Ziua Logo
  Nr. 2463 de luni, 22 iulie 2002 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Bataie de joc la Bursa Romana de Marfuri
Holding-ul sinelor la un pas de colaps
-- Lovitura de teatru la Bursa Romana de Marfuri in urma unei achizitii record * Stefan Movila a castigat o licitatie de 12 milioane de dolari, a achitat comisionul catre bursa si garantia, dar a refuzat apoi sa semneze contractul * Stefan Movila sustine ca ii va actiona in judecata pe conducatorul Bursei Romane de Marfuri si pe directorul general al CFR * Din ultima decizie a judecatorilor CSJ reiese ca intregul holding al lui Movila apartine, de fapt, unei alte persoane * Procurorul General al Romaniei a admis recursul in anulare in favoarea lui Stefan Movila * "Regele locomotivelor" sustine ca este hartuit de Politie si CFR
La sfarsitul saptamanii trecute, Bursa Romana de Marfuri l-a decazut din drepturile de castigator al unei licitatii in valoare de 12 milioane de dolari pe omul de afaceri Stefan Movila, cunoscut drept "Regele locomotivelor". Incidentul survine la doua saptamani dupa ce Movila si-a adjudecat 60 de locomotive din parcul CFR pentru suma de 12 milioane de dolari. Imediat dupa anuntarea castigatorului, "Regele locomotivelor" a achitat comisionul bursei, in valoare de cinci miliarde de lei, alte trei miliarde fiind depuse de Movila inainte de licitatie drept garantie.
In mod cu totul surprinzator, Stefan Movila a refuzat ulterior sa semneze contractul cu CFR-ul, iar vineri, presedintele Bursei Romane de Marfuri l-a decazut din drepturi si a trimis catre banca la care era depusa garantia lui Movila scrisoarea de executare. "Regele locomotivelor" a pierdut opt miliarde de lei fara sa clipeasca si a motivat reporterilor ZIUA: "Nu au dorit sa semneze contractul cu mine. Este o intelegere intre Filipoiu (n. red. presedintele BRM) si Nicolaiciuc (n. red. directorul general al CFR). Ii voi actiona in judecata.
Cine a pierdut de fapt licitatia?
Cu aproape un an de zile in urma, "Regele locomotivelor", Stefan Movila a fost acuzat de partenerul sau de afaceri, Vasile Tripon, de furtul societatii comerciale "Lois Prod". Ulterior, Movila a declarat reporterilor ZIUA ca toate actele sale dovedesc faptul ca a avut dreptate in tot ceea ce a facut, iar firma "Lois Prod" ii apartine. Pe de alta parte, potrivit actelor eliberate de instantele care au judecat disputa dintre Tripon si Movila, acestuia din urma i-a fost anulat documentul prin care a devenit proprietarul firmei Lois Prod. Numai ca Tripon nu si-a recuperat niciodata firma, deoarece Movila a concesionat imperiul pe care il administra "Lois Prod" printr-o alta societate, "Sefer" SA, unei terte firme, constituita si condusa exclusiv de familia sa, denumita "Compania de Transporturi Feroviare" (CFT). In acest mod, desi toate instantele de judecata au dispus anularea actului prin care Movila l-a "dat afara" pe Tripon din afacere, "Regele locomotivelor" a continuat sa faca avere pe holdingul construit de Tripon. In momentul in care a "castigat" licitatia pe firma CTF, Movila a realizat ca in cazul in care recursul in anulare promovat de Procurorul General al Romaniei, in disputra dintre el si Tripon, va fi respins, atunci Tripon va fi singurul beneficiar al intregului "holding al sinelor".
Dar afacerile i-au mers bine lui Movila. A castigat licitatia de 12 milioane de dolari. Inexplicabil este insa refuzul lui Movila de a semna contractul. Initial, Movila a sustinut ca la termenul fixat pentru semnare reprezentantii CFR nu aveau mandat, iar directorul general Nicolaiciuc a refuzat sa fie de fata. Explicatia nu sta in picioare pentru ca Bursa Romana de Marfuri era cea care verifica acreditarile fiecarei parti si nu ar fi permis unui neica nimeni sa semneze ca reprezentant al CFR un contract de 12 milioane de dolari. O alta varianta oferita de Movila a fost aceea ca o parte dintre locomotivele pe care le castigase, vreo sapte din cele 60 adjudecate, erau deja date unei alte companii private, iar toate acestea au fost consemnate intr-un proces verbal de constatare. Nici aceasta explicatie nu este plauzibila deoarece contractul si avansul pe care il platise deja erau mult prea importante, iar semnarea contractului in acele conditii ar fi pus CFR intr-o pozitie defavorabila.
Mai exista un amanunt. In saptamana care a premers decaderii din drepturile de castigator al licitatiei, Movila a plecat in concediu. Explicatia oferita reporterilor ZIUA a fost una foarte simpla: "N-a venit atunci Nicolaiciuc, pentru ca era plecat in strainatate, atunci am plecat si eu in concediu".
De ce a refuzat Stefan Movila semnarea contractului si ne-a oferit o explicatie atat de simplista dupa ce a pierdut opt miliarde de lei si a devenit "indezirabil" pentru Bursa Romana de Marfuri?
Movila a jucat o carte mare si a pierdut!
Oficialii BRM nu-si explica de ce a dat inapoi Stefan Movila, mai ales ca daca CFR-ul ar fi gresit cu ceva, in sensul ca nu respecta vreo conditie sau nu livra corect marfa, ar fi fost trasi la raspundere, iar "Regele locomotivelor" ar fi avut tot dreptul sa-i acuze. In acest ultim scop, se pare ca Movila a "mirosit" ceva in neregula dupa adjudecarea licitatiei si a solicitat conditii noi CFR-ului, diferite de cele din caietul de sarcini. Spre exemplu, el a cerut CFR-ului sa-i garanteze ca locomotivele cumparate prin Bursa Romana de Marfuri vor functiona zece ani! Acest lucru insa, nu a fost stipulat in caietul de sarcini, iar CFR nu a fost de acord sa introduca in contract o asemenea conditie.
Surse avizate din BRM ne-au declarat sub acoperirea anonimatului: "Si-a defectat si fax-ul pentru a nu primi avertizarile noastre cu privire la semnarea contractului. S-au purtat negocieri cu el, iar dupa rezolvarea diferendelor Movila a pretins ca acest contract sa fie semnat de conducatorul CFR-ului si nu de un reprezentat oarecare. Aceasta pretentie este de-a dreptul hilara, deoarece legea prevede distinct ca in cazul in care directorul general nu este disponibil anumiti functionari abilitati vor semna contractele. Nu intelegem de ce a pus atata lume pe jar, a pierdut o gramada de bani si a sustinut ca nu mai semneaza ci pleaca in concediu! Ce poate fi de explicat in toata acesta maniera de a face afaceri?"
Contactat telefonic, Stefan Movila ne-a declarat: "Totul este o manevra. Contractul trebuia semnat vinerea trecuta, dar reprezentantii CFR-ului nu aveau imputernicire. Este vina mea? Acum nu sunt eu in tara, asa ca trebuie sa ma astepte sa ma intorc".
"Mascatii" au descins la poarta lui Movila
In aceeasi dimineata de vineri, in care Bursa Romana de Marfuri l-a decazut din drepturi, Stefan Movila a luat legatura cu reporterii ZIUA pentru a semnala un fapt deosebit de grav: "Azi dimineata, la poarta mea a venit un microbuz plin cu mascati care le-au cerut oamenilor mei de la paza sa vorbeasca cu mine. Ei le-au spus ca nu sunt in tara, iar mascatii, care s-au recomandat a fi politisti, le-au spus oamenilor mei "Venim noi sa-l luam cu lantisoare si bratari". Paznicul meu mi-a spus ca masina avea numarul de inmatriculare B-32-SPP. Ce fel de presiuni se fac asupra mea? Nu inteleg de ce sunt cautat de Politie? Probabil ca aceasta vizita este legata de actiunile colonelului Cornaciu de la TF".
Din datele noastre, autovehiculul despre care Movila a afirmat ca era plin de mascati nu apartine Politiei ci unui cetatean strain si nu era microbuz, ci masina de teren.
Petre NITEANU 
 Afisari: 335  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
A r h i v a
  Week-end sinistru    
  Tragedie in discoteca    
  13 afgani ucisi de o mina    
  Un avion de pasageri a aterizat de urgenta in Siberia    
  Accident feroviar in Sicilia    
  Centrala electrica din Kosovo lovita de fulgere    
  Un elicopter rusesc s-a prabusit in Caucaz    
  Explozie la o centrala electrica din New York    
  Sase morti in urma coliziunii dintre un feribot si o barja    
  Un bulgar a murit lovit de fulger    
  Trei morti intr-o mina din Ucraina    
  Ucis de un sofer beat    
  Sase victime pe soselele germane    
  Calcata de masina    
  Accidentati pe strada    
  A decedat la antrenament    
  Loviti de locomotiva    
  Prapad dupa potop    
  Condamnare in cazul romanului ucis la Dublin    
  Claudia Dumitru si-a aruncat bebelusul la gunoi    
  Politia de Frontiera a facut mult zgomot pentru o baliza    
  Informator al Securitatii fara voie    
  A intrat cu TIR-ul in casa omului    
 Top afisari / comentarii 
 Holding-ul sinelor la un pas de colaps (335 afisari)
 Culisele secrete ale atentatului de la discoteca "La Belle" (65 afisari)
 Prapad dupa potop (33 afisari)
 525 de locuri pentru studentii basarabeni (30 afisari)
 Claudia Dumitru si-a aruncat bebelusul la gunoi (29 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2002 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.03683 sec.