ZIUA vine cu noi dovezi asupra furturilor de milioane de euro care au loc, de ani buni, in curtea Administratiei Fluviale "Dunarea de Jos" (AFDJ) Galati. Conducerea acestei regii de stat a ingropat, in 2008, un dosar de control care demonstra ca firmele care fac dragaj pe Dunare (excavarea albiei fluviului pentru a asigura adancimea necesara navigatiei) raporteaza un volum de activitate cu mult mai mare decat cel real. Sefii AFDJ au cunostinta de cand lumea de "metoda dragajului fictiv", pe care au tolerat-o sau au aco�pe�rit-o de cate ori a fost nevoie. Mai ales ca, spun sursele noastre, o parte din banii negri ar contribui ulterior, la bunastarea unor directori.
Afacerea cu dragajele fictive este gaina cu oua de aur a mafiotilor de Dunare, fiind de departe cea mai consistenta sursa de bani negri din zona administra�rii batranului fluviu. "Este mai buna decat furturile de motorina sau incarcarea facturilor cu alte servicii sau reparatii", sustin surse apropiate conducerii AFDJ.
Asigurarea unei adancimi care sa permita navigarea in bune conditii pe Dunare este principalul obiectiv al AFDJ, care aloca fonduri de milioane de euro pentru activitatea de dragare. Se stie insa prea bine ca firmele particulare, aflate sub contract cu regia statului, umfla facturile emise catre aceasta, raportand ca au excavat cantitati de cateva ori mai mari decat cele sapate in realitate. Hotia are avantajul ca este foarte sigura. Daca nu se realizeaza flagrantul, nimeni nu o mai poate dovedi ulterior, fiindca hotii vor spune ca Dunarea a adus aluviuni si a astupat groa�pa pe care ei tocmai o sapasera.
Uitat in sertar
In vara anului trecut, condu�cerea AFDJ a solicitat un control serios al activitatii de dragaj, in urma reclamatiilor venite de la convoaiele care se impotmoleau tot mai des pe Dunare dar si a unor telefoane primite de la Ministerul Transpor�turilor. Ionel Malenda, directorul general de atunci, a trimis o echipa de control care sa monito�rizeze activitatea mai multor complexe de dragaj de pe Duna�rea Fluviala, despre care se sus�pecta ca nu isi faceau treaba pentru care erau platite cu bani grei. Controlul a scos la lumina grave nereguli, semnalate ca atare conducerii de atunci a regiei, dar aceasta a ingropat cazul, asa cum facuse si cu raportul care semnala consumuri anormale de combus�tibil, caz relatat deja de "ZIUA" in articolul "Jaf cu vaporul". Actuala condu�cere ne-a confirmat cazul, mare parte din discutie fiind inregistrata, cu acordul directorului general Dorin Otrocol.
Cum se fura
Cosmin Apostol si Laurentiu Pilaf, amandoi marinari pe care nu-i uda apa, s-au strecurat, in secret, langa complexurile de dragare. "Daca aud ca pleaca salupa de la mal, toata lumea stie ca vine controlul si incep sa lucreze", spune Apostol, co�man�dant instructor. La data de 22 iulie, cei doi s-au instalat pe malul drept al Dunarii fluviale, la kilometrul 243 (Giurgeni - Vadul Oii) langa complexul de dragaj "Filesti 3". De acolo au vazut si au fotografiat asiduu "activitatea"complexului. "Draga Filesti 3 a pornit dragajul la ora 10.52, cand a inceput circulatia navelor in sector si a oprit la ora 12.41, cand salanda (n.r. - nava in care se arunca pamantul scos din draga) a fost incarcata.
A doua cursa de incarcare - deversare s-a facut intre orele 13.01 si 14.45. Pana la ora 19.05 complexul de dragaj nu a lucrat", se arata in raportul de control.
Ziua urmatoare cei doi s-au mutat la Capidava unde au monitorizat complexul de dragaj "Filesti 1". Aceeasi poveste, Fi�lesti 1 a incarcat doua salande (cca 360 metri cubi) pana la ora 11, dupa care nu a mai lucrat toata ziua. In urmatoarele doua zile, echipa s-a prezentat la bordul celor doua complexe, unde a constatat ca acestea um�fla�sera de patru ori rapoartele de dragaj. Astfel, Filesti 1 rapor�tase ca a umplut sapte salande cu material dragat, in timp ce Filesti 3 a trecut in raport ca incarcase noua. In realitate, acestea incarcasera doar patru salande.
Indolenta pe ape
Inspectorii au mai facut o constatare. Nu doar ca se muncea la misto pe banii statului, dar se si lucra in batjocura - pamantul sapat in fata navei se deversa dupa aceea, in spatele ei!!! Potrivit procedurilor, materialul excavat se varsa in "gropile"Dunarii, in locuri special indicate. Nu ai voie sa deversezi in alta parte decat daca nu-ti doresti cumva sa-ti faci de lucru, pentru alte contracte pe viitor. Discutia, inre�gistrata, dintre Dorin Otrocol, directorul general AFDJ, Florinel Mihalache, director cai naviga�bile, Cosmin Apostol, membru al echipei de control si reporterul Ziua e relevanta.
Este mai buna (operatiunea de dragaj, n.r.) decat furturile de motorina sau incarcarea facturilor de alte servicii sau reparatii. surse AFDJ
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Dorin Otrocol, actualul director general al AFDJ, a confirmat reporterilor Ziua "Dosarul Dragajul" | |
| |
| |
| |
| |
|
Raportari false si dosare ingropate
Cosmin Apostol: Cand am ajuns, oficial, la draga, nu le-am spus nimic de filaj, am facut cu ei procesul verbal. Tot ce-au declarat ei, cate salande au incarcat, tot. Dupa ce am terminat, ei credeau ca gata, a trecut, dar le-am spus: "Hai sa vedem, umpleti voi o salanda sa vedem cat dureaza, voi ati spus aici ca jumatate de ora". A durat o ora si ju��ma��tate. "Hai sa facem o deversare", le-am spus, nici macar nu stiau exact unde sa o faca. Eu stiam punctul de deversare, ca aveam toate documentele, era la 4 kilometri, dar ei o varsau in pupa dragii.
Dorin Otrocol: Noi avem o harta electronica si stim unde sunt gropile asa ca daca sap intr-un loc, ma duc in amonte sau in aval cativa kilometri unde e groapa, nu imediat in spatele navei.
Reporter: Dar domnul Apostol afirma ca deversarea se facea imediat, in spatele navei.
Cosmin Apostol: Asa este, am si fotografiat acest lucru.
Florinel Mihalache: Este interesant. Sa vedeti tot dosarul!"
La depunerea raportului, echipa de control a constatat insa ca directorul Ionel Malenda (director comercial in prezent) nu mai parea interesat de activitatea prestata. Revenim la discutia inregistrata:
Cosmin Apostol: Eu l-am intrebat pe Malenda inca de la inceput: "Domnule director, sigur ma trimiteti pe mine?". Mi-a raspuns: "Du-te si control�eaza, ca le dam o groaza de bani!"
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Ionel Malenda, fostul director general, a ordonat, dar a si ingropat ancheta | |
| |
| |
| |
| |
|
In discutie intervine Florinel Mihalache, director cai navigabile:
F.M.: Si eu l-am intrebat pe Cosmin, cand am venit din concediu (n.r. cum s-a nimerit a fi in 2008, la mai toate mo�mentele delicate ale AFDJ): "Tocmai pe tine te-a trimis, care esti uns cu toate alifiile?"
C.A.: Concluziile raportului au fost dure. Ne-a spus sa facem treaba, am facut treaba! Am facut si o multime de fotografii de pe mal, iar a doua zi am fost la nava. Cand am adus pozele, directorul Malenda mi-a spus ca nu sunt bune, cum demonstrez eu ca am facut pozele la orele la care am spus ca le-am facut, ca nu reprezinta vreo dovada ziua si ora inscrise pe ele? I-am spus ca ora poate fi stabilita cu precizie, deoarece am pozat navele care trec pe langa com�plexul de dragaj si putem, in functie de rapoartele Capita�niei, sa demonstram ca poza a fost facuta in acea zi, la acea ora.
Batista pe tambal
Dosarul a fost ingropat, nu s-a luat vreo masura, ba nici nu se mai stia la un moment dat pe unde mai este docu�men�tul original. Mai mult, au aparut, sustine actuala conducere, amenintari din partea patronului firmei de dragaj, functionar guvernamental:
C.A.: Malenda a venit la mine in birou si mi-a spus sa ma duc sa vorbesc cu patronul firmei de dragaj. Eu i-am raspuns ca sunt angajatul AFDJ, am fost trimis sa fac un control, ce treaba am eu sa vorbesc cu patronul de acolo?
F.M.: Dar tu ai primit telefon de amenintare de la patronul firmei sau colegul tau?
C.A.: Nu eu, colegul meu Laurentiu Pilaf a primit ame�nintari.
Cand a venit insa vorba de prejudicii, transparenta actualei conduceri s-a risipit ca un vanticel de primavara. Florinel Mihalache spune ca AFDJ plateste exact cat se excaveaza, nu cat pretinde firma de dragaj. El face trimitere la navele moderne (mai mereu defecte, spun sursele noastre) din dotarea AFDJ, care pot face masuratori exacte ale can�titatii excavate. Fostul direc�tor Ionel Malenda ne-a declarat acelasi lucru ba, mai mult, si-a pus cenusa in cap ca ar fi trasat gresit, in acest sens, obiectivele controlului.
Potrivit unui alt responsabil al AFDJ, implicat in ancheta, directorii Malenda si Mihalache au vrut doar sa ne dezinfor�meze: "Navele specializate din dotare nu au fost folosite la masuratori pana la raportul facut de Apostol. Au trimis una dupa predarea raportului, dar si aceea s-a defec�tat pe drum. De altfel si in raport se semnaleaza ca nu s-au facut masu�ratori cu nave specializate", ne-a declarat sursa citata.