Muzeul "Enescu" a vernisat expozitia care, sub titlul "George Enescu si partenerii sai romani" ofera, in cele 19 panouri-print, imaginea muzicianului care, inca din adolescenta, a colaborat cu artisti din diverse generatii, fie ei din elita vremii, fie foarte tinere talente.
Prima sa aparitie in ipostaza dirijorala la pupitrul orchestrei bucurestene, in 1898, revenirea, peste ani, de asemenea la Ateneu, pentru a conduce opusuri vocal-simfonice, apoi evolutia sa in calitate de violonist, sub bagheta unor personalitati precum Ionel Perlea, George Georgescu, Alfred Alessandrescu, Theodor Rogalski sau in cadrul unor formatii camerale remarcabile, serile de la Castelul Peles, unde canta acompaniat de Regina Elisabeta (alias Carmen Sylva) si de principesa Elena Bibescu si, din nou la Ateneu, fie alaturi de pianista Cella Delavrancea, fie de violonista Lola Bobescu si pianistul Dinu Lipatti, in 1936, dar si ca invitat al Orchestrei Municipale "Amicii muzicii", colaborarea cu violoncelisti apreciati precum Dimitrie Dinicu sau George Cocea, contrabasistul Josef Prunner sau flautistul Vasile Jianu, dar si cu solisti vocali care i-au interpretat adesea liedurile atat in tara, cat si in Europa sau America - tenorii Constantin Stroescu, Romulus Vrabiescu, Vasile Rabega, soprana Pia Igy si celebrul tenor american Richard Tucker (la Carnegie Hall - New York, in 1948), sopranele Stela Roman si Emilia Gutianu, baritonii Jean Atanasiu si Petre Stefanescu-Goanga, basii Edgar Istratty si Gheorghe Folescu - toate se regasesc in imagini.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Un panou aparte reflecta implicarea lui Enescu in demersurile pentru institutiona�lizarea Operei Romane, concre�tizata, in 8 decembrie 1921, prin dirijarea spectacolului inaugural cu "Lohengrin" de Wagner. Scrisori, partituri cu dedicatie, articole din presa vremii, programe, fotografii, selectate din arhivele Muzeului, dar si ale Filarmonicii, Bibliotecii Academiei Romane, Uniunii Compozitorilor si din colectia Viorel Cosma (de altfel consultant stiintific al expozitiei realizate cu talent si imaginatie de catre aceeasi daruita Cristina Andrei - muzeograf, in colaborare cu graficianul Aurelian Popovici) alcatuiesc un mozaic atractiv, pre�zentat intr-o forma moderna, ce poate fi vazut pana pe 19 mai.
Recital la patru maini
Un bun prilej pentru dezvelirea portretului Elenei Bibescu, noua achizitie in urma unei licitatii pariziene, dar si pentru un omagiu adus muzicianului (de la a carui nemurire s-au implinit 54 de ani chiar pe 5 mai), printr-un recital la patru maini oferit, in seara urmatoare, de Valentin si Roxana Gheorghiu, inaugurand astfel pianul Steinway intrat in custodia Muzeului; iar superba interpretare a Sonatei nr. 3 de Enescu de catre Gabriel Croitoru - cantand la vioara lui Enescu, un Guarneri "Catedrala" -, alaturi de acelasi V. Gheorghiu, a "rotunjit" evenimentul pe care directorul Muzeului, Laura Manolache, l-a conceput in deschiderea unei serii ce se anunta speciala, sub genericul "stagiune extraordinara".