Ziua Logo
  Nr. 4080 de miercuri, 7 noiembrie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »


Pentru a putea trimite un articol trebuie sa va autentificati.



Nume:
Parola: 
Utilizator nou »      Parola uitata »
Memoreaza datele de autentificare?

Trabantul isi aniverseaza cei 50 de ani la Zwickau

Masina-simbol a fostei Germanii de Est, Trabantul, implineste 50 de ani de existenta. ''Trabi'' a devenit faimos pe 9 noiembrie 1989, cand Zidul Belinului a cazut si mii de germani din Berlinul de Est au pornit spre Vest la volanul autoturismului cu motor in doi timpi. Imaginile au facut inconjurul lumii, iar Trabantul a ajuns pe prima pagina a cotidianului american ''The New York Times''. Automobilul a fost conceput ca un raspuns comunist la modelul Volkswagen insa la un cost mult mai mic si nu a suferit modificari pana in 1991, cand productia acestuia a incetat. Trabantul a ajuns pe lista revistei ''Times'' a celor mai nereusite masini din toate timpurile, alaturi de Yugo GV, Fiat Multipla dar si de BMW seria 7 si Jaguar X-Type.

Cunoscut pentru "caroseria din carton", Trabantul era de fapt acoperit cu fibra de sticla ranforsata cu fibre de lemn si bumbac. Considerat raspunsul Germaniei de Est la mult mai stilatul Volkswagen, Trabi fumega ca un turc si de multe ori ramanea fara semnale din cauza electronicii.

Uzina de la Zwickau a produs aproximativ 2,2 milioane Trabant 601, cel mai cunoscut model, in perioada cuprinsa intre 1964 si mijlocul anilor '80. Masina avea o viteza maxima de 100 kilometri pe ora iar clientii aveau de ales trei culori: crem, bleu ciel si verde pastel. Pretul extrem de accesibil a facut din ''Trabi'' o adevarata masina ''a poporului''. Doritorii economiseau bani timp de un an dar erau nevoiti sa astepte intre 10 si 15 ani pentru un exemplar nou-nout. La 30 aprilie 1991, uzina din Zwickau producea ultimul Trabant, de culoare roz-bombon.

In prezent, un Trabant 601 poate fi cumparat pentru aproximativ 1.000 de euro in timp ce un model complet restaurat poate ajunge pana la 10.000 de euro.

Insa, dupa caderea Zidului Berlinului, Trabantul nu a putut face fata masinilor occidentale. Posesorii lor au inceput, treptat, sa le abandoneze fara numere de inmatriculare si cu seria motorului stearsa, pentru ca, in Germania, abandonarea autoturismelor este pedepsita de lege. In 1989 erau inmatriculate 1,8 milioane de Trabanturi, iar in prezent mai sunt doar 52.432 de exemplare.

Pe Internet exista peste 130 de fan cluburi in Germania si altele in intreaga Europa si in SUA. Cateva mii de entuziasti sunt asteptati la sfarsitul acestei saptamani la Zwickau, pentru petrecerea aniversara.

Adrian ENCULESCU
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 CIA si extraterestrii (4444 afisari)
 Teroarea Rosie, la 90 de ani (2605 afisari)
 SIE nu stie (2125 afisari)
 Romania domnului Cioroianu (2097 afisari)
 Iuscenko a inspectat insula Serpilor si canalul Bastroe (1877 afisari)
 Voronin recunoaste ca Moldova este a lui Stefan cel Mare (453 afisari)
 Romanca agresata la Milano (366 afisari)
 Caini vii aruncati intr-o groapa plina cu lesuri (349 afisari)
 SUA nu mai tin cont de Rusia in privinta scutului antiracheta (321 afisari)
 Viktor Iuscenko si-a tras insula (319 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01353 sec.