Ziua Logo
  Nr. 3670 de sambata, 8 iulie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Mercedesuri transpirate la suprapret
-- Primarul Capitalei a pagubit bucurestenii cu 17 milioane de euro, pentru ca a incheiat un contract ilegal * Cele 500 de autobuze Mercedes s-au achizitionat fara ca viceprimarul Ludovic Orban, care trebuia sa se ocupe de transport, sa vada caietul de sarcini * Diferenta de pret, fata de oferta Timisoarei, e de 34.000 de euro pe bucata * Adriean Videanu spune ca va monta aer conditionat impreuna cu RATB * Cei de la primarie sustin ca n-are sens sa se faca o astfel de investitie, pentru ca in Bucuresti, in medie anuala, sunt doar 28 de zile de canicula * Pana si Vanghelie ataca afacerea "Autobuzul"
In timp ce primarul general al Capitalei, Adriean Videanu "rezolva" problemele locuitorilor orasului de prin concediile din Spania -Tenerife, sudul Turciei - Belek sau si mai exotic, din Madagascar, bucurestenii isi sterg sudoarea prin nou achizitionatele autobuze Mercedes Citaro, mandria RATB-ului. Si spaima calatorilor care risca sa se sufoce in traficul chinuitor. Cetatenii dependenti de transportul in comun, acuza conditiile infernale pe care trebuie sa le suporte. Afacerea pastorita de Videanu a facut ca producatorul Mercedes Benz sa vanda 500 de autobuze, cel mai mare numar de autobuze de un singur tip livrat de cunoscuta firma vreunei capitale europene. Desi viceprimarul general al Capitalei, Ludovic Orban, raspunde de transporturi, acesta nu a fost nici macar consultat atunci cand s-a semnat contractul, dupa cum insusi ne declara. Mai ales ca acest contract de achizitionare trebuia sa poarte si sematura sa. "Nici macar caietul de sarcini nu l-am vazut, dar sa mi se ceara si acordul", a spus viceprimarul Orban. Care a adaugat: "La Timisoara, de pilda, primaria a achizitionat autobuze Mecedes, care au instalatie de aer conditionat, la un pret cu 30 de mii de euro mai putin, la bucata, decat cel platit de primaria Capitalei".
Placere la 50 de grade
Contractul municipalitatii a fost facut pentru 500 de autobuze, pretul total fiind de aproximativ 100 de milioane de euro. La care se mai adauga, acum, inca 10.000 de euro pentru echiparea fiecarui vehicul cu aer conditionat, dupa ce presa centrala a dezvaluit ca masinile n-au fost echipate cu acest optional, desi primarul Videanu promisese ca, de acum, transportul in comun in Bucuresti va fi o placere, la temperaturi optime, conditionate. Aerul s-a dovedit a fi o optiune doar pentru sofer, restul calatorilor urmand sa transpire in continuare. Cu un aer superior (neconditionat), Videanu se lauda la "lansarea" primelor autobuze, ca "vara va fi frig si iarna cald". Oricum, de cand temperaturile in Capitala au crescut peste 30 de grade, reclamatiile calatorilor au inceput sa se faca auzite. Ei critica conditiile infernale pe care sunt nevoiti sa le suporte in noile autobuze marca Mercedes. Calatorii spun ca nu pot respira in noile vehicule, reclamand lipsa gurilor de aerisire in plafon, numarul redus de ferestre care pot fi deschise si sistemul de ventilatie ineficient. Nici unul din cele 70 de autobuze Mercedes - care circula in prezent in Bucuresti nu are montata instalatie de aer conditionat.
Aerul conditionat "nu se justifica"
Desi calatorii au acuzat toate aceste probleme, aroganta cu care primarul Videanu ii trateaza pe bucuresteni s-a transmis si la subalterni. "Montarea acestor instalatii nu justifica costurile, mai ales ca, in Bucuresti, intr-un an, numai 28 de zile sunt cu temperaturi extreme. Mai mult, distanta mica dintre statii, cresterea consumului de carburant - pentru ca utilizarea aerului conditionat implica o crestere a consumului de motorina - si timpul mare de asteptare in statii au fost argumentele pentru care am decis sa nu montam astfel de instalatii", a declarat, initial, directorul regiei bucurestene de transport Gheorghe Aron. Intetirea criticilor i-a facut pe reprezentantii municipalitatii sa isi nuanteze pozitia. Dupa ce a recunoscut ca in zilele cu temperaturi extreme au fost mari probleme, Aron a precizat ca bucurestenii vor putea "respira" in autobuzele Mercedes peste vreo luna, cand si canicula se va estompa, intrucat vor fi achizitionate aparate de aer conditionat, care vor fi instalate in uzinele RATB. Chiar si primarul Videanu s-a aratat nemultumit de faptul ca pe canicula calatorii au probleme, de parca altcineva ar fi semnat pagubosul contract de achizitie a autobuzelor. Pana la remedierea problemelor, o mare parte dintre bucuresteni au inceput sa abandoneze traseele clasice si sa opteze pentru Metrou.
Delegarea competentelor la Primaria Capitalei se face numai pentru confortul si vacantele primarului general. Cand strazile sunt inundate de ploi sau de zapezi, responsabil este viceprimarul Razvan Murgeanu, de transporturi si de audiente raspunde celalalt vice, Ludovic Orban.
Videanu apare cand e de semnat vreun contract
Numai atunci cand se semneaza contractele "cu cantec" apare insusi Videanu. In cazul de fata, Orban, indreptatit sa stie despre contract intrucat conduce sectorul transporturi al primariei, da nepunticios din umeri. "Asa ar fi fost firesc, sa stiu datele contractului, avand in vedere dispozitia de delegare a competentelor, dar nu se tine cont de acestea" a spus Orban. "S-a refuzat sa-mi fie dat spre avizare caietul de sarcini, iar licitatia nu s-a facut de RATB, asa cum ar fi fost normal, ci s-a facut de catre Primarie" a continuat viceprimarul. El considera ca dotarea autobuzelor cu aer conditionat trebuia sa figureze in caietul de sarcini si ca daca ar fi vazut caietul de sarcini nu ar fi acceptat semnarea, in aceste conditii a contractului. Portivit lui Orban, nu se poate vorbi de confort atata timp cat bucurestenii se sufoca prin autobuze. Pentru primarul Videanu, turboventilatia a fost asimilata cu aerul conditionat!
Se pregateste afacerea cu troleibuze
Pe langa acest contract, edilul Videanu a mai pregatit alte 150 de milioane de euro pentru a reinnoi si parcul de troleibuze. Licitatiile de pana acum s-au desfasurat cu mari lacune. Spre exemplu, o fima poloneza, Solaris, a fost scoasa de la licitatie pentru ca a intarzit 20 de minute, in conditiile in care reprezentantii respectivei societati asteptau, un etaj mai sus, eveninmentul. In afara de Mercedes, oferte au depus si cunoscutele firme Iveco si MAN, unele preferand chiar si plata in leasing. Trebuie spus ca in municipiul Timisoara, primaria a achizitionat 50 de autobuze Mercedes, care au costat in jur de 166.000 euro cu tot cu aer conditionat si cu ratele de leasing, dupa cum, aminteam, ne-a informat Orban. Gratie managementului lui Videanu, bucurestenii s-au "procopsit" cu autobuze la 200.000 de euro, platite cu banii jos. 34.000 de euro a cate 500 de autobuze inseamna nu mai putin de 17 milioane de euro, pe care le-au platit, de pomana, contribuabilii din Bucuresti, pentru ca Videanu sa incheie un contract pagubos. Pagubos pentru bucurestean, bineinteles.
Vanghelie a gasit ilegalitatea
Intr-o conferinta de presa desfasurata, ieri, primarul Sectorului 5, Marian Vanghelie a declarat ca "licitatia pentru autobuze s-a facut in afara legii. Aceasta s-a desfasurat la primarie, nu la RATB, institutie care detine personalitate juridica si trebuia sa isi organizeze singura licitatia". Mai ales ca Directia Transporturi din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti nu abunda in specialisti in domeniu, niciunul dintre directori nu are specializare stricta in domeniul transporturilor, acestia fiind ingineri de orice altceva.
Mihnea TALAU 
 Comentarii: 8 Afiseaza toate comentariile  
De fapt toata ipoteza este gresita   de morkov
Uzina AUTOBUZUL   de Nituc
Cum vad eu un autobuz bun !   de folclorist
asa va trebuie daca ati votat un psd-ist ca primar general pdist   de susu
in timisoara   de simiondan
   de S.Stefan
Videanu are aer conditionat in birou ?   de www
ing. Marian Vanghelie, MSc   de morkov
A r h i v a
  Armata politica    24 comentarii
  Tariceanu a incalecat pe-o sa    1 comentariu
  Academicianul Balaceanu Stolnici la 83 de ani    7 comentarii
  Videanu isi bate joc de expropriati    6 comentarii
  Pacea de carton    
  Bucurestii anilor '60    5 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 China, "cel mai mare rival militar" al SUA (1378 afisari)
 Bucurestii anilor '60 (580 afisari)
 Armata politica (224 afisari)
 Lupta pentru supravietuire imi consuma foarte mult timp (140 afisari)
 "Suntem bataia de joc a tuturor guvernelor si presedintilor" (96 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01323 sec.