Ziua Logo
  Nr. 4428 de marti, 6 ianuarie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Generalul Constantin Croitoru (foto) avertizeaza ca Romania risca sa ramana fara apararea spatiului aerian
Aviatia militara intra in colaps
Generalul locotenent Constantin Croitoru, seful Statului Major al Fortelor Aeriene, considera ca aviatia militara a ajuns intr-un moment critic. Faptul ca pana la ora actuala nu a fost luata o decizie asupra modelului de avion care va inlocui MiG-ul 21 LanceR poate produce disfunctii grave in indeplinirea misiunilor ce revin fortelor aeriene. In interviul acordat ziarului ZIUA, generalul Croitoru explica motivele pentru care Romania ar trebui sa achizitioneze 48 de avi�oane multirol si argumen�teaza propunerea avansata de Statul Major al Fortelor Aeriene (SMFA) de a se achizitiona un avion nou.
"Am ajuns intr-un moment critic. Fortele aeriene sunt un segment tehnic al societatii romanesti care pun in aplicare elemente de politica interna sau externa a statului roman. MiG-urile 21 LanceR au inceput deja sa-si termine ciclul normal de viata. Ultimele avioane, care vor fi foarte putine, vor iesi din exploa�tare in anul 2012. Din anul 2011, noi nu vom mai putea realiza sarcinile minime pe care Fortele Aeriene le au de indeplinit. Deja, in 2012, vom fi intr-o mare criza, deoarece nu vom mai putea ras�punde solicitarilor pentru execu�tarea diverselor misiuni cu astfel de aparate", a spus seful SMFA.
Eurofighter
Generalul locotenent Constantin Croitoru ne-a declarat ca, "primele avioane multirol care vor inlocui MiG-urile ar fi trebuit sa le fi primit deja. Spun asta din expe�rienta altor tari care au facut astfel de achizitii noi. Polonezilor le-au trebuit aproape patru ani sa operationalizeze avioanele F-16, sa se instruiasca si sa le aduca la un nivel operational multumitor. De asemenea, dupa trei ani, colegii unguri, care au luat avioane Gripen, se apropie de un stadiu de operationalizare. Avand in vedere aceste consi�derente, noi suntem in foarte mare intarziere. Trebuie sa intelegem un lucru: nu este suficient si nici simplu sa dai banii si sa aduci maine avionul in baza aeriana. Nu il poti folosi. Pentru ca, de maine, trebuie sa incepi pregatirea operationala a personalului care il va exploata. Ca sa pregatesti acest moment, trebuie sa-l anticipezi cu minimum doi-trei ani. Este necesara dema�rarea unor operatiuni de amenajare a bazelor si pregatirea mentenantei specifice. Urmeaza pregatirea personalului tehnic si navigant. Avand in vedere aceste aspecte, noi trebuia sa stim deja care este modelul de avion care va inlocui MiG-ul 21."Explicatia data de seful SMFA pentru achizitia a 48 de avioane multirol este bazata pe tipul si numarul de misiuni pe care le au de executat fortele aeriene.
Un avion nou este mai ieftin in exploatare
"Numarul de avioane de care avem nevoie rezulta din urmatoa�rele sarcini: serviciul non stop de Politie Aeriana si fortele puse la dispozitia NATO. De asemenea, apararea spatiului aerian national in situatii de criza sau razboi si misiunile pentru pregatirea pilotilor pentru trecerea pe supersonice. Din acest motiv a fost avansata cifra de 48 de aparate. In nici un caz nu vom putea executa toate misiunile enumerate mai sus cu doar 24 de aparate, indiferent de modelul care va fi ales", ne-a spus generalul Croitoru.
F-16
"Ca pilot de vanatoare, am nevoie de cel mai bun avion, cel mai sigur. Doua motoare inseamna un plus de siguranta la bord, dar aceste performante trebuie sa se inscrie intr-un buget. Am putea impaca toate aceste elemente (nivel de securitate, costuri de achizitie si operare, posibilitatea de execu�tare a misiunilor ce ne revin) si cu un model de avion cu un singur motor. De preferat ar fi sa se decida achizitia unui avion nou, care este mai ieftin in exploatare. Noi avem deja experienta unui avion vechi, modernizat. Ar fi mult mai ieftin si mai simplu sa luam un avion nou. Acest lucru va fi stabilit insa de decidentul politic. Se poate adopta solutia sa nu luam 48 de bucati, dar nu mult mai putine" a mai precizat seful SMFA.
Cinci oferte
O comisie interministeriala a fost deja stabilita, aceasta urmand sa aleaga intre aparatele de zbor propuse de MApN. Analiza caracteristicilor tehnico-economice ale celor mai performante avioane multirol a determinat identificarea
a cinci tipuri care satisfac cerintele operationale elaborate de aparare.
Este vorba despre F-16 - Lockheed Martin, SUA, JAS-39 Gripen - SAAB, Suedia, Eurofighter Typhoon - consortiu Germania, Marea Britanie, Italia si Spania, F-18 - Boeing, SUA si Rafale - Dassault Aviation, Franta. Cerintele operationale emise pentru achizitionarea avioa�nelor multirol si a suportului logistic initial au fost apro�bate in luna iulie 2005.
Caracteristicile avionului multirol
Generalul Croitoru a facut o trecere in revista si a misiunilor pe care noul avion trebuie sa le indeplineasca atat pe timp de pace cat si pe timp de criza si conflict.
Pe timp de pace:
- executarea serviciului de Politie Aeriana in cadrul sistemului integrat de aparare aeriana al NATO;
- participarea la asigurarea stabilitatii interne prin comba�terea actiunilor teroriste ce se pot mani�festa in mediul aerian;
- promovarea relatiilor interna�tionale prin participarea la operatii de mentinere a stabilitatii si pacii in concordanta cu angaja�mentele asumate de Romania si prin participarea la exercitii multinationale in cadrul Aliantei.
Pe timp de criza si conflict:
- executarea de operatii contra fortelor aeriene prin misiuni de aparare a spatiului aerian, contra�actiune aeriana, apararea din aer a obiectivelor si a trupelor proprii
- executarea de operatii contra fortelor terestre si/sau maritime prin executarea de misiuni impo�triva obiectivelor de suprafata
Avionul trebuie sa respecte conditii impuse de nivelurile de standardizare si interoperabilitate ale Aliantei in ce priveste avionica si sistemele de navigatie, sistemul de comunicatii si sistemul de arma�ment, sistemele de transmitere a datelor si sitemele de analiza a misiunilor de zbor.
De asemenea, sunt specificate si conditii pentru cresterea gra�dului de siguranta a echipajului cum sunt: semnalizarile optice si acustice in cazul aparitiei unor situatii speciale, asigurarea posibilitatii de salvare a echipajului prin catapultare la inaltime si viteza zero, cresterea sanselor de supravietuire in camp tactic.
Sistemul de armament trebuie sa asigure identificarea, selectarea, pregatirea, armarea si lansarea armamentului in cadrul misiunilor aer-aer si aer-sol.
Cerintele operationale
Seful aviatiei militare ne-a prezentat si cerintele operationale pe care specialistii militari le-au specificat pentru noul avion de lupta al fortelor noastre aeriene. Noul avion trebuie sa aiba o eficacitate maxima in conditiile campului de lupta modern si sa poata distruge selectiv tintele.
Aeronava trebuie sa aiba o mare flexibilitate in executarea misiunilor (posibilitatea de schimbare a misiunilor in timpul zborului; sa poata trece de la o misiune aer-aer la o misiune aer-sol sau o misiune combinata). O alta cerinta este aceea ca aparatul sa aiba posibilitatea de acrosare a munitiilor de diferite categorii: rachete si bombe inteligente. Capacitate mare de supravietuire in mediu ostil si cresterea numarului de iesiri in unitatea de timp (se refera la faptul ca avionul trebuie sa fie modular sub diferite aspecte in asa fel incat in momentul in care aparatul vine la sol sa nu fie necesare multe operatiuni pentru a executa o noua misiune), sunt alte specificatii din caietul cu cerintele operatio�nale. Cresterea securitatii zborului si viteze supersonice la orice altitudine, calitati manevriere foarte bune si un consum eficient al resursei avionului reprezinta elemente importante de care trebuie sa se tina cont in alegerea noului avion multirol. Nu in ultimul rand, specialistii militari considera ca o viteza mica de aterizare si distanta mica de rulare la aterizare reprezinta un factor important pentru stabilirea firmei care va castiga contractul de peste 4,5 miliarde de euro.
Pagina realizata de Doru DRAGOMIR 
 Afisari: 2209  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 14 Afiseaza toate comentariile  
Pribeagul/ Mircea S   de Budapestanul
Precizari   de Pribeagul
Dar cand industria aviatica intra in colaps v-ati agitat?   de Shadow
Asta nu-i secret de stat?   de Giuseppe Cocos
A m putea face o combinata .   de sorge
seful statului major sa stea linistit la locul lui   de horiageo
Intrebari   de Pribeagul
Decizia de achizitie din banii publici sa se faca prin dezbatere in Parlament   de Mihnea Apostol
Cum adica nu stiti care este aparatul ?! Sa va spui io ... Este F 16 R   de gili
sicu   de sicu
SU-30MK2??   de EuLupu
"marea muta"   de MirceaS
avem    de starchiojd
si nu se putea?   de dorumare
A r h i v a
  I-am votat, dar au!    32 comentarii
  Gaza incercuita    111 comentarii
  Amenintarea Hezbollah    4 comentarii
  63 de romani opriti de tirul rachetelor    2 comentarii
  Tica, prefect de Bucuresti    
  Chipul anului 2008    
 Top afisari / comentarii 
 Pregatiti-va pentru razboiul din Ucraina (4766 afisari)
 Secretele familiei Travolta (4247 afisari)
 Vremea cand ataca uliii (2286 afisari)
 Aviatia militara intra in colaps (2209 afisari)
 Gaza incercuita (2096 afisari)
 Teapa ruseasc: Comisarul european pentru energie recunoate c nu s-a ateptat la sistarea gazului rusesc ctre Europa  (886 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.06236 sec.