Ziua Logo
  Nr. 4243 de miercuri, 28 mai 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Marile Dosare
Teapa de cursa lunga
-- Fregatele "Regele Ferdinand" si "Regina Maria", folosite de Guvernul Nastase pentru o gaura la Buget de 144 de milioane de euro, sunt refolosite de Tariceanu pentru o afacere de trei ori mai paguboasa * Guvernul vrea sa investeasca in cele doua epave de lux 500 de milioane de euro pentru a le aduce la standarde NATO
Achizitionarea fregatelor "Regele Ferdinand" si "Regina Maria" este una dintre cele mai paguboase mega-afaceri facute de statul roman. Pentru a face fata cerintelor NATO, in 2003, tara noastra a fost nevoita sa cumpere doua nave second-hand, in varsta de 16, respectiv 15 ani, scoase din uz de Royal Navy, platind 144 de milioane de euro.
Exportatorul BAE System, care le-a cumparat la pret de fier vechi, s-a angajat ca timp de cinci ani sa le modernizeze si sa le utileze complet, dar contra unei sume apropiate de cea platita pentru achizitionarea lor. Acest lucru nu s-a intamplat insa, motiv pentru care Guvernul Tariceanu a decis de curand rezilierea contractului. Modernizarea celor doua nave si utilarea lor urmeaza sa fie incredintate printr-o licitatie, sanse pentru obtinerea contractului avand chiar si BAE Systems.
Numai ca, potrivit surselor noastre, pentru acest lucru vor fi cheltuite inca 500 de milioane de euro.
Pentru fregatele "Regele Ferdinand" (fosta HMS COVENTRY) si "Regina Maria (fosta HMS LONDON) s-au platit in prima faza 144 de milioane de euro (116 milioane de lire sterline), iar pentru modernizarea si utilarea lor completa, timp de cinci ani, ar fi trebuit sa se mai cheltuiasca inca pe atat. In aceste conditii, pretul celor doua nave s-ar fi ridicat, conform intelegerii, la nu mai putin de 288 de milioane de euro. Exportatorul BAE Systems nu si-a tinut promisiunea de a moderniza navele, operatiune pentru care avea o exclusivitate acordata de Cabinetul Adrian Nastase. In aceasta situatie, in sedinta din 15 aprilie anul curent, Cabinetul Tariceanu a abrogat hotararea nr. 1883/2004 din timpul guvernarii PSD, privind achizitia de servicii si produse "Suport logistic pe termen lung pentru fregatele T22 R, <<Regele Ferdinand>> si <<Regina Maria>>, deoarece cadrul legal n-ar mai fi corespuns realitatii. Grav este ca, potrivit surselor noastre, pentru modernizarea celor doua nave, suma alocata se va majora de la 144 de milioane la 500 de milioane de euro, urmand sa se organizeze o licitatie. Ceea ce inseamna ca pretul fregatelor a ajuns, dintr-un foc, de la 288 de milioane de euro, la 644 de milioane de euro. Deci 322 de milioane de euro pentru fiecare fregata ce va fi complet utilata peste cinci ani, pe care o vom folosi doar 15, fiind reconditionata.
Interesant este ca statul roman a avut o alternativa mult mai ieftina. Potrivit Curtii de Conturi, o nava noua, careia ar fi trebuit sa i se aduca doar imbunatatiri de ultima ora, ar fi costat 315 milioane de euro bucata si ar fi putut fi utilizata 30 de ani.
Fregata "Regele Ferdinand" avea la momentul achizitiei indeplinite cerintele operationale maximale in proportie de 80%, iar "Regina Maria", in proportie de 60%. Furnizorul BAE Systems s-a angajat ca pentru alte 144 de milioane de euro, in termen de cinci ani (redus de la zece, la interventia Guvernului britanic), sa efectueze modernizari tehnice care sa faca navele compatibile cu cele ale NATO. Inclusiv dotarea cu sisteme de rachete si unele instalatii de artilerie. Din acel moment, negocierile cu BAE Systems au intrat in impas timp de trei ani, iar de modernizarile promise s-a ales praful. Mai clar, partea britanica, inflexibila in a se adapta cerintelor legislatiei romane in privinta achizitiilor, a cerut in mod exagerat mai multi bani si, in ciuda incercarilor statului roman de a obtine cat mai multe livrari de piese de schimb si echipamente, n-a fost capabila sa le asigure. Sau n-a vrut. Astfel ca nu s-a incheiat nici un contract ulterior cumpararii propriu-zise a fregatelor. In aceste conditii, in momentul de fata Guvernul Romaniei trebuie sa cheltuiasca alte 500 de milioane de euro pentru modernizarea si utilarea completa a celor doua fregate. Iminenta cheltuire a unor noi sume de bani este confirmata chiar de Statul Major al Fortelor Navale Romane: "Absenta primului astfel de contract a dus la neexecutarea la timp a unor lucrari de mentenanta preventiva, rezultatul fiind uzura echipamentelor si aparitia, in consecinta, a unor costuri suplimentare. Totodata, participarea navelor la misiuni a fost ingreunata de lipsa unor piese de schimb. Achizitia acestora s-a executat prin Agentia de mentenanta si furnizare NATO, solutia nefiind eficienta in toate situatiile, datorita timpului indelungat de livrare si a dificultatilor de identificare a unor repere".
Trei variante, cea mai proasta aleasa
Initial, au fost luate in calcul trei variante pentru utilarea flotei noastre cu fregate, chipurile moderne. Proiectarea si construirea acestora in tara a fost abandonata rapid, datorita diverselor dificultati, dar si a faptului ca pe producatorii autohtoni nu i-a intrebat nimeni nimic.
La fel s-a intamplat cu varianta cumpararii de nave noi, desi Curtea de Conturi a Romaniei a aratat ca, pentru 315 milioane de euro, ne puteam dota cu fregate din clasa "La Fayette" din Franta, "Meko" din Germania, "F - 10" din Spania si altele, urmand a mai investi ceva pentru a le dota cu ultimele noutati ale tehnicii militare. Si-aici intervine ceva foarte interesant. Potrivit Raportului de audit al Curtii de Conturi: "Pentru achizitionarea unei fregate cu un nivel tehnologic ridicat, exista o reticenta a tarilor producatoare, de livrare catre tari din afara sistemului NATO si chiar in cadrul sistemului". In concluzie, Romania, care la data tranzactiei nu era membru NATO, trebuia neaparat sa cumpere fragate second-hand. In plus, statele puternice, cu interese majore pe teatrul maritim, trec la o noua generatie de nave si trebuie sa scape cumva de fierul vechi.
Inainte de tranzactie, situatia navelor mari de suprafata purtatoare de rachete in Marea Neagra se prezenta astfel: Romania - o singura fregata, la fel ca si Bulgaria, Federatia Rusa - 7-8 distrugatoare si 18-20 de fregate, Turcia - 9 distrugatoare si 14 fregate, Ucraina - 2 distrugatoare si 2 fregate, iar Georgia nici una. Acum, tara noastra are trei fregate, numai ca "Regele Ferdinand" si "Regina Maria" inca nu au instalate sisteme de lansare a rachetelor, acestea urmand a fi montate in cadrul modernizarii de 500 de milioane de euro suplimentare.
Cum s-a impartit potul
BAE Systems Ltd. a cumparat fregatele de la Royal Navy, la pret de fier vechi, adica 124.000 de euro bucata. In total, Armata navala britanica s-a ales cu 248.000 de euro pentru doua nave dezafectate, care au fost vandute apoi de BAE cu 144 de milioane de euro.
Intermediarul afacerii dintre cele doua state, pe nume Barry George, s-a ales cu un comision de unu la suta. In schimb, comisionul sub forma de mita acordat de BAE System unor persoane necunoscute, potrivit cotidianului "The Guardian", s-a ridicat la sapte la suta. Situatia incasarilor celor care au luat potul cel mare se prezinta in felul urmator: Barry George si sotia lui de origine romana - 1,44 milioane de euro; persoanele necunoscute - 10 milioane de euro; BAE System - restul. Adica, aproximativ 132,2 milioane de euro, din care se presupune ca s-au platit unele impozite si s-a investit in modernizarea partiala a fregatelor.
Fregatele-surori folosite ca tinte la trageri
Cele doua nave cumparate de statul roman fac parte din al doilea lot de fregate tip 22, produs de britanici.
Din cele sase nave de razboi din clasa 22, doua (F-95 si F-98) au fost achizitionate de Romania, una (F-96) de marina militara din Chile, doua (F-92 si F-94) au fost folosite ca tinte in timpul unor aplicatii cu trageri reale, iar una (F-93) a fost data la fiare vechi si dezmembrata. In cazul nostru, cele doua fregate, desi nu beneficiaza de o firma specializata care sa asigure mentenanta si de un sistem modern de armament destinat luptei antisubmarin si impotriva navelor de suprafata si avioanelor, sunt trimise in misiuni reale in cadrul operatiunii "ACTIVE ENDEAVOUR". (D.D.)
Pagina realizata de Dan COSTE 
 Afisari: 1809  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 10 Afiseaza toate comentariile  
Tzeapa fregatelor este un mizilic pe langa viitoarele tzepe.   de Socrate
Ce mai tura-vura ? Tzeapa subtire cu cheltuiala se tine !   de Arogantu'
Dorim sa avem 2 nave cat de cat echivalente cu navele rusilor si ale ucrainienilor??   de Ghita Bizonu'
Pai eu am inteles   de Shadow
Era si firesc sa le cumpere Romania .   de ionion
Oameni fara case in sec XXI?   de Artistul2007
Si ce ar trebui sa faca guvernul ?   de FB
Cat gunoi, dar ce multi lachei !   de Uliu_Roman
Capitalistii de succes fac afaceri cu statul...   de Tudor190
asa plutesc banii dumneavoastra , dragi romani!   de VLAD DUMITRU
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Securistii arsi la pensii (4049 afisari)
 Cele 500 de bombe atomice ale Israelului (2918 afisari)
 Dosarul care a invins-o pe Schrotter (2870 afisari)
 Femei pe Muntele Athos (2526 afisari)
 Ucraina pune la zid Romania (2489 afisari)
 Nu au notiunea violului (2736 afisari)
 Si-a urmat iubita in frigiderul de la morga  (2424 afisari)
 Documente secrete, femei focoase si un ministru demis (2284 afisari)
 Masele scoase fara durere (2229 afisari)
 Peugeot construieste o fabrica la Cluj (1697 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.23525 sec.