Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) a introdus la mijlocul lunii decembrie a anului trecut Sistemul Automat de Taxare (SAT). Sistemul, in care sunt implicati aproximativ cinci mii de salariati RATB (conducatori vehicule, casieri, controlori, dispeceri), precum si aproape o suta de mii de calatori zilnic, a demarat la 12.12.2006, cu trei linii de autobuze. In prezent, Sistemul Automat de Taxare functioneaza in toata reteaua METROREX, pe 47 linii de autobuze si pe 14 linii de troleibuze. In cursul acestui an, SAT va functiona pe intreaga retea de suprafata (autobuze, troleibuze, tramvaie). In functie de inlocuirea unor vehicule (prin casare, achizitie) s-ar putea sa mai ramana catre sfarsitul anului 2007 doar cateva linii in care sa se foloseasca biletele si nu cardurile ACTIV.
Mai important este ca, prin introducerea cartelei unice ACTIV, autoritatile vor putea urmari si supraveghea pas cu pas calatorii, asa cum vom demonstra in continuare. Exact ca la Big Brother.
Calatorul in direct
Pentru acest sistem au fost alocate 14.000.000 de euro de catre Banca Europeana de Investitii si Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Licitatia a fost castigata de un consortiu format din UTI (Italia) - AP TRANS (Brazilia) - APB PRODATA (Belgia) - UTI RETAIL SOLUTIONS (Romania), cu suma de 12.378.000 euro. Pana in prezent au fost vandute 80.000 de carduri. "Prin implementarea Sistemului Automat de Taxare se urmareste, in primul rand, crearea unui mijloc de comunicare direct si in timp real cu publicul calator. Pentru realizarea acestui obiectiv este nevoie, insa, de sprijinul si efortul calatorilor, posesori ai cardului ACTIV, care sunt indrumati sa valideze cardul la fiecare urcare in vehicul. Practic, prin operatiunea de validare a cardurilor de transport, RATB intra in posesia unor date statistice cu privire la gradul de incarcare a retelei de transport pe linii, zone, intervale de timp si portiuni de traseu. Analiza obiectiva si precisa a acestor date va facilita adaptarea rapida a programelor de circulatie la situatia din teren. Data fiind ponderea relativ redusa a utilizatorilor noului sistem in comparatie cu numarul total de utilizatori, nu au fost luate masuri de redistribuire a parcului de vehicule pe linii, tinand cont de datele acumulate pana in prezent", ne-a spus Mihai Vladarau, seful Serviciului Relatii Publice al RATB.
Ingrijorare in randul calatorilor
Introducerea Sistemului Automat de Taxare de catre RATB a starnit insa in randul calatorilor ingrijorarea ca pot fi urmariti. Totul a pornit de la obligativitatea impusa de catre Regia Aurtonoma de Transport Bucuresti ca posesorii de card sa isi autentifice calatoriile de fiecare data cand urca intr-un vehicul ori cand merg cu metroul. Aceasta teama este argumentata prin faptul ca eliberarea cardului RATB se face in schimbul Codului Numeric Personal. Astfel, sistemul central care proceseaza autentificarile facute de catre posesorii cardurilor RATB poate afla, in anumite conditii, ce Cod Numeric Personal a validat o calatorie in transportul public. Practic, sistemul este un adevarat Big Brother, calatorii putand fi astfel urmariti pas cu pas.
Cum sa "vezi" CNP-ul
Oricine vrea sa cumpere un card ACTIV trebuie sa prezinte, asa cum spuneam mai sus, Codul Numeric Personal. RATB ofera la inceput gratuit acest card. In caz de pierdere, costul unui card nou este de 3 RON. RATB se apara impotriva celor care cred ca CNP-ul este solicitat pentru a face din regie un Big Brother afirmand ca datele personale sunt utile doar in momentul in care posesorul unui card solicita recuperarea sumei platite in avans, in caz de pierdere sau furt. Singurul moment, sustin specialistii de la RATB, in care poate fi vizualizat CNP-ul cuiva se petrece atunci cand un operator al Regiei face un "proces de translatare" in urma caruia clientul poate primi un nou card. Acest "proces de translatare" genereaza resurse informatice pentru ca posesorilor de card sa le fie aflata identitatea.
Constructia informatica a Sistemului Automat de Taxare este proiectata pe doua niveluri. Pe un nivel de baza sunt toate legaturile intre CNP si cardul RATB. La un nivel superior, pe care au fost scrise operatiunile si aplicatiile principale ale Sistemului Automat de Taxare, utilizatorii RATB care au acces la acest nivel superior de informatie nu pot sa extraga CNP-ul corespunzator unui card RATB. Datele prelucrate la acest nivel superior (preluate de la validatoarele din vehicule si incarcate in sistemul central) sunt la indemana salariatilor diferitelor compartimente ale RATB, al caror obiect de activitate este legat de scopul notificat Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Acesti salariati nu pot accesa baza de date in vederea reconstituirii legaturii intre persoana si CNP. Doar in situatia reconstituirii soldului de pe un card pierdut (procesul de translatare) se acceseaza cardul prin intermediul CNP si, astfel, se "vede" care este soldul disponibil in acel moment pe acel card (pierdut, furat, deteriorat).
Prevenirea terorismului
Conform specialistilor RATB si ai UTI Group, cea care a castigat proiectul Sistemului Automat de Taxare, la nivelul de baza al SAT, unde exista relatia dintre CNP si card, se poate acorda acces numai in conditiile speciale prevazute de lege.
Astfel, in conditii speciale, pot lua date din aceasta baza primara a sistemului Politia, Procuratura si SRI care ancheteaza acte de terorism sau fapte penale extrem de grave. Cei care au validat carduri intr-un vehicul victima virtuala a unui act de terorism pot fi vizualizati cu CNP-ul scris pe card prin accesarea acestei baze primare de date. Conform legii, datele Sistemului Automat de Taxare se arhiveaza la sase luni. Din nefericire, nu exista la ora actuala un control riguros pentru aceste arhive pentru ca, ne-au spus specialistii de la UTI Group, in Romania nu exista o Lege a Arhivei Electronice care sa prevada clar pentru diferitele tipuri de date cat anume si in ce conditii trebuie arhivate.
RATB sustine ca poate face fata hackerilor
Datele din validatoarele aflate in vehiculele RATB nu sunt transmise in sistem on-line. Ele se descarca la retragerea vehiculelor, in calculatoarele aflate in cele 22 de depouri si autobaze ale RATB. De aici, informatiile sunt transmise catre serverul central RATB prin comunicatii wireless.
Cei de la UTI Group ne-au oferit mai multe amanunte despre siguranta transferului de date, care foloseste atat un protocol de criptare, cat si un canal de criptare. Serverul RATB este protejat fizic si logic. Despre un scenariu ilegal de penetrare a bazei de date de catre hackeri, cei de la UTI Group sustin ca "acest lucru este aproape imposibil. Sistemul pe care l-am proiectat are cel mai inalt grad de securitate existent la ora actuala. Folosim intensiv certificate digitale". Sistemul de protectie a datelor de la RATB mai este folosit in Romania doar de o singura banca. Acest sistem este agreat de catre NATO si NASA folosind scrieri criptografice luate din librarii specializate folosite in armata. De asemenea, siguranta sistemului este data si prin folosirea semnaturii digitale si a unor certificate digitale. "Suntem naivi daca acreditam scenariul unei urmariri spectaculoase prin cardurile RATB. Pe langa ce se intampla cu urmarirea prin telefonia mobila, cardul e o mica jucarie. Ideea ca RATB e un SRI, un CIA e, daca luam in calcul posibilitatile tehnice inmiite ale telefoniei mobile, un joc posibil, dar fara prea multe urmari in viata noastra. In cadrul Regiei nu exista un serviciu specializat pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Datele statistice cernute de catre RATB se refera la cardurile emise si comercializate, produsele tarifare pe tipuri de utilizatori (regulati, elevi, studenti), numar validari/vehicul/linie/autobaze/tip transport, vanzari pe casierii, puncte de vanzare, tipuri de tranzactii. Deocamdata, datele statistice nu pot fi relevante dupa doua luni de exploatare pe un parc incomplet si pentru un numar relativ redus de carduri. Datele cu caracter personal nu pot fi comercializate. Ele se prelucreaza la nivel statistic si nu ne intereseaza persoanele, ci doar cardurile si titlurile de transport utilizate de acestea", ne-a declarat Mihai Vladarau, seful Serviciului Relatii Publice al RATB.
Transmisii video prin satelit din troleibuze
Pe de alta parte, calatorii bucuresteni vor fi supravegheati si prin intermediul dispozitivelor de luat vederi.
Mai multe troleibuze monitorizate prin satelit si care sunt dotate cu camere video circula, de doua zile, pe strazile Capitalei. Alte 90 de asemenea mijloace de transport in comun urmeaza sa intre in circulatie pana la sfarsitul anului viitor. Troleibuzele sunt supravegheate prin patru camere digitale, ce au capacitate de stocare a informatiilor timp de 72 de ore. Camerele sunt protejate de carcase antivandalism, acestea fiind pozitionate astfel incat sa surprinda imagini din toate unghiurile. Potrivit reprezentantilor municipali, rolul camerelor de luat vederi este acela de a proteja calatorii impotriva eventualelor furturi din buzunare, precum si pentru evitarea unor incidente. De asemenea, camerele video transmit imagini si in cabina soferului.
Datele RATB, la mana primarului
RATB a devenit operator de date cu caracter personal in conditiile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date. RATB este inregistrata la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (Avocatul Poporului) din anul 2004, cu nr. 1349. In 2006, RATB a reconfirmat prelucrarea datelor cu caracter personal. Acestea sunt prelucrate de catre salariatii regiei care si-au asumat obligatia asigurarii securitatii si confidentialitatii in baza unui act aditional la contractul individual de munca, cu clauze specifice scopului mentionat. Primaria Municipiului Bucuresti sustine ca nu are acces la baza de date cu caracter personal a RATB. Dar Regia este subordonata Consiliului General, iar primarul este ordonatorul principal de credite, organul executiv. In aceste conditii este putin probabil ca oficialii sa-i refuze vreo cerere primarului general daca acesta doreste sa stie pe unde a calatorit, la un moment dat, un anumit bucurestean.
Cand nu e obligatorie validarea
In momentul de fata, pentru posesorii de abonamente, RATB recomanda validarea cardului la fiecare urcare in vehiculul prevazut cu validatoare electronice functionale. Persoanele posesoare de abonament care nu au validat cardul din diferite motive sau circula cu un vehicul care nu are montat aparatul ori acesta nu este functional, nu vor fi sanctionate de catre echipele de control ale RATB. Pentru posesorii de portofel electronic validarea cardului este, insa, obligatorie deoarece fiecare validare reprezinta efectiv plata calatoriei efectuate. In cazul pierderii sau furtului cardului, posesorul isi poate recupera contravaloarea serviciilor platite si neconsumate de pe card. Identificarea corecta se poate face numai prin CNP. In 2006, RATB a primit 13 solicitari de interes public in legatura cu cardurile ACTIV. Patru dintre acestea se refereau la explicatii cu privire la protectia datelor cu caracter personal. Celelalte priveau oferta tarifara, procurarea cardurilor, ce se intampla in cazul nevalidarii cardului, cum se verifica data expirarii abonamentului. Pana in prezent, RATB a inregistrat peste 50 de carduri pierdute si nu a aplicat nici o amenda la verificarea cardurilor ACTIV.
Extindere pe maxi-taxi si parcari
La finalul implementarii Sistemului Automat de Taxare vor fi 93 de centre care vor comercializa cardul ACTIV. In acest moment functioneaza 59. RATB prevede in viitorul apropiat ca pe acest sistem sa centralizeze date cu caracter personal opt operatori. In momentul de fata, doar RATB si METROREX prelucreaza datele preluate din validarea cardurilor. In viitor, se preconizeaza ca firmele de maxi-taxi, cele care detin parcari sau cele din transportul intermodal sa fie integrate in serviciile cardului ACTIV. In acest sens, exista posbilitatea ca linia ce va uni Aeroportul International "Henri Conada" si centrul Bucurestiului, dar si integrarea cu calea ferata pentru distantele medii sa fie accesate de catre posesorii cardurilor ACTIV.