"In SedinTa din data de 9 iulie 2009 Curtea Constitutionala s-a pronuntat, in cadrul contro�lului anterior promulgarii legii, prevazut de art.146 lit. a), din Constitutie, asupra sesizarii de neconstitu�tionalitate a Legii de aprobare a Ordonantei de Urgenta a Guver�nului nr. 3/2009 pentru modificarea si comple�tarea unor acte normative referi�toare la organizarea si functio�narea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guver�nului. In urma delibe�rarii, Curtea Consti�tutionala a constatat, cu majoritate de voturi, ca legea este neconsti�tutionala. Motiva�rea solutiei va fi prezentata in cuprinsul deciziei, care se publi�ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Decizia este definitiva si general obliga�torie si se comunica Presedintelui Romaniei, prese�dintilor celor doua Camere ale Parlamentului si primului-ministru".
Ajuns imediat la Bruxelles, acest comunicat de presa a provocat ingrijorare si a fost data imediat in studiu echipelor de analisti care se ocupa de Roma�nia. Pe drept cuvant, deoa�rece ei stiu ca "dispozi�tiile din legile si ordonantele in vigoa�re consta�tate ca necon�stitu�tionale isi inceteaza efec�tele juridice in 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guver�nul, dupa caz, nu pune de acord prevederile neconstitu�tionale cu prevederile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispo�zitiile constatate ca fiind necon�stitu�tionale sunt suspendate de drept."
Deoarece un asemenea tip de decizie este irevocabil si imposibil de contestat, conse�cinta directa a declararii OUG-ului respectiv (publicat in Moni�torul Oficial nr. 84 din 11.02.2009) ca fiind neconstitutional este ca intreaga functionare legala a actualei formule administrative a Guvernului Romaniei este ea insasi neconstitutionala. Prin urmare, toate deciziile luate din momentul aplicarii ordonantei respective si a organismelor sau agentiilor create sau reformate in actuala structura pot fi contes�tate in orice instanta nationala sau internationala. Este vorba despre elemente esen�tiale ale guvernarii: stabi�lirea schemei organizatorice a cabinetelor dem�nitarilor, componenta si atri�bu�tiile Depar�ta�mentului pentru Afaceri Euro�pene precum si ridi�carea sefului acestuia la rang de ministru, regulamentul de func�tionare al Cancelariei Primu�lui-Ministru si, din nou, ridicarea sefului acestui organism la rang de ministru, atributiile de coordo�nare ale viceprim-ministrului, desfiintarea Departamentului de Control al Guvernului si infiin�tarea Corpului de Control al Primului Ministru, trecerea Depar�ta�mentului pentru Lupta Antifra�uda din structura Cancelariei Primului-Ministru in cadrul apara�tului de lucru al Guvernului...
Desigur, instituTiile impli�cate vor lua masuri de corec�tare in timpul prevazut de lege, dar problema, pe fond, este ce se intampla cu actele legislative, deciziile, ordonan�tele de urgenta si miscarile de perso�nal (inclusiv disponibiliza�rile) decise pana acum. Sunt ele ilegale deoarece structura insasi este declarata ca fiind formata pe baza neconsti�tutio�nala? Afecteaza asta, cum, la ce nivel si cu ce implicatii juri�dice, intreg actul de guvernare desfasurat din 11 februarie pana acum?
Intrebarea are sens deoarece, logic, e foarte greu sa disociezi ansamblul actului de guvernare de prevederile declarate drept neconstitutionale din moment ce este vorba (asa cum veti ve�dea citind textul OUG-ului res�pectiv) despre insusi scheletul pe care s-a construit actuala structura a administratiei care ne guverneaza.