Ziua Logo
  Nr. 3319 de miercuri, 11 mai 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Cultura
In dezbatere
Actorul migrator si regizorul ambulant
Teatrul romanesc se confrunta cu o problema grava de identitate structurala, care ii afecteaza in primul rand valoarea si, in al doilea rand, impactul. Lipsa unor repertorii de directie, a unor proiecte care sa marcheze si sa individualizeze o stagiune, a unor regizori interesati de formarea trupei (regizorul angajat ar trebui, teoretic, sa aiba acest rol) sunt tot mai puternic resimtite, iar efectele dispersarii actorilor sunt vizibile in arhitectura montarii.
Migrarea actorului spre zona comercialului nu trebuie privita cu dispret sau considerata derizorie atat timp cat ea nu aduce prejudicii spectacolului in sine.
E trist si, in acelasi timp, total ineficient ca implicare si stil de lucru ca din ce in ce mai multi actori raman in teatre doar pentru a-si asigura continuitatea cartii de munca, in timp ce altii sunt gata sa aleaga orice tip de spatiu numai sa joace. E la fel de trist, insa, si ca situatia financiara a unui actor angajat - e valabil si pentru regizor - intr-un teatru de stat e precara si ca ea necesita, de cele mai multe ori, pentru o supravietuire decenta, un slalom printre alte activitati. Daca aceste activitati nu pericliteaza repetitiile si integritatea spectacolului, atunci ele pot fi perfect motivate dat fiind contextul in cauza. Daca, insa - lucru care se intampla, din pacate, foarte des -, actorul intarzie, pleaca mai devreme sau lipseste pentru ca are o filmare, montarea are de suferit la nivelul performantei si al coerentei de ansamblu. Fisurile se vad si ele afecteaza unitatea spectacolului. Aici intervine problema optiunii care, asumata lucid, ar trebui sa functioneze ca barometru in delimitarea zonei de interes, ceea ce ar fi, evident, si mult mai onest. La teatru nu vii doar ca la un job obisnuit sau, daca vii, atunci e bine sa astepti sa se termine "programul".
Conceptul de trupa stabila, pe care sa te poti baza neconditionat, de la prima lectura pana la repetitia generala, incepe sa fie tot mai greu de pus in aplicare. De relevanta acestei trupe organic sudate au fost programatic preocupati regizori reformatori ca Ion Sava, Aurel Ion Maican, Liviu Ciulei, David Esrig, Radu Penciulescu etc. In momentul de fata exista extrem de putini actori care reusesc sa dea identitate unei trupe, tot asa cum sunt aproape absenti regizorii animatori, pedagogi - si, se pare, tot factorul material e vinovat de aceste lacune substantiale.
La Teatrul Tamasi Aron din Sfantu Gheorghe, Bocsardi Laszlo a reusit sa coaguleze o trupa cu care a realizat spectacole importante. De numele unor regizori ca Radu Afrim (Teatrul Andrei Muresanu, Sfantu Gheorghe) sau Radu Apostol (Teatrul Maria Filotti, Braila) se leaga deja spatii in care au imprimat o anumita atmosfera de lucru. Acelasi lucru se poate intampla la Sibiu cu Radu Alexandru Nica. E vital sa lucrezi cu actori din generatia ta pentru ca poti comunica pe paliere mult mai extinse.
Nu de ajuns ca un regizor care lucreaza aplicat cu o trupa sa vina, sa faca un spectacol, dupa care sa se recada in starea de letargie. E tot atat de adevarat, insa, ca actorul asteapta aproape totul de la regizor. Inclusiv sa-i dea drumul din cand in cand la o reclama.
Rubrica "In dezbatere" din pagina de "Cultura" a ziarului ZIUA va gazdui articole de opinie, polemici, puncte de vedere diverse pe temele actualitatii culturale romanesti. (Red.)
Mihaela MICHAILOV 
A r h i v a
  Cannes 2005    
  Mona Musca cere demolarea salii de sport din Lancram    1 comentariu
  Texte si ilustratii interzise minorilor!    
  "Re:publik": film, muzica si cultura urbana    
  Un nou concurs de dramaturgie    
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Escrocherie marca Posta Romana (482 afisari)
 Opiumul si substantele inrudite (465 afisari)
 Stiri pe scurt (212 afisari)
 Baronul publicitatii stradale (131 afisari)
 Procurori santajabili pe urmele lui Moldovan (124 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01014 sec.