Ziua Logo
  Nr. 4427 de luni, 5 ianuarie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »
Reportaj
Piratii de apa dulce
Somalezii, care au speriat lumea in ultima vreme lovind deseori in transpor�tatorii maritimi de arma�ment si determinand recent chiar reactia ONU, au omo�logi redutabili in apele ocea�nice ale Asiei de Sud-Est, cel putin la fel de cruzi cum erau corsarii de acum trei-patru veacuri. Mai putin cunoscuti astazi, asa-zisii pirati de apa dulce isi fac si ei plinul cum pot, inclusiv prin hotii la drumul mare al Dunarii. Bereta, sabia si piciorul de lemn putrezesc de mult pe fundul apelor. Motorina, alcoolul si fierul vechi sunt noile comori pe care soarta le mai arunca, la babord sau tribord, dupa un abordaj in izmene.
Narentini si manioti
De fapt, e vorba mai degraba despre un fel de ciordeala fluviala de fier vechi si de motorina, carora li se adauga ocazional si alte marfuri pradate de obicei la adapostul intunericului noptii. Talhariile respective nu reprezinta nimic insolit, in afara faptului ca au loc pe apa si nu pe uscat, ele fiind semnalate cu precadere in zona sarbeasca a Dunarii si mai putin in cea romaneasca, din interiorul granitelor.
Vreo trei milenii si jumatate au trecut de la semnalarea invaziei ucigatoare a asa-numitelor popoare ale marii, in bazinul mediteranean. Daca originea acestora a ramas o enigma, in schimb se stie cu certitudine ca Balcanii furnizau lumii apelor cei mai temuti pirati, care din asa ceva traiau. Erau un fel de replica acvatica a hoardelor nomade venite din stepele Asiei. Talharii navigatori de origine traca, elenii, ilirii, gotii, apoi narentinii, de neam slav, pirati intemeietori ai unui stat numit Pagania, pe teritoriul Croatiei de astazi, ori mult-temutii manioti, urmasii cruzilor spartani, au tinut sub teroare, timp de secole intregi, Marea Neagra, Mediterana, dar si zona Deltei Dunarii.
Steagul negru s-a prafuit
Epoca de aur a pirateriei marine (1560-1730) avea astfel o redutabila "oglindire" in apele interioare ale batranului continent. Amploarea fenomenului e confirmata si prin infiintarea Comisiunii Europene la Sulina, in 1856, prin care se intentiona sa se asigure siguranta comertului pe fluviu. Un motiv de grija foarte serios era acapararea de catre pirati a Bratului Sulina. Localitatea de la gurile Dunarii, pe vremea aceea un catun, devenise raiul piratilor, care atrageau noaptea vasele cu marfuri, legand felinare aprinse de coarnele vitelor, ceea ce crea impresia, din departare, ca pe mal se afla case de pescari. Treptat insa, talhariile pe apa au "decazut" de sub aura neagra a flamurei cu cap de mort, Codul Penal din zilele noastre inca�drandu-le firesc intr-o categorie infractionala dintre cele foarte numeroase existente de cand lumea.
Fiare vechi contra bere
La inceputul acestei luni, presa informa ca, in ultimii doi ani, nu mai putin de 38 de convoaie bulgaresti acostate in portul sarbesc Smederevo au fost atacate pe Dunare, infractorii (numiti pirati) furand cabluri si o parte a incarcaturii navelor - metale, carbuni, combustibili. Se relata ca in octombrie un convoi a fost atacat in timpul noptii de pirati inarmati, de la bordul unei barci. Un membru al echipajului a incercat sa respinga atacul, dar a fost aruncat in apa si ranit la cap, potrivit directorului adjunct al companiei bulgare de navigatie fluviala, Ivan Ivanov, care ar fi afirmat ca si ambarcatiuni ucrainene au fost talharite in zona.
Desi se vorbeste despre piraterie, infractiunile de acest tip nu constituie un fenomen si sunt mai degraba gainarii cu efecte mai mari sau mai reduse. Totusi, ele ameninta securitatea transportului fluvial si, uneori, inflacareaza imaginatia unor calatori prin "Estul salbatic". Un cotidian elvetian a publicat recent o poveste captivanta, despre talharirea unei barje cu fier vechi, pe Canalul Dunare-Marea Neagra, cu complicitatea unor membri ai echipajului-victima, contra catorva sticle cu bere. "Domnule, la Dunare, pirateriei poti sa-i spui oricum dracu vrei, dar nu avem asa ceva. Au fost niste convoaie, niste indivizi care s-au dus si au furat... Sa va mai spun o chestie: daca la bord chiar se afla un ziarist, echipajul inseamna ca era iresponsabil, ca sa vanda fier vechi hotilor", ne-a declarat Ismail Selim, Seful Capitaniei Portului Cernavoda. De altfel, pare semnificativa, dintr-o alta perspectiva, si mentiunea finala dintr-un articol publicat in ziarul austriac "Verkher", referitoare la zona sarbeasca si cea ro�maneasca a Dunarii: "Un sector care ar trebui evitat". Aceasta, dupa precizarea ca amenintarea piratilor s-ar indrepta impotriva ambarcatiunilor sub pavilion strain, insa cu exceptia celor rusesti!
Talharii Dunarii
Lucian Curelariu - ZIUA FOTO
Perioada postdecembrista a creat un mediu favorabil reinvierii infractiunilor pe fluviu, intr-un cadru complex. Presa locala din 1999 relata despre cel mai mare jaf comis in zona Galati-Braila, dupa 1982. O banda formata din cinci indivizi inarmati cu topoare, rangi si bate a atacat in mai multe randuri echipajele - rarite substantial de concedieri - ale unor vase ancorate, pe care talharii le cercetau in timpul zilei. Noaptea, ei urcau la bord si luau tot ce se putea lua, amenintandu-i pe marinari. Pagubele produse astfel s-au ridicat, la vremea respectiva, la peste 800.000 de lei, vasele talharite fiind "Isaccea 1", "Isaccea 9", "Mures", "Motru", impingatorul "Bacau" si vaporul din patrimoniul national "Tudor Vladimirescu". Piesele de motoare si alte materiale furate erau ulterior valorificate la unitati Remat din Braila. In cazul respectiv, s-a remarcat si violenta atacatorilor, care aveau la activ si alte infractiuni. Ceva mai "discret" au operat hotii de pe o salupa care a realizat un abordaj nocturn al unui impingator, furand din rezervorul acestuia motorina in valoare de 6000 de lei noi, dar sistemul de capusare si modul de operare, cu complici pe vas si pe mal, arata ca asemenea infractiuni erau obisnuite pentru autori.
Politia n-are date
Solicitat sa se refere la mai multe aspecte din sfera asa-zisului fenomen (presupus) al pirateriei in zona romaneasca a Dunarii, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera ne-a transmis urmatorul raspuns: "Politia de Frontiera Romana nu detine date din care sa rezulte ca, in zona de competenta pe fluviul Dunarea, au avut loc acte de piraterie, asa cum este definita aceasta infractiune in Codul Penal - articolele 254 si 255. In ultimii ani, la nivelul Politiei de Frontiera au fost inregistrate doar doua sesizari facute de comandantii unor nave sub pavilion strain, aflate in rada porturilor romanesti, cu privire la furturi de pe barjele din componenta convoaielor, instrumentate, conform competentelor, de catre Sectiile Regionale de Politie Transporturi."
Pirateria in Codul Penal
"Jefuirea prin acte de violenta savarsite in scopuri personale, de echipajul sau pasagerii unei nave impotriva persoanelor sau bunurilor care se gasesc pe acea nava ori impotriva altei nave, daca navele se afla in marea libera sau intr-un loc care nu este supus jurisdictiei niciunui stat, se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 18 ani. Daca pirateria a avut vreuna dintre urmarile aratate in art. 182, pedeapsa este inchisoarea de la 5 la 20 de ani. Pirateria care a produs consecinte deosebit de grave sau a avut ca urmare moartea victimei se pedep�seste cu inchisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi."
Foto si text: Adrian-Nicolae POPESCU, adrian.popescu@ziua.ro 
 Afisari: 953  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
D-le A.N. Popescu...   de rasputin
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Seminar XXX (5857 afisari)
 Boboteaza, Sfantul Ioan si alte descantece (3490 afisari)
 Jocurile din Gaza (3045 afisari)
 Sfarsitul lumii in patru capitole (2726 afisari)
 Ucraina ne fura la gaze (2683 afisari)
 Henry Paulson: China este de vina pentru declansarea crizei financiare (4678 afisari)
 Medicii aradeni au scos un tub de spray din anusul unei femei (3572 afisari)
 Senzational! A ramas gravida, desi are doua sisteme de reproducere (3552 afisari)
 John Travolta, acuzat in legatura cu moartea fiului sau de 16 ani (3332 afisari)
 La 44 de ani, Elle MacPherson isi merita cu prisosinta porecla de "The Body" (2595 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02101 sec.