Ziua Logo
  Nr. 3660 de marti, 27 iunie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Editie Speciala
Nichita n-a miscat un deget la Iasi
"Un oras mare, un primar puternic", a fost sloganul cu care actualul primar PSD al Iasiului a castigat alegerile locale din iunie 2004. Din sloganul lui Nichita a ramas valabila numai sintagma "Un oras mare" deoarece majoritatea promisiunilor sale au ramas la stadiul de proiect. Se poate spune, fara nici un fel de exagerari, ca infrastructura municipiului arata dupa doi ani de mandat al lui Nichita la fel cum a lasat-o fostul primar Constantin Simirad, in prezent ambasador al Romaniei in Cuba. De cele mai multe ori, pentru motivarea esecurilor sale, Nichita a scos in fata piedicile puse de liderii Aliantei PNL-PD, in special prin prefectul Radu Prisacaru, ceea ce nu este complet fals. Astfel, hotararile Consiliului Local prin care se aprobau anumite proiecte mari pentru municipiu erau imediat atacate in contenciosul administrativ de prefect. Cel putin 50 la suta din nerealizarile administratiei municipale se datoreaza interventiilor Aliantei PNL - PD prin Fenechiu si Prisacaru. Aceasta scuza nu este insa suficienta, deoarece, in fiecare an, Nichita are la dispozitie un buget de 3000 de miliarde lei (300 milioane RON) pe care nu stie sa-l cheltuie. Este vorba despre un buget mai mult decat suficient pentru modernizarea strazilor, extinderea retelelor de utilitati (apa curenta, canalizare, gaz si energie electrica si termica etc.)
Primarul promisiunilor eterne
Cotidianul ZIUA de Iasi a luat pe rand, toate promisiunile cuprinse in programul electoral al lui Nichita din anul 2004. S-a putut constata ca majoritatea angajamentelor sale sunt fie inca in stadiul de proiect, fie au fost uitate definitiv. A vorbit in primul rand despre modernizarea strazilor din municipiu. Si in prezent strazile municipiului sunt pline de gropi, desi inghit cel putin 100 de miliarde de lei (10 milioane RON) numai pentru carpeli. Nici un sector rutier din municipiu nu a fost ramforsat complet, nu s-a turnat covor asfaltic. Cea mai buna artera din municipiu este cea care trece prin fata Spitalului de Recuperare, lucrare realizata in urma cu cinci ani, pe vremea lui Simirad de o firma straina. La Iasi, strazile sunt carpite de firma Primariei, SC Citadin SA care lucreaza numai cu asfalt de proasta calitate si la preturi mari. Nichita s-a laudat ca va scoate la licitatie activitatea de intretinere a strazilor, dar a uitat. Primarul PSD a promis si modernizarea transportului in comun prin inlocuirea a 35 de kilometri de linie de tramvai, achizitionarea a 50 de autobuze noi, 40 de troleibuze si realizarea unui dispecerat unic pentru toate mijloacele de transport. Din toate acestea s-a realizat numai achizitionarea a 50 de autobuze MAZ, la preturi discutabile, 200.000 euro pe bucata. O portiune din calea de rulare a tramvaielor va fi refacuta cu ajutorul unui proiect Phare, obtinut insa de colegul sau de partid Lucian Flaiser, presedintele Consiliului Judetean, si nu de Primaria condusa de Nichita.
Reteaua de incalzire
Primarul PSD a incalzit inimile iesenilor cand in campania electorala din anul 2004 si-a dat cuvantul pentru refacerea sistemului de distributie a agentului termic din municipiu. Au fost montate cateva module termice (sisteme de recirculare a apei pentru diminuarea pierderilor) la cateva blocuri si atat. Pentru a duce la bun sfarsit marele sau proiect, Nichita a facut demersuri pe langa Banca europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) pentru obtinerea unui imprumut in valoare de circa 22,8 milioane euro si a unor fonduri nerambursabile in valoare de 7,8 milioane euro de la Guvernul elvetian. Primele aprobari au fost obtinute, dar din motive birocratice de aproximativ jumatate de an nu s-a mai facut nimic. Asta in conditiile in care fiecare iarna magistralele vechi de distributie a agentului termic se sparg si cartiere intregi raman fara caldura. Din cauza pierderilor, factura de incalzire platita de ieseni este printre cele mai ridicate din Romania.
Alte proiecte marete
Realizarea unei gropi ecologice de gunoi pentru municipiul Iasi, este un proiect in valoare de circa 25 de milioane a carui finantare a fost pierduta prosteste. Initial, Primaria dorea sa amplaseze noua groapa in apropierea varsatorii de la Tomesti, proiect ce se batea pentru finantarea ISPA. Pentru obtinerea finantarii trebuia cerut si acordul cetatenilor din Tomesti. Insa Primaria a platit o organizatie neguvernamantala care a facut un sondaj pe genunchi din care rezulta ca cetatenii din Tomesti sunt de acord cu realizarea gropii ecologice. La sfarsitul lui 2004, cu o luna inainte de aprobarea finantarii, cetatenii din Tomesti s-au revoltat si proiectul a fost blocat de Ministerul Mediului.
La blocarea acestui proiect au pus umarul si Relu Fenechiu impreuna cu Radu Prisacaru care au fost alaturi de cetatenii din Tomesti adusi sa protesteze in fata prefecturii de primarul Stefan Timofte. O speranta privind finantarea proiectului pe o alta locatie in comuna Tutora s-ar intrezari prin anul 2009 cu ajutorul fondurilor structurale acordate de Comunitatea europeana. Proiectul unei sosele de centura care sa degreveze traficul greu din municipiu a fost realizat inca din anul 2003. Anul acesta Banca europeana de Investitii si-a dat acordul pentru finantarea acestui proiect cu 30 de milioane euro, dar lucrurile stagneaza deoarece s-a constatat ca in proiectul facut de municipalitate soseaua de centura trece prea mult prin oras. Pana in 2004, cand PSD se afla inca la guvernare, Nichita a demarat cu ajutorul unor fonduri alocate de Guvern lucrari in valoare de 170 miliarde lei pentru modernizarea drumurilor nationale care traverseaza municipiul, respectiv DN 24 si DN 28. A reusit sa cheltuie numai 30 miliarde lei deoarece intre timp s-a schimbat guvernarea, iar Alianta PNL - PD a blocat finantarea. Un alt proiect major anuntat si demarat la sfarsitul lui 2004 a ramas pana acum doar pe plansele arhitectilor. Este vorba despre pasarela Octav Bancila, care va lega cateva cartiere din municipiu separate de calea ferata. Initial evaluata la 12 milioane de euro, pasarela ajunsa la stadiul de studiu de prefezabilitate a ajuns sa coste 20,5 milioane euro. Dupa o licitatie pentru proiect arhitectonic care a esuat, specialistii Primariei au reusit pe parcursul unui intreg an sa deseneze pasarela. Intentia sefului municipalitatii este de a pregati acest proiect pentru a concura la fondurile europene care vor veni in Romania, dupa integararea din 2007. Oricum, ridicarea pasarelei ce va avea o lungime de 700 de metri, va dura cel putin patru ani.
Parcari, locuinte, locuri de joaca
Din cele cateva mii de locuri de parcare, pe care Nichita a promis ca le va realiza in timpul mandatului sau, nu a fost amenajat nici macar unul. Au fost date insa aprobari pentru firme private care au mai amenajat cateva zeci de locuri de parcare. In timpul campaniei electorale din anul 2004, Primaria Iasi a modernizat zeci de spatii de joaca pentru copii. Acum, acestea sunt lasate in paragina deoarece nu se ocupa nimeni in mod serios de intretinerea lor. Nichita a mai promis ca va realiza cel putin o mie de locuinte sociale pentru tineri. Pentru nici unul din blocurile promise de Nichita nu a fost turnata nici macar fundatia. Si aceasta promisiune este in stadiul de proiect pe plansele arhitectilor. In plus, municipalitatea demarase o serie de proiecte pentru a construi in municipiu inca o mie de locuinte prin intermediul Agentiei Nationale a Locuintei. Insa, reprezentantii Guvernului au spus, in mai multe randuri, ca la Iasi pana in 2008 nu va mai fi construit nici un apartament prin ANL, deoarece pana in 2004 au fost ridicate prea multe, in jur de 950. Din cauza prestatiei slabe a liderilor Aliantei PNL din Iasi, deputatul PNL Relu Fenechiu si senatorul democrat Dan Carlan, sediul Oficiului Teritorial ANL s-a mutat de la Iasi la Piatra Neamt.
Cu cateva zile inainte de prezentarea raportului de activitate pentru cei doi ani petrecuti in Primarie, Gheorghe Nichita si-a dat seama ca nu va avea fonduri suficiente pentru a-si duce la indeplinire promisiunile si a cerut acordul Consiliului Local pentru ca municipalitatea sa obtina un credit de 86 de milioane de euro de la bancile comerciale. Consiliul Local si-a dat acordul. "Sunt multe lucruri de care sunt nemultumit. Nu am reusit sa rezolvam problema locurilor de parcare. In general, transportul in comun nu functioneaza cum trebuie, avem inca haos din cauza maxi-taxi si asta intarzie eficientizarea Regiei de Transport. O mare dezamagire pentru mine este si ca nu am gasit inca o finantare stabila pentru echipa de fotbal. Este o nemultumire a mea, dar este si a intregului oras", a declarat Gheorghe Nichita odata cu prezentarea raportului de activitate.
Tudor LEAHU, Lucian SCHIOPU - ZIUA de Iasi 
A r h i v a
  Primarul care minte    8 comentarii
  Chiliman inexistent    1 comentariu
  Ontanu cu imagine    2 comentarii
  Negoita, primul primar    
  Poteras, birou unic    
  Vanghelie nu face curatenie    1 comentariu
  Inimaroiu pe faras    
  Ciuhandu, campion la implinirea promisiunilor    1 comentariu
  Boc, un primar al intereselor Aliantei    
  Primarul Mazare s-a impartit intre Brazilia si DNA    
 Top afisari / comentarii 
 Avocate saltate de politisti de la usa instantei (208 afisari)
 Ontanu cu imagine (179 afisari)
 Primarul care minte (154 afisari)
 Stiri pe scurt (108 afisari)
 Nichita n-a miscat un deget la Iasi (90 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01603 sec.