Ziua Logo
  Nr. 4451 de luni, 2 februarie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »


Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.



Nume:
Parola: 
Utilizator nou »      Parola uitata »
Memoreaza datele de autentificare?

Legea "Ochiul si timpanul" incalca normele europene

Initiatorii legislatiei "Ochiul si timpanul", de stocare a datelor privind comunicatiile electronice, ne spun ca aceasta e conforma cu legislatia europeana. In realitate, legea cu pricina, 298/2008 si proiectul normelor de aplicare a acesteia incalca Directiva europeana (DE) 2006/24/EC pe care pretind ca o implementeaza. DE stipuleaza ca "este fundamental ca statele membre sa ia masuri legislative pentru protejarea drepturilor cetatenilor" in legatura cu stocarea datelor.

Autorii legislatiei romanesti au inlaturat deliberat orice prevedere privind controlul operatorilor si garantiile privind respectarea drepturilor omului. Din punct de vedere tehnic, depinde numai de buna credinta a operatorului sa selecteze doar datele solicitate de lege, locul, durata convorbirii, nu si continutul acesteia. Pe operatori nu-i verifica nimeni, potrivit legii romane, care nu face decat sa institutionalizeze si sa legalizeze o stare de fapt. Adica echipamente, softuri, personal, neauditate si necontrolate de nimeni.

In S.U.A si UE, comisia parlamentara de resort, respectiv autoritatile nationale de reglementare, selecteaza un anumit numar de firme care fac auditul modului cum operatorii de comunicatii electronice respecta legea. Operatorii aleg una dintre aceste firme pentru a face auditul operatiunilor sale. Este interzis sa invite doi ani consecutiv aceeasi firma. Firmele de comunicatii, ca si personalul care lucreaza la stocarea datelor sunt auditate de autoritati omologe ORNISS din Romania (Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat). In lipsa certificatului ORNISS, salariatii respectivi pot fi ofiteri acoperiti ai serviciilor secrete romanesti sau pot aduce atingere sigurantei nationale ca agenti straini. In fiecare an, autoritatea de reglementare in comunicatii din tara respectiva face cel putin un control de fond la operatori. Fiecare operator trebuie sa aiba un Registru Unic in care se inregistreaza orice interventie umana in sistemul de stocare a datelor. Programele software utilizate pentru stocarea datelor trebuie sa aiba o rutina de inregistrare (o aplicatie care sa inregistreze orice interventie a operatorului uman). La fiecare resetare a sistemului sau o data pe zi, trebuie sa existe o rutina de verificare care se declanseaza automat si ale carei rezultate se inscriu in Registrul Unic. In Marea Britanie un parlamentar poate sa ceara verificarea oricarui operator.

Instructiunile de aplicare a acestor legi s-au dezbatut timp de patru-opt luni. La noi, prin incalcarea Legii 52/2003, a transparentei actului de guvernare, se doreste dezbaterea normelor de aplicare a "Ochiului si Timpanului" intre 29.01.2009 - 13.02.2009, desi Legea 52/2003 prevede minim 30 zile.

In Germania, normele de aplicare a legii respective sunt cuprinse intr-o carte de 800 de pagini, in timp ce normele romanesti de aplicare au la capitolul "Tehnologia" doar 88 de cuvinte, iar Legea 298 doar doua file. In S.U.A, normele de aplicare cuprind 20 de seturi voluminoase cu instructiuni pentru audit, pentru comisia parlamentara de resort, instructiuni separate pentru mail, telefonie celulara etc. Si beneficiarii informatiilor, FBI, CIA, NSA au propriile seturi de instructiuni. Nimic despre toate acestea in legislatia securista romaneasca.

Legea 298/2008 a primit aviz negativ din partea Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) pentru ca se incalca acquis-ul comunitar in ce priveste protectia datelor. In mod pervers, initiatorii au inlaturat din Legea 298 orice forma de control. Din proiectul initial al Legii 298 a disparut Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) pe motiv ca exista prevederea privind ANSDCP. Dar aceasta din urma nu are competentele tehnice, de control si personalul ANRC. Initiatorii nu au prevazut deliberat in lege obligativitatea constituirii bazelor de date de catre operatori. Daca nu exista baze de date, nici ANSDCP nu are obiectul muncii, baza legala de a interveni, fiind scoasa din joc. Guvernantii ne mint ca daca nu se trec normele pana pe 15 februarie vom fi sanctionati (infrigement) de UE. Ei ar putea cere si primi o perioada de conformare pentru aceasta lege sensibila. In schimb, Romania tocmai a fost sanctionata de UE la cererea comisarului pentru Societatea Informationala, Viviane Reding, pentru incalcarea independentei ANRC, schimband ilegal doi presedinti ai acesteia, ambii castigand in instanta procesele cu statul.

Fiecare operator trebuie sa aiba un Registru Unic in care se inregistreaza orice interventie umana in sistemul de stocare a datelor.

George SCARLAT
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Diversiunea Ciorogarla (3936 afisari)
 Statul fara caini (3793 afisari)
 Incest cu voie de la magistrati (2992 afisari)
 Severin: Guvernul curcubeu cade la anul (1907 afisari)
 Calutul troian (1238 afisari)
 Scene nud cu actrita Keira Knightley! (VEZI FOTO) (3835 afisari)
 Actorul Nick Nolte arata ca un vagabond! (FOTO) (3693 afisari)
 Enigma pentru lumea medicala: Fetita care refuza sa creasca (3498 afisari)
 Noua jucarie sexuala a Madonnei (FOTO) (2444 afisari)
 LIVE Liviu Dragnea: Imi depun demisia de onoare din functia de ministru de Interne (2270 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00541 sec.