Ziua Logo
  Nr. 2757 de joi, 10 iulie 2003 
 Cauta:  
  Detalii »
Cultua
Expozitia itineranta a svabului Ingo Glass, unul dintre cei mai cunoscuti sculptori europeni, a ajuns la Muzeul de Arta din Cluj-Napoca
"Forme si culori primare in spatiu"
-- Cumparatorul propriilor lucrari
Incepand de astazi, Muzeul de Arta din Cluj-Napoca este gazda expozitiei lui Ingo Glass, unul dintre cei mai cunoscuti sculptori europeni. "Forme si culori primare in spatiu" a mai fost itinerata la Budapesta, Timisoara si Oradea, urmand sa fie prezentata si la Sibiu, Bucuresti si Galati. Chiar daca s-a contrazis cu teoreticienii germani, Glass a ajuns la concluzia ca formelor primare - cercul, triunghiul si patratul - le corespund culorile primare - rosu, galben, albastru. Spatiul este obtinut prin aerul dintre elementele care compun lucrarile sale.
Povestea lui Ingo Glass a inceput pe 9 aprilie 1941, la Timisoara. In 1961, a ajuns la Cluj unde, in 1967, a absolvit Institutul de Arte Plastice "Ion Andreescu" (actuala Universitate de Arta si Design). Revelatia artistica s-a produs, insa, la Galati, in 1976. "Cand am terminat studiile puteam sa raman asistent la Cluj sau sa ma intorc profesor la Timisoara. Media de absolvire imi dadea dreptul sa aleg. Am optat sa fiu muzeograf la Galati. Unde nu mai eram "minoritar"", isi aminteste, mai in gluma, mai in serios, artistul citat de Mediafax. "Eram, de fapt, singurul svab. Cum pe la Combinatul de acolo mai erau nemti, eram blond si aveam ochii albastri ma salutau cu "domnu", nu cu "tovarasu" Glass. Problema era ca acolo nu gaseai nici lut, nici piatra si nici lemn, materiale necesare unui sculptor. In schimb era din belsug tabla laminata". Astfel a ajuns Glass sa-si aleaga materialul de lucru. "Intr-o zi, cand ma plimbam pe malul Dunarii, am zarit macaralele santierului naval. M-au impresionat, aducandu-mi aminte de Turnul Eiffel, prima sculptura contemporana fara nici o utilitate care a devenit reprezentativa pentru un oras. Am facut legatura si cu contraforturile catedralelor gotice, asemanatoare bratelor macaralelor", povesteste Glass. A plecat din Romania in 1979. Era inca in perioada in care, pentru fiecare sas sau svab care era lasat sa emigreze, Germania platea cate 8000 de marci. In presa vestica aparusera deja interviuri cu artistul roman, in care acesta ataca regimul comunist.
Titlul interviului din "Financial Times" a fost suficient: "Ceausescu - acolo unde dispare carnea". Glass a fost chemat la Securitate si a fost informat ca are doua saptamani la dispozitie ca sa paraseasca tara. Dar trebuia sa renunte la tot ce avea in Romania: locuinta, obiecte, cetatenie. In Germania a fost asteptat de lucrarile sale. "Avusesem o expozitie la Köln, in 1974, la care n-am avut voie sa merg. Eu mi-am cumparat insa lucrarile, i-am rugat pe cei de acolo sa le pastreze, iar in Romania am declarat ca au fost vandute. Cand am ajuns cu acele lucrari s-a organizat o noua expozitie, in prezenta mea". De atunci, lucrarile sale au ajuns in muzee, colectii personale si parcuri din Germania, Austria, SUA, Japonia, Polonia sau Ungaria.
Intoarcerea in Romania a avut loc dupa 1990, la invitatia fostului primar din Timisoara, Viorel Oancea. La propunerea acestuia a realizat monumentul ridicat in cinstea martirilor Revolutiei. "Mi-am dat seama atunci ca vina pentru ceea ce mi s-a intamplat mie nu o au toti romanii. Ci doar comunistii", a spus artistul. (L.D.)
A r h i v a
  Impactul comunicarii tehnologizate asupra culturii muzeale    
  Dan Pita va regiza "Apus de soare"    3 comentarii
  "Encyclopaedia Britannica" pentru Biblioteca Universitatii    
  Avanpremiera a avut loc la Festivalul de Jazz de la Montreux    
  Salon international de gravura    
  O mare personalitate cultural-politica marcheaza propria-i aniversare printr-o "harta vie"    
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Metode pentru combaterea falsificarii actelor de studii (64 afisari)
 "Forme si culori primare in spatiu" (32 afisari)
 Imprimeria Nationala declara razboi produselor contrafacute (30 afisari)
 Mamaia copiilor a avut priza la telespectatori (18 afisari)
 Salon international de gravura (17 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2003 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.11223 sec.