Ziua Logo
  Nr. 4381 de miercuri, 5 noiembrie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Harta radarelor
Coloane kilometrice de masini taie orasul de la un capat la altul, altele pandesc o banda libera la intrarea in metropola. Numai sofer sa nu fii intr-un astfel de oras. Si totusi, pentru multi este singura solutie sa ajunga la serviciu sau sa-si rezolve problemele zilnice. Cum insa in Bucuresti sunt inmatriculate 1,5 milioane de autoturisme, e greu de crezut ca nu se utilizeaza macar trei sferturi din ele.
E drept ca peste tot ne incurca autovehiculele parcate, chiar si pe carosabil - dar stai si te intrebi, cand vezi traficul infernal la orice ora din zi: oare oamenii astia cand mai muncesc? Potrivit autoritatilor locale, alte 500.000 de masini "invadeaza" orasul in tranzitul zilnic, dar parca vedem prea rar numere de inmatriculare din provincie. Si chiar si atunci, ni se pare ca apartin studentilor care vin sa invete in Capitala. In total, un milion de masini sunt zilnic in traficul bucurestean.
Capitala blocata
Centrul de comanda SWARCO-UTI International (Lucian Curelariu - ZIUA FOTO)
Capitala a ajuns un oras blocat in propriul trafic, asa cum ne-au cobit japonezii de la JICA acum zece ani. Specialistii guvernului japonez au intocmit atunci municipalitatii Bucurestilor un studiu gratuit privind traficul urban, cu recomandari stricte si, mai ales, urgente: construirea unei sosele supraterane care sa inchida inelul principal de circulatie (actualul pasaj Basarab, nici pe sfert realizat), organizarea circulatiei pe sensuri unice, semaforizarea a peste 100 de intersectii si sincronizarea lor, reabilitarea strazilor si largirea intrarilor in oras, precum si infiintarea unui centru de dirijare a traficului rutier.
In primavara, studiul japonezilor a fost "reactivat", cu modificarile si adaptarile la zi, dar parca ne urmareste un blestem: punerea in practica a proiectelor - altfel extrem de spectaculoase - ori intarzie, ori s-a blocat la alegerile locale. Spre exemplu, actualul primar general, Sorin Oprescu, a aflat abia dupa doua luni de la instalare ca lucrarile la Pasajul Basarab stagnau din primavara, de cand Primaria Capitalei nu mai platise constructorul. Abia acum doua zile, la rectificarea bugetului municipalitatii, au fost redistribuite 47 de milioane de lei de la alte capitole din buget pentru urnirea investitiei de la Basarab.
Semafoare inteligente
Municipalitatea incearca de cativa ani sa reglementeze problema semaforizarii, prin introducerea in centrul orasului - cu posibilitatea de extindere - a unui sistem de semafoare inteligente, montate de consortiul "Swarco - UTI International", contra unui cost de 18.499.573 euro. Centrul de comanda a fost lansat pe 15.05.2008, iar pana in prezent, beneficiarul - Primaria Capitalei - a integrat 40 de intersectii. Sistemul dispune de Public Transportation Management: 302 de vehicule RATB si cate un vehicul de la Politie, Pompieri si Ambulanta. Teoretic, totul e minunat: acest subansamblu al sistemului ofera posibilitatea beneficiarilor de a circula mai bine in nebunia traficului bucurestean. Concret, o masina de salvare sau una de politie va beneficia de culoare verde la semafor in timpul unei misiuni, fara sa mai fie nevoita sa se strecoare printre masinile care acum abia catadicsesc sa-i acorde prioritate.
Comisarul Lucian Dinita, din cadrul Directiei Circulatie a Politiei Romane, nu este atat de increzator in succesul sistemului in traficul din Bucuresti. "Sa ne gandim ca, in traficul actual, toate vehiculele de la RATB vor fi dotate cu astfel de dispozitive. Ce se va intampla intr-o intersectie unde vor dori sa treaca toti? Sistemul este viabil atunci cand exista piste speciale destinate RATB-ului. Spuneti-mi mie daca un sofer roman poate sa stea in coloana, cand banda de la RATB e libera? In Bucuresti nu poti sa faci asta in momentul de fata. Ca performanta, eu pricep chestia asta si chiar o accept, dar cred ca mult mai util ar fi un dispecerat metropolitan care, pe baza unor sisteme, sa analizeze fluxurile de autovehicule si de aici sa plece clar reglementarea de semaforizare", ne-a declarat comisarul. Cat priveste aspectul semafoarelor sincronizate, comentariile sunt de prisos in fata arterelor mereu blocate ale Capitalei.
Spiritul civic, o gluma
In opinia Politiei Rutiere, bucurestenii sunt printre cei mai indisciplinati in trafic, ei dand cateodata dovada de totala lipsa de spirit civic. Mai mult, politistii reclama si lipsa de sprijin din partea mass-media pentru oprirea in vreun fel a manifestarilor de nervozitate si nesimtire de care dau dovada unii soferi. "Brigada de Politie a Capitalei a tiparit niste fluturasi pe care i-a impartit soferilor pe plan local. Erau recomandari de genul: sa nu blocheze intersectia, sa aplice tehnica <<fermoarului>> cand se ingusteza drumul etc. Ce a iesit din toata chestia asta? O caterinca generala! <<Ia uitati ce ne-a dat noua Politia>> - ne-au ironizat toti, de la Carcotasi, Realitatea Tv, pana la aproape toate posturile de radio. Asa ca pleci de la o idee, incercand sa sensibilizezi participantii la trafic, sa-i determini sa adopte un comportament civilizat, care sa-ti asigure un anumit nivel de fluenta a circulatiei, si te trezesti ca se face misto (pe marginea brosurii, n.red.) - ca scrie asa, ca s-a folosit cuvantul asa. Mi-ar placea sa fim si noi ca alte Politii Rutiere, cu alta abordare. Ei gandesc altfel, fac niste studii pe termen lung, se concentreaza pe anumite sectoare de drum unde intr-adevar se intampla accidente, incearca sa vada, sa faca o cercetare. Dar cum poate sa faca Politia Rutiera o cercetare de anvergura pe termen scurt, mediu si lung, cand noi nu suntem in stare nici macar sa gestionam subiectul asta, si nu din cauza noastra, ci pentru ca nimeni nu mai vrea sa mai asculte de nimeni si de nimic. Toti ne intreaba de ce nu amendam opririle si stationarile neregulamentare. Pai, asta ar insemna ca aproape orice posesor de autoturism din Capitala sa fie amendat", este de parere comisarul Dinita.
Harta amplasarii radarelor fixe si a camerelor de inregistrare
"Stranierii" in topul indisciplinei
In topul celor mai indisciplinati soferi se claseaza conationalii nostri plecati peste hotare, care uita orice lege de circulatie si de bun-simt, cand vin in Romania. De cele mai multe ori se reintorc in tara la volanul vreunui bolid, pentru ca romanul are cultul masini, si sunt aceiasi oameni care, din moment ce parasesc teritoriul Romaniei, respecta cu strictete fiecare lege a tarii pe care o tranziteaza sau in care isi au domiciliul. Acolo nu mai e loc de intors, ei stiu ce inseamna legislatie, stiu ca, daca gresesc, risca amenzi de mii de euro sau chiar confiscarea automobilului. Si iata cum, in strainatate exista o stare de ordine care, in Romania, din pacate, este departe de a se instaura prea curand. Aici, in momentul in care un sofer este oprit de un agent de circulatie, pentru vreo greseala, incepe imediat invocarea rudelor de a zecea spita care au vreo functie, injuraturile de rigoare la adresa politistilor si remarci de genul "Ba, te dau afara, maine nu mai lucrezi aici".
In Bucuresti nu prea mai au cum sa se intample accidente grave, traficul fiind mai mult static. Pe drumurile nationale insa, situatia e mai mult decat ingrijoratoare, numarul accidentelor crescand simtitor fata de anul trecut. Astfel, in primele noua luni ale anului s-au produs 7264 de accidente, cu 1479 mai multe decat anul trecut. Odata cu cresterea numarului de accidente a crescut inevitabil si numarul de raniti - 6449 anul acesta, cu 1643 mai multi decat in anul precedent. Din pacate, si numarul mortilor pe sosele a crescut - 2.081 anul acesta, cu 186 mai multi fata de anul trecut. Principala cauza a accidentelor este viteza neregulamentara, care a cauzat 1417 accidente, 575 morti si 1319 raniti grav. Pe locul al doilea se situeaza traversarea neregulamentara - 1322 de accidente, 311 morti si 1023 de raniti grav. In plus, in 176 de accidente de acest fel, cei implicati se aflau sub influenta bauturilor alcoolice.
DN1, DN2 si DN7 - insangerate
Alt fapt ingrijorator pentru Politia Rutiera este numarul din ce in ce mai mare de accidente petrecute pe drumurile urbane: 3216, fata de cele 2352 rurale, -, comparativ cu 1.696 de accidente in afara localitatilor. Cele mai insangerate drumuri sunt, de departe, DN1, DN2 si DN7, pe primele trei locuri. Principalele cauze sunt viteza excesiva, traversarile neregulamentare si lipsa trotuarelor si a refugiilor pentru pietoni.
Clasamentul vitezomanilor
In materie de viteza excesiva, soferii care apasa cel mai tare pedala de acceleratie sunt vedetele, fotbalistii si persoanele publice. Desi toata lumea critica drumurile din Romania pentru starea lor, de foarte multe ori, acei soferi sunt cei care pun la treaba caii-putere aflati sub capotele bolizilor lor. Astfel, gasim cazuri in care vitezele ajung si la peste 200 km pe ora in afara localitatii si la 180 km pe ora in localitate. In topul celor mai vitezomani soferi in afara localitatii se situeaza cei din Vrancea, depistati cu 226 km/h, urmati de cei din Giurgiu cu 217 km/h si de cei din Braila, cu 210 km/h. In localitate, pe prima treapta a podiumului sunt clasati cei din Ialomita, cu 180 km/h, pe a doua treapta cei din Cluj, cu 173 km/h si pe ultima treapta cei din Mehedinti, cu 171 km/h. La numar de accidente, cele mai afectate judete din acest clasament negru sunt: Neamt, Vaslui, Braila si Maramures.
Spuneti-mi mie daca un sofer roman poate sa stea in coloana, cand banda de la RATB e libera? - Comisarul Lucian Dinita
Toti ne intreaba de ce nu amendam opririle si stationarile neregulamentare.
Pai, asta ar insemna ca aproape orice posesor de autoturism din Capitala sa fie amendat - Comisarul Lucian Dinita
Harta amplasarii radarelor fixe si a camerelor de inregistrare
Balotesti (Ilfov), Ciolpani (Ilfov), Puchenii Mari (Prahova), Barcanesti (Prahova), Comarnic (Prahova), Sinaia (Prahova), Pitesti (Arges), Maracineni (Arges), Bascov (Arges), Cosereni (Ialomita), Tureni (Cluj), Tureni (Cluj), Copaceni (Cluj), Martinesti (Cluj), Slobozia (Ialomita), Bacau (Bacau), Cotorca (Ialomita), Nicolae Balcescu (Bacau), Cainenii Mari (Valcea) , Bujoreni (Valcea), Gura Vaii (Valcea), Sanmartin (Bihor), Sanmartin (Bihor), Capusu Mare (Cluj), Paniceni (Cluj), Izvoru Crisului (Cluj), Milcoiu (Valcea), Slatioara (Valcea), Poieni (Cluj), Arginesti (Mehedinti), Butoiesti (Mehedinti), Dumbraveni (Vrancea), Seini (Maramures), Ciuperceni (Satu Mare), Doba (Satu Mare), Paulian (Satu Mare), Supuru de Jos, Arginesti (Mehedinti), Tamna (Mehedinti), Fata Cremenii (Mehedinti), Pufesti (Vrancea), Buzesti (Maramures), Sarbi (Maramures), Sancraiu Almasului (Salaj), Berbesti (Maramures), Salajeni (Salaj), Bobota (Salaj), Barsau Mare (Salaj), Ileanda (Salaj), Tinaud (Bihor), Alesd (Bihor), Sanmihaiu Almasului (Salaj), Santion (Bihor), Bors (Bihor), Insuratei (Braila), intre Baraganul si Insuratei (Braila), intre Insuratei si Viziru (Braila), Sacel (Sibiu), Savarsin (Arad)
Distributia pe varste a victimelor accidentelor
Principalele cauze generatoare de evenimente rutiere grave:
Traversare neregulamentara pietoni, neacordare prioritate pietoni, neacordare prioritate auto, viteza nelegala sau neadaptata, neasigurarea la schimbarea directiei
Situatia arterelor ucigase la nivelul Capitalei:
-Colentina
-Bulevardul Basarabia
-Calea Plevnei
-Soseaua Mihai Bravu
-Bulevardul Ghencea
-Drumul Taberei
-Bulevardul Iuliu Maniu
-Splaiul Independentei
-Calea Ferentari
-Calea Giulesti
-Soseaua Stefan cel Mare
-Soseaua Viilor
-Soseaua Pantelimon
-Calea Grivitei
Tabel accidente perioada 1 ianuarie-30 septembrie
2007 2008
Numar total accidente 7264 5785
Numar total morti 2081 1895
Numar total raniti 6449 4806
Cauze principale ale accidentelor
Viteza neregulamentara
Accidente Raniti Morti
1417 1319 575
Traversare neregulamentara
1322 1023 311
Locatia accidentelor
Urban Rural In afara
localitatii
3216 2352 1696
Pagini realizate Robert MIRCEA 
 Afisari: 4583  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 6 Afiseaza toate comentariile  
Da da de ziua ta ................. dedicatie pt toti pandarii   de vladut
Intentia politiei este clara   de Budapestanul
pt Politia Rutiera   de Charismaticul
infrastructura   de Charismaticul
accidente   de Charismaticul
exact ce ne lipsea   de spaiu'
A r h i v a
  Felix ne face dosare ca la Secu    10 comentarii
  Vadim: Cristoiu m-a turnat!    7 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Harta radarelor (4583 afisari)
 Mafia avocaturii invinsa la CEDO (2798 afisari)
 Securistul Voiculescu isi da arama pe fata (2575 afisari)
 Vadim: Cristoiu m-a turnat! (2049 afisari)
 Ambasadorul Ungariei chemat pentru explicatii la MAE (1994 afisari)
 Goala, ziua in amiaza mare, in metroul londonez (FOTO) (3773 afisari)
 Pamela Anderson locuieste intr-o rulota (3497 afisari)
 Fata lui este model, mosteneste o avere de 2,6 miliarde de dolari si are o varsta ce te-ar putea surprinde! (2809 afisari)
 The Washington Post: Romania se clatina din cauza crizei financiare mondiale (2239 afisari)
 Proiect: Pastila minune care arde grasimile fara un minim de efort  (2195 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.04207 sec.