Ziua Logo
  Nr. 4451 de luni, 2 februarie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »

Educatie

2009-02-02

Comentarii: 3, forum INCHIS

     Listare: comuna | separata     Ordonare: cronologica | inversa

ionea
2009-02-02 19:27:19

comentarii vechi

Atunci cand s-a lansat manualul, cu mult tam-tam, am scris cateva articole care pot fi gasite pe http://scoalaromaneasca.weblog.ro Iata aici trei dintre ele:

36
O istorie a comunismului cu voie de la securitate

La Bucureti s-a lansat, cu mare pomp, primul manual despre istoria comunismului tiprit pe furi de editura Polirom. De ce nu Humanitas, doar se cunoate admiraia extatic a domnului Liiceanu pentru un anume personaj… dar s trecem! Istoria comunismului ar fi trebuit s fac de muli ani parte din programa colar obligatorie a ultimei clase a colii generale. Asta ns presupune ca istoricii, eventual chiar Academia Romn, s elaboreze o program care s fie pus n discuia specialitilor, apoi s se organizeze un concurs la care s se prezinte mai multe manuale alternative, n sfrit editura, sau editurile care au ctigat licitaia s tipreasc manualele. Eu a vrea s vd un manual scris de acad. Al. Zub, sau de Ioana Boca, nu unul scris "cu voie de la securitate", aa cum se trag focuri de arm cu tire de la poliie n cunoscuta pies a lui Caragiale!
Pericolul pe care-l prezint un asemenea manual este foarte mare. A deforma istoria recent este mult mai ru dect a o ignora. Nu am vzut manualul, dar iat ce informaii am:
Autorii sunt doi profesori necunoscui, unul de la o coal general din Bucureti, altul de la un liceu din Orova, un cercettor de la CNSAS, instituie tot mai contestat pentru felul n care transform dosarele de securitate n instrumente de antaj politic, sau de discreditare, doi membri ai celebrei comisii Tismneanu, care au contribuit la redactarea acelui document infam care scoate poporul romn i biserica drept vinovai pentru crimele comunismului. Cum au fost selectai, de ctre cine, de ce ministerul a dat girul su acestor autori care pot fi foarte buni, dar acest lucru trebuia s rezulte dintr-un concurs? De ce editura Polirom? Cine a finanat? Ce caut la lansarea manualului ambasadorul rilor de Jos n Romnia i directorul Fundaiei Konrad Adenauer? Cine i-a dat "sarcin" domnului Stelian Tnase s fac "referatul" care confirm caracterul tiinific al manualului? Domnul Marius Oprea, preedintele IICCR, spunea c se respect indicaii ale UE. Bine c nu ale URSS!
Dac privim cuprinsul manualului, constatm cteva greeli majore, care probabil sunt amplificate n text. Astfel, trecerea la comunism este marcat, ca-n epoca de aur, prin 23 august 1944, cnd de fapt putem vorbi despre abolirea complet a democraiei abia la 30 decembrie 1947, cnd ultimul i cel mai autentic garant, Majestatea Sa Regele Mihai I, este detronat i exilat. Actul de la 23 august a fost un act eroic al Regelui, prin care acesta nu "a dat ara pe mna comunitilor", ci a scurtat rzboiul cu ase luni, intrnd n marea coaliie antifascist, fr s tie c "aliaii" din Anglia i SUA l vor trda. Manualul vorbete despre "demografia politic" a PCR, dar vorbete i de rolul evreilor, al ruilor, al ungurilor etc. n "implementarea" comunismului la noi? Este acest regim "ilegitim i criminal" un produs al sufletului i minii romnilor? n capitolul 11, intitulat "Rezisten i disiden n timpul regimului comunist" este eludat rezistena ntregului popor, de-a lungul ntregii perioade, la comunism, exagerndu-se fenomenul de "disiden" care de multe ori era doar o expresie a luptei pentru putere, ca n cazul Lucreiu Ptrcanu. n sfrit, n aceti ani totui romnii au trit i au creat, avem literatur, teatru, muzic, art plastic, tiin, sport, industrie, construcii de orae sau baraje, de osele sau gigani industriali, nu suntem o ar ieit cu totul din rndul lumii. Nu se vorbete despre "rezistena prin cultur", concept de altfel ironizat de securitate. DVD-ul care nsoete manualul probabil are programul de televiziune de dou ore, demonstraiile omagiale, cntece pioniereti, dar ar trebui s aib i nregistrri cu Nichita Stnescu ori Amza Pelea, i spectacole cu "oprle", iar "motenirea" de dup 1989 nu st doar n faptul c ranii beau la crm n timp ce soldaii le salveaz bunurile de la inundaii, poate mai elocveni ar fi civa politicieni…
n sfrit "bomboana de pe coliv", cum se spune: cteva zeci de profesori vor fi "instruii" cum s predea acest att de "ginga" obiect, ca nu cumva, Doamne ferete, s se fac "greeli ideologice"! Iat-i i pe actualii "propaganditi"! Ce-ar fi s existe, totui, un capitol cu portretul-robot al unui "activist de partid" i cu portretul-robot al uni "securist"? Poate astfel elevii ar recunoate mai uor "motenirea" comunist…

9 sept.

ionea
2009-02-02 19:28:44

al doilea articol









39
Istoria comunismului: manualul !

n sfrit, am n fa manualul de istorie a comunismului n Romnia. Cntrete o jumtate de kilogram, este fcut din cea mai scump hrtie, tiprit n condiii grafice excelente, nsoit de un DVD i cost 22,95 lei. Pe copert o caricatur nfind ase marionete (tot atia sunt i autorii!) manevrate de un personaj cu mantie roie n care eu l vd pe "vrjmaul". Textul este foarte dens, plin de informaii de la "surse" (probabil o ncercare de a-i familiariza pe elevi cu limbajul securitii!), excelent manipulate pentru a (de)forma contiina elevilor n sensurile pe care le anticipam acum cteva sptmni.
Cea mai grav idee care se bag n capul elevilor este aceea c tradiia comunist este veche n Romnia, c n perioada 1944-1947 comunitii romni au "preluat puterea", deci c n Romnia comunismul nu a fost adus de tancurile sovietice, nu a fost "implementat" de alogeni, ci este o etap a istoriei noastre care trebuie tratat ca atare, "fr ur i prtinire", cum spune chiar domnul dr. Marius Oprea n prefa. n acest sens, sigur c vina trebuie dat pe intelectualitate, pe oamenii de cultur i pe preoi, chiar dac doar subliminal. Singurul scriitor fotografiat n manual este Mihail Sadoveanu, discutnd cu Gheorghiu-Dej i Vasile Luca (p.55), iar la p.32 exist chiar o tem: "Pornind de la sursele (!!) 14-15 realizai o investigaie personal cu tema "Intelectualii comuniti din Romnia"". O alt fotografie are ca legend:"Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romne, Teoctist, mpreun cu Nicolae i Elena Ceauescu, la o mas festiv"(p.108) i elevii l vd pe Patriarh ciocnind un pahar de vin cu Elena Ceauescu! Despre celelalte biserici nu se spune chiar nimic, dar despre Biserica ortodox se spune c a fost "subordonat", c i s-a cerut "colaborare necondiionat" i c "desemnarea lui Ioan Marina, preot de ar, n poziia de patriarh al Bisericii Ortodoxe Romne (BOR), sub numele de Iustinian, a fost momentul n care a nceput supunerea total a Bisericii. Compromisurile acesteia din perioada urmtoare au favorizat aciunea de scoatere a oamenilor de sub influena religiei, iniiat de statul comunist"(p.101). Asemenea blasfemii nu erau de auzit nici n vremea despre care vorbim!
Capitolul intitulat "Literatura, filmul, arta plastic, muzica" are exact 25 de rnduri i nu spune mai nimic. "Sursele" sunt luate dintr-un "Raport final al CPADCR" din 2006 (asta da, documentare!). Arta plastic este prezent prin reproduceri ale unor picturi de Sabin Blaa (p.103), Constantin Piliu (p.104), Augustin Lucaci (p.106), Eugen Palade (p.108), toate proslvindu-l pe Nicolae Ceauescu. Se d impresia elevilor c scriitorii, pictorii, toi artitii din Romnia n-au avut altceva mai bun de fcut dect s ntrein "cultul personalitii"! Poezia este prezent printr-un singur text de Mihai Beniuc (p.103) total ilizibil, deci deloc revelator pentru ce a fost "realismul socialist", scris n 1965 cnd acesta se cam terminase, iar minirevoluia cultural a lui Ceauescu nc nu ncepuse. Despre "rezistena prin cultur", despre care a fost rolul celor mai muli dintre intelectuali Romniei n timpul comunismului, de meninere a credinei, de formare a contiinei, de pstrare a speranei nu se sufl o vorb. "Modele" pentru spaiul public sunt Ilie Nstase, Nadia Comneci i Cristian Gau."Actorii i cntreii au populat, la rndul lor, spaiul public (…) exprimarea lor artistic fiind ns atent supravegheat" (p.133). Doar atta se poate spune despre rolul imens al teatrului, dar i al literaturii, n contracararea propagandei comuniste? Se citeaz Orwell sau filme nemeti, dar autorii nu au auzit despre "Cel mai iubit dintre pmnteni", nici despre soarta lui Marin Preda? "Cele cteva repere culturale, etice, estetice oferite publicului romnesc de postul de radio Europa Liber erau receptate n spaiul privat al locuinei (sic!) i oricum nu puteau face obiectul vreunui discurs rostit public" spun autorii manualului. Fr s vreau s minimalizez activitatea postului de radio american, trebuie s spun c adevratele "repere culturale, etice, estetice" au fost create de oamenii de cultur din Romnia i nu putem reduce o jumtate de secol de cultur la "Cenaclul Flacra" al lui Adrian Punescu(p.132)!

30 sept.


ionea
2009-02-02 19:30:52

al treilea articol promis

mai sunt cateva pe blogul http://scoalaromaneasca.weblog.ro

40
Istoria comunismului: rezisten i disiden

Capitolul 11 (pp. 150-167) din manual se cheam chiar aa: "Rezisten i disiden n timpul regimului comunist". Atomizarea informaiei prin citarea "surselor", dezinformarea fie prin omisiune, fie prin comentariu duc la poate cea mai contestabil parte a manualului. nc de pe prima pagin se afirm, fr probe, c rezistena armat din muni a fost asemntoare celor din celelalte ri din "lagrul socialist". Poate ar fi trebuit nite date comparative, care s arate c rezistena eroic a poporului romn a fost cea mai ampl i a durat cel mai mult n timp, c aceasta este cea mai elocvent dovad a faptului c poporul nostru nu a primit comunismul cu resemnare, c lupta armat a fost urmat de rezistena tcut de pn n decembrie 1989. Este adevrat c n 1964 sunt eliberai deinuii politici chiar i din domiciliile obligatorii din Brgan, dar asta nu nseamn c regimul a renunat la msurile dure. Chiar manualul l citeaz pe Nicolae Ceauescu atunci cnd cere arestarea lui Paul Goma "pe motiv de spionaj"! Era simplu s se inventeze un motiv pentru a fi nchis cineva, sau chiar putea fi internat n spitalele de psihiatrie. Este drept c aceste cazuri sunt mai rare, deoarece la "teroarea de catifea" romnii au rspuns cu o rezisten mut. Sigur c, atunci cnd Paul Goma i spunea securistului "m banditule!", rspunsul era pe msur. Al. Paleologu are chiar o carte care se numete "politeea ca arm". Puteai foarte bine s fii politicos, chiar amabil cu securistul care te urmrea, dar s realizezi acea "rezisten tcut" care nsemna pentru ran s nu se duc la munc la "colectiv", pentru muncitor s se fac doar c muncete dup principiul "ei se fac c ne pltesc, noi ne facem c muncim", pentru intelectual s sublinieze prin opere de art, prin prestaia de la catedr, prin tot ce fcea absurditatea dictaturii. Poeziile publicate de Ana Blandiana n Amfiteatru, apoi celebrul Arpagic, atitudinea doamnei Doina Cornea - i putem da exemple cu miile – sunt picturi n fluviul care va mtura dictatura n 1989, dar care nu sunt recunoscute, deoarece evenimentele din decembrie l-au dat jos pe Ceauescu, nu i nomenclatura. Fotii activiti i securiti, judectori i procurori sunt interesai s-i nsueasc ei, printr-o uria impostur, meritul de a fi terminat regimul comunist. Mai lipsete s gsim n manual un capitol dedicat luptei anticomuniste a securitii!
Pentru a crea confuzie, se spune c dup 1964 nu a mai fost vorba de "rezisten", ci de "diziden", nesemnificativ n comparaie cu Polonia sau Cehoslovacia! "Spre deosebire de alte ri din regiune, – se spune la p.155 – n Romnia dizidena a fost redus, pe de o parte din cauza lipsei unei tradiii civice, iar pe de alt parte din cauza cooptrii masive a intelectualitii de ctre partidul-stat". Aici m consider insultat personal. Va s zic un profesor care primete un salariu mai mic dect un muncitor care mtur prin hal, care-i trimis la munc forat n agricultur, apoi st n coli nenclzite i pred la clase cu efective de dou ori mai mari dect scrie n lege, umilit de activiti semianalfabei (un "studiu de caz" ar trebui s-i compare pe activitii de atunci cu activitii de acum!) este "cooptat" de statul-partid, st la mas cu sceleraii! Pentru ca s fie posibil diversiunea, subcapitolul al doilea amestec rezistena tcut din anii 1964-1989, care a fost destul de divers, de la micarea lui Paul Goma i poziia public a doamnei Doina Cornea, la sindicatele libere, greve i demonstraii care au culminat cu Braov 1978, cu "dizidena" real, de la Lucreiu Ptrcanu la "Scrisoarea celor ase" i Ion Iliescu, iar printre "surse" este citat o scrisoare prin care profesorii de la politehnica timiorean "au luat la cunotin cu indignare de aciunea huliganic a unor studeni incontieni, ndreptat mpotriva ordinii din ora"(sic!,p.166), pentru a vedea elevii cum "colaborau" profesorii cu partidul-stat. Autorii nu tiu c un asemenea "document" era adus de ctre un activist, profesorii l ascultau i eventual aplaudau la comand? Att! Partidul a fost tot timpul nelegitim, el regiza asemenea adeziuni, n care nimeni nu credea.
n rezumat, "rezistena" n Romnia nu a ncetat nici o clip; ea a fost pn n 1964 preponderent violent, armat, iar apoi la "teroarea de catifea" s-a rspuns cu o rezisten tcut, dar nu mai puin hotrt. "Dizidena" din Partidul Comunist a fost cu totul sporadic, poate chiar "aranjat", iar "dizideni" ca Ion Iliescu, sau Silviu Brucan erau doar marginalizai, dar partidul avea grij s-i pstreze n nomenclatur, pentru a le perpetua privilegiile. Confuzia din manual ntre "Rezisten" i "Diziden" este, evident, intenionat.

7 oct.


« Sumar articole
Cauta comentariul care contine:   in   
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Diversiunea Ciorogarla (3936 afisari)
 Statul fara caini (3793 afisari)
 Incest cu voie de la magistrati (2992 afisari)
 Severin: Guvernul curcubeu cade la anul (1907 afisari)
 Calutul troian (1238 afisari)
 Scene nud cu actrita Keira Knightley! (VEZI FOTO) (3835 afisari)
 Actorul Nick Nolte arata ca un vagabond! (FOTO) (3693 afisari)
 Enigma pentru lumea medicala: Fetita care refuza sa creasca (3498 afisari)
 Noua jucarie sexuala a Madonnei (FOTO) (2444 afisari)
 LIVE Liviu Dragnea: Imi depun demisia de onoare din functia de ministru de Interne (2270 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00664 sec.