Ziua Logo
  Nr. 3798 de marti, 5 decembrie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Pilotul MiG-ului prabusit la Beliu lesinase
Potrivit unor informatii preliminare, prabusirea aeronavei MiG 21 LanceR, in ziua de 22 noiembrie 2006, pe raza localitatii aradene Beliu, nu s-a datorat unor defectiuni tehnice ale aparatului. Membrii comisiei care cerceteaza cauzele producerii catastrofei aviatice soldate cu moartea pilotului militar capitan-comandor Dan-Andrei Ghica-Cucerca (foto) au ajuns la concluzia ca aeronava MiG 21 LanceR s-a prabusit din cauza incapacitatii pilotului de a efectua comenzile normale pentru sustinerea aparatului in parametrii normali de zbor.
In momentul de fata, expertii din comisia de ancheta, condusa de generalul de flotila aeriana Ion Stefan, seful Instructiei si Doctrina din Statul Major al Fortelor Aeriene, coroboreaza toate datele din cutia neagra a avionului cu celelalte elemente rezultate in urma primelor investigatii de dupa catastrofa pentru a stabili cu certitudine care a fost motivul pentru care pilotul si-a pierdut cunostinta in timpul zborului de instructie pe care il executa. Pentru elucidarea tuturor aspectelor care au stat la baza catastrofei, la Institutul National de Medicina Aeronautica si Spatiala din Bucuresti se analizeaza situatii asemanatoare in care pilotii militari au trecut prin momente scurte de pierdere a cunostintei in timpul unor zboruri.
Conform unor surse din cadrul comisiei de ancheta, avionul militar s-a prabusit din cauza faptului ca pilotul nu a mai executat nici o comanda pentru a readuce aeronava in raionul de zbor unde se aflau si alte MiG-uri 21 LanceR in misiune.
Potrivit datelor aflate in dosarul de ancheta, aeronava MiG 21 LanceR, pilotata de capitan-comandor Dan-Andrei Ghica-Cucerca, a decolat la ora 12.03 de la Baza Aeriana 71 Campia Turzii, fara munitie la bord, pentru un zbor de instructie. Misiunea era una de verificare a capacitatilor tehnice de zbor ale aparatului care fusese supus unor operatiuni de intretinere periodica, pentru a putea fi folosit in celulele de lupta destinate serviciului operational de politie aeriana sub comanda NATO, pe care pilotii de la Campia Turzii le executa constant. Primele 10 minute ale misiunii executate de Dan Ghica au decurs normal, pilotul comunicand cu turnul de control. Dupa executarea procedurilor de decolare si efectuarea unor manevre specifice in zbor, pilotul a dus aeronava la o altitudine de aproximativ 1800 de metri si a pus-o pe pilot automat. In mod normal, la aceasta inaltime nu este nevoie de o suplimentare la capacitate maxima a cantitatii de oxigen pe care pilotul o primeste prin intermediul sistemelor speciale din carlinga.
Interceptat de avionul de recunoastere
In momentul in care conducatorul de zbor (CR), aflat in turnul de control al Bazei de la Luna, a constatat ca Andrei Ghica-Cucerca nu mai raspunde la apelurile sale a solicitat celorlalti piloti aflati in aer sa inceapa procedurile de revenire urgenta la baza, iar una din aeronavele aflate in aer a fost trimisa pe urma avionului care iesise din raionul de zbor. Avand in vedere ca aeronava pilotata de Ghica zbura cu viteza subsonica, aceasta a fost interceptata rapid de MiG-ul trimis in recunoastere. Pilotul de pe avionul interceptor a stabilit contactul vizual cu aeronava din care pilotul nu mai raspundea la apelurile CR-ului si a incercat la randul sau sa intre in contact radio cu capitanul-comandor Dan-Andrei Ghica-Cucerca. In ciuda insistentelor, acesta nu a raspuns apelurilor repetate venite din partea colegului de zbor si ale CR-ului. Pilotul, capitanul comandor Dan Andrei Ghica Cucerca, de 39 de ani, absolvise in 1991 Scoala Militara de Ofiteri Activi de Aviatie "Aurel Vlaicu", din Bobocu, judetul Buzau, iar in anul 2002 Academia de Inalte Studii Militare. Capitanul comandor Ghica-Cucerca era pilot clasa I, instructor de zbor in toate conditiile si avea peste 700 de ore de zbor, din care aproximativ 650 pe MiG 21 LanceR.
Varianta epuizarii combustibilului
Singurul aspect pe care membrii comisiei de ancheta incearca sa il stabileasca cu certitudine este acela daca in ultimele momente ale zborului, pilotul a reusit sa isi revina din starea de lesin, deoarece doar asa se explica motivul pentru care aeronava a disparut la ora 12,38 de pe radare si nu si-a continuat zborul in regim de croaziera la o viteza subsonica, avand in vedere ca autonomia unui Lancer este de aproximativ 700 de kilometri fara rezervoare suplimentare, iar distanta dintre Baza 71 si locul prabusirii este in jur de 145 de kilometri.
Nu este exclusa nici varianta ca aeronava sa fi decolat fara a avea rezervoarele incarcate la capacitate maxima si in aceasta situatie sa se fi prabusit ca urmare a terminarii combustibilului.
Doru DRAGOMIR 
 Afisari: 3617  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 9 Afiseaza toate comentariile  
Hei, nu incercati musamalizarea adevarului prin articole comandate!   de _F116
Lasa bre ca nici dracu' nu va crede ca lesinase, da unde stiti bre ca lesinase, haaa? Fuserata da   de Giculica zbanghiul-turbat
Mesaj pentru MInisterul Apararii al Romaniei :   de ionion
Pentru "neamtu-tiganu"   de morkov
Acum 3 zile pe "History" chanel.   de Aladin
EU ar trebui sa intervina...   de alamar
Bine ca nu l-ati facut si pe acesta erou post-mortem!   de doru1953
Aducerea unui avion computerizat la sol   de morkov
Eram sigur! :-((   de Lambert
A r h i v a
  Vaca de muls    8 comentarii
  Trafic de arme prin Bulgaria    1 comentariu
  Cazul Litvinenko spre Prodi-KGB    13 comentarii
  Vaticanul cere protejarea imediata a Catedralei Sf. Iosif    5 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Pilotul MiG-ului prabusit la Beliu lesinase (3617 afisari)
 Pomana pentru boss-ul de la Steilmann (2724 afisari)
 Cazul Litvinenko spre Prodi-KGB (2370 afisari)
 Vaca de muls (2284 afisari)
 Trafic de arme prin Bulgaria (2271 afisari)
 Iliescu, Vadim si Paunescu, nominalizati de Tismaneanu drept sprijinitori activi ai comunismului (1384 afisari)
 Seara lui Mos Nicolae (647 afisari)
 PNL si PD si-au desemnat ocupantii portofoliilor "vacantate" de conservatori (110 afisari)
 Yoko Ono a acordat Premiul Turner unui pictor abstract (59 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01230 sec.