Ziua Logo
  Nr. 4191 de luni, 24 martie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Pomana de un miliard
-- Fostul ministru liberal Sebastian Vladescu le-a facut coreenilor de la Daewoo un cadou de 800 de milioane de euro din banii statului
Guvernul Tariceanu a sarbatorit cu mare pompa privatizarea uzinei Daewoo din Craiova. De fapt, Daewoo Automobile Romania si-a cumparat propriile actiuni, detinute de coreeni, iar apoi le-a vandut lui Ford. A fost o tranzactie intre doua firme private. Statul a vandut doar actiunile de la Automobile Craiova SA, actionar minoritar la Daewoo Automobile.
Afacerea Daewoo a fost un capitol urat in istoria economiei nationale. Statul a pierdut 800 milioane euro reprezentand facilitati fiscale pe care Daewoo le-a primit de la Guvernul Vacaroiu. Agentia Nationala de Administrare Fiscala a imputat suma lui Daewoo Automobile Romania pentru ca societatea nu a reusit sa integreze in proportie de 60% furnituri provenite din industria romaneasca.
Fostul ministru al Finantelor, Sebastian Vladescu, a dat un ordin privind calculul gradului de integrare prin care a ajutat Daewoo sa nu plateasca. AVAS ar mai putea plati 330 milioane dolari unor creditori. Acestia scot datoare fabrica din Craiova pentru ca grupul Daewoo a inregistrat investitiile din 1994 de la Craiova ca un imprumut.
"Privatizarea" electorala
General Motors a vrut inca din 2004 sa cumpere uzina craioveana Daewoo Automobile Romania. Fabrica din Craiova este construita cu tehnologie GM, ceea ce ar fi usurat adaptarea la noile modele. La Craiova se mai produc motoare care se exporta la fabricile GM. In schimb, Guvernul Tariceanu a incheiat cu Ford in 2008 exact afacerea propusa de General Motors in 2004 si 2005. Daewoo Automobile si-a rascumparat actiunile cu 60 milioane dolari, iar apoi le-a vandut lui Ford cu 57 milioane euro. Pentru a bifa o "mare privatizare" in an electoral, Guvernul Tariceanu a avut ideea sa-i vanda suplimentar lui Ford cota sa de 72% din actiunile detinute la Automobile Craiova SA, care, la randul sau, este actionar minoritar la Daewoo Automobile Romania cu 49%. Astfel, o afacere intre doua firme cu capital strain majoritar privat a devenit o "privatizare de succes" facuta de Guvern. Fiind deja implicat statul, afacerea a intrat in atentia comisarului european pentru libera concurenta. Acuzatia de ajutor ilegal a Comisiei Europene la adresa Romaniei s-a produs din cauza guvernantilor, care nu au fost in stare sa notifice la Bruxelles vanzarea in timp util. S-au mai pierdut asadar inca vreo cateva luni.
Vladescu si-a furat singur caciula
In 1994, coreeni se obligasera sa asigure un grad de integrare orizontala de cel putin 60%, in caz contrar urmand sa restituie facilitatile fiscale, conform "Legii Daewoo", 71/1994. Pe romaneste, cerinta era ca cel putin 60% din furniturile necesare fabricarii autoturismelor sa fie produse in Romania. Directia Vamilor Craiova a sesizat ANAF privind neindeplinirea gradului valoric de integrare, iar acesta la randul sau a imputat 800 de milioane de euro lui Daewoo Automobile Romania. Daewoo Automobile a contestat procesul-verbal al ANAF.
Sebastian Vladescu, in calitate de ministru al Finantelor, a emis un Ordin de Ministru (OM) referitor la perioada de calcul si de prescriptie extintiva a penalitatilor, in vederea interpretarii prevederilor Legii 71/1994, adica a "Legii Daewoo".
Ordinul lui Vladescu a ajutat la stabilirea modului de calcul al gradului de integrare conform interesului Daewoo. In consecinta, celor 800 milioane euro li s-a pus cruce. Vladescu s-a aflat in conflict de interese in acest caz, prin calitatea sa de ministru al Finantelor si de presedinte al Comisiei de privatizare a Daewoo Automobile.
In 2004, General Motors s-a oferit sa preia fabrica din Craiova. Partea romana trebuia sa cumpere cu 70 milioane dolari actiunile lui Daewoo Motors de la Craiova, iar apoi GM urma sa cumpere fabrica cu un pret intre 70 si 120 milioane dolari. Grobianismul lui Ovidiu Musetescu, pe atunci presedinte AVAS si incompetenta subalternilor sai i-au iritat pe americani. Pentru a rezolva problema, Guvernul Nastase a transferat actiunile ACSA de la AVAS la Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) din subordinea Ministerului Economiei. Americanii au cazut din lac in put. Directorul de atunci al OPSPI nu stia o boaba de engleza. In plus, Adrian Nastase a abandonat orice preocupare privind guvernarea, pentru a se ocupa de campania electorala din 2004.
Coreenii ne-au scos datori
Dupa falimentul Daewoo, Guvernul Nastase s-a trezit scos dator cu peste 300 de milioane dolari. Koreean Development Bank (KDB) conducea Comitetul creditorilor si a anuntat ca Daewoo Motors are de primit peste 300 milioane dolari de la Daewoo Automobile Romania.
In replica, statul roman i-a amenintat pe coreeni ca ANAF va solicita plata facilitatilor fiscale de 800 de milioane de euro. In plus, KDB este actionara la Koreean Hydro& Nuclear Company (KHNP), companie care urma sa se implice in realizarea reactoarelor 3 si 4 de la Centrala Nuclearo-Electrica Cernavoda. Guvernul roman a amenintat creditorul KDP ca, daca nu se potoleste, KHNP va avea probleme in Romania.
Romania ar mai putea plati inca 330 milioane dolari pentru o datorie catre Daewoo UK, daca pierde in justitie. Batranul smecher Kim, fondatorul Daewoo, a mai facut o manevra dubioasa. Constructia si amenajarile fabricii de la Craiova nu au fost executate de Daewoo Motors, ci de Daewoo UK, o alta firma a conglomeratului, cu sediul la Londra, actualmente in faliment. Lucrarile de investitii ale Daewoo UK au fost inregistrate ca imprumut, iar firmele surori si-au facturat intre ele enorma suma de 1,2 miliarde dolari, chipurile contravaloarea imprumutului. In realitate, suma investita in mod real a fost de cateva ori mai mica. O creanta in valoare de 330 milioane dolari la care se adauga penalitatile, aferenta acestui imprumut a fost cumparata de o firma de avocati, care a devenit astfel creditoare. Firma este reprezentata de un avocat de origine romana si de un coreean. Conform contractului cu Ford, AVAS ar fi obligata sa plateasca asemenea prejudicii, inregistrate inaintea semnarii contractului.
Fondatorul Daewoo e la puscarie
Daewoo a fost un conglomerat care producea orice, de la nave, la aspiratoare. A fost infiintat de oligarhul Kim Woo Jung, care in prezent ispaseste o pedeapsa cu inchisoarea de zece ani pentru falimentul fraudulos al Daewoo in 1999.
Daewoo Motors a fost compania de autoturisme a grupului si, in acelasi timp, actionara cu 51% a societatii din Craiova. Trei dintre fabricile Daewoo au fost cumparate de General Motors dupa faliment, infiintandu-se GM Daewoo. Actiunile de la Daewoo Automobile din Romania ramasesera la coreeni de la Daewoo Motors. Dupa falimentul conglomeratului, ceasul a inceput sa ticaie si pentru Daewoo Automobile Romania, care urma sa piarda licenta de productie si de vanzare a autoturismelor. Acesta a fost motivul gasirii unui nou investitor la Craiova.
Vacaroiu s-a facut pres
Guvernul Vacaroiu a semnat contractul de privatizare cu Daewoo Motors in 1994. S-a infiintat o companie numita Daewoo Automobile Romania, (initial Rodae) unde Daewoo Motors avea 51%, iar Automobile Craiova SA (ACSA), 49%, statul avand 70% din ACSA.
Guvernul a acordat facilitati fiscale nemaiintalnite pana atunci. A fost adoptata "Legea Daewoo" pentru a acordarea de privilegii coreenilor. Astfel, acestia au fost scutiti de plata taxelor vamale pe timp de sapte ani, atat pentru utilajele necesare investitiei cat si pentru piesele, materialele etc. necesare fabricarii automobilelor. Au fost scutiti de plata pe timp de cinci ani a impozitului pe profit. Ulterior, Daewoo a fost scutita si de plata TVA. Pentru ca tot nu era destul, Guvernul Vacaroiu a mai dat o Hotarare prin care excepta temporar de la plata taxelor vamale importul a 20.000 autoturisme Daewoo in Romania, fapt care a infuriat Uniunea Europeana.
Pagina realizata de George SCARLAT 
 Afisari: 2037  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 5 Afiseaza toate comentariile  
speculatii de primavara   de popescu ion
asa este.....   de RAZVAN DORU
citind comentaruil lui conan_the_barbirian   de Atamild
GRESIT.NU E NICI O POMANA   de cantemir
Pana cand?   de Vlahos
A r h i v a
  Mohammad Munaf la Curtea Suprema a SUA    
  Italienii ancheteaza falsurile clanului Maghiar    3 comentarii
  Biserica Sfanta Vineri va fi recladita    6 comentarii
  Papa a botezat un ziarist musulman    14 comentarii
  Anarhismul in Romania    1 comentariu
  Pandele in greva foamei    4 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Echilibristica in varful scarii (2090 afisari)
 Pomana de un miliard (2037 afisari)
 Biserica Sfanta Vineri va fi recladita (1950 afisari)
 Italienii ancheteaza falsurile clanului Maghiar (1815 afisari)
 Anarhismul in Romania (1521 afisari)
 A slabit 70 de kilograme in trei luni (8085 afisari)
 Un manechin aflat la limita infometarii a pozat pentru un fotograf german (7097 afisari)
 Noua Dreapta raspunde liderilor politici maghiari (4090 afisari)
 Ultima dorinta a unei fetite bolnave de a-si vedea tatal, refuzata de autoritati  (3883 afisari)
 ATENTIE, IMAGINI SOCANTE! Ikizukuki - mancarea care te musca de buza (3826 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01352 sec.