Ziua Logo
  Nr. 4193 de miercuri, 26 martie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Cultura
De la micul ecran, inapoi la cel mare
-- Prezent in Romania, pentru a-si lansa propriul film, regizorul Claude Lelouchprevede cinematografiei un viitor promitator
Prezent pentru prima data la Bucuresti, la invitatia Ambasadei Frantei in Romania si a societatii de distributie cinematografica Glob Com Media, regizorul Claude Lelouch a sustinut astazi la Institutul Francez o conferinta de presa pentru promovarea celui mai recent film al sau "Un roman de duzina" (Roman de gare), care va avea premiera vineri in cinematografele noastre.
Claude Lelouch a devenit celebru in anii '60, cand a prezentat filmul "Un barbat si o femeie", pentru care a castigat Palme d'Or la Cannes, precum si doua Oscaruri. Inainte de acest succes, Lelouch castigase un premiu la sectiunea pentru amatori de la Cannes, pentru documentarul "Le Mal du siecle". El a mai regizat "La Bonne annee" (1973), "Another man, another chance" (1977), "Un Homme et une femme: Vingt ans deja" si "Les Miserabiles", pentru care a primit Globul de Aur pentru cel mai bun film strain.
Cineastul despre care s-a spus ca "filmeaza asa cum respira" si care a realizat pana acum 41 de filme, recunoaste astazi ca inca mai are multe de invatat si ca "a fost programat" sa faca aceasta meserie. "Un roman de duzina", prezent anul trecut la Cannes, in afara selectiei oficiale, este "un film despre creatie, despre cum se scrie o poveste". "Filmul acesta se vrea a fi o reluare a temelor pe care le-am abordat acum 50 de ani. Am vrut sa vad daca am facut anumite progrese (...). In acelasi timp, propun si niste controverse celor care m-au contestat", a precizat regizorul.
Destine care se complica, povesti care se amesteca si un subiect care se incadreaza perfect in contextul lumii actuale. O scriitoare de succes, Judith Ralitzer (Fanny Ardant) ale carei celebre romane ar putea fi scrise de catre un ucigas in serie, cunoscut ca "Magicianul". Si o coafeza, Huguette (Audrey Dana), care se urca intr-o masina cu un strain pe care il cunoaste intr-o benzinarie. Doua povesti separate, un fir narativ care se complica spre final intr-o intriga de policier, personaje cu ale caror identitati regizorul se joaca in permanenta, rasturnari de situatie si o poveste de dragoste, din pacate prea previzibila. Una dintre temele preferate ale lui Lelouch, soarta, nu joaca, totusi, in aceasta cea mai recenta productie a sa un rol principal, asa cum regizorul pare ca a intentionat. Cu scene bine construite mai ales in prima parte, cu un Dominique Pinon misterios in rolul autorului din umbra al romanelor faimoasei scriitoare, care in final se dovedeste o impostoare, in cea de-a doua parte, filmul pierde din consistenta, iar lucrurile evolueaza previzibil.
"Castingul este chiar miezul filmului si a fost dificultatea principala. (...) Eu am cautat sa gasesc niste actori despre care sa nu ghicim de la inceput ca vor avea o poveste de iubire. Cred ca fizicul are o importanta prea mare in zilele noastre si, de aceea, suferim o dezamagire", a declarat Lelouch, care a inscris filmul in Festivalul de la Cannes anul trecut, ascunzandu-se in spatele unui pseudonim, Herve Picard, dezvaluindu-si identitatea abia dupa ce acesta a fost selectionat.
Marturisind ca traieste o poveste de dragoste cu cinematografia, inceputa inca dinainte de a se naste, caci parintii lui s-au cunoscut intr-o sala de cinema la un film cu Fred Astaire si Ginger Rogers, Lelouch prevede celei de-a saptea arte o evolutie fantastica. "Probabil ca peste cativa ani n-o sa mai vedem camera. Ochiul va deveni o camera naturala si imaginea va fi inregistrata direct pe video de pe retina. N-o sa mai stim cand suntem filmati. Ochiul nostru este cea mai frumoasa camera, corpul nostru e o opera de arta. Toti filmam, dar, pentru ca unii filmeaza mai bine ca altii, exista cinema. Si, la un moment dat, ne vom intoarce la marile ecrane pentru ca ne vom plictisi de micile ecrane de acasa..."
Pe de alta parte insa, Lelouch considera ca, in ciuda extraordinarei revolutii tehnice, sunt tot mai putine filme de top. "Sunt mai putine filme slabe ca inainte, dar si mai putine bune", a marturisit el, iar asta pentru ca regizorii au devenit doar niste angajati ai producatorilor. "Avem nevoie de realizatori care sa treaca in Rezistenta", a concluzionat Lelouch.
Monica ANDRONESCU 
Alte articole
  Lege pentru film    (Eveniment, 2007-12-04)
  Se rupe filmul    (Eveniment, 2007-12-03)
A r h i v a
  Nationalul bucurestean a la londonezul Barbican    1 comentariu
  Premiile radioului Cultural    
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Donatorul de organe s-a trezit din coma (3510 afisari)
 Ungurimea, tiganimea si romanimea in fata Marii Uniri (2663 afisari)
 Procurorii delatori (2062 afisari)
 Pestele de la cap se-mpute (1814 afisari)
 Ce va spune Putin la Bucuresti (1653 afisari)
 Un barbat este gravid in cinci luni (7310 afisari)
 Priscilla Presley recunoaste: Am fost victima unui medic care m-a macelarit (4667 afisari)
 "Sclava" din Bulgaria, obligata sa inoate intre pesti pirania (3349 afisari)
 Un imens bloc de gheata se desprinde de Antarctica  (2242 afisari)
 Barbatii cheltuiesc averi pe liposuctii, epilare cu laser, implant de par sau lifting facial (1932 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02603 sec.