Ziua Logo
  Nr. 4328 de joi, 4 septembrie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Taxa auto desfiintata in Senat
-- Senatorii au decis eliminarea birului si restituirea integrala a sumelor incasate de stat, indexate cu inflatia * Forul decizional este insa Camera Deputatilor
Senatorii din Comisiile de administratie si buget-finante, reunite, au decis ieri eliminarea taxei de poluare pentru autovehicule si restituirea integrala a sumelor incasate de stat, indexate in raport cu rata inflatiei. Toate aceste modificari aduse Ordonantei de Urgenta 50/2008 privind taxa de mediu au fost adoptate cu zece voturi "pentru" venite de la senatorii PD-L, PRM si PC, cu doua voturi "impotriva" date de UDMR si PNL si sase abtineri apartinand pesedistilor si unui liberal. Reprezentantii Guvernului si liberalii prezenti la discutii au spus ca noua forma a legii lasa fara surse de venit proiectele de mediu aflate in desfasurare, printre care si programul "Rabla".
Codrut Seres ne-a declarat la finalul sedintei ca daca actul normative va trece in aceasta varianta de Parlament, oamenii isi vor putea aduce masini din afara tarii fara sa mai plateasca nici o taxa. Desi senatorii trebuiau sa se pronunte asupra Ordonantei 50/2008 a Guvernului care stabileste cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, ce se constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului, ea a fost intoarsa cu 180 de grade. La propunerea presedintelui Comisiei pentru Administratie publica, pedelistul Dan Carlan, Ordonanta a fost modificata si prevede ca taxa incasata in perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008 se restituie integral dupa trei luni de zile de la adoptarea acestei reglementari de catre Parlament. "Restituirile vor fi de la bugetul de stat si nu de la bugetul de mediu", a sustinut senatorul PD-L. El a precizat ca astfel nu vor fi afectate proiectele de mediu aflate in plina desfasurare, deoarece banii nu vor fi luati de la fondul de mediu. Senatorul PC Marius Marinescu a solicitat printr-un amendament, ca sumele pe care oamenii trebuie sa le primeasca inapoi sa fie indexate in raport cu rata inflatiei. "Guvernul care a gresit aplicand aceste taxe in mod abuziv, trebuie sa plateasca. Voi guvernantii sugeti sangele poporului", a fost pledoaria conservatorului. Solicitarea sa a fost votata cu zece voturi pentru, trei impotriva si trei abtineri.
"Ordonanta a fost spulberata, desi vine ca un raspuns la cerintele europene privind instituirea unei taxe de poluare. Se pare ca senatorii din diverse grupuri politice au incercat sa se pozitioneze alaturi de cei care au platit aceasta taxa. Din punctul nostru de vedere, taxa este legala, este una de mediu, nu fiscala si discriminatorie. Cred ca toate amendamentele adoptate dau posibilitatea ca, in continuare, sa intre in tara toate vechiturile din vestul Europei, sa avem un grad de poluare foarte mare", a afirmat presedintele Comisiei de buget-finante, liberalul Aron Popa. El a adaugat ca toate proiectele de mediu sunt in pericol, inclusiv programul "Rabla", deoarece sursele de finantare pentru programele de mediu au fost diminuate drastic de senatori. Presedintele Administratiei de Mediu, Mihai Toti nu a dorit sa comenteze decizia din cadrul Comisiei, dar ca mediul va avea de suferit de pe urma acestei hotarari. "Nu mai fiti asa de ingrijorat domnule presedinte ca toate problemele vor cadea pe umerii viitorului guvern. Si nu se stie cine va fi acolo", i-a spus un membru al Comisiei, liberalului Popa. Modificarile aduse actului normativ emis de Guvern trebuie sa treaca atat de plenul Senatului, cat si de cel al Camerei Deputatilor. (Cristian ANDREI)
In razboi cu Uniunea Europeana
Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la inceputul anului trecut, fiind perceputa ca o taxa de mediu, ce se calcula in functie de capacitatea motorului, de standardele de poluare si de vechimea autovehiculului.
La inceputul acestui an, Comisia a solicitat Romaniei, intr-o scrisoare de notificare transmisa in luna martie, in cadrul procedurii de incalcare a reglementarilor comunitare, modificarea sistemului de taxare a autovehiculelor, argumentand ca reglementarile actuale sunt discriminatorii in cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar. Asadar s-a ajuns la infrigement. Executivul european considera ca legislatia romaneasca privind taxa auto nu tine seama de deprecierea reala a masinilor second-hand provenite din alte state UE, nu acorda contribuabilului dreptul de a contesta aplicarea grilei fixe, iar impozitarea discriminatorie nu poate fi justificata de considerente ecologice. Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, in mai multe randuri, ca Romania nu va renunta la taxa de prima inmatriculare, care nu ar reprezenta doar o masura pentru protectia mediului, ci si pentru pastrarea a zeci de mii de locuri de munca din industria auto. Dupa mai multe scrisori intre executivul nostru si cel european s-a ajuns la un punct comun. Se gasise un model de calcul bun din punctul de vedere al UE. Nu a durat mult pana cand oficialii de la Bucuresti ajung la concluzia ca trebuie totusi schimbat si acesta, asa ca au oferit spre analiza o formula ceva mai diferita. UE a acceptat-o si pe aceasta, ajungandu-se aici. Adica la o formula ceva mai complicata, iar dupa implementarea ei, de la 1 iulie, Bruxelles-ul a renuntat la infrigement. (Florin BarbuTA)
Unde s-ar duce banii
Practic din noua formula rezulta ca masinile vechi platesc mai multi bani decat cele noi. Una din noutatile importante ale noii ordonante de urgenta (OUG) este restituirea diferentei de taxa dintre cea veche si cea noua.
In OUG se spune ca, banii din taxa vor fi folositi in programe de mediu, cum ar fi "Rabla", constructia de piste pentru bicilisti etc. Un alt program vorbeste despre impadurirea zonelor defrisate. Asta, desi exista o lege, in Codul Silvic, care prevede ca impadurirea se face de catre cel care a taiat padurea. In afara de romanii de rand, nemultumiti de aceasta noua taxa de prima inmatriculare mai sunt si societatile de leasing. Intarzierea trimiterii deciziei de calcul pentru taxa de poluare de catre Administratia Financiara catre companiile de leasing pentru autovehiculele finantate are ca efect atat scaderea vanzarilor auto in leasing, cat si reprofilarea clientului catre alte surse de finantare. Companiile de leasing mai sunt nemultumite si din cauza faptului ca pentru taxa de poluare trebuie sa depuna documentatia la Administratia Financiara, situatie diferita de cazul taxei de prima inmatriculare, pentru care titularul contractului de leasing se ocupa cu aceste demersuri.
Aceste societati doresc sa-si poata calcula singure sumele aferente taxei de poluare si sa vireze banii la buget, asa cum se intampla in cazul taxei precedente, pentru eficientizarea procesului si evitarea intarzierilor de predare a autovehiculului catre client. (F.B.)
 Afisari: 1315  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 6 Afiseaza toate comentariile  
taxa poluare ADIOOO   de nicol6070
Acum, ca tot trecu concediul ...   de Hantzy
s'au gindit sa schimbe,s'au gindit sa anuleze,parlamentul ginditor,ferma de animale salbatice,   de silviana
Guvern comunist   de alt_cititor
Propunere   de 28lacra
Sa vedeti acum harburi ...   de Liviu2002j
A r h i v a
  Voiculescu incoltit de microbisti    15 comentarii
  Israelul tinteste Iranul din Georgia    56 comentarii
  Handicap grav, pescuit gratis    2 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Israelul tinteste Iranul din Georgia (3787 afisari)
 Voiculescu incoltit de microbisti (1963 afisari)
 Mezalianta (1691 afisari)
 Taxa auto desfiintata in Senat (1315 afisari)
 Are 668 metri si inca mai creste (1254 afisari)
 Fanteziile americanilor legate de cel mai fierbinte guvernator pe care l-au avut vreodata, Sarah Palin (VIDEO) (3323 afisari)
 Cum arata vedetele sub tricouri ude (2390 afisari)
 Soc: Un britanic si-a vazut tatal inviat din morti (2208 afisari)
 Medvedev catre Smirnov: "Transnistria nu-i Osetia de Sud" (2046 afisari)
 Teorie: De vina pentru vulnerabilitatea europenilor in fata SIDA ar fi bravii soldati romani (1868 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.17625 sec.