Ziua Logo
  Nr. 4111 de vineri, 14 decembrie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »

Social

2007-12-14

Comentarii: 4, forum ACTIV

     Listare: comuna | separata     Ordonare: cronologica | inversa

M_D_L
2007-12-14 10:20:31

Sa risipim "eficient" banii statului (I)

Am asistat recent la cum s-au facut comenzile de aparatura pentru dotarea scolilor si universitatilor. Pentru prima data dupa '89, s-au alocat sume rezonabil de mari.
La licee s-au facut comenzile in mare graba si fara o documentare serioasa. Profesorii nu mai lucreaza in laboratoare de zeci de ani (unii nici nu stiu cum vine treaba asta) si sunt rupti de tehnica. I-a prins pe picior gresit, nepregatiti, fara cataloage de produse, fara adresele de la firmele producatoare, fara experienta si fara interes. O alta problema a fost legata de restrictiile (aberante) in privinta preturilor. La licee s-a pus conditia ca un "reper" (aparat, trusa) sa nu coste mai mult de 1800 RON (aproximativ). Ca sa cumpere osciloscoape de calitate (2000 RON/buc) profesorii au fost nevoiti sa-i "fenteze" pe contabili si sa le ia pe bucati.
Cei mai multi au comandat lucrari didactice (gata facute) de la diverse firme (o adunatura de tinichele, suruburi, capace de plastic, etc). Pentru cei care nu sunt in tema, precizez ca aceasta "tehnica" de dotare a laboratoarelor este cea mai proasta solutie. Este mult mai rentabil sa cumperi aparatura de serie mare (multimetre, osciloscoape, impedantmetre, surse de alimentare, etc) pentru care exista sute de producatori si de distribuitori. Fiind fabricate cu ajutorul robotilor, aceste produse au preturi mici (daca s-ar face ca pe vremuri, nu ne-am permite sa avem nici macar un calculator personal!). In schimb produsele manufacturate (trusele didactice) sunt foarte scumpe, mai ales daca provin din Europa, unde muncitorii sunt platiti cu cateva mii de euro pe luna.
Daca te scot banii afara din casa si daca esti si nepriceput, atunci optezi pentru cumpararea de truse. Cei care sunt bine pregatiti isi cumpara aparatura standard (foarte ieftina si de calitate), urmand sa mai puna ceva (montaje simple) pe langa acele "cutii" si sa efectueze lucrari interesante (asta daca dispun si de tehnicieni buni sau isi fac singuri montajele, prin munca voluntara).
De exemplu:
1. Studiul rezonantei electrice (circuitele R-L-C serie si paralel) se poate face cu un generatur vobulat (sweep generator), un osciloscop analogic sau cu memorie si cateva montaje simple, care costa putin (sonda activa + detector, convertor tensiune-curent, etc).
2. Daca vrem sa studiem rezonanta mecanica in tuburi acustice putem folosi un generator de zgomot (montaj cu dioda Zener + amplificator + difuzor) cuplat cu tubul respectiv. Pentru punerea in evidenta a rezonantei folosim un microfon miniatura (cu electreti, care costa 1 RON) legat la un preamplificator si putem face analiza spectrala (in domeniul audio) prin intermediul placii de sunet de la PC, cu un program oferit gratis pe Internet.
3.Cautand pe Internet, am dat peste un circuit simplu cu care se pot masura elementele R-L-C (http://www.rcl-meter.strobbe.eu/), prin placa de sunet a calculatorului (programul este gratis, iar piesele costa maxim 10 RON). Se pot imagina tot felul de studii cu montaje de genul acesta.

M_D_L
2007-12-14 10:22:28

Sa risipim "eficient" banii statului (II)

Din nefericire, cele mai multe cadre didactice (ma refer la universitati) sunt paralele cu tehnica (nu sunt buni nici ca organizatori). Sunt fosti tocilari din liceu, care se pricep bine sa deriveze, sa integreze, sa inmulteasca matrici, etc, fiind "dresati" intens inca din scoala generala (tone de probleme la matematica, meditatii, ca asa a functionat sistemul), dar sunt slabi la practica (chiar nuli, pentru ca nu i-a invatat nimeni in timpul liceului si nici la facultate). Cand vine vorba de laboratoare intra in ceata. Prefera ca cumpere kit-uri didactice, decat sa ia aparate profesionale si sa-si incropeasca singuri lucrarile.
Sunt putini cei care sunt pasionati de tehnica si se pricep bine. Nu au nici tehnicieni calificati cu care sa lucreze. Au fost angajate dactilografe pe post de tenician (mai mult pentru "cultura ochiului", unele fiind dragute), sau persoane care se ocupa cu alte treburi (servitori de familie, care sapa gradinile, repara tigla pe casa, pregatesc muraturile, etc, pe la sefi).
Nu mi-am propus sa va plictisesc cu detalii tehnice. Am vrut numai sa va conving ca daca esti bine pregatit, poti sa faci multe fara sa strici banii pe prostiile altora.
Am vazut ca nici francezii, care dispun de bani, nu se arunca sa cumpere truse didactice. In loc sa cumpere lucrarea gata facuta (la preturi "europene"), achizitioneaza componentele de la diversi furnizori (chiar si din China, pentru ca unele lucruri sunt de calitate) si le asambleaza.

M_D_L
2007-12-14 10:23:52

Sa risipim "eficient" banii statului (III)

La universitati sumele alocate au fost mult mai mari (sute de mii si chiar milioane de euro).
Din pacate n-au lipsit abuzurile, magariile si invartelile, dar si incompetenta celor pusi sa se ocupe de treaba asta.
Cunosc situatia de la o facultate, la care decanul nu i-a informat pe profesori ca s-au alocat bani pentru dotarea laboratoarelor. Si-a cumparat un aparat scump (peste 100.000 euro) mai mult pentru uz personal (asa-zisa cercetare, dar de fapt pentru fiul acestuia, care este inscris la doctorat), desi banii au fost alocati pentru ciclul I de licenta. Pe ceilalti i-a pacalit zicand ca banii proveneau dintr-un contract. A "servit-o" numai pe sefa de catedra, dandu-i o mica parte din suma totala (150000 euro), ca sa-si ia ceva. Cand a venit si a doua transa de bani (inca 150000 euro) a vrut sa aplice aceeasi tehnica, dar n-a mai tinut. Dintr-o intamplare au aflat ceilalti cum sta treaba si a iesit cu scandal. S-a facut o sedinta "fulger" si s-a luat hotararea ca suma respectiva sa fie impartita pe laboratoare (20000 euro/una bucata laborator). Unii au fost "mai egali" decat ceilalti si au comandat in plus, peste suma stabilita initial ("pretini" cu decanul). Necazul a fost ca nu mai era timp suficient pentru a se studia ofertele de la producatori si trebuia sa se faca comenzile in maxim trei zile (cu doua zile inainte de Paste). Chiar si atunci decanul nu a fost cinstit si le-a spus profesorilor care urmau sa intocmeasca listele cu aparatura comandata, ca banii provin din fonduri europene si nu se accepta decat aparatura produsa in UE (mai scumpa!). De fapt banii erau de la guvern si se putea comanda de oriunde (China, Taiwan, Coreea, SUA, ...) astfel incat sa se optimizeze raportul performanta/pret.
A mai fost pusa si conditia ca niciun "reper" sa nu fie mai ieftin de 1800 RON (invers decat la licee!), ca si cum atunci cand se doteaza armata, se cumpara numai tancuri si avioane scumpe, nu si pusti, cartuse, grenade, etc.
Ca sa cumpere si surse de alimentare, generatoare de functii, multimetre (care nu costa mai mult de 300 euro), etc, au fost nevoiti sa le ia la gramada, pe seturi numite "Sistem de masurarea ...", dupa imaginatia fiecaruia.
Alta dandana a aparut la livrarea aparatelor.
Termenul de livrare a fost foarte scurt (aproximativ o luna de zile de la finalizarea licitatiilor). Numai ca in economia capitalista nu se produce pe stoc, nici macar tigari. De obicei marfa se livreaza dupa minim trei luni de la incheierea contractelor. Cand sa aduca aparatele, firmele care au castigat licitatia au constatat ca nu dispun imediat de tot ce s-a cerut in caietul de sarcini si au venit doar cu o parte din repere, urmand ca restul sa le aduca pe parcurs. Dar in acelasi timp aveau pretentia ca beneficiarii sa semneze ca le-au primit, ca sa poata cei de la contabilitate sa le dea banii. Daca nu aduc aparatele pana la sfarsitul anului, atuci se pierd banii si adio dotari. Adica stiti vorba: "Aia calului in varful dealului, cui nu-i place s-o manance ! " Oricum ai da-o, tot rau pici. Daca semnezi fara sa vezi aparatele e de belea, iar daca nu semnezi nu le mai vezi deloc. Poate ca de asta au intarziat sustinerea licitatiilor spre sfarsitul anului, ca sa nu se mai ia aparatura si banii sa fie returnati la stat, sau mai grav, sa fie deturnati spre lucrarile de reamenajare (care nu se mai termina !), pentru ca de acolo se pot sustrage materiale pentru vilele stabilor.
Ar fi trebuit ca sefii sa se ia de piept cu cei de la minister si sa-i determine sa stabileasca reguli logice la achizitionarea aparaturii. Numai ca daca ai ajuns sef, inseamna ca esti lingau si supus si pe deasupra si jigodie, ca asa e la noi. Nu poti sa le ceri astora sa devina altceva decat au fost si inainte, pe vremea lui Ceausescu, mai ales ca este genetica deficienta aceasta. Va dati seama ca daca au fost patru milioane de membri PCR, adica de indivizi care se jigodisera mai mult sau mai putin, nu ai ce sa faci cu ei. Tragi apa si iti pui mana la nas.

M_D_L
2007-12-14 10:24:45

Sa risipim "eficient" banii statului (IV) - Concluzia

Persoanele implicate in povestire sunt mai putin importante. Probabil ca la majoritatea facultatilor au existat deficiente de acest fel. Am dat acest exemplu pentru a ilustra haosul care exista in invatamant.
Teoria domnului presedinte Traian Basescu (propagandistica, in scop electoral), cum ca este necesar sa se aloce fonduri mari in invatamant, nu are o baza sanatoasa pe sistemul actual. Ar fi o risipa inutila de bani, pe care ii vor returna cu dobanda copiii nostri, cand va veni vremea sa platim aceste credite.
Cat timp nu sunt create structurile sociale care sa regleze functionarea invatamantului (ma refer la patronatul din sectorul productiv, nu la bisnitarii actuali) lucrurile nu vor merge bine. Numai ochiul vigilent al patronului, care vede ca pierde bani daca scolile si universitatile nu-i pregatesc bine pe absolventi, ar putea sa asigure cheltuirea cu folos a fondurilor alocate pentru educatie.
Autonomia unitatilor de invatamant este o aberatie (chiar o diversiune a masonilor) care favorizeaza clanurile mafiote din invatamant. In toate tarile serioase, invatamantul este subordonat strict celor care il finanteaza (patronatul, statul) si utilizeaza forta de munca. Este o prostie sa le dai profesorilor banii si sa-i lasi de capul lor, ca dupa aia, cand trebuie sa-i angajezi pe absolventi, sa constati ca sunt "lemn" si nu se pricep la nimic. Astea sunt diversiuni promovate de masonii finantati din America, ca sa-i dea inapoi pe europeni.


« Sumar articole

Pentru a putea posta un comentariu trebuie sa va autentificati.


Cauta comentariul care contine:   in   
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 "Mai rai ca Ceausescu" (2511 afisari)
 Iuppiter Tonans (2288 afisari)
 Norica Nicolai: "Presedintele are dreptate" (1852 afisari)
 Despre RON, ROM si ROMAN (1784 afisari)
 Matrix in limba moldoveneasca pentru Veronin (1734 afisari)
 Fiul secret al lui Hitler ar putea trai in Marea Britanie (1532 afisari)
 Chisinaul acuza Romania de colaborare cu regimul ilegal din Transnistria (1098 afisari)
 Cernobilul, populat cu animale devastate genetic de radiatii (1087 afisari)
 Scrisorile Printesei Diana catre Dodi Al Fayed (829 afisari)
 Moldovenii si turcii, expulzati pe capete din Romania (765 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01600 sec.