Ziua Logo
  Nr. 4215 de luni, 21 aprilie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Cultura
Comunismul, un teatru necesar
Lapte, miere si complexe
Snur rosu: comandant de grupa. Snur galben: comandant de detasament (adica pe clasa). Snur albastru: comandant de unitate (adica pe scoala). Pentru pionierii epocii de impliniri marete, drumul reusitei in viata se traduce prin traseul de la rosu la albastru, iar reteta succesului e vocea mica si capul plecat. In acest magnific proces al comunismului care nu mai inceteaza a (nu) avea loc, teatrul a avut pana acum de vorbit despre dictatori, bolnavi mintali, Big Brother si cadre vechi ale Partidului. Si gata.
In montarea Alexandrei Badea cu piesa Mihaelei Michailov, "Complexul Romania" (premiata anul trecut de Uniter ca cea mai buna piesa a anului), la Teatrul National din Bucuresti (mai exact si precis, la Centrul Experimental "Ion Sava" de la TNB), istoria emblematica a pionierului Georgica (snur rosu), a familiei si celui mai bun prieten al lui se suprapune cu revolta unei generatii, cea care, zic tovarasii de ieri si de azi, ar fi trebuit sa construiasca Romania de azi. Fragmentat, frant, spectacolul se joaca intr-un spatiu deschis (tuturor ochilor si urechilor), delimitat in linii albe de schita de cadastru (idee de "Dogville", reluata si de Radu Afrim la Piatra Neamt), in care scene duioase si drame de familie se succed sincopat, pe un fond sonor in care Corina Chiriac isi da intalnire cu Dan Spataru. O nesfarsita emotie se ridica din amestecul de melodrama si tragedie al dialogurilor unei mame ostenite si resemnate (Diana Dumbrava) cu sotul ei, inginerul inca sperand la libertate, inca arzand de furie mocnita (Ioan Andrei Ionescu), din demnitatea monologului unei bunici (Raluca Zamfirescu), omagiu lui "acasa se vorbeste in soapta" (povara autenticitatii pe umerii acestor actori cade, si o poarta, asa, stanislavskian, pana la capat). Oroarea minciunii unei dictaturi nu atat din proiectiile de arhiva curgand pe multiplicate plasme se naste, cat din scena anchetarii bunului inginer graitor de bancuri politice, fata cu un securist jucandu-se de-a soarecele si pisica (desi scena nu sfarseste la fel de bine cum incepe); din destinul rasturnat de un desen pe un perete al copilului Mircica. Oameni mor, de mana Securitatii si de gloantele Revolutiei, resemnarea merge mai departe, pana-n Canada trebuie sa fugi de ea si tot nu scapi - de frica, de conditionari interioare, de Romania din tine.
Vorbind despre propriul teatru, regizoarea insista constant asupra catorva idei, printre care ca "vocea actorilor se confunda uneori cu cea a personajelor", iar "spectatorii sunt integrati in dispozitivul scenic". In ultima parte, e vorba ca in trei ocazii (nu foarte insistent, deci), Razvan Oprea se dezbara de uniforma lui Georgica ca sa discute direct cu publicul (ma-ntreb ce-ar face daca spectatorii n-ar fi asa cuminti si-ar si raspunde), iar prima parte cred ca tot la Oprea si eroul lui se refera: partea inca fragila a spectacolului acolo se gaseste, in energia inca risipita aiurea, in atitudinile excesiv explicite, fara nuante si in absenta evolutiei interioare. Dar Oprea are talentul nativ sa treaca, odata si-odata, de la editorialul TV de mare audienta la teatru pur si simplu.
Muzici si faze: Problema cu decorul marcat e ca in febra jocului se intampla - nu o data - ca identitatea spatiilor sa se confunde (si aici nu e film, nu poti sa tragi alta dubla daca ai ratat o intrare), iar actorii s-o ia, cum ar veni, prin pereti; sau, cum pateste Razvan Oprea cand Georgica al lui se duce in vizita la mama lui Mircica si, nitam-nisam, se asaza pe raftul cu borcane despre care noi stiam ca e in boxa din subsol. Dar astea sunt amanunte, surubele care uneori mai pot sa scartaie. "Complexul Romania" e un spectacol de care era nevoie. La fel cum si de Centrul Experimental "Ion Sava" e(ra) nevoie. Pentru ca si pionierii de altadata sa aiba ceva de spus.
Iulia POPOVICI 
 Afisari: 350  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
"comunismului care nu mai inceteaza a (nu) avea loc"   de Olga Khan
A r h i v a
  Bursa Dramafest pentru piese noi    
  Gale "nationale", sali goale    1 comentariu
  Juan Mayorga la Bucuresti    
 Top afisari / comentarii 
 Ucraina are "probleme teritoriale" (4090 afisari)
 Basescu, la cafea cu inculpatul Stanculescu (3087 afisari)
 Fregate-Gate intre Victoria si Cotroceni (2091 afisari)
 Injuraturi de campanie (1683 afisari)
 Costanda la indigo (1480 afisari)
 Patrick Swayze si-a scris testamentul si a facut aranjamentele pentru propria inmormantare (3728 afisari)
 Omenirea, in pragul celei mai grave crize financiare din ultimii 30 de ani (3202 afisari)
 O noua minciuna a Kievului: "Ucraina a primit Crimeea pe cale legala" (3068 afisari)
 Costel Busuioc a fost jefuit de o banda de romani, in Spania (2823 afisari)
 Lenin s-a nascut dintr-o relatie extraconjugala (2260 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01906 sec.