Ziua Logo
  Nr. 3735 de vineri, 22 septembrie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Blaga a inventat Loganul de 12.000 de euro
-- Ministrul Administratiei si Internelor a semnat contractul de achizitie a autoturismelor autohtone fara ca acesta sa aiba prevazut costurile dotarilor suplimentare * Prin aceasta inginerie, pretul masinilor achizitionate de minister a ajuns sa fie dublu fata de cel la poarta fabricii * Ministrului ii va fi greu sa explice cele 12 milioane de euro pe care le-a platit in plus de la buget * Partenerul de afaceri al MAI a fost acuzat de returnari ilegale de TVA si dare de mita
Ziarul ZIUA a prezentat, in urma cu o luna, modul in care Ministerul Administratiei si Internelor a achizitionat in anul 2006, in sistem leasing, 6000 de autoturisme Logan. Intrucat in nici un act nu figura valoarea echipamentelor suplimentare, pe care Daciile politistilor le detin, am solicitat un punct de vedere Politiei Romane. Raspunsul este naucitor - costurile nu sunt prevazute explicit in contract! Pretul unui autoturism Logan, suportat de minister, este de aproximativ 12.000 de euro, dublu fata de costurile la poarta fabricii sau la dealerii auto. Masinile au fost achizitionate de institutia condusa de Vasile Blaga, de la o firma abonata la contractele din bani publici - S.C. AGER LEASING S.A., cu sediul in zona libera a orasului Giurgiu. Contravaloarea contractului de leasing, incheiat la inceputul anului 2006, este de 258.214.531,85 RON (inclusiv TVA), bani care urmeaza a fi achitati, pana in anul 2008. Pentru a avea o imagine reala a gaurii data bugetului public am solicitat Politiei Romane, beneficiara contractului de autoturisme Logan, date despre preturile echipamentelor suplimentare si firmele produc si monteaza astfel de aparatura. Daca strict in privinta autoturismelor, calculele conduc catre o umflare nejustificata a valorii de achizitie, constatam ca si la dotari se intampla acelasi lucru.
La un pret dublu
Marea majoritate a autoturismelor, aproximativ 4.500 din cele 6000 sunt Dacia Logan Ambiance, versiunea 1,4 - benzina, al carei pret normal pe bucata este de 22.239 RON (inclusiv TVA), adica 6.280 de euro. Potrivit reprezentantilor MAI masinile achizitionate sunt echipate cu rampa de avertizare acustica modulara, sursa de iluminare portabila, baterie de acumulatori suplimentara, echipament de radio-comunicatie, radiotelefoane portabile (doua), trusa sanitara si triunghi reflectorizant. In plus 4500 dintre aceste masini sunt inscriptionate cu autocolante - "Politia", Politia Rutiera sau "Politia Rurala". Celelalte, neinscriptionate, sunt tip Dacia Logan Laureate 1.6 MPI, dar cu mult mai putine echipamente. In medie, costurile acestor dotari suplimentare, tinand cont si de cantitatea amintita nu pot depasi suma de 1500 de euro, de masina. Aceste preturi ne-au fost prezentate de importatorii unor astfel de echipamente. La cei 6280 de euro atat cat costa o Dacia Logan Ambiance, adaugand utilitatile de 1500 de euro si alti 1800 de euro, atat cat este diferenta intre plata in leasing fata de achitarea in cash, plus asigurarea CASCO, rezulta o suma de 9580 de euro. Un pret aproape identic rezulta si pentru o Dacia Logan Laureate. De aici pana la cei aproximativ 12.000 de euro pe bucata, suma cu care s-a facut achizitia de catre minister este cale lunga. Peste 2.000 de euro in plus la fiecare masina. Practic nu se pot justifica 12.000.000 de euro.
Costuri care nu se regasesc in contract
De teama de a nu gresi vreun calcul si pentru a avea valoarea exacta cu cat a fost spoliat bugetul MAI, platit din buzunarul cetateanului, am solicitat beneficiarilor costurile exacte ale dotarilor suplimentare. Raspunsul a fost unul halucinant: "Costurile echipamentelor auxiliare nu sunt prevazute distinct in contract, ele fiind incluse in pretul total al autospecialei. Datele exacte privind modul de stabilire a furnizorilor de echipamente, costurile de proiectare, achizitie, montaj si omologare pot fi obtinute de la S.C. Automobile Dacia sau eventual, de la firma de leasing mentionat?". Trebuie spus ca Automobile Dacia nu apare, in contractul semnat intre castigatoarea licitatiei si MAI, mai ales ca aceeasi Politie Romana a specificat ca producatorii nici macar nu au participat la licitatie. De ce, ne punem si noi fireasca intrebare. Cat despre Ager Leasing, aceasta este o firma privata, care poate sa ne puna sau nu la dispozitie datele contractului. Dupa cum doreste.
Legea obliga la transparenta
Obligativitatea, prevazuta de lege, este din partea ministerului lui Blaga, care consuma bani publici si trebuie sa dea socoteala de cum acestia sunt cheltuiti. Numai ca am fost informati oficial ca respectivele costuri "nu sunt prevazute distinct in contract".
Mai mult, in raspunsul primit se precizeaza ca "aceste mijloace de transport reprezinta un produs nou, proiectat si dezvoltat special de uzinele Dacia pentru a corespunde cerintelor muncii de politie, specificate in caietul de sarcini". De aici tragem concluzia ca respectivele masini ar fi unele deosebite. Cu alte cuvinte, Politia conduce Super-Loganuri! Daca fabrica a construit special pentru Politie este greu de inteles de ce, cu atat mai mult, nu s-au achizitionat direct de la producator, si a fost necesar un intermediar, deocheat de altfel?! La afacerea incheiata de Politia Romana trebuie sa tinem cont si de faptul ca orice firma cu pretentii, cu care se deruleaza un contract de o asemenea valoare, ofera reduceri substantiale. Mai mult, chiar societatea producatoare, numai pentru reclama care i se face, da discounturi serioase. Astfel, daca acest contract ar fi fost unul facut cu buna credinta, preturile ar fi fost mult mai scazute decat cele ale pietei. Dar, in cazul de fata firma giurgiuveana AGER LEASING, apropiata mai multor capi ai Politiei Romane, a beneficiat de discount de la producator si a luat mai mult de la cetateni, care practic platesc aceste masini.
Blaga e mandru de ce a semnat
La receptia celor 6000 de autovehicule destinate Politiei, in 18 iulie 2006 a fost prezent atat ministrul MAI cat si Directorul General Automobile Dacia Pitesti, Francois Fourmont. Desi ministrul Blaga nu vede nimic anormal in contractul pe care l-a semnat cu propria mana, trebuie adagat ca AGER LEASING, care are protectori puternici in Politie este implicata si in alte contracte cu institutii publice, printre care TVR, Primaria Iasi sau Electrica SA. Numele patronului societatii de leasing, Mihail Bogdan Savin, ar trebui sa-i fie familiar lui Blaga nu numai din prietenie, ci si din faptul ca acesta a fost acuzat in anul 2002 ca a beneficiat de returnari ilegale de TVA de zeci de miliarde de lei. In Armaghedonul sefilor politiei, Savin este incriminat ca ar fi dat spaga unui fost sef al Inspectoratului General al Politiei Romane pentru a scapa de dosarul de coruptie pe care il avea la Orsova. Cat despre contractul cu masinile Logan, Curtea de Conturi ar putea face un bun exercitiu, in urma caruia ar putea prezenta cu exactitate pretul autoturismelor, cat si al echipamentelor speciale, omise din datele contractului.
Mihnea TALAU 
 Afisari: 2452  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 5 Afiseaza toate comentariile  
   de S.Stefan
S-ar putea ca ziaristul sa se fi indignat degeaba   de IDF
Articol foarte bine documentat. Asteptam urmarea   de Chinezu
Ce este Dacia Logan? E cumva o masina sau doar o imitatie?   de crusho
SIMPLE COINCIDENTE.   de sofian
A r h i v a
  Scandal pe capete    8 comentarii
  Comisia Europeana a supraestimat capacitatile Romaniei    5 comentarii
  DNA decapiteaza Vama Otopeni    6 comentarii
  Revolutia lui Dinescu    35 comentarii
  Ofiteri SRI retinuti    9 comentarii
  25.000 de euro pentru trafic de influenta la ministrul Mediului    2 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Culisele divortului dintre evrei si Mircea Eliade (4396 afisari)
 Revolutia lui Dinescu (2634 afisari)
 Blaga a inventat Loganul de 12.000 de euro (2452 afisari)
 Programarea sexului viitorului copil a devenit posibila (2219 afisari)
 Terorismul la sonda (1971 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02215 sec.