Ziua Logo
  Nr. 3265 de marti, 8 martie 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Un nou scandal in mass-media
Lovitura "7 plus" la ziarul "National"
-- Intreaga redactie a cotidianului l-a urmat pe directorul executiv Iliuta Naghi, care a editat un alt ziar, identic cu cel vechi * Din cauza unor neintelegeri, trustul de presa german WAZ a ramas doar cu brand-ul, fara oameni, fara sediu, fara tipografie
Numarul de ieri al cotidianului "National" a aparut sub o noua denumire, "7 plus". Desi la prima vedere pare doar o simpla schimbare a numelui, in realitate este vorba despre consecintele unui scandal izbucnit intre actionarii ziarului: grupul german de presa WAZ, pe de-o parte, si directorul executiv Iliuta Naghi, pe de alta parte.
Neintelegerile dintre asociati se pare ca au la baza existenta unui pachet de actiuni care putea fi achizitionat pana la o anumita data de Naghi, in baza dreptului de preemptiune al acestuia. In caz contrar, actiunile ar fi revenit trustului de presa WAZ. Ceea ce practic s-a si intamplat. Intrucat Naghi nu a cumparat pachetul si a rupt colaborarea cu germanii, trustul WAZ a devenit actionarul majoritar al cotidianului "National". Doar al brandului insa, pentru ca sediul si aparatura ziarului apartin in continuare lui Naghi care a decis, de altfel, editarea unui nou cotidian, cu angajatii fostului ziar "National", sub numele de "7 plus". Si asta dupa ce redactorii si-au dat demisia din cadrul trustului WAZ si au trecut la o societate noua creata de Naghi. Surse ale ZIUA au declarat ca angajatii fostului "National" au semnat, in momentul in care si-au primit ultimul salariu, o hartie prin care erau de acord sa-si dea demisia de la trustul WAZ si sa treaca la firma nou creata de Voicu si Naghi.
Exista insa si alte variante in ceea ce priveste ruptura de la "National". Potrivit unei informatii aparute intr-un cotidian central, motivul rupturii este unul de natura economica, editorul ziarului, Trustul de Presa "National", fiind inglodat in datorii. Pentru a vedea exact ce anume a provocat schisma de la "National", reporterii ZIUA au incercat sa stea de vorba si cu fostii asociati, insa, pana la inchiderea editiei, nici unul dintre acestia nu a putut fi contactat.
Altfel, litigiul aparut intre fostii parteneri de la "National" urmeaza sa fie solutionat, cel mai probabil, in instanta, reprezentantii WAZ acuzand in acest caz anumite practici ilegale.
Actiunea ziaristilor este legala
ZIUA a incercat sa afle daca actiunea ziaristilor de la "National", mai nou "7 plus", este legala. "Actiunea ziaristilor nu poate fi considerata ilegala intrucat demisia este un act unilateral si nu necesita de principiu nici un fel de explicatie. Problemele de natura comerciala dintre asociati, chiar daca au determinat aceste demisii, nu pot limita dreptul jurnalistilor de a renunta la functii. In orice caz, climatul din media dupa scandalurile de la Romania Libera si Evenimentul Zilei cu siguranta s-a deteriorat si cea mai buna parte a ziaristilor suspecteaza trusturile investitorilor straini de anumite jocuri care le-ar limita dreptul la exprimare. Prin urmare, situatia creata pare a fi un efect al acestor jocuri subterane. Nu se poate vorbi in aceste conditii neaparat de ilegalitati", ne-a declarat avocatul si deputatul Aurelian Pavelescu. Acesta a mai precizat ca lansarea unui nou brand de catre asociatii romani nu poate fi interzisa de nimeni: "Relatiile contractuale dintre asociati urmeaza sa se clarifice daca nu amiabil in fata justitiei, desi, asa cum se vad lucrurile din exterior, asociatii romani au lansat un nou brand, iar acest lucru nu-l poate interzice nimeni".
Cazuri similare
Cazul "National" nu este singurul in care a fost implicat trustul german de presa WAZ. Nu cu mult timp in urma, un conflict monstru a avut loc la cotidianul "Romania Libera". Atunci jurnalistii au acuzat, prin intermediul unui protest dat publicitatii, implicarea trustului de presa german in politica editoriala a ziarului, dar si faptul ca WAZ Medien-grupp a inceput sa dea "indicatii despre ce sa se scrie in ziar, cum sa se scrie si CINE sa nu mai fie criticat".
Reprezentantul WAZ, Klaus Overbeck, a respins orice acuzatie sustinand ca nu a incercat niciodata sa se implice in politica editoriala a ziarului "Romania Libera", ci ca, dimpotriva, "a respectat dintotdeauna principiile jurnalismului de calitate". El a catalogat acuzele referitoare la presupusa imixtiune a patronatului german in politica editoriala drept nefondate si de neinteles, mentionand ca in cei trei ani de apartenenta a ziarului la concernul german, nici un material nu a fost oprit de la publicare sau cenzurat prin interventii. Totusi, cei care au avut de suferit au fost jurnalistii, dupa ce WAZ a decis blocarea salariilor.
Acelasi lucru s-a intamplat si in redactia cotidianului "Evenimentul Zilei", dupa ce ziaristii au acuzat trustul de presa "Ringier", cel care patroneaza ziarul, ca s-a amestecat in politica redactionala si ca incearca indepartarea redactorului-sef Cristian Turturica. Iata ce sustineau redactorii de la "Evenimentul Zilei": "Echipa redactionala a ziarului "Evenimentul Zilei" protesteaza fata de modul in care conducerea Ringier incearca sa-l schimbe pe redactotul sef Dan Cristian Turturica. (...) El (n.r.- Thomas Landolt, directorul general al Ringier in Romania) nu a explicat motivele unei asemenea hotarari cu atat mai surprinzatoare cu cat in luna noiembrie, Thomas Landolt comunica echipei redactionale ca "Ziarul merge bine", ca "Integrarea Evenimentului Zilei in trustul Ringier este realizata", iar redactorul sef Dan Turturica si directorul executiv Cosmina Noaghea vor conduce acest ziar. In repetate randuri am atras atentia opiniei publice asupra tentativelor de deturnare a orientarii editoriale a ziarului". In cele din urma, Turturica a fost schimbat, iar majoritatea redactorilor si-au dat demisia in semn de protest fata de decizia "Ringier".
Trustul elvetian si-a explicat insa decizia de schimbare a lui Turturica. ""Evenimentul zilei" anunta incheierea procesului de redefinire a structurilor manageriale menite sa puna in practia planurile de dezvoltare si numirea unui nou redactor-sef in persoana lui Razvan Ionescu. Procesul de redefinire a fost inceput in cursul lunii aprilie, o data cu preluarea publicatiei de catre grupul Ringier si are drept scop pozitionarea "Evenimentului zilei" drept cotidian de referinta numarul unu in Romania. Pentru indeplinirea acestui obiectiv, redactorul-sef Dan Turturica si conducerea executiva a cotidianului au agreat cateva obiective care urmau a fi indeplinite pana la sfarsitul acestui an (n.r. - 2004). Din pacate, indeplinirea acestor obiective a intarziat. Ca urmare, a fost necesara reevaluarea activitatii desfasurate de redactorul-sef Dan Turturica, in a carui responsabilitate intra managementul acestor masuri de dezvoltare. Rezultatul discutiilor s-a materializat in decizia de diminuare a responsabiliatilor, din motive legate de diferente mari si greu de depasit intre stilurile de management. Formula administrativa gasita pentru a consemna noua situatie a fost delegarea lui Dan Turturica la Bacau, pentru elaborarea unui proiect de editie de Moldova a "Evenimentul Zilei"".
Trustul "Ringier" a mai fost implicat intr-un scandal in presa romaneasca, dupa ce a preluat cotidianul "ProSport". Atunci, toti angajatii ziarului din redactiile Bucuresti si Cluj, in total 108 persoane, au demisionat, in frunte cu Ovidiu Ioanitoaia. "Colectivul ProSport din redactiile Bucuresti si Cluj, in total 108 ziaristi, graficieni, agenti de publicitate, informaticieni, economisti si personal auxiliar, a demisionat. Decizia a intervenit in urma diferentelor majore de opinie dintre salariati si patronat reprezentat de Trustul Ringier, in privinta urmatoarelor teme: viitorul ziarului, oferta catre cititori si tratamentul acordat angajatilor. Pentru echipa care acum sase ani a pornit ProSport de la zero, aceasta hotarare e dureroasa. Ea a fost precedata de numeroase discutii cu reprezentantii patronatului, dar a ramas, din pacate, unica solutie pentru a pastra nivelul de performanta jurnalistica pe care cititorii romani il merita, precum si calitatea cu care colectivul nostru si-a obisnuit publicul. Colaboratorii de prestigiu ai ziarului au luat aceeasi decizie ca si angajatii", se arata intr-un comunicat al demisionarilor.
George TARATA 
 Afisari: 222  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
A r h i v a
  MAE la Nufarul    34 comentarii
  CIA da vina pe italieni    5 comentarii
  Moartea lui Nicola Calipari: Italia in doliu cere explicatii    2 comentarii
  Acapararea averii lui Dragan    2 comentarii
  Biserica Ortodoxa raspunde    26 comentarii
  BOR: Unitate in diversitate    2 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Lovitura "7 plus" la ziarul "National" (222 afisari)
 Angajari in ministere (198 afisari)
 Dosarul "ARO", pe mainile DICOT (78 afisari)
 Conditiile de vanzare a locuintelor MApN (69 afisari)
 Acapararea averii lui Dragan (43 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02216 sec.