Ziua Logo
  Nr. 4498 de sambata, 28 martie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Drept la replica
Catre Redactia Ziarului Ziua
-- In legatura cu articolul "Lupta pentru serviciile secrete de la Interne", in special in ceea ce priveste referirile la Directia generala anticoruptie, facem urmatoarele precizari:
Organigrama oficiala a DGA in care nu este prinsa Divizia Operatiuni, unde sef a fost Petru Pitcovici, de curand arestat de DNA
1. Directia generala anticorup�tie din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor a fost infiintata prin Legea nr.161/2005 privind stabilirea unor masuri pentru prevenirea si combaterea coruptiei in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, ca structura specializata pentru prevenirea si combaterea coruptiei in randul personalului propriu, subordonata direct ministrului Administratiei si Internelor.
Potrivit prevederilor art.1 din Ordonanta de urgenta a Guver�nului nr.120/2005 privind opera�tionalizarea Directiei generale anticoruptie din cadrul Ministeru�lui Administratiei si Internelor si dispozitiilor Regulamentului de organizare si functionare al unitatii, aprobat prin ordin al ministrului Administratiei si Internelor, unitatea noastra are ca principale atributii (care se regasesc de altfel si pe pagina de web):
a) intreprinde masuri specifice informativ-operative pentru prevenirea, documentarea si combaterea faptelor de coruptie, asimilate coruptiei sau in legatura directa cu coruptia in randul personalului ministerului;
b) desfasoara activitati de primire a reclamatiilor/petitiilor cetatenilor referitoare la acte sau fapte de coruptie ale per�sonalului ministerului, precum si activitati de relatii publice, specifice problematicii din competenta;
c) gestioneaza linia verde anticoruptie a Ministerului Administratiei si Internelor;
d) desfasoara activitati de politie judiciara, conform legii;
e) organizeaza si desfasoara, in conditiile legii si ale normelor interne, activitati de testare a integritatii profesionale a personalului ministerului;
f) desfasoara activitatea de relatii si colaborare internationala in domeniul din competenta, in conformitate cu interesele Minis�terului Internelor si Reformei Administrative si potrivit proce�durilor legale stabilite;
g) analizeaza, prin folosirea metodelor sociologice specifice, evolutia actelor si faptelor de co�ruptie savarsite de personalul mi�nis�terului, pe baza carora intocmes�te documente de strategie in mate�rie si informeaza ministrul internelor si reformei administrative ori alti factori abilitati, conform legii.
2. In ceea ce priveste afirmatia potrivit careia "DGA este abilitata sa faca anchete penale cu trimiteri in judecata", mentionam ca activitatea de cercetare penala a lucratorilor institutiei noastre se desfasoara exclusiv in baza delegarii date de procurorul competent, conform art.217 alin.(4) din Codul de procedura penala si art.22 din Legea nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie; se impune precizarea ca, potrivit prevederilor legale in vigoare, urmarirea penala in cazul faptelor de coruptie se efectueaza in mod obligatoriu de catre procuror, acesta fiind singurul abilitat de lege sa emita solutii in aceste cauze.
3. In ceea ce priveste relatiile ierarhice de subordonare ale DGA, aratam ca acestea sunt pe de o parte de natura admi�nistrativa, ce presupun asigurarea de catre minister a resurselor financiare, materiale si umane necesare indeplinirii atributiilor stabilite de lege, iar pe de alta parte profesionale specifice activitatii de politie judiciara.
Astfel, potrivit art.5 si art.8 din Legea nr.364/2004 privind organizarea si functionarea politiei judiciare:
- organele de cercetare ale politiei judiciare isi desfasoara activitatea sub conducerea, supravegherea si controlul pro�curorului, fiind obligate sa duca la indeplinire dispozitiile acestuia;
-sefii ierarhici pot da politistilor care fac parte din politia judiciara dispozitii si indrumari in efectuarea activitatilor de constatare a infractiunilor si de strangere a datelor in vederea identificarii autorilor infractiunilor si inceperii urmaririi penale;
- organele ierarhic superioare ale politistilor care fac parte din politia judiciara nu pot sa dea indrumari sau dispozitii privind cercetarea penala, procurorul fiind singurul competent in acest sens;
- in desfasurarea celorlalte activitati profesionale decat cele conduse si controlate, potrivit legii, de catre procuror, politistii din cadrul politiei judiciare se subordoneaza ofiterilor ierarhici.
4. In prezent, in cadrul Directiei generale anticoruptie isi desfasoara activitatea 5 magistrati, detasati de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie (2), Directia Nationala Anticoruptie, Parchetul de pe langa Tribunalul Militar Bucuresti si Parchetul de pe langa Tribunalul Bucuresti.
Detasarea procurorilor s-a efectuat in baza dispozitiilor art.58 alin.(1) din Legea nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ care permite detasarea procurorilor la alte autoritati publice, in orice functii, inclusiv cele de demnitate publica numite, la solicitarea acestor institutii si a art.2 din O.U.G. nr.120/2005.
Initiativa numirii unor magis�trati la conducerea DGA a avut la baza initial recomandarea consilierului de preaderare englez Stephen Foster, in cadrul Proiectului de twinning PHARE RO 02/IB/JH-07 "Dezvoltarea mecanismelor anticoruptie in Ministerul Administratiei si Internelor" care a avut ca parteneri Marea Britanie si Spania - proiect ce a stat la baza constituirii DGA.
Ideea ocuparii unor functii de conducere din DGA de catre magistrati a fost reiterata si de expertii din cadrul proiectelor Phare derulate de unitatea noastra pe parcursul anilor 2006-2008, in parteneriat cu Spania si Germania (Proiectele nr.RO2004/016-772.03.04/A.4 "Masuri anticoruptie pentru Politia de Frontiera si Vama" si nr. RO-2005/017-553.05.01 "Dezvoltarea Directiei Generale Anticoruptie din Ministerul Administratiei si Internelor"). Principalul argument reliefat in sprijinul acestei masuri a fost acela ca prezenta unor procurori in randul personalului DGA aduce un plus de obiectivitate si impar�tialitate investigatiilor desfasurate potrivit competentelor legale.
Totodata, au existat si alte motivatii de natura obiectiva care au impus incadrarea unor functii de conducere cu magistrati, cum ar fi: prin prezenta acestora in cadrul DGA se faciliteaza cooperarea cu parchetele com�petente in a efectua urmarirea penala a infractiunilor de coruptie in care este implicat personalul MIRA; totodata acestia, prin experienta dobandita in activitatea de cercetare penala, isi pot aduce aportul la imbunatatirea procedurilor de lucru interne ale DGA.
Precizam ca potrivit Regula�mentului de organizare si functio�nare al Directiei generale anti�coruptie, aprobat prin ordin al ministrului Internelor si Reformei Administrative si a fiselor posturi�lor, functiile pe care sunt detasati magistratii in discutie sunt exclusiv functii de management organizatio�nal si de reprezentare, fiecare pentru nivelul corespunzator functiei in care este incadrat; acestia nu exercita atributii specifice de procuror, astfel cum sunt acestea prevazute la art.63 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aratam astfel ca, potrivit fisei postului directorului general (document public, afisat pe site-ul www.mira.gov.ro) si a dispozitiilor Regulamentului de organizare si functionare al DGA (document clasificat), directorul general al DGA asigura strategia de mana�gement a resurselor umane, financiare si materiale, promovea�za principiile, metodele, procedu�rile si mijloacele specifice indeplinirii atributiilor de servi�ciu, implementeaza cultura orga�nizationala, normele de integritate, precum si sistemul relational al unitatii, reprezinta DGA in raporturile cu conducerea MIRA sau structurile acestuia, cu celelalte autoritati sau institutii publice din tara si din strainatate si angajeaza, in conditiile legii, directia generala in raporturile cu persoanele fizice si juridice.
Este de observat faptul ca Statutul procurorilor si judecatorilor prevede posibilitatea detasarii acestora si pe alte functii decat cele de la DGA, cum ar fi la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul National al Magistraturii, Ministerul Justitiei sau la unitatile subordonate acestuia, precum si la institutii ale Uniunii Europene sau organizatii internationale, functii prin esenta neoperative.
Incompatibilitatea privind ocuparea unei alte functii publice, consacrata la art.5 alin.(1) din Legea nr.303/2004, are in vedere exercitarea simultan a atributiilor specifice parchetelor si a celor specifice unei alte functii publice.
5. Avand in vedere faptul ca Directia Generala Anticoruptie are, printre atributiile principale si intreprinderea de masuri specifice informativ-operative, pentru prevenirea, documentarea si combaterea faptelor de coruptie, asimilate coruptiei sau in legatura directa cu coruptia in randul personalul MAI, cu respectarea conspirativitatii, compartimentarii si secretizarii muncii, comunicarea componentei structurilor cu aceste atributii (printre care si Serviciul Operatii) ar produce riscuri pentru personal si ar afecta buna functionare a institutiei noastre, sens in care aceste date sunt incluse in categoria informatiilor clasificate din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, fiind exceptate de la accesul liber al cetatenilor, potrivit art.12 alin.(1) lit.a) din Legea nr.544/2001.
Cu deosebita stima, DIRECTOR GENERAL Magistrat IRINEL PAUN
Din analiza celor prezentate reies fara echivoc urmatoarele:
- DGA nu este un serviciu secret ci in principal o structura cu atributii de politie judiciara;
- organele de cercetare ale politiei judiciare din cadrul DGA nu au competenta legala de a "face trimiteri in judecata";
- subordonarea fata de ministrul Administratiei si Internelor este exclusiv de natura administrativa;
- detasarea magistratilor la DGA s-a efectuat cu respectarea stricta a prevederilor legale in vigoare. - Irinel Paun
 Afisari: 2143  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 4 Afiseaza toate comentariile  
RUSINE !   de Alvaler
Pai DGA e un conflict de interese in sine   de DanBruma
n am inteles nimic - prea lung - da ti un rezumat va rog   de CHIORU
Pentru noi astia ce nu prea stim.   de Aladin
A r h i v a
  Legile DGA in versiune DGA    4 comentarii
  Guvernul chemat in judecata    6 comentarii
  Bucurestiul cere explicatii Chisinaului    6 comentarii
  Explicatiile Ioanei Basescu    2 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Catre Redactia Ziarului Ziua (2143 afisari)
 Cele 2000 de capuse (1966 afisari)
 Legile DGA in versiune DGA (1707 afisari)
 Hitler profilul psihologic (1546 afisari)
 Cameleonul Voiculescu (1369 afisari)
 Suparati ca au pierdut meciul cu Serbia, tricolorii au devastat vestiarul de la Constanta! (2077 afisari)
 Ion Mihai Pacepa: Departamentul de Informatii Externe a pregatit prostituate ca spioni (2035 afisari)
  Premiera in America Latina: Printesa Inca a levitat la 30 de centimetri de sol! (VIDEO) (1918 afisari)
 UPDATE Romania - Serbia 2-3, scor final (1905 afisari)
 Tatucul Playboy, Hugh Hefner, lovit de criza financiara. Vezi cum! (1698 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01887 sec.