Ziua Logo
  Nr. 3696 de marti, 8 august 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Cultura
(Re)cunoasteti autorul
Esti singur in fata literelor nevrotice
Linda Maria Baros, ce inseamna "Casa din lame de ras", cartea ta de poeme aparuta recent la editura "Cartea romaneasca"?
"Casa din lame de ras" este o zona de maxima siguranta, asa cum nu gasim decat prin penitenciare, un loc in care converg peretii tuturor edificiilor umane, drumurile, angoasele, tacerile indelungate si cuvintele. Acolo unde se innoada zidurile casei, te regasesti intotdeauna dezarmat, fata in fata cu singuratatea, care aduce cu niste creieri sleiti pe pereti. Esti singur in fata literelor nevrotice care-ti destrama perspectivele si diminetile de-ardezie si sputa... Pentru ca acolo auzi tornada primei batai a inimii, imbraci uneori camasa de kevlar a peretilor, iti bati cuie in cap cu tarnacopul, porti masti de gaz, dormi cu o sticla de benzina sub perna, zbori prin ferestre ca pe autostrada A4... Acolo, iti cosi pe buze, adanc, cu catgut numele persoanei iubite.
In fapt, aceasta casa te ia in stapanire, iti da sa gusti otravuri fine si te jupoaie de viu. Fie ca este construita din vise, din sperante, din asteptari, fie ca este facuta numai din lame de ras, aceasta casa este stapana ta!... Ceea ce-ti ramane asadar de facut e simplu: trebuie doar sa gasesti acea casa care ti se potiveste cel mai bine si sa incerci s-o tii in echilibru pe incheietura mainii tale.
Oricat de taios ar putea sa para acest volum de versuri, tin sa va spun ca, in ultima instanta, casa este doar un cuvant si ca dincolo de obsesiile care se profileaza printre literele nevrotice pe care le adaposteste, ceea ce primeaza nu este concretetea anecdoticului, ci dimensiunea metapoetica a versurilor.
Pregatesti o iesire din aceasta "Casa din lame de ras"?
Acum pregatesc un nou volum de versuri, care va purta titlul Autostrada A4 si alte poeme. Volumul se construieste treptat in jurul vechiului mit al labirintului, dar nu din necesitatea, asa cum am putea fi tentati sa credem, de a se inscrie intr-un anumit siaj poetic, ci pur si simplu din dorinta de a remodela, de a remotiva in mod iconoclast, decapant, acest mit. Cu alte cuvinte, voi incerca sa conturez in aceste versuri o noua mitologie, in cadrul careia temele clasice si realitatea contemporana pot sa fuzioneze cu naturalete, sa zicem chiar cu o naturalete deconcertanta. In general, labirintul reprezinta locul unei initieri spirituale care-i permite calatorului/globe-trotter-ului sa priveasca dincolo de limitele propriei sale fiinte. Autostrada A4 este insa un domus daedali al timpurilor moderne, o rascruce de drumuri ale caror teribilisme, cruzimi, voluptati si sensuri criptate duc la configurarea amplului tablou sinoptic al unei defrisari spirituale.
Printre motociclistii dependenti de drogul vitezei, al asfaltului si al traseistelor, a caror existenta nu poate fi conceputa decat in raport cu linia alba care brazdeaza autostrada, printre nerusinatele periferii ale metropolelor, printre facocerii razboaielor si batranii marilor orase traind in corturi de carton si inhaland aurolac, incearca sa-si faca loc in afara labirintului aceste versuri, aceste masini speciale de zdrobit singuratatea si distantele care ne separa unii de altii. Viata in labirint nu e decat un simplu efect de tunel; firul Ariadnei se poate face nevazut la orice turnanta. Scriind Autostrada A4 si alte poeme nu m-am gandit ca ar trebui sa-i conduc pe cititori spre iesirea din labirint, sa-i transform in niste motociclisti care prizeaza viteza si nebunia, ci doar sa le fac un loc intre ghidon si cele doua roti.
Ce poti spune despre literatura romana actuala?
Despre literatura romana actuala cred ca s-ar putea spune foarte multe lucruri, nu incape nici o indoiala. Insa, cum ma ocup de cateva luni, impreuna cu Razvan Tupa, de revista VERSUs/m, care le este consacrata tinerilor poeti, tinerilor scriitori din Romania, as vrea sa vorbesc in special despre ei. Cred ca, dincolo de conflictele inerente oricarei generatii, tinerii scriitori au reusit sa surprinda in textele lor realitatea interioara si exterioara a societatii in care traiesc prin prisma unei viziuni a lumii si a literaturii fondate pe desprinderea de clisee si pe constientizarea necesitatii reinnoirii lexicului si a mecanismelor scriiturii. Daca ar trebui sa ne raportam, de exemplu, la scena literara francofona, am remarca imediat ca acolo nu se poate vorbi despre existenta unei miscari literare a tinerilor... Or, faptul ca in Romania tinerii au reusit sa creeze un "grup" si sa se afirme, chiar daca aceasta presupune in egala masura reusite extraordinare si esecuri rasunatoare, este intru totul remarcabil. Acest lucru ne indreptateste sa vorbim despre o solidaritate, o forta de lupta si un sentiment de revolta care pot duce la schimbarea radicala la fata a literaturii romane.
A consemnat Iolanda MALAMEN 
 Afisari: 121  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 2 Afiseaza toate comentariile  
Si inca ceva !   de CALUGARUL
Laser beam, in graba iti raspund aici, la nevrotici:   de E-Gal
A r h i v a
  "Alteritate" la Gala HOP    
  Spune-ti parerea despre Biblioteca Nationala!    4 comentarii
  Doua CD-uri din bibliografia obligatorie dance/house/electro    
  Festivalul DaKINO    
  Lotul Antonescu anchetat la Moscova    2 comentarii
  Cum a ajuns Anglia in Europa centralA (I)    
  Stiri pe scurt    3 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Siria e gata de razboi (3681 afisari)
 "Presedinte ticalos" sau "sistem ticalosit"? (2728 afisari)
 Romania, luata peste picior in problema Bastroe (2517 afisari)
 Buzura trebuia sa-i ia locul lui Iliescu in '92 (2464 afisari)
 Proiectul Ucraina: divizarea este inevitabila (2429 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.22300 sec.