Ziua Logo
  Nr. 4349 de luni, 29 septembrie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Documentar
Expozitie-eveniment in Romania, deschisa pana pe 11 ianuarie 2009
Luvrul s-a mutat la Bucuresti
Carlo Dolci - "Cap de Copil"
Sa vizitezi Luvrul fara a merge la Paris este o sansa pe care o poti avea, poate, doar o data in viata. Romanii au aceasta ocazie rara de a admira desene florentine din secolul al XVII-lea expuse, in premiera, in afara celebrului muzeu francez.
Expozitia "Linia si culoarea", vernisata joia trecuta la Muzeul National de Arta al Romaniei (MNAR), prezinta arta desenului la Florenta in secolul al XVII-lea, prin intermediul a 61 de desene reprezentand studii dupa model, schite de arhitectura sau proiecte de compozitii religioase, istorice sau mitologice. Doua picturi in ulei de Carlo Dolci intregesc expunerea. Creatiile artistilor florentini - mari maestrii ai picturii, dar si ai desenului - se caracterizeaza printr-un realism ce isi are orginea in Renastere, dovedind o mare finete a observatiei si dorinta de a experimenta in tehnici diverse. Artistii folosesc culoarea pentru a obtine un plus de expresivitate si rafinate efecte picturale.
Este pentru prima oara cand aceste desene sunt expuse in afara Muzeului Luvru, fiind in general foarte rar prezentate publicului din cauza raritatii si a fragilitatii lor. In 2005, Luvrul organiza o expozitie de desene de anvergura, prilejuita de publicarea "Inventarului desenelor toscane din secolele XVII-XVIII", in care figurau majoritatea capodoperelor prezente acum la Bucuresti. "Fiind extrem de sensibile la efectele luminii, desenele, acuarelele sau pastelurile pe hartie sunt expuse foarte rar, pe durata limitata. Daca timpul expunerii se masoara in luni sau chiar saptamani, perioada de odihna obligatorie in casete, la intuneric, are un echivalent in ani, un desen expus iesind astfel din circuitul muzeal pentru o buna bucata de vreme. Sansa de a vedea o selectie de capodopere din creatia artistilor florentini, mari maestri ai picturii, dar si ai desenului, trebuie apreciata si din aceasta perspectiva", explica Dana Crisan, sef sectie Cabinetul de Desene si Gravuri MNAR.
Carlo Dolci - "Ingerul Buneivestiri"
Vernisajul expozitiei organizata de catre MNAR, Ambasada Frantei in Romania, Institutul Francez din Bucuresti, cu sprijinul Muzeului Luvru, a fost completat, in Sala Auditorium, de un concert de muzica baroca intitulat "Amour et desolation" sustinut de Ansamblul Les Basses Reunies, in cadrul celei de-a doua Stagiuni de Muzica Veche. Au fost audiate piese din creatia a doi compozitori importanti, contemporani cu desenele prezente in expozitie: Claudio Monteverdi si Girolamo Frescobaldi. Ca un amanunt: unul dintre muzicieni canta la un instrument unic in lume, a carui constructie a fost inspirata dintr-un tablou.
"Linia si culoarea" va putea fi vizitata, la MNAR, pana pe 11 ianuarie 2009.
Tezaur din colectia unui particular
In colectia Cabinetului de la Luvru, desenul italian ocupa un loc aparte, dar operele maes�trilor florentini din secolul XVII au facut abia relativ recent obiectul unor cercetari siste�matice. In 1981, a fost organizata o mare expozitie dedicata dese�nului baroc flo�rentin, ulterior incepand publicarea cataloagelor.
In cea mai mare parte, desenele toscane din secolul al XVII-lea aflate la Luvru au apartinut celebrului colectionar si exeget al artei epocii sale, florentinul Filippo Baldinucci (1625-1697). Aflat in serviciul familiei Medici, el a devenit consilier al cardinalului Leopoldo III pentru colectia sa de desene. In paralel, Baldinucci si-a alcatuit propria colectie. Erudit, pasionat de arta, urmarind cu atentie evolutia creatorilor contemporani, el este autorul unei lucrari care a ramas fundamentala pentru cunoasterea artei italiene din secolul al XVII-lea: "Insemnari despre maestrii desenului", adevarata continuare a "Vietilor" scrise de Vasari cu un secol mai devreme. Baldinucci si-a elaborat lucrarea bazandu-se in mare masura pe desenele din colectia sa.
Matteo Rosselli - "Pieta"
In 1806, Muzeul Luvru a achizitionat aproximativ 1200 de piese din aceasta colectie. Baldinucci isi pastra desenele lipite in albume. Odata intrate la Luvru, desenele au fost montate in paspartuuri, pentru a putea fi expuse. Un astfel de volum, cu filele adnotate de colectionar, iar acum decupate, poate fi vazut si la MNAR.
Arta a inflorit sub patronajul familiei Medici, care a asigurat Florentei o perioada de stabilitate de peste doua secole. Marii duci de Toscana au protejat artele in toate timpurile. Viziunea clasica (bazata pe realismul renascentist) va fi influentata de aparitia barocului, adus la Florenta de artistii care lucrasera la Roma, ceea ce va marca hotarator arta toscana de dupa 1670.
Secolul XVII florentin abunda in mari ansambluri decorative. Acestea includ picturi murale si stucaturi pentru biserici si palate, dar si decoruri efemere pentru marile serbari ale orasului, a caror amploare se poate ghici din desenele pregatitoare care s-au pastrat.
Figura lui Michelangelo ramasese legendara la Florenta, iar influenta operei sale a marcat puternic o serie de artisti printre care, cel mai important, Matteo Rosselli, a fost si sef de scoala. Unul dintre monumentele florentine prin care pictorii secolului al XVII-lea au omagiat traditia clasica renascentista, exaltand figura marelui lor inaintas, este Casa Buonarroti. O parte din desenele prezentate la MNAR sunt studii pentru acest complex monumental la care au lucrat Jacopo Vignali, Cecco Bravo sau Francesco Curradi.
Abia in epoca moderna desenul a devenit un gen autonom, destinat expunerii. In secolul XVII, tehnicile grafice erau folosite in special pentru studiul dupa model, schite de arhitectura sau proiecte de compozitie in diverse stadii de elaborare, de la schita sumara la desenul de prezentare atent finisat. Rareori erau semnate.
Cecco Bravo - "Studiu pentru fresca Lorenzo Magnificul"
"Linie si culoare" din "Umbre si lumini"
Expozitia "Linia si culoarea" se inscrie in cadrul unei cooperari indelungate intre MNAR si institutiile franceze, al carei punct de plecare a fost expozitia "Umbre si lumini. Patru secole de pictura franceza" (2005) - pentru care Luvrul a imprumutat 13 lucrari - si care a continuat cu "Antoine Bourdelle, vector al modernitatii" (2006).
Prezenta expozitie este organizata cronologic, incepand cu artistii care s-au afirmat in prima parte a secolului - Cristofano Allori, Cecco Bravo, Giovanni da San Giovanni sau Francesco Furini - continuand cu cei din a doua generatie - Baldassare Franceschini, zis il Volterrano -, iar spre sfarsitul secolului cu Domenico Gabbiani, Pier Dandini sau Giuseppe Nasini, in opera carora se simte deja acel dinamism declamatoriu specific viziunii baroce. Un loc deosebit ii revine lui Carlo Dolci, reprezentant tipic al traditiei florentine, prin expunerea, alaturi de patru desene, a doua picturi semnate de acesta, provenind din colectia Departamentului de pictura de la Luvru.
"Tehnica predilecta a epocii era desenul in creta neagra si rosie (sangvina), folosita asemenea creionului, taiata in bastonase, pe hartii uneori colorate sau preparate cu laviu. Peste compozitia in negru si rosu se revenea cu accente de alb, pentru redarea reflexelor. Se folosea frecvent si cerneala cu pana sau pensula, valorata in nuante mai deschise de laviu. Dornici de a experimenta in diverse tehnici, artistii au lucrat si in culoare, obtinand rafinate efecte picturale din crete colorate, cum se poate vedea in pastelurile lui Francesco Curradi si Piere Dandini", ne-a lamurit Catherine Monbeig Goguel, curatorul expozitiei si autorul catalogului ce o insoteste.
Putin vizibil, dar consistent
"Multi turisti viziteaza Palatul Luvru la Paris, printre care si multi turisti romani. Dar conducerea Luvrului este constienta de faptul ca dialogul cu artele nu se poate face doar la Paris si ca este de preferat ca patrimoniul Luvrului sa poata fi oferit si in alte tari", a declarat Carel van Tuyll van Serooskerken, director al Departamentului de Arte Grafice la Luvru, la conferinta de presa. "Departamentul de Arte Grafice este, poate, in cadrul Luvrului, cel mai putin vizibil, dar este cel mai consistent - numarand peste 140.000 de opere", a completat van Tuyll.
Frumusete si rafinament
Roxana Theodorescu, director general al MNAR si-a exprimat speranta ca "Linia si culoarea", expozitia care marcheaza un dublu eveniment, prima expunere cu lucrari apartinand integral Muzeului Luvru si prima expozitie de cand Franta a preluat conducerea Uniunii Europene, sa aiba cel putin acelasi succes precum "Umbre si lumini". "Sper ca publicul din Romania va aprecia frumusetea, eleganta si rafinamentul acestor desene", a conchis Theodorescu.
Dialog intre muzee
Prezent si el la conferinta de presa, ES Henri Paul, Ambasadorul Frantei in Romania, a subliniat ca aceasta expozitie vine sa intareasca obiectivul pe care si l-a stabilit ambasada, acela de a favoriza dialogul dintre muzeele din Romania si cele din Franta. Ambasadorul a dezvaluit ca, pentru anul viitor, este in pregatire o ampla expozitie despre Napoleon al III-lea. Un amanunt interesant ni l-a oferit tot Henri Paul: faptul ca van Tuyll este primul strain care a fost numit la conducerea unuia dintre departamentele Luvrului, vrand astfel sa sublinieze deschiderea catre ceea ce inseamna sa fii european.
Experiment testat
Curatorul expozitiei se intreba retoric: "Pot oare 61 de desene sa dea seama de imensa productie a desenatorilor activi intre 1620 si 1720, ani ce delimiteaza cronologic expozitia prezentata la Bucuresti? Experienta incercata chiar la Luvru, cu ocazia publicarii <<Inventarului desenelor toscane din secolele XVI-XVIII>> (II), 1620-1800, a fost suficient de concludenta pentru a fi propusa acum muzeului din Bucuresti, cu cateva adaptari", puncteaza Monbeig Goguel, director stiintific emerit la Centrul National de Cercetare Stiintifica.
Foto: Agence photographique RMN - Mus�e du Louvre
Pagina realizata de Luana DUSCHKA 
 Afisari: 421  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
Nota buna pt ZIUA.   de sorge
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Nu votam securisti, informatori si mafioti (2544 afisari)
 Cat de corupta este politia (2034 afisari)
 Daca Tariceanu a putut, poate oricine (2033 afisari)
 Ultimul hot-cavaler al Moldovei (1209 afisari)
 Alternativa rusa anti-NATO (1150 afisari)
 I-a calcat trenul cand faceau sex (4487 afisari)
 Caz unic in lume: o tanara poate deschide ochii trei zile da, trei zile ba (3000 afisari)
 Gemenele Indiggo, de rasul Americii pentru 10.000 de euro (2353 afisari)
 L.A. Times: Ucraina ar putea sa piarda Peninsula Crimeea din cauza tensiunilor cu Rusia (2114 afisari)
 Dispus sa plateasca 7,2 trilioane de dolari pentru descoperirea unei fosile care sa demonstreze teoria evolutionista (1935 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01430 sec.