Ziua Logo
  Nr. 4465 de miercuri, 18 februarie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »

Editorial

2009-02-18
Alex.Pandrea din Bucuresti (...@fastmail.fm, IP: 81.196.18...)
2009-02-17 21:49
INDREPTAR PENTRU MINCINOSI

INDREPTAR PENTRU MINCINOSI
Avand in vedere cat de raspandita este minciuna cred ca cateva aspecte psihologice sunt necesare.Iata ce spun o serie se autori despre comportamentul mincinos.
Este mai usor sa ascunzi sau sa te ascunzi in spatele cuvintelor. Te tradezi mult mai usor prin mimica sau gestica. Mainile sau fata noastra sunt mai sincere, mai transparente.
Jankelevitch M. a explicat ca punerea la index a minciunii se face „prin mecanisme sociale pe care trisorul le afecteaza, ci prin periculoasa facilitate a inselatoriei sale. Totul se poate spune, daca nu se face, caci daca nu se poate actiona asupra lumii fizice in intalnirea cu determinismul, limbajul, el, este la dispozitia noastra autocrata si la o desavarsita discretie…Unde se va opri mincinosul? Cine ar putea sa-l impiedice sa se serveasca de parghiile trucurilor sale, de a falsifica conform bunului plac al manevrei semnelor? Cuvintele sunt primele care-l ispitesc pe om de a minti. Prin recul, limbajul este primul atacat de minciuna.
Omul minte si prin actele pe care le intreprinde, printr-o conexiune interesata a gesturilor si comportamentelor sale. Nu-i nevoie sa mai apeleze la cuvinte. Reusesti sa minti in deplina tacere. Poti foarte bine sa induci in eroare actionand intr-un anumit mod, exagerand sau alternand semnificatiile unor acte sau imbinandu-le si articulandu-le astfel incat sa se creeze impresiile dorite. Combinatorica actelor, ca si a cuvintelor, este nelimitata si, de aceea, ea creeaza spatiul de manevra suficient de larg pentru reusite strategii de inselare. Mintim gesticuland, razand, mirandu-ne, infuriindu-ne, bucurandu-ne,…mintindu-ne. Mintim de cum facem prima miscare, dar si in nemiscare.
Din punct de vedere axiologic, minciuna este un semn ca omul este o fiinta nemultumita de ceea ce este sau are. El transcede ceea ce (ii) este dat, tinzand sa stapaneasca si alte orizonturi pe care le identifica dupa prealabile ordonari, ierarhizari, selectari. Trebuie sa fii capabil de a construi si alte trasee, sa le innobilezi cu valori superioare, pentru ca apoi sa ajungi la ele. Intotdeauna minti avand in minte „ mai multul , „ mai binele ”, „ mai frumosul ” etc.
Din punct de vedere psihosociologic, minciuna este o strategie protectiva, adaptiva si succesiva de insertie optimala a individului in complicata retea sociala. Aceasta ii asigura atat neutralitatea sau distantarea necesara, atunci cand societatea nu-i este pe plac, cat si implicarea inteligenta in vederea obtinerii unei pozitii sau profit maxim cand crede de cuviinta. In acelasi timp, prezenta minciunii poate de seama de calitatea relatiilor care reglementeaza societatea, de profilul comunicarii dintre diferitii protagonisti sociali.
Din punct de vedere cognitiv, minciuna nu se opune atat de vehement adevarului precum falsitatea pura. Dimpotriva, ea este o forma de adevar refuzat, trunchiat, „de necrezut” in stare bruta; este un adevar caldut, afabil, acceptabil, mascat, aparent inofensiv. Este un adevar ce-si face drumul cu greu. In situatia in care adevarul este prea stanjenitor sau doare, se ofera o replica mai slaba a acestuia, un artefact tamaiat si tamaduitor. Se stie doar ca, in multe situatii, omul fuge de adevarul gol-golut. De aceea minciuna este un substitut ocazional- dar necesar- al adevarului. Uneori, minciuna se naste in vecinatatea sau prelungirea adevarului; este o fata noua a acestuia; minciuna nu este refractara la adevar, ea se „ amesteca ” cu putin adevar pentru a deveni credibila. Poate fi si o prima „ faza ” a adevarului, o poarta de intrare si acceptare a lui.
Agentul care minte nu este atat de preocupat de consecventa spuselor sale cu realitatea. Putin importa daca cele invocate concorda cu faptele. El este interesat de soliditatea emisiunii sale fictionale. Primeaza scopul sau (ascuns, neprobat) si nu conformitatea cu adevarul sau falsul. Atitudinea privitoare la adevar este diferita daca ne raportam la agentul mincinos si pacientul mintit.
Si iata cum:
· Mincinosul nu se sinchiseste atat de mult de adevar sau falsitate, ci de grija de a desfasura un mijloc eficient pentru a modifica sensibil conduita celui mintit, de a ajunge cat de repede la o tinta;
· Mintitul este dezavantajat din acest punct de vedere, pentru ca se raporteaza la adevar, la univocitatea sterila a acestuia, ce mai mult il limiteaza, ii incurca mintea decat o limpezeste; el se centreaza mai ales pe spusa mincinosului, pe discursul sau care mai intotdeauna pare impecabil (este congruent logic, consistent gramatical, plauzibil practic, etc); furat de aparentele si frumusetile constructiei, cel mintit uita ca aceasta foloseste la ceva.
Mintitul se opreste la suprafata lucrurilor, la idiosincraziile unei logici abstracte, „ idealiste ” pe cand mincinosul are priza profunzimilor si opereaza dupa o logica concreta, elastica si spornica. Fapt pentru care sorti de izbanda are mincinosul, pentru ca el are un referential valoric care-l avantajeaza.
Minciuna nu se naste pe un teren gol. Ea este asteptata si adulata. Credulii trebuie sa-i vina in intampinare. Terenul insertiei ei este de mult pregatit. Se gaseste ceea ce este cautat. De aceea, in actul inselarii se exploateaza predispozitia constienta sau inconstienta a auditoriului catre minciuna. Intr-un fel receptorii minciunii „ isi dau acordul ” cu ceea ce urmeaza sa se denatureze. Credibilitatea si eficienta minciunii se nasc si sunt asigurate prin coparticipare. Incat merita a fi interogati nu numai cei ce mint, ci si cei care cred in minciuna!

Danny (...@us.mahle.com, IP: 67.71.59...)
2009-02-17 23:03
Re: INDREPTAR PENTRU MINCINOSI

La 2009-02-17 21:49:25, Alex.Pandrea a scris:

> INDREPTAR PENTRU MINCINOSI
> Avand in vedere cat de raspandita este minciuna cred ca cateva
> aspecte psihologice sunt necesare.Iata ce spun o serie se autori
> despre comportamentul mincinos.
> Este mai usor sa ascunzi sau sa te ascunzi in spatele cuvintelor. Te
> tradezi mult mai usor prin mimica sau gestica. Mainile sau fata
> noastra sunt mai sincere, mai transparente.
> Jankelevitch M. a explicat ca punerea la index a minciunii se face
> „prin mecanisme sociale pe care trisorul le afecteaza, ci prin
> periculoasa facilitate a inselatoriei sale. Totul se poate spune,
> daca nu se face, caci daca nu se poate actiona asupra lumii fizice in
> intalnirea cu determinismul, limbajul, el, este la dispozitia noastra
> autocrata si la o desavarsita discretie…Unde se va opri
> mincinosul? Cine ar putea sa-l impiedice sa se serveasca de parghiile
> trucurilor sale, de a falsifica conform bunului plac al manevrei
> semnelor? Cuvintele sunt primele care-l ispitesc pe om de a minti.
> Prin recul, limbajul este primul atacat de minciuna.
> Omul minte si prin actele pe care le intreprinde, printr-o conexiune
> interesata a gesturilor si comportamentelor sale. Nu-i nevoie sa mai
> apeleze la cuvinte. Reusesti sa minti in deplina tacere. Poti foarte
> bine sa induci in eroare actionand intr-un anumit mod, exagerand sau
> alternand semnificatiile unor acte sau imbinandu-le si articulandu-le
> astfel incat sa se creeze impresiile dorite. Combinatorica actelor, ca
> si a cuvintelor, este nelimitata si, de aceea, ea creeaza spatiul de
> manevra suficient de larg pentru reusite strategii de inselare.
> Mintim gesticuland, razand, mirandu-ne, infuriindu-ne,
> bucurandu-ne,…mintindu-ne. Mintim de cum facem prima miscare,
> dar si in nemiscare.
> Din punct de vedere axiologic, minciuna este un semn ca omul este o
> fiinta nemultumita de ceea ce este sau are. El transcede ceea ce (ii)
> este dat, tinzand sa stapaneasca si alte orizonturi pe care le
> identifica dupa prealabile ordonari, ierarhizari, selectari. Trebuie
> sa fii capabil de a construi si alte trasee, sa le innobilezi cu
> valori superioare, pentru ca apoi sa ajungi la ele. Intotdeauna minti
> avand in minte „ mai multul , „ mai binele ”,
> „ mai frumosul ” etc.
> Din punct de vedere psihosociologic, minciuna este o strategie
> protectiva, adaptiva si succesiva de insertie optimala a individului
> in complicata retea sociala. Aceasta ii asigura atat neutralitatea
> sau distantarea necesara, atunci cand societatea nu-i este pe plac,
> cat si implicarea inteligenta in vederea obtinerii unei pozitii sau
> profit maxim cand crede de cuviinta. In acelasi timp, prezenta
> minciunii poate de seama de calitatea relatiilor care reglementeaza
> societatea, de profilul comunicarii dintre diferitii protagonisti
> sociali.
> Din punct de vedere cognitiv, minciuna nu se opune atat de vehement
> adevarului precum falsitatea pura. Dimpotriva, ea este o forma de
> adevar refuzat, trunchiat, „de necrezut” in stare bruta;
> este un adevar caldut, afabil, acceptabil, mascat, aparent inofensiv.
> Este un adevar ce-si face drumul cu greu. In situatia in care adevarul
> este prea stanjenitor sau doare, se ofera o replica mai slaba a
> acestuia, un artefact tamaiat si tamaduitor. Se stie doar ca, in
> multe situatii, omul fuge de adevarul gol-golut. De aceea minciuna
> este un substitut ocazional- dar necesar- al adevarului. Uneori,
> minciuna se naste in vecinatatea sau prelungirea adevarului; este o
> fata noua a acestuia; minciuna nu este refractara la adevar, ea se
> „ amesteca ” cu putin adevar pentru a deveni credibila.
> Poate fi si o prima „ faza ” a adevarului, o poarta de
> intrare si acceptare a lui.
> Agentul care minte nu este atat de preocupat de consecventa spuselor
> sale cu realitatea. Putin importa daca cele invocate concorda cu
> faptele. El este interesat de soliditatea emisiunii sale fictionale.
> Primeaza scopul sau (ascuns, neprobat) si nu conformitatea cu
> adevarul sau falsul. Atitudinea privitoare la adevar este diferita
> daca ne raportam la agentul mincinos si pacientul mintit.
> Si iata cum:
> · Mincinosul nu se sinchiseste atat de mult de adevar sau
> falsitate, ci de grija de a desfasura un mijloc eficient pentru a
> modifica sensibil conduita celui mintit, de a ajunge cat de repede la
> o tinta;
> · Mintitul este dezavantajat din acest punct de vedere, pentru
> ca se raporteaza la adevar, la univocitatea sterila a acestuia, ce
> mai mult il limiteaza, ii incurca mintea decat o limpezeste; el se
> centreaza mai ales pe spusa mincinosului, pe discursul sau care mai
> intotdeauna pare impecabil (este congruent logic, consistent
> gramatical, plauzibil practic, etc); furat de aparentele si
> frumusetile constructiei, cel mintit uita ca aceasta foloseste la
> ceva.
> Mintitul se opreste la suprafata lucrurilor, la idiosincraziile unei
> logici abstracte, „ idealiste ” pe cand mincinosul are
> priza profunzimilor si opereaza dupa o logica concreta, elastica si
> spornica. Fapt pentru care sorti de izbanda are mincinosul, pentru ca
> el are un referential valoric care-l avantajeaza.
> Minciuna nu se naste pe un teren gol. Ea este asteptata si adulata.
> Credulii trebuie sa-i vina in intampinare. Terenul insertiei ei este
> de mult pregatit. Se gaseste ceea ce este cautat. De aceea, in actul
> inselarii se exploateaza predispozitia constienta sau inconstienta a
> auditoriului catre minciuna. Intr-un fel receptorii minciunii „
> isi dau acordul ” cu ceea ce urmeaza sa se denatureze.
> Credibilitatea si eficienta minciunii se nasc si sunt asigurate prin
> coparticipare. Incat merita a fi interogati nu numai cei ce mint, ci
> si cei care cred in minciuna!
>
>

Hokusai san din Kyoto (...@gmail.com, IP: 94.52.184...)
2009-02-18 04:30
Re: INDREPTAR PENTRU MINCINOSI=teorie a chibritului a la Pandrea!

La 2009-02-17 23:03:11, Danny a scris:

> La 2009-02-17 21:49:25, Alex.Pandrea a scris:
>
> > INDREPTAR PENTRU MINCINOSI
> > Avand in vedere cat de raspandita este minciuna cred ca cateva
> > aspecte psihologice sunt necesare.Iata ce spun o serie se autori
> > despre comportamentul mincinos.
> > Este mai usor sa ascunzi sau sa te ascunzi in spatele cuvintelor. Te
> > tradezi mult mai usor prin mimica sau gestica. Mainile sau fata
> > noastra sunt mai sincere, mai transparente.
> > Jankelevitch M. a explicat ca punerea la index a minciunii se face
> > „prin mecanisme sociale pe care trisorul le afecteaza, ci prin
> > periculoasa facilitate a inselatoriei sale. Totul se poate spune,
> > daca nu se face, caci daca nu se poate actiona asupra lumii fizice in
> > intalnirea cu determinismul, limbajul, el, este la dispozitia noastra
> > autocrata si la o desavarsita discretie…Unde se va opri
> > mincinosul? Cine ar putea sa-l impiedice sa se serveasca de parghiile
> > trucurilor sale, de a falsifica conform bunului plac al manevrei
> > semnelor? Cuvintele sunt primele care-l ispitesc pe om de a minti.
> > Prin recul, limbajul este primul atacat de minciuna.
> > Omul minte si prin actele pe care le intreprinde, printr-o conexiune
> > interesata a gesturilor si comportamentelor sale. Nu-i nevoie sa mai
> > apeleze la cuvinte. Reusesti sa minti in deplina tacere. Poti foarte
> > bine sa induci in eroare actionand intr-un anumit mod, exagerand sau
> > alternand semnificatiile unor acte sau imbinandu-le si articulandu-le
> > astfel incat sa se creeze impresiile dorite. Combinatorica actelor, ca
> > si a cuvintelor, este nelimitata si, de aceea, ea creeaza spatiul de
> > manevra suficient de larg pentru reusite strategii de inselare.
> > Mintim gesticuland, razand, mirandu-ne, infuriindu-ne,
> > bucurandu-ne,…mintindu-ne. Mintim de cum facem prima miscare,
> > dar si in nemiscare.
> > Din punct de vedere axiologic, minciuna este un semn ca omul este o
> > fiinta nemultumita de ceea ce este sau are. El transcede ceea ce (ii)
> > este dat, tinzand sa stapaneasca si alte orizonturi pe care le
> > identifica dupa prealabile ordonari, ierarhizari, selectari. Trebuie
> > sa fii capabil de a construi si alte trasee, sa le innobilezi cu
> > valori superioare, pentru ca apoi sa ajungi la ele. Intotdeauna minti
> > avand in minte „ mai multul , „ mai binele ”,
> > „ mai frumosul ” etc.
> > Din punct de vedere psihosociologic, minciuna este o strategie
> > protectiva, adaptiva si succesiva de insertie optimala a individului
> > in complicata retea sociala. Aceasta ii asigura atat neutralitatea
> > sau distantarea necesara, atunci cand societatea nu-i este pe plac,
> > cat si implicarea inteligenta in vederea obtinerii unei pozitii sau
> > profit maxim cand crede de cuviinta. In acelasi timp, prezenta
> > minciunii poate de seama de calitatea relatiilor care reglementeaza
> > societatea, de profilul comunicarii dintre diferitii protagonisti
> > sociali.
> > Din punct de vedere cognitiv, minciuna nu se opune atat de vehement
> > adevarului precum falsitatea pura. Dimpotriva, ea este o forma de
> > adevar refuzat, trunchiat, „de necrezut” in stare bruta;
> > este un adevar caldut, afabil, acceptabil, mascat, aparent inofensiv.
> > Este un adevar ce-si face drumul cu greu. In situatia in care adevarul
> > este prea stanjenitor sau doare, se ofera o replica mai slaba a
> > acestuia, un artefact tamaiat si tamaduitor. Se stie doar ca, in
> > multe situatii, omul fuge de adevarul gol-golut. De aceea minciuna
> > este un substitut ocazional- dar necesar- al adevarului. Uneori,
> > minciuna se naste in vecinatatea sau prelungirea adevarului; este o
> > fata noua a acestuia; minciuna nu este refractara la adevar, ea se
> > „ amesteca ” cu putin adevar pentru a deveni credibila.
> > Poate fi si o prima „ faza ” a adevarului, o poarta de
> > intrare si acceptare a lui.
> > Agentul care minte nu este atat de preocupat de consecventa spuselor
> > sale cu realitatea. Putin importa daca cele invocate concorda cu
> > faptele. El este interesat de soliditatea emisiunii sale fictionale.
> > Primeaza scopul sau (ascuns, neprobat) si nu conformitatea cu
> > adevarul sau falsul. Atitudinea privitoare la adevar este diferita
> > daca ne raportam la agentul mincinos si pacientul mintit.
> > Si iata cum:
> > · Mincinosul nu se sinchiseste atat de mult de adevar sau
> > falsitate, ci de grija de a desfasura un mijloc eficient pentru a
> > modifica sensibil conduita celui mintit, de a ajunge cat de repede la
> > o tinta;
> > · Mintitul este dezavantajat din acest punct de vedere, pentru
> > ca se raporteaza la adevar, la univocitatea sterila a acestuia, ce
> > mai mult il limiteaza, ii incurca mintea decat o limpezeste; el se
> > centreaza mai ales pe spusa mincinosului, pe discursul sau care mai
> > intotdeauna pare impecabil (este congruent logic, consistent
> > gramatical, plauzibil practic, etc); furat de aparentele si
> > frumusetile constructiei, cel mintit uita ca aceasta foloseste la
> > ceva.
> > Mintitul se opreste la suprafata lucrurilor, la idiosincraziile unei
> > logici abstracte, „ idealiste ” pe cand mincinosul are
> > priza profunzimilor si opereaza dupa o logica concreta, elastica si
> > spornica. Fapt pentru care sorti de izbanda are mincinosul, pentru ca
> > el are un referential valoric care-l avantajeaza.
> > Minciuna nu se naste pe un teren gol. Ea este asteptata si adulata.
> > Credulii trebuie sa-i vina in intampinare. Terenul insertiei ei este
> > de mult pregatit. Se gaseste ceea ce este cautat. De aceea, in actul
> > inselarii se exploateaza predispozitia constienta sau inconstienta a
> > auditoriului catre minciuna. Intr-un fel receptorii minciunii „
> > isi dau acordul ” cu ceea ce urmeaza sa se denatureze.
> > Credibilitatea si eficienta minciunii se nasc si sunt asigurate prin
> > coparticipare. Incat merita a fi interogati nu numai cei ce mint, ci
> > si cei care cred in minciuna!
> >
> >
>
>

georgems din ROMANIA (...@yahoo.com, IP: 89.46.75...)
2009-02-18 07:04
Re: INDREPTAR PENTRU MINCINOSI

La 2009-02-17 23:03:11, Danny a scris:

> La 2009-02-17 21:49:25, Alex.Pandrea a scris:
>
Bine bai danuta da tu ce ai de zis, ca de facut nu faci decat sa respecti lozinca comunista ''linge si da-i mai departe''. Pandrea e activistul comunist transformat in democrat cica, atata stie ,atata face ,pana moare, asta e specialistu in ''tezele din aprilie'' daca mai stii ce-s alea ,daca esti mai tinerel cred ca nu prea.

Danny (...@us.mahle.com, IP: 67.71.59...)
2009-02-18 10:52
Re: INDREPTAR PENTRU MINCINOSI

Da mai george, comunisti (asa e, si securisti! si ce mai vrei tu) sintem noi care ne-am integrat si traim intr-o societate cu adevarat libera, nu ca voi care impuscati francu' lingind dosurile unor petro liberali kgb-isti.
Nu ti se pare ca perorezi niste idiotenii?
Salutare, si cind ti-o fata mintea, sa-mi dai si mie un pui sa-l dau la ciine, sa se joace cu el

georgems din ROMANIA (...@yahoo.com, IP: 89.46.75...)
2009-02-18 11:50
Re: INDREPTAR PENTRU MINCINOSI

La 2009-02-18 10:52:13, Danny a scris:

> Da mai george, comunisti (asa e, si securisti! si ce mai vrei tu)
> sintem noi care ne-am integrat si traim intr-o societate cu adevarat
> libera, nu ca voi care impuscati francu' lingind dosurile unor petro
> liberali kgb-isti.
> Nu ti se pare ca perorezi niste idiotenii?
> Salutare, si cind ti-o fata mintea, sa-mi dai si mie un pui sa-l dau
> la ciine, sa se joace cu el
>
Pai bai danuta societatea asta atat de libera cum e, a fost schimbata de la comunistii ca basescu, pe care-l pupi tu in cur, dar si pe altii ,de unii ca mine carora le pasa de ce a iesit si nu sant multumiti. Si cand ai sa ma vezi pe mine ca ling pe vreunu, inclusiv de la liberali ,atunci poti sa-mi zici in fata ,pana atunci ciocu mic si sterge-ti mucii. Probabil ai fi un raspandac puitor de afise sau ceva oscior de la partidul de labagii,care crede sincer ca face ceva, dar directia e gresita.Bleah.


     « Comentariu anterior     Comentariu urmator >     Ultimul comentariu »

     « Toate comentariile



Pentru a putea posta un comentariu trebuie sa va autentificati.


Cauta comentariul care contine:   in   
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Serbia e pe cale sa piarda si Voivodina (4519 afisari)
 Din nou despre limbrici (3699 afisari)
 Pasajul suspendat (2864 afisari)
 I-a tras o palma pentru ca a pipait-o in direct (2500 afisari)
 "Sefii de teava" din Harghita si Covasna (1877 afisari)
 Fosta profesoara de romana, acum, la 63 de ani, asteapta oferte pentru filme porno (8642 afisari)
 Vedeti ultimele secunde din viata casierului ucis in jaful de la Brasov! (3232 afisari)
 Société Générale: Daca o tara va avea crestere economica in Europa, aceea va fi Romania  (3010 afisari)
 Ucisa de sot pentru ca a strigat, in timpul partidei de sex, numele unui alt barbat (2881 afisari)
 Victoria Beckham a ajuns un schelet ambulant (FOTO) (2657 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01798 sec.