Ziua Logo
  Nr. 4267 de miercuri, 25 iunie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Steag rosu la Justitie
-- Romania este sanctionata in rapoartele internationale din cauza regreselor in domeniul Justitiei si coruptiei
Nota: Freedom House foloseste o scala de evaluare de la 1 la 7, 1 reprezentand maximul de aprecieri pozitive
Anul 2007, marcat de instabilitate politica, a inregistrat un pas inapoi in domeniul reformei din Justitia romana. Instantele judecatoresti ezita sa se pronunte in cazurile majore de coruptie si prefera sa recurga la tot felul de artificii procedurale pentru a amana luarea unei hotarari. Intre alegatori si reprezentantii lor in Parlament s-a produs o grava sciziune cu prilejul referendumului pentru demiterea presedintelui. Aceste semnale de alarma referitoare la Romania sunt desprinse dintr-un raport intocmit de organizatia Freedom House.
In document se arata ca, dupa aderarea la UE in 2007, clasa politica romaneasca a inceput sa nu mai tina cont de angajamentele pe care si le luase pentru a obtine acceptarea tarii in structurile europene. "Cu toate ca la Bulgaria, care a aderat odata cu Romania la UE, se constata o tendinta pozitiva a evolutiei democratice, Romania se indreapta in directia gresita. Suntem nevoiti sa ridicam steagul rosu, astfel incat aceasta sa nu devieze prea mult de la procesul democratic", a declarat, conform Newsin, editorul raportului, Jeannette Goehring. Lansat ieri, simultan la Washington si Bucuresti, raportul "Nations in Transit 2008", realizat de organizatia citata, radiografiaza stadiul reformelor din toate tarile fost comuniste din Europa si Eurasia, pe baza datelor culese anul trecut. In Romania, fata de anul 2006, in 2007 s-au constatat regrese in ce priveste organizarea si independenta justitiei si guvernarea la nivel national, in timp ce societatea civila, procesul electoral si guvernarea locala au ramas la acelasi nivel (vezi tabel). Prezentam in continuare fragmente din observatiile referitoare la Romania.
Foto: MEDIAFAX
Guvernare la nivel national
In Romania, 2007 a fost un an de instabilitate politica, pentru ca Parlamentul a incercat sa-l inlature pe presedinte, in pofida avizului negativ al Curtii Constitutionale. (...) Guvernul a continuat sa legifereze prin ordonante de urgenta chiar si dupa aderarea Romaniei la UE, cand nu se mai putea invoca pretextul unor urgente legate de integrare. Guvernul Romaniei a reluat si alte practici neadecvate, precum alocarea discretionara de fonduri si legi care creeaza avantaje speciale. Din aceste motive, evaluarea guvernarii democratice la nivel national a scazut de la 3,50 la 3,75.
Procesul electoral
In 2007, in Romania au avut loc primele alegeri pentru desemnarea reprezentantilor in Parlamentul European si doua referendumuri, unul pentru inlaturarea presedintelui, iar celalalt pentru schimbarea sistemului de vot. (...) anumite probleme cronice care ar putea genera nereguli persista si nu au fost remediate cum se cuvine de autoritatile din Romania (de pilda, incheierea procesului de distribuire a cartilor de alegator si de corectare a listelor electorale); de aceea, evaluarea procesului electoral ramane 2,25.
Organizarea si independenta Justitiei
Anul 2007 a inregistrat un pas inapoi in domeniul reformei din justitia romana. Dupa demiterea, in februarie 2007, a ministrului de Justitie Monica Macovei, apreciata atat de opinia publica cat si de Comisia Europeana, succesorul acesteia a incercat fara succes sa demita un procuror de la DNA si sa desfiinteze Directia Nationala Anticoruptie. Procurorii au continuat insa sa puna sub acuzare politicieni importanti (in toamna anului 2007 fiind cercetati noua ministri) si au fost incurajati in demersul lor de organismele independente ale magistratilor. In pofida eforturilor depuse de magistrati, repetatele tentative ale Guvernului si ale unora dintre membrii Parlamentului de a subordona Justitia si de a pune capat cercetarilor vizand fapte de coruptie comise de anumiti politicieni au constituit o amenintare constanta la adresa independentei Justitiei; de aceea, evaluarea pentru organizarea si independenta justitiei a scazut de la 3,75 la 4.
Coruptia
Pe parcursul anului 2007, au continuat eforturile de a limita coruptia, iar Directia Nationala Anticoruptie, atat la nivel central cat si local, a cercetat multe personaje importante din lumea politica si mediul de afaceri din Romania. Aceasta activitate nu a facut insa decat sa evidentieze neajunsurile Guvernului si lipsa sa de vointa pentru a continua eforturile depuse in cadrul luptei impotriva coruptiei dupa plecarea ministrului Macovei. Ministrii care au acceptat mita au fost obligati sa demisioneze odata ce au fost dati in vileag. (...) Presa a continuat sa joace un rol pozitiv prin dezvaluirea unor cazuri de coruptie, iar opinia publica este constienta de amploarea acestui fenomen. (...) evaluarea pentru coruptie ramane 4.
Coruptie la fel de mare ca in Trinidad Tobago
Romania are probleme in ceea ce priveste suveranitatea legii si controlul coruptiei, rezultatele in aceste domenii plasand-o in a doua jumatate a clasamentului tarilor lumii, reiese dintr-un studiu statistic efectuat de Banca Mondiala (BM).
Studiul "Indicatori ai Guvernarii la nivel Global", citat de Mediafax, evalueaza sase caracteristici ale guvernarii in 212 tari, intre anii 1996 si 2007. Una dintre acestea, "controlul coruptiei" se refera la evaluarea modului in care puterea publica este exploatata pentru beneficii particulare, precum si la modul in care statul este controlat de interese private. Pentru modul in care este gestionat si controlat fenomenul coruptiei, BM a acordat un calificativ de -0,19, din 17 surse, cu o marja de eroare de 0,11, pozitionand Romania pe treapta 136, la egalitate cu Lesotho si Trinidad Tobago. Valoarea acestui indice s-a inrautatit, fata de estimarea de -0,15 acordata Romaniei pentru anul 2006. Cu toate acestea, controlul coruptiei s-a imbunatatit in ultimii 11 ani, judecand dupa indicele de -0,24 aferent lui 1996. Fenomenul coruptiei este controlat mai eficient in Chile (1,35), Ungaria (0,44) sau Turcia (0,04), in timp ce Bulgaria (-0,22) sau China (-0,66) sunt surclasate de Romania la acest capitol. "Suveranitatea legii" masoara perceptia surselor chestionate de BM asupra modului in care functioneaza regulile si legile unei societati vizate, respectiv calitatea impunerii clauzelor contractuale, drepturilor de proprietate, functionarea politiei si Justitiei, precum si probabilitatea de aparitie a fenomenelor criminale si violentei. La acest capitol, Romania se situeaza pe pozitia 140 din cele 212 state incluse in chestionar, cu un indice estimat de -0,17, cu o marja de eroare de 0,12, rezultat dupa chestionarea a 19 surse. Intr-o clasificare pe criteriul suveranitatii legii, Romania este devansata de Bulgaria (-0,14), India (0,10) sau Chile (1,17), dar se plaseaza pe o pozitie mai favorabila decat Rusia (-0,97), Mexic (-0,58) sau Belarus (-1,09).
De mentionat ca o valoare mai ridicata a unui indicator reprezinta o evolutie mai buna a guvernarii unui stat, dupa acel criteriu. Metodologia dupa care a fost efectuat studiul consta in chestionarea a 35 de surse de referinta din 32 de organizatii, pentru a reflecta perceptiile acestora asupra guvernarii si sectorului public din cele 212 state vizate de analiza. BM recomanda ca orice clasificare a statelor dupa indicatorii estimati de studiu sa ia in considerare marjele de eroare calculate.
Perspective pentru 2008
"In 2008, in Romania vor avea loc alegeri locale si legislative in care se vor inregistra anumite premiere."
"Parlamentarii vor fi alesi in circumscriptii uninominale pe baza unui sistem electoral mixt, care va fragmenta campania electorala si va favoriza mesajele partidelor gandite special pentru problemele locale. Se asteapta ca aceste reforme sa diminueze coruptia politica. Este mult mai probabil ca partidele politice vor fi mult mai divizate si vor tine mult mai putin cont de disciplina de partid si se va da o adevarata batalie pentru fondurile publice.
Estimarile actuale arata ca alegerile vor aduce pe primul loc Partidul Democrat Liberal, partidul presedintelui, care nu va obtine insa o majoritate absoluta. Dat fiind ca potentialul de coalitie al PDL este limitat, iar presedintele Basescu are dreptul constitutional de a numi primul ministru, va trebui sa se dovedeasca un foarte priceput negociator politic pentru a reusi sa creeze un guvern majoritar", se spune in raportul Freedom House.
Pagina realizata de Ovidiu BANCHES 
 Afisari: 845  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 7 Afiseaza toate comentariile  
ezitarea proinfractiuni,procoruptie la nivel inalt,   de silviana
ai nostri ca brazii   de Nicu Pruna
Fridom Husan ot Dambovita    de Ghita Bizonu'
Da.steagul rosu la justia romaneasca flutura dinspre CSM-ul comunistei barbulescu lidia.   de rosu ovidiu
Nu dau nici doua parale pe raportul Freedom House.   de Socrate
??!   de Anca Ivascu
Normal ar fi ca intr-un asemenea caz   de demetrius
A r h i v a
  Cosmarul taxei auto    1 comentariu
  Marea mascarada    9 comentarii
  "Nu ma trimiteti pe treptele DNA!"    6 comentarii
  Urmarit penal in dosarul "Trofeul Calitatii"    3 comentarii
  Nastase fuge la Mizil    4 comentarii
  L-am dat afara!    6 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Nationalizarea a invins (3217 afisari)
 Impuscaturi la plecarea lui Sarkozy (1926 afisari)
 Muschii lui Basescu (1581 afisari)
 L-am dat afara! (1203 afisari)
 Lech Walesa agentul "Bolek" (1201 afisari)
 Cei mai frumosi copii din lume, un roman si o rusoaica (6466 afisari)
 Cristiano Ronaldo "incins" de iubita, pe o plaja din Italia (2595 afisari)
 Sase romani arestati in Germania dupa ce au jefuit din mers un TIR care circula cu 100 km pe ora (2361 afisari)
 Iranul va fi ''nimicit'' daca indrazneste sa atace Israelul (1851 afisari)
 Colin Farell a slabit ingrozitor (1839 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02252 sec.