrese de insotire facute publice de Ciuvica. Pe baza acestor 13 note, Comisia SRI a initiat o ancheta ale carei prime concluzii au fost date publicitatii astazi. Cele noua adrese de prezentare a unor documente de informare sunt semnate de generalul Vasile Stanciu si contin urmatoarea formula: "Domnule Director, pentru informarea dumneavoastra".
Comentarii si intentii
Prima adresa se refera la "comentarii pe marginea presupusei propuneri a presedintelui Romaniei, Traian Basescu, de unire a Republicii Moldova cu Romania", cu adnotarea "Inf. Presedinte si col. Coldea", precum si cu mentiunea "V" (n.r. - vazut) a primului adjunct al directorului SRI, datata 15 iulie 2006. A doua adresa se refera la "unele afirmatii ale lui Petre Roman, presedintele Partidul Forta Democrata din Romania", cu adnotarea "V" a directorului SRI, nedatata. A treia se refera la "unele afirmatii ale vicepresedintelui PNL, Teodor Melescanu", cu adnotarea "Inf. Presedinte", nedatata. A patra se refera la "comentariile unui consilier al premierului, referitoare la relatiile lui Calin Popescu Tariceanu cu presedintele Traian Basescu", cu adnotarea "Inf. Presedinte", nedatata. A cincea se refera la "intentia senatorului Vlad Popa de a face publice unele finantari primite de Alianta DA", cu adnotarea "Inf. Presedinte, IACSE (n.r. - Inspectoratul pentru Apararea Constitutiei si Securitate Economica, din cadrul SRI)", nedatata. A sasea adresa se refera la "comentarii referitoare la intentia lui Petre Roman, liderul Partidului Forta Democrata, de a-l contacta pe presedintele Traian Basescu", cu adnotarea "Inf. Presedinte", nedatata. A saptea se refera la "demersuri de reformare a PSD, initiate de liderii grupului de la Cluj", cu adnotarea "Inf. Presedinte", nedatata. A opta adresa se refera la "comentarii referitoare la intentia ministrului Codrut Seres de a demisiona din Partidul Conservator", cu adnotarea "Inf. Presedinte", nedatata. A noua adresa se refera la "comentarii referitoare la intentiile premierului si ale ministrului justitiei de a-si asigura o eventuala retragere onorabila din Guvern", cu adnotarea "Inf. Presedinte", nedatata.
"Scorneala si intoxicare"
Senatorul PLD Nicolae Vlad Popa a declarat ca aparitia numelui sau intr-o nota a generalului Vasile Stanciu "este o poveste cusuta cu ata alba" si a catalogat-o drept "o scorneala si o intoxicare". "Toata aceasta poveste este cusuta cu ata alba si spun asta pentru ca eu nu am avut nici-o legatura, in cadrul Aliantei, cu donatiile sau alte lucruri legate de finantare", a declarat Vlad Popa. "Cred ca este vorba despre un fitil, pentru ca eu nu stiu cine a facut donatii in Alianta, stiu doar despre donatiile pe care le-am facut eu. Din punctul acesta de vedere, consider ca este o scorneala, care nu are nimic de-a face cu realitatea", a spus senatorul PLD, citat de Mediafax. De asemenea, acesta a tinut sa precizeze ca singurele declaratii pe care le-a facut "au fost despre modul in care isi procura banii presedintele Consiliului Judetean Brasov, Aristotel Cancescu, dar este vorba despre bani personali, nu despre donatii". Senatorul a adaugat ca nu are nici-o problema cu faptul ca a fost monitorizat, atata vreme cat este vorba despre "monitorizare, si nu despre o intoxicare". "Eu nu am nici un fel de jena, am principiile mele de la care nu derapez. Pot sa ma monitorizeze cat vor", a conhis Popa.
Seres: "Sunt deceptionat"
Senatorul PC Codrut Seres a declarat ca este deceptionat de faptul ca SRI il monitorizeaza cu privire la intentia sa de a demisiona din PC, si ca avea impresia ca Serviciul "se ocupa cu lucruri serioase". "Sunt deceptionat. Credeam ca SRI se ocupa de lucruri serioase. Nu credeam ca faptul ca eu ma indragostesc sau faptul ca m-am casatorit sau am divortat, ca vreau sa imi dau demisia sau ca vreau sa ma inscriu intr-un partid sau ca nu mai vreau sa fac politica, este atat de important", a explicat Seres. Senatorul PC a aratat, totodata, ca s-au facut foarte multe speculatii pe aceasta tema a plecarii sale din partid, fara ca el sa aiba vreodata intentia sa demisioneze. "Au fost chestiuni, informatii aruncate mai mult pentru intoxicare, si ma mir ca SRI-ul le-a luat de bune si le-a dat mai departe. Asta pune sub semnul intrebarii modul in care o parte din cei care au intocmit aceste note si-au cules informatiile. Nu e deajuns sa auzi doi oameni ca Seres vrea sa demisioneze, mai trebuie sa il auzi si pe Seres ca vrea acest lucru. Ma indoiesc ca vreodata m-am pronuntat ca as dori sa imi dau demisia din Partidul Conservator", a spus Seres. Senatorul PC a tinut sa mentioneze ca nu a discutat niciodata cu cineva despre intentia de a-si da demisia din PC. Referitor la faptul ca aceste note ar fi fost destinate presedintelui Traian Basescu, Seres a spus: "Ma mira ca domnul presedinte era atat de interesat de persoana mea".
Oana ROTARU, Tudor BORCEA  
Alte articole
  SRI recunoaste documentele lui Ciuvica    (Politica, 2007-10-10)
  Intoxicarea    (Eveniment, 2007-10-02)
  Cezar Preda: SRI a fost confruntat cu acuzatii menite sa-i afecteze credibilitatea si imaginea    (2009-06-29 19:29)
  Membrii Comisiei SRI nu-si asuma raportul privind notele lui Ciuvica    (2007-10-26 14:36)
  Radu Stroe: SRI nu a facut politie politica, dar biletele apartin serviciului    (2007-10-24 18:22)
  Ciuvica: PNL si PSD, spionate de serviciile secrete    (2007-10-01 16:13)
 Afisari: 264  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
A r h i v a
Stirile zilei 2007-10-25
 19:11 
Surprize, surprize: Basescu s-a dus la lansarea candidatilor PSD pentru euroalegeri
6 comentarii
 18:58 
Martirii nasaudeni din secolul al XVIII-lea vor fi canonizati
 18:38 
Isteria Elodia: Inarmat, a intrat la un procuror sustinand ca are probe despre caz
 18:04 
Becali dixit: Serviciile "comuniste, securiste" umbla pe "globuri"
 17:54 
Pentagonul vrea bani pentru o super-bomba
 17:44 
Primarul Craiovei, inregistrat injurand si amenintand presa
 17:32 
Procurorii nu mai pot asculta cand vor telefoanele
 17:16 
Instanta a blocat formarea Comisiei de la Cotroceni
 16:51 
George Bush avertizeaza: Romania, in raza rachetelor iraniene
3 comentarii
 16:50 
Anna Nicole Smith se droga in timpul sarcinii
 16:32 
Romania are sanse sa primeasca toate fondurile destinate agriculturii
 16:14 
Actiunile Petrom, record de transfer pe piata bursiera
 15:56 
Speranta moare ultima (A Mighty Heart)
 15:55 
Primarul Aradului, Gheorghe Falca, a fost trimis in judecata
 15:34 
Nicolae Dobrin, internat in stare grava la spital
 15:07 
Erdogan: Turcia, nu SUA, va decide in cazul interventiei in Irak
 14:57 
BOR reactiveaza noi eparhii in Republica Moldova
 14:24 
Voronin propune recunoasterea proprietatii transnistrene
1 comentariu
 13:52 
Vosganian: Taxa de prima inmatriculare nu se modifica pana la un acord cu CE
1 comentariu
 13:45 
Parlamentul European vrea sa interzica complet fumatul la locul de munca
 Top afisari / comentarii 
 Falimentul selectionerului Gigi (3506 afisari)
 Un baptist orthodox (3314 afisari)
 Misterul mortii lui Edgar Allan Poe (2855 afisari)
 Constitutia, hartia igienica a presedintelui tarii (2787 afisari)
 Azi e Ziua Regelui (2581 afisari)
 George Bush avertizeaza: Romania, in raza rachetelor iraniene (648 afisari)
 Isteria Elodia: Inarmat, a intrat la un procuror sustinand ca are probe despre caz (465 afisari)
 Surprize, surprize: Basescu s-a dus la lansarea candidatilor PSD pentru euroalegeri (436 afisari)
 AC Milan - Sahtior 4-1 (315 afisari)
 Martirii nasaudeni din secolul al XVIII-lea vor fi canonizati (279 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.08812 sec.