Ziua Logo
  Nr. 3987 de sambata, 21 iulie 2007 
 Cauta:  
  Detalii »

Analize si comentarii

2007-07-21

Comentarii: 6, forum ACTIV

     Listare: comuna | separata     Ordonare: cronologica | inversa

DonS
2007-07-20 22:28:24

Bravo, dle Orescu !

Un articol despre caracter, la romani !

bbbb
2007-07-20 22:54:16

tot %

""Vrand-nevrand, tot la cultura ne intoarcem si la rolul prea de tot modest al intelectualitatii in noua societate. Si care este partidul cu vocatia de a-l restabili?""

vocatia asta nu va aduce prea multe procente ...

Polina
2007-07-21 11:07:09

DA!

Sorin Dragan
2007-07-21 12:41:28

Degeaba domnule Orescu

Poporul asta este flamand dupa circ. Intotdeauna alege ce este mai prost. De fapt camarila securisto-nomenclaturista are grija sa mentina poporul in ignoranta si le da circ pe saturate, iar presedintele-calugarita isi freaca palmele. Victoria este pe aproape tovarasi.

Machiavelli
2007-07-22 11:57:03

Despre educatia republicana (din VideoPolitica.ro)

Despre educatia republicana

Cultura clasica, dobandita de cetatenii unei republici din studiul scrierilor istorice si politice ale grecilor si romanilor, este necesara pentru a intelege si a mentine democratia.

Majoritatea fondatorilor federatiei (1789) americane au studiat scrierile istorice si politice clasice in limbile Greaca sau Latina, limbi pe care le invatasera in scoala primara. Cultura clasica a acestora a avut o influenta puternica asupra principiile democratice de organizare ale statului care se gasesc aplicate in constitutia federatie americane. Acest lucru se poate vedea foarte clar in colectia de articole publicate in diverse ziare in timpul dezbaterii constitutiei federale (1789) intr-o cartea intitulata "Lucrarile Federaliste" (The Federalist Papers) unde se intalnesc foarte multe referinte la formele de organizare ale statelor democrate din antichitatea greaca si romana.

Unul din fondatorii federatiei americane este Thomas Jefferson; el este autorul Declaratiei de Independenta (1776), a fost ambasador ( "ministru") american in Franta (1785-1789) unde a fost invitat de catre revolutionarii francezi de la 1789 sa participe la compunerea unei constitutii pentru noua Republica Franceza, invitatie pe care a declinat-o; el a detinut diverse posturi importante in guvernul federal si a fost ales de doua ori presedinte (1801-1809) al SUA.

Jefferson este de parere ca educatia clasica este cea care ii face pe oameni sa inteleaga democratia si sa fie virtuosi: " ... scopul educatiei generale, fara de care nici o republica nu-si poate mentine puterea, este ca sa-l ajute pe fiecare om sa decida el insusi cum sa-si mentina sau cum ar putea pierde libertatea..." Acesta educatie generala intr-o republica este bazata pe bogatia de idei despre democratie care se gasesc in scrierile clasice ale grecilor si romanilor. A citi aceste scrieri clasice, spune Jefferson, in original, este o experienta "sublima".

=============================
Referinte:

Citate din scrierile lui Thomas Jefferson:

"In general, I am of opinion, that till the age of about sixteen, we are best employed on languages; Latin, Greek; French, and Spanish, or such of them as we can." --Thomas Jefferson to J. W. Eppes, 1787. ME 6:190

"I make it a rule never to read translations where I can read the original." --Thomas Jefferson to Edmund Randolph, 1794. ME 9:280

"I think the Greeks and Romans have left us the present models which exist of fine composition, whether we examine them as works of reason, or of style and fancy; and to them we probably owe these characteristics of modern composition. I know of no composition of any other ancient people which merits the least regard as a model for its matter or style. To all this I add, that to read the Latin and Greek authors in their original is a sublime luxury; and I deem luxury in science to be at least as justifiable as in architecture, painting, gardening, or the other arts." --Thomas Jefferson to Joseph Priestly, 1800. ME 10:146

"Indeed, no translation can be [an adequate representation of the excellences of the original]." --Thomas Jefferson to A. L. C. Destutt de Tracy, 1811. ME 13:14

"For classical learning I have ever been a zealous advocate."--Thomas Jefferson to Thomas Cooper, 1814. ME 14:200

"I have not, however, carried so far as [some] do my ideas of the importance of a hypercritical knowledge of the Latin and Greek languages. I have believed it sufficient to possess a substantial understanding of their authors." --Thomas Jefferson to Thomas Cooper, 1814. ME 14:200

"When we advert that the ancient classical languages are considered as the foundation preparatory for all the sciences; that we have always had schools scattered over the country for teaching these languages, which often were the ultimate term of education; that these languages are entered on at the age of nine or ten years, at which age parents would be unwilling to send their children from every part of the State to a central and distant university, and when we observe that... there are to be a plurality of them, we may well conclude that the Greek and Latin are the objects of these colleges... and that they are intended as the portico of entry to the university." --Thomas Jefferson to Wilson C. Nicholas, 1816. ME 14:452

"It may be truly said that the classical languages are a solid basis for most, and an ornament to all the sciences." --Thomas Jefferson to John Brazier, 1819. ME 15:211

"[As to] the extent to which classical learning should be carried in our country... The utilities we derive from the remains of the Greek and Latin languages are, first, as models of pure taste in writing. To these we are certainly indebted for the rational and chaste style of modern composition which so much distinguishes the nations to whom these languages are familiar... Second. Among the values of classical learning, I estimate the luxury of reading the Greek and Roman authors in all the beauties of their originals. And why should not this innocent and elegant luxury take its preeminent stand ahead of all those addressed merely to the sense?... Third. A third value is in the stores of real science deposited and transmitted us in these languages, to wit: in history, ethics, arithmetic, geometry, astronomy, natural history, etc." --Thomas Jefferson to John Brazier, 1819. ME 15:208

"To whom are these [classical languages] useful? Certainly not to all men. There are conditions of life to which they must be forever estranged, and there are epochs of life, too, after which the endeavor to attain them would be a great misemployment of time. Their acquisition should be the occupation of our early years only, when the memory is susceptible of deep and lasting impressions, and reason and judgment not yet strong enough for abstract speculations." --Thomas Jefferson to John Brazier, 1819. ME 15:209

"[Greece was] the first of civilized nations [which] presented example of what man should be." --Thomas Jefferson to A. Coray, 1823. ME 15:481

"[The Latin and Greek] languages... constitute the basis of good education, and are indispensable to fill up the character of a 'well-educated man.'" --Thomas Jefferson: Virginia Board of Visitors Minutes, 1824. ME 19:444

Citat din Machiavelli:

" Ca sa-si exerseze intelectul principele ar trebui sa citeasca istorii si sa studieze in ele pildele oamenilor ilustrii, sa vada cum s-au purtat ei in razboaie, sa examineze cauzele care au condus la victorii sau infrangeri, pentru ca sa evite pe cele din urma si sa le imite pe cele dintai; si mai mult decat orice sa faca ceace a facut un om ilustru, care a folosit ca exemplu pe un altul care a fost laudat si faimos inaitea lui si al caror realizari si fapte el le-a pastrat tot timpul in mintea lui, asa cum se spune ca Alexandru l-a imitat pe Ahile, Cezar pe Alexandru si Scipio pe Cyrus." [Machiavelli, Principele, IVX]

Citat din Montesquieu:

Montesquieu [Despre Spiritul Legilor, IV, 5] scrie ca in democratie oameni trebuie educati sa fie virtuosi: " Aceasta virtute poate fi definita ca fiind dragostea fata de legile si patria noastra..... Intr-o republica, totul depinde de educatia oamenilor de a fi virtuosi."

Machiavelli
2007-07-22 12:04:00

Votul (uni)nominal are mai multe avantaje decat dezavantaje (din VideoPolitica.ro)

Votul (uni)nominal are mai multe avantaje decat dezavantaje

Avantajele sau dezavantajele unei forme de guvernamat (sau proceduri de alegere) se determina dupa o indelungata experienta istorica prin "incercare si eroare" din cauza ca statul este un sistem extrem de complex.

Orice propunere in domeniul organizarii statului, oricat de logica pare sa fie ea, trebuie sa fie experimentata un timp indelungat pana se pot vedea avantajele si dezavantajele acesteia.

Deci, din experienta istorica a ultimilor 200 de ani este clar ca sistemul american este cel mai eficient si eficace. In ultimele doua secole, europenii s-au inspirat puternic din constitutia americana (vezi constitutia Frantei si a Elvetiei dela 1848).

Americani au adoptat votul (uni)nominal pentru parlament [congres] prin constitutie pentru ca au considerat ca acest lucru este atat de important incat nu l-au lasat la discretia legislativului sa-l modifice prea usor. De asemenea, votul (uni)nominal este folosit in alegerea conducatorilor nu numai la nivel federal ci si la nivel statal, judetean [county] si local.

Este important de mentionat ca in conformitate cu constitutia federala americana de la 1787, deputati [reprezentanti] au fost alesi (uni)nominal iar senatori de catre legislativul fiecarui stat (deci nu uninominal).

Dupa mai mult de 100 de ani, americani au ajuns la concluzia ca alegerea senatorilor nu era eficienta in constitutia originala si au facut un amendament [numarul 17] in 1913 prin care senatori sunt alesi (uni)nominal.

Alegerile pe liste de partid incalca doctrina fundamentala a sitemului de guvernamat democratic.

Aristotel a scris acum 2500 de ani: "Si in alegerea conducatorilor, a alege dintre candidatii alesi prezinta un pericol: caci daca unii vor sa se coalizeze, fie ei si in numar mediu, intotdeuna alegerile se vor face dupa vointa lor" . [Politica,1266a].

Autorii constitutiei americane mentioneaza ca lucrarea "Despre Spiritul Legilor" al francezului Montesquieu a fost una din surselor lor principale de inspiratie. Iata ce scrie Montesquieu: " Poporul care detine puterea suprema trebuie sa faca el insusi tot ceea ce poate indeplini el bine; iar ceea ce nu poate, trebuie sa faca prin reprezentantii imputerniciti de el. Acestia insa nu sunt imputernicitii sai daca nu-i desemneaza el insusi; asa ca un principiu fundamental al democratiei este ca poporul sa-si aleaga el insusi reprezentantii".

Pentru cei ce se tem ca alegerile uninominale vor rezulta intr-un un parlament mai ineficient decat cel da acum, tot Montesquieu scrie: "Poporul se pricepe de minune sa aleaga pe cei carora trebuie sa le incredinteze o parte din puterea sa. Pentru aceasata el nu are decat sa se calauzeasca dupa lucruri care nu le poate ignora si dupa fapte evidente. El stie foarte bine ca cutare barbat a fost adesea in razboi si ca acolo a avut cutare sau cutare izbanzi: el este deci foarte capabil sa aleaga un comandat de oaste. El stie ca un judecator este zelos, ca multi oameni pleaca multumiti de la tribunalul sau si ca nimenu nu l-a dovedit vinovat de coruptie: aceasta ii este de ajuns sa aleaga un bun conducator".

Daca Montesquieu ar trai in ziua de azi probabil ca ar propune: dosarele si declaratiile de avere a tuturor candidatilor la parlament sa fie publicate pe Internet cu 6 luni inainte de alegeri pentru ca mass-media si poporul sa dezbata meritele fiecarui candidat.

Jefferson (presedinte 1801-1808) a definit democratia astfel: "Un stat este cu atat mai democrat cu cat mai multi dintre conducatorii acestuia sunt alesi direct de catre popor".

Copiat din VideoPolitca.ro


« Sumar articole

Pentru a putea posta un comentariu trebuie sa va autentificati.


Cauta comentariul care contine:   in   
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Securitatea si romanii din "exil, emigratie si diaspora" (3219 afisari)
 Bombardierele rusesti fac manevre langa Scotia (3043 afisari)
 Basescu s-a tradat? (3038 afisari)
 Americani, vi se pregateste ceva! (2654 afisari)
 Efectul Coldea (2362 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2007 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02074 sec.