Ziua Logo
  Nr. 3359 de luni, 27 iunie 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Editorial
"Al treilea val" si crestinismul oriental
Dan PAVEL 
Controversa cruciala a secolului XXI priveste compatibilitatile dintre democratiile liberale de tip occidental si religiile lumilor nonoccidentale. Este varianta politica a marii provocari numite modernizare. In terminologia lui Mircea Eliade, separarea dintre "sacru" si "profan" tinde sa se globalizeze. Prin urmare, marele pariu este daca se poate extinde o inventie a civilizatiei occidentale in lumile dominate de religiile nonoccidentale, fie ca este vorba despre Islam, budism, confucianism sau crestinism oriental. Max Weber a demonstrat legatura dintre etica protestanta si capitalism. Dupa Conciliul Vatican II, cel de-al treilea val al democratizarii s-a extins mai ales in tarile catolice. Acum, se pune problema daca al treilea val va patrunde si in alte culturi decat cele predominant protestante sau catolice - crestinismul occidental. Teoreticienii si strategii conservatori americani sustin ca democratia este o valoare universala. Intregul experiment democratic din Irak si Orientul Mijlociu se bazeaza pe acest pariu teologico-politic. Antiamericanii de pretutindeni (inclusiv variantele autohtone) isi doresc mai mult decat orice un esec american in Irak, dar nu constientizeaza enorma miza a succesului democratizarii. Dar decat sa ne indepartam prea mult cu imaginatia politica, mai bine vedem cum stau lucrurile in propria ograda. Recentul scandal de la pseudomanastirea Tanacu ne arata cat de dramatica este la noi discutia cu privire la compatibilitatea dintre crestinismul oriental, pe de o parte, si modernitate sau democratie liberala, pe de alta parte. Dintr-o eroare de perspectiva istorica si politologica, la noi s-a vorbit despre Evul Mediu, dar crima de la Tanacu s-a petrecut intr-un spatiu cultural precrestin.
Episodul Tanacu nu este episodic. Doar deznodamantul tragic a scos la iveala o realitate puternica, ale carei legi nu actioneaza doar in mediul rural, cum au sugerat unii. De altfel, cel mai vehement au reactionat pentru apararea falsului preot nu reprezentantii comunitatii locale, despre care s-a spus ca sunt niste inapoiati, ci intelectuali din mediul urban, care se simt solidari cu "maicutele" exorciste de la Tanacu. Este o reactie resentimentara impotriva normelor statului de drept, care au fost impuse de modernitate si de democratia liberala occidentala. Conservatorismul reactionar autohton este de fapt mai bine reprezentat in lumea intelectualitatii urbane decat in multe medii rurale, care de mai bine de un deceniu au fost expuse din plin influentelor occiden-tale, datorita milioanelor de romani care s-au dus afara sa lucreze. La fel s-a petrecut si in cazul fundamentalismului terorist islamic, unde liderii apartin mediilor educate. Surpriza pozitiva in tot scandalul vine din partea credinciosilor de rand, a oamenilor considerati simpli, care imediat i-au considerat pe exorcistii de la Tanacu drept ceea ce sunt, niste criminali care trebuie judecati conform legilor, nu canoanelor.
Biserica nu este o institutie perfecta, asa cum au crezut aceia care interpretau eronat sondajele de opinie ce o indicau ca fiind pe primul loc in topul increderii publice. Locuitorii din Tanacu aveau incredere maxima in preotul nepreot de la manastirea nemanastire. Daca-i intrebam insa despre Parlament sau partide ar fi raspuns ca nu au incredere deloc sau prea putina. E ceva putred in tara asta, si nu doar in politica sau sondaje de opinie, ci mai ales la nivelul mentalitatilor colective si al culturii politice. Iar mostenirea comunista poate fi considerata doar un factor agravant, pentru ca dupa prabusirea comunismului revenim la probleme mai vechi. Putini s-au incumetat in anii din urma sa intreprinda o analiza institutionala a bisericilor. Un asemenea exercitiu nu tinteste problemele teologice si mistice, ci rolul social al institutiei bisericesti. Nu este de mirare ca la noi crestin-democratia nu a prins ca un curent politic major. Ne lipseste gandirea teologica a provocarilor politice si sociale. Ne lipseste o implicare profunda a bisericilor in problemele multiple ale societatii civile, ale comunitatilor - de la saracia si mizeria din cartiere la lipsa de solidaritate comunitara, de la violenta la consumul de droguri si raspandirea modelelor imorale in randul tineretului. Exista preoti care nu se multumesc sa fie lideri spirituali ai comunitatilor, ci au devenit lideri civici. Dar ei sunt exceptii, pentru ca lucrarea lor nu se produce ca urmare a influentei institutionale a bisericii, ci datorita initiativei personale. Biserica ii tolereaza pe liderii civici din comunitati, la fel precum a tolerat monstruozitatile de la Tanacu. Cu toate acestea, este o diferenta majora intre lupta iluzorie a exorcistilor cu Raul si lupta cu relele sociale sau comunitare, care este una reala, concreta, civica.
 Afisari: 590  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 12 Afiseaza toate comentariile  
Ce usor se arunca cu piatra....   de adrianbmw
EVOLUTIONISMUL - o mare gogoasa "stiintifica". Bibliografie minima.   de Dexter
Domnule Dan Pavel...poate v-ati lasat dus de ''al treilea val''   de Pacuraras
ignoranta sau ipocrizie ?   de toni
Valurile democratizarii   de Roxana
Maistre chiar ne iei de prosti   de Franklin
Anti-americanii si esecul in Irak   de Efect
Important pentru BOR este sa aiba suficienta coliva si vin la   de ionion
Religia   de alan
BOR   de Barzava
Incultura sau dezinformare?   de synd
intelectualii si Biserica   de Denis
A r h i v a
  Niste limbrici de presa    27 comentarii
  Pretul corect al jurnalismului    2 comentarii
  Nuante de gri    2 comentarii
  Doar Opozitia ofera spectacol    3 comentarii
  La judecata zilei    3 comentarii
  Betia de cuvinte    1 comentariu
  Romania viitoarelor mineriade    2005-06-20
  Basescu tocat de presa    2005-06-13
  Dislocarile politice si tripolaritatea    2005-06-06
  Convulsiile polului popular    2005-05-30
  Stenogramele lui Alin Teodorescu    2005-05-23
 Top afisari / comentarii 
 Clubul de noapte Bamboo s-a facut scrum (1143 afisari)
 Niste limbrici de presa (597 afisari)
 "Al treilea val" si crestinismul oriental (590 afisari)
 Patru zile pana la leul nou (331 afisari)
 Romanul blestemat (78 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.20868 sec.