Ziua Logo
  Nr. 3354 de marti, 21 iunie 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Dan Ciachir: "Si episcopul Husilor e raspunzator"
-- "S-a ajuns la un formalism monahal"
Dan Ciachir, unul dintre cei mai renumiti scriitori, comentatori si specialisti in probleme teologice, sustine ca o mare parte din responsabilitate in cazul maicutei ucise la "Sfanta Treime" o are chiar episcopul Husilor. Dan Ciachir arata, intr-un interviu acordat ziarului ZIUA, ca tragedia de la manastirea din Tanacu este consecinta lipsei selectiei in randul calugarilor si chiar al preotilor.
Credeti ca episcopul Husilor poarta vreo raspundere pentru ceea ce s-a intamplat la manastirea "Sfanta Treime"?
Episcopul e raspunzator de ce se intampla pe teritoriul eparhiei sale. In cazul de fata este vorba de PS Ioachim Maris. Cazul de la Tanacu dauneaza in primul rand din punct de vedere spiritual pentru ca se lasa impresia ca mersul la biserica este un fel de fachirism care presupune posturi care omoara. Biserica nu infometeza, nu e inchisoare, insa in acest caz este vorba de un barbarism pseudoascetic, de indracire si de dorinta de a se crea o aura. Doar Dumnezeu vindeca, usureaza si da bucurie, nu atat un om. Nu trebuie lasat omul, o vedeta monahala sa pretinda acest lucru.
Totusi cum credeti ca s-a ajuns la acest caz?
S-a ajuns prin necontrolul episcopului, necontrolul bisericii, prin lipsa supravegherii. Trebuie sa dea de gandit acest caz cu sfarsit cumplit pentru ca Dumnezeu ne da si semne. Aceasta calugarire de oameni care nu au chemare, numai pentru ca nu exista altii, numai pentru ca trebuie umplut un gol duce la aceste rezultate.
Episcopia nu a avut dialog cu oamenii care frecventeaza aceasta manastire. Sinodul trebuie sa discute daca episcopul va fi sau nu sanctionat. Trebuie luat acest caz in discutie, chiar daca nu este o fapta comisa de episcop. Dar este vorba despre o proasta supraveghere, deci sinodul trebuie sa ia in discutie ceea ce s-a intamplat.
Dar mai este o structura si anume exarhul, adica responsabilul cu manastirile din acea eparhie, care inseamna, in acest caz, judetul Vaslui. Biserica are structurile sale, are filtrele sale, dar ele au fost largite si iata ca drama aceasta este fara precedent. Daca problema nu se va discuta va fi foarte rau, va fi un vot de blam asupra bisericii. Este un semnal de alarma.
Mai cunoasteti vreun caz de acest gen?
Nu a mai existat nici un caz de acest gen, iar de aceea episcopul trebuie sa raspunda, si de asemenea trebuie sa-si aduca aminte cei ce l-au facut episcop. Si episcopii tineri trebuie sa reflecteze, pentru ca avem multi episcopi care au stat putin in manastire si care fac munca doar de birou. Iata unde duce inflatia si nesupravegherea. La Tanacu este un duhovnic care nu si-a meritat duhovnicia, care a ajuns unde a ajuns, iar in acest moment episcopii care stiu ca au aceste situatii trebuie sa se scoale de la birou si sa mearga sa le rezolve. Aceasta este problema manastirilor nou infiintate. Cantitatea a sporit de patru ori, dar calitatea a scazut si am ajuns la un formalism monahal.
Si de ce credeti ca s-a ajuns la acest formalism monahal?
Pentru ca dupa 1990 biserica a cautat sa recupereze ori sa refaca, sa reinfiinteze niste manastiri, ori sa construiasca biserici de mir. Astazi, intr-adevar, e o cifra fericita, sunt de patru ori mai multe schituri si manastiri decat in 1989. Insa nu se mai face selectia, deci este un aspect de graba, de incropeala care a fost si sub latura materiala, manastiri construite urat, chiciuri proiectate de oameni care nu au nici pregatirea necesara, nici gusturi si atunci de multe ori se improvizeaza. Se improvizeaza calugari si chiar preoti. Selectia nu mai exista si episcopul trece peste aspectul esential in preotie: chemarea. De aceea un calugar trebuie sa astepte intre sase luni si trei ani, altii asteapta pana la 15, ca sa fie ei convinsi, dar si ceilalti, ca nu vin din motive exterioare. Deci nu ai voie sa-i calugaresti, de exemplu, pentru ca i-a parasit iubita, deci din dezamagire, din suparare pe lume, nu la 50-60 de ani. Iata ce se intampla in acest caz.
"Idoli locali"
Despre un asemenea formalism monahal se poate vorbi si in cazul duhovnicului de "Sfanta Treime"?
Avem un tanar, 29 de ani, doar doi ani de teologie, care, cu vreo cinci sase ani de monahism, e pus duhovnic. Duhovnicia nu se obtine odata cu preotia, cu hirotonirea. Duhovnicia este o problema de subtilitate, de dialog cu penitentul. O manastire de maici are intotdeauna un duhovnic, cel care le calauzeste. Ascendentul duhovnicului este foarte mare si pentru un om obisnuit, or omul acesta nu avea pregatirea, deci nu a fost atent episcopul.
Exista o tentatie a ascetismului. O tentatie necontrolata. Sunt doua feluri de cadere. Una dintre ele este cea de stanga, adica inclinatia catre placeri materiale care este insa usor de depistat si pe care o poti anihila cu ajutorul lui Dumnezeu. Dar exista si ispita ascetica. Cine se uita la acest tanar vede un om cu o barba de arhimandrit, slab, dur, o figura orbita, de om fanatic, rasputiniana. El incalca toate canoanele. Nicaieri nu gasim tortura, rastignire, elemente pagane, necrestine, chiar anticrestine si atunci ajunge ceva impotriva bisericii, o subminare din interior mult mai rea decat propaganda unei secte. Iata ce raspundere si-a luat episcopul locului, crezand ca baiatul asta va fi duhovnic acolo si neurmarind ce se intampla.
Totusi oamenii din zona si maicutele continua sa-l apere.
Oamenii din ziua de azi au invatat sa-l trateze si pe preot, dar si pe medic ca pe un chelner. Oamenii sunt sensibili in ignoranta lor la aceste practici, care de fapt sunt barbare, si nu ascetice. Exista aceasta ispita a idolilor locali, cum este si acest tanar, cum mai sunt si alti calugari, fie stareti, exeorcisti, taumaturgi, spre care "prostimea", asta este cuvantul, se indreapta cu mult mai multa incredere pentru ca dau un spectacol. Or spectacolul acesta, ierarhul trebuie sa-l reteze, chiar daca aduce bani si chiar daca cu acesti bani se ridica ziduri de manastiri, pentru ca se vor surpa. Iata ce roade culege acum episcopul locului. Ofera un prilej de razvratire. Oamenii il apara pe duhovnic, il apara pentru ca nu sunt catehizati, pentru ca nu cunosc adevarata credinta ortodoxa. In momentul in care hirotonesti pe oricine, iata ce se intampla. Acesti oameni, cum este si duhovnicul, care este in anul doi de teologie, fac totul dupa ureche.
Cazul acesta nu s-ar fi petrecut in Ardeal
Credeti ca are vreo legatura educatia oamenilor cu ceea ce s-a intamplat?
Cazul acesta nu s-ar fi petrecut in Ardeal, unde lumea nu incurajeaza asa ceva, fiind o populatie ortodoxa care umple biserica la predica, care nu e interesata, ca in Moldova, sa se prosterneze, ci asculta cuvantul preotului. Un om care asculta cu mare atentie cuvantul preotului, asculta cuvantul bisericii si atunci este foarte atent la ceea ce vine strain invataturii bisericii, chiar daca este un spectacol ascetic. Credinta se coreleaza cu ratiunea. Acolo unde este invatatura asimilata, unde populatia are o educatie si unde cumpaneste civilizatia nu se intampla lucrul acesta. Si locul respectiv isi spune cuvantul. Este o alta randuiala, de exemplu, in arhiepiscopia Clujului unde iata PS arhiepiscopul Bartolomeu a vazut ca e nevoie de ore de duhovnicie, ca nu se fac in facultate si ca este cumplit ca nu se fac in manastire.
Si iata ca duhovnicia adevarata, Moldova care este zona manastirilor ajunge la acest exces. As adauga ca acest lucru nu s-ar intampla in arhiepiscopia Iasilor datorita IPS mitropolitul Daniel, care este un ierarh ce stie sa supravegheze.
Vasluiul este unul dintre cele mai sarace judete din Romania. Sa fie oamenii din acea zona mai usor atrasi de astfel de duhovnici?
Nu vreau sa fac marxism. Asa cum oameni foarte bogati sunt atrasi catre vrajitorie, spre practici diavolesti, eu cred ca cei saraci sunt atrasi de dorinta de miracol. Solidaritatea pe care oamenii o pun in raport cu acest pseudoduhovnic este o forma de razvratire pentru ca ei nu isi dau seama ca cuvantul episcopului este suveran. Aici saracia in loc sa duca spre sobrietate, duce spre nevoia de miracol, o nevoie de rezolvare peste noapte a unor probleme, dar mai ales catre spectacol. Sunt niste oameni ce vor sa fie fanatizati. Este si o problema de contact al episcopului cu oamenii, episcopul trebuie sa stea in mijlocul oamenilor, sa le explice. Or, episcopul vicar a ajuns la acest schit (n.r.-Sfanta Treime) cand faptul se consumase. Lumea care nu se intalneste cu episcopul vede in duhovnic un sfant, un personaj carismatic ce se afla chiar in afara controlului ierarhiei, in afara supravegherii. A mai fost un caz, la Vladimiresti, unde nu s-a ajuns la pierderi omenesti, dar s-a ajuns cu instrainarea de credinta. Acolo maica Veronica, stareta, care si astazi e stareta, era socotita tot asa o persoana cu totul extraordinara.
"Sa se faca curatenie"
Una din primele masuri anuntate se referea la inchiderea manastirii.
Manastirea poate fi temporar inchisa. Mai trebuie lamurit insa un lucru. Daca acolo a fost un singur duhovnic, pentru ca, dupa unele surse, acolo ar fi fost o "manastire mixta". Oricum ierarhul trebuie sa asaneze. Mie mi se pare nepotrivit pentru ca inchiderea unei manastiri duce la nemultumirea oamenilor care o frecventeaza. Acolo trebuie insa sa se faca curatenie pentru ca practicile preotului sunt cumplite. Poate veni o manastire de calugari sau o manastire cu alte maici.
Interviu realizat de
George TARATA 
 Afisari: 497  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 2 Afiseaza toate comentariile  
Manastirile satanei   de scepticul
Manastire mixta   de Paul din Ohio
A r h i v a
  Circul dracilor    30 comentarii
  Sora Irina a fost inmormantata    1 comentariu
  Campania antiuniforma    39 comentarii
  Cei unsprezece ministri incompatibili    
  Romania e dispusa sa renunte la miliarde de la UE    10 comentarii
  Pretul corect    2 comentarii
  Cifrele scandalului european    1 comentariu
  Incurajari dinspre Marea Britanie    1 comentariu
  Presedintia nu se baga la TVR si SRR    2 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Tradarea Basarabiei de la Bucuresti (1259 afisari)
 Mersul Autobuzelor la www.autogari.ro (896 afisari)
 Dan Ciachir: "Si episcopul Husilor e raspunzator" (497 afisari)
 Stiri pe scurt (383 afisari)
 Campania antiuniforma (345 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.84423 sec.