Generalul-maior dr. Ion-Aurel Stanciu, seful Statului Major al Fortelor Aeriene, vrea, la cei 54 de ani, sa obtina atestatul de navigator de bord pe aeronave de transport strategic. In acest sens, generalul Stanciu a inceput modulul practic de pregatire in zbor ca navigator de bord pe aeronave C-130, in cadrul unei misiuni de transport in teatrul de operatii din Afganistan, desfasurata in zilele de 27 si 28 iunie.
La prima vedere nimic neobisnuit, numai ca acest demers al sefului SMFA este ilegal si nefolositor pentru o persoana care conduce Statul Major al Fortelor Aeriene. Potrivit regulamentelor militare si al traseului de cariera pentru arma aviatie, specialitatea navigatori de bord (031), cursurile de navigatori de bord pe aeronave de transport strategic, operativ si aerofotogrammetrie sunt efectuate in Scoala de Aplicatie, imediat dupa absolvirea Academiei Fortelor Aeriene. Singura institutie de aviatie militara pe care generalul Stanciu a absolvit-o in anul 1977 este Scoala Militara de Ofiteri de Aviatie. Chiar daca in ghidul carierei militare se specifica faptul ca pot fi selectionati cursanti pentru a deveni navigatori de bord si alti ofiteri activi care indeplinesc conditiile de grad si studii si au fost declarati "apt personal aeronavigant", generalul Stanciu nu a respectat nici aceste conditii deoarece limita de grad pentru aceasta filiera este de maxim comandor. In aviatia militara, la varsta pe care o are gneralul Stanciu, pilotii si personalul navigant sunt, ori in pragul pensionarii, ori sunt de mult trecuti in rezerva. In aceste conditii, demersurile sefului SMFA de a obtine statutul de navigator de bord sunt dubioase.
Ordine de la subordonati
Situatia este cu atat mai grava cu cat generalul Stanciu a inceput sa faca practica in timpul unei misiuni reale cu grad ridicat de risc, mai exact in timpul unui zbor intr-o zona de razboi. Nu stim cum au reactionat ceilalti membrii ai echipajului, in special pilotul si copilotul aeronavei C-130 Hercules, ofiteri mult mai tineri si cu grade mai mici decat ale sefului SMFA, cand s-au trezit ca au in cabina un elev care incerca sa desluseasca tainele navigatiei catre Afganistan si, mai mult, trebuiau sa dea ordine unui general cu doua stele. In acelasi timp, potrivit regu�lamentelor militare, generalul-maior Aurel Stanciu era si comandatul aeronavei prin natura functiei si a gradului.
Potrivit unui comunicat de presa primit din partea Ministerului Apararii Nationale, ěgeneralul-maior dr. Ion-Aurel Stanciu si-a insusit procedurile de lucru in echipaj, executarea check-list-urilor si utilizarea aparaturii de navigatie de la postul de lucru, avand calitatea de navigator de bord/observator".
In conditiile in care pilotii militari romani se plang de faptul ca nu reusesc sa zboare suficient si aduna cu greu cateva ore de zbor intr-un an, dorinta sefului SMFA de a deveni navigator este o palma data tinerilor piloti din armata romana. Prezenta generalului Stanciu in zilele de 27 si 28 iunie la bordul aeronavei C-130 in timpul zborului spre Afganistan este o premiera pentru instoria aviatiei militare din statele membre NATO. Niciun sef al fortelor aeriene din NATO nu a zburat intr-o zona de razboi in calitate de elev si membru al echi�pajului unei aeronave de transport strategic.
Prin absurd, presupunand ca fortele aeriene au un deficit de personal in randul navigatorilor de bord suntem ferm convinsi ca pe bancile Academiei Fortelor Aeriene de la Brasov si la Scoala de Aplicatie pentru Fortele Aeriene de la Boboc sunt destui studenti merituosi care pot fi pregatiti in acest domeniu.
In conditiile crizei financiare care afecteaza grav Armata Romaniei si pregatirea pilotilor militari, gestul sefului Statului Major al Fortelor Aeriene este neavenit si deplasat. Presupunand ca generalul Stanciu va obtine atestatul de navigator de bord suntem curiosi cand, cum si unde va zbura in aceasta calitate. Functia de sef al SMFA implica atributii mult mai importante si de nivel strategic decat cea de simplu navigator de bord. Poate ca demersul generalului Stanciu nu ascunde decat un interes meschin de ordin financiar. Dobandirea brevetului de navigator de bord ii va mai aduce probabil ceva bani la solda de general care s-a subtiat destul de mult dupa ce mi�nistrul Stanisoara a suspendat plata sporurilor de radiatii si informatii confidentiale in toata Armata Romana.
Numire cu cantec
Noua isprava a generalului Stanciu nu vine decat sa intareasca suspiciunile aparute inca de la numirea sa in functie. In luna fe�brua�rie 2009, prin ordin al ministrului Apararii Natio�nale, generalul mr. Ion-Aurel Stanciu era numit seful Statului Major al Fortelor Aeriene (SMFA). Potrivit unor surse militare, numirea s-a facut cu incalcarea regula�mentelor, deoarece un militar poate fi numit seful unei categorii de arma numai daca a comandat vreodata o unitate opera�tionala de nivel brigada sau daca a fost loctiitor al sefului categoriei de arma unde ar urma sa fie numit. Nu a fost cazul pentru generalul Stanciu. El l-a inlocuit in functie pe generalul Croitoru, demis de ministrul Stanisoara dupa furtul armelor de la Ciorogarla. Gurile rele spun ca acesta a fost pretextul oficial, dar Croitoru a fost schimbat din cauza discutiilor privind alegerea noului avion multirol. Presimtind situatia tensionata din interiorul fortelor aeriene, la festivitatea de instalare a generalului Stanciu nu a participat nici seful SMG si nici ministrul Apararii.