Ziua Logo
  Nr. 3660 de marti, 27 iunie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Editie Speciala
Primarul care minte
Dupa doi ani de mandat - un an si doua luni in cazul primarului general al Bucurestilor Adriean Videanu - va prezentam bilantul celor sase primari de sector si al edilului sef, cu bune si rele, mai mult rele decat bune dupa cum veti observa din textele noastre. Va vom oferi, fata-in-fata, promisiunile la investire si realizarile dupa circa 750 de zile ale alesilor Capitalei. Din nefericire pentru bucuresteni, scandalurile in care au fost implicati primarii s-au tinut lant. Fie ca a fost vorba de asfaltari si rebordurari, de Catedrala Mantuirii Neamului, de Parcul Bordei, de Catedrala Sf. Iosif, de constructiile din Piata Revolutiei, de Esplanada si tentativele de expropriere, de parcarile subterane sau supraterane, de Pasajul Basarab sau fie ca a fost vorba de inundatii si de gripa aviara, toti primarii de sector in frunte cu edilul sef Adriean Videanu au iesit sifonati din aceste scandaluri. Evident ca s-au realizat si lucruri bune in Capitala, vezi miniparcurile si pietele de cartier ale primarului Liviu Negoita, evacuarea garajelor si desfiintarea cladirilor ilegale, amenajarea unor parcari de resedinta si fapta cea mai buna, repararea scolilor. Aceste bile albe sunt foarte putine pentru primarii nostri in comparatie cu puzderia de bile negre care le atarna de gat. Va prezentam in urmatoarele trei pagini bilantul primarului general al Capitalei Adriean Videanu si al primarilor de sector Andrei Ioan Chiliman, Neculai Ontanu, Liviu Negoita, Adrian Inimaroiu, Marian Vanghelie si Cristian Poteras.
Adriean Videanu, "primarul care face", candidatul Aliantei DA la alegerile partiale din aprilie 2005 a castigat Primaria Capitalei cu 231.147 de voturi, pe fondul unui absenteism nemaiintalnit - din 1.763.040 de alegatori s-au prezentat la urne numai 24,83% - si al unei curse electorale cu un contracandidat ce nu mai are nevoie de nici o caracterizare: Marian Vanghelie. Programul sau electoral a fost prezentat sub forma unui decalog, ce cuprindea principalele "probleme" identificate in randul bucurestenilor de catre oameni specializati si pe care Videanu promitea ca le "face". Fara termene de "executie" insa, astfel ca, la un an si doua luni de la ocuparea fotoliului de primar general, Adriean Videanu sare ca ars atunci cand este intrebat despre indeplinirea promisiunilor. In caz ca se asteapta ca alegatorii sa le fi uitat, le reamintim noi impreuna cu toate scandalurile in care Adriean Videanu a fost personajul principal.
1. In fiecare groapa de gunoi o mina de aur asteapta sa fie exploatata
"In Europa, gunoiul este tratat ca o mina de aur. Sortate si reciclate, deseurile se transforma in surse de materie prima, de energie ieftina si in locuri de munca bine platite. Solutia este ca Primaria sa acorde stimulente pentru sortarea resturilor menajere pe categorii. Astfel, fiecare va avea de castigat: tu vei plati taxe mai mici, firmele specializate vor recicla deseurile si vor obtine venituri mai mari".
A marit tarifele
Dupa doua luni de la alegerea sa, in iulie 2005, Videanu a propus Consiliului General al Municipiului Bucuresti dublarea taxei de salubrizare pentru bucuresteni, pe motiv ca firmele care se ocupa de curatenia Capitalei nu mai fac fata cheltuielilor. Astfel, din luna august 2005, tariful maxim lunar pentru evacuarea deseurilor menajere de la persoanele fizice si asociatiile de locatari este de 59.915,13 lei/persoana, fata de 30.000 de lei/persoana/luna, cat era pana atunci.
Hotararea Consiliului General cuprinde si obligativitatea firmelor de salubrizare de a colecta selectiv deseurile, incepand cu 1 iunie 2006, dar aceasta activitate este desfasurata inca la nivel experimental.
3. Ca sa reducem stresul, crestem numarul parcarilor
"120 de terenuri din Capitala vor fi concesionate pentru amenajarea de parcari supra si subterane, etajate. Intre Piata Romana si Universitate exista spatii tehnice ale metroului, care pot adaposti pana la 3000 de locuri de parcare, iar in Piata Revolutiei se poate amenaja o parcare subterana de 7000 locuri".
Parcari realizate: multime vida
Pana in prezent nu s-a construit nicio parcare, si niciun teren dintre cele identificate de Videanu in campanie nu au fost concesionate in acest scop. Adriean Videanu s-a grabit sa prelungeasca pana in anul 2010 contractului cu firma Dalli, obtinut de aceasta fara licitatie, si a anuntat construirea a 22 de parcaje subterane, fiind licitata intocmirea studiilor de fezabilitate. Iata firmele castigatoare, locatiile si sumele alocate proiectelor tehnice: pentru parcajele de la restaurantul Pescarus, P-ta W. Maracineanu si P-ta Obor a fost angajata SC Romair Consulting SRL - primind cate 49.000 lei noi pentru primele doua si 360.000 lei pentru Obor; SC Metroul SA a castigat intocmirea studiilor de fezabilitate pentru parcajele subterane din Str. Barbu Vacarescu - Bd. Lacul Tei - Circul Globus (83.300 RON), din Piata Universitatii (77.350 RON), din Str. Edgar Quinet (163.030 RON), din Piata Charles de Gaulle (226.100 RON) si Sos. Stefan cel Mare - Bloc Perla (76.000 RON); SC Proiect Bucuresti SA - pentru parcajele din P-ta Dorobanti (136.850 RON), P-ta Amzei (127.330 RON) si P-ta Domenii (61.880 RON); SC Romproiect SA - pentru viitoarea parcare din P-ta Hurmuzachi (123.165 RON); SC Eurometudes SA - pentru parcarile din P-ta Sudului (226.457 RON), P-ta Alba Iulia (166.255 RON) si Bd. Magheru (magazinul Eva) (57.429,4 RON); SC Search Corporation SRL - pentru viitoarele parcari din zona Esplanada Gara Baneasa (48.500 RON), din Parcul Herastrau - Pavilion H - Parc de distractii (108.000 RON) si din Sos. Stefan cel Mare - Aleea Circului (91.200 RON); SC Romair SA a castigat licitatia pentru intocmirea studiilor de fezabilitate ale viitoarei parcari subterane de la P-ta Presei Libere, obtinand 155.000 RON.
4. Fii bucurestean in siguranta!
"In Bucuresti, odata iesit din casa incepe aventura. Pe strada e ca in padure: daca cineva se ia de altcineva, nimeni nu intervine. Pumnul si injuratura, frica de a fi agresat sunt o realitate amara pentru femei si pentru barbati deopotriva. Bucurestiul e o jungla in care cel puternic face legea. De aceea, fortele de ordine vor trece la Primarie. (...) In ianuarie 2006 Politia bucuresteana se va numi Metropolitana, iar eficienta ei va fi direct controlata de Primarul General".
Victime zilnice
Gardienii publici - atat cei de la Primaria Capitalei, cat si cei de la primariile de sector - s-au transformat in politisti comunitari, dar sediu central tot nu are Politia Comunitara. In privinta agresiunilor, bucurestenii sunt victimele acestora chiar pe strada, in mijloacele de transport in comun, in plina zi.
5. Vom da cenusiul pe verde
"Am obtinut deja fondurile necesare pentru plantarea a 60.000 de copaci anual. Pe langa acestia, vom proteja Bucurestiul prin implantarea in jurul orasului a unui inel verde, lat de 2 km. Acest proiect este in derulare cu sprijinul Ministerului Mediului si cu banii nerambursabili ai Uniunii Europene - 260 de milioane de euro pentru marirea spatiilor verzi. In curand in Bucuresti va fi cate un copac pentru fiecare cap... de sofer. Se vor crea noi parcuri in jurul tuturor lacurilor Capitalei. Pentru relaxarea parintilor si joaca copiilor. Proiectul de dezvoltare a spatiilor de agrement, inceput de Basescu, continua. Echipa a ramas si au ramas si banii nerambursabili ai Comisiei Europene. Voteaza linistit."
Parcuri mutilate
La acest capitol se remarca mai mult activitatea primarilor de sector. Adriean Videanu a anuntat ca vrea sa desfiinteze corcodusii de pe Bd. Regina Elisabeta - sa nu-i mai vada din biroul de la Primarie - si a alocat fonduri substantiale pentru studii de peisagistica. Astfel, Universitatii de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu" - Centrul de Cercetare, Proiectare, Expertiza si Consulting - i s-a atribuit, in luna mai a.c., contractul de prestari servicii de proiectare urbanistica si peisagistica "Plan Urbanistic Zonal - Parcul Cismigiu" - primind 166.600 RON si "Plan Urbanistic Zonal - Parcul Carol" - pentru 172.550 RON. Primarul general a anuntat ca parcurile bucurestene - Tineretului, Carol, Cismgiu si Herastrau - vor fi reamenajate cu 13 milioane de euro, numai pentru Herastrau fiind alocate peste trei milioane de euro. Luna viitoare va fi organizata licitatia pentru desemnarea firmei care sa se ocupe de amenajarile ce vor fi facute in cele patru parcuri. Din toamna vor incepe si lucrarile, care vor dura un an si jumatate. Printre surprizele lui Videanu amintim fantani arteziene cu jocuri de apa si spoturi care sa le lumineze, lebede si pelicani, copaci exotici, gradini japoneze si frantuzesti.
Adriean Videanu are insa de furca cu revendicarile din parcuri. Dupa episodul cu Parcul Bordei - unde proprietarul acestuia a obtinut o hotarare judecatoreasca prin care poate construi hoteluri si birouri de patru etaje pe spatiul verde - si retrocedarea unei bune bucati din Parcul IOR - unde, de asemenea, proprietarul vrea sa construiasca, primarul general spune ca s-a mobilizat si a reusit sa intabuleze toate parcurile, pentru a le proteja de "erori pe cale de Justitie". Amenda de 600 de milioane de lei vechi, aplicata proprietarului din parcul Bordei, pentru defrisarea ilegala a mai multor copaci, ramane insa o palida masura de protejare a spatiului verde bucurestean, si asa mutilat.
6. Transportul de calatori la ora investitiilor
"Aici trebuie sa investim. Avem deja resurse. Sistemul unic de taxare pe baza de cartela unica propus de Basescu poate face minuni. Alaturi de controlul electronic al fluxului de calatori el va scadea costul transportului in comun. (...) Achizitionarea a 300 de autobuze necesare modernizarii sistemului de transport public de calatori la standarde europene si in concordanta cu necesitatile bucurestenilor. Suma alocata pentru implementarea acestuia este de 600 miliarde lei vechi. Managementul traficului (inclusiv Sistemul de Pozitionare Globala a autovehiculelor RATB - GPS) cu o valoare de 20,9 milioane de euro. Termen de finalizare: sfarsitul anului 2006!"
Un metrou de pomina
Licitatia pentru autobuze a avut loc in primavara, iar primele 30 de vehicule au fost livrate de firma castigatoare. In plus, Videanu a anuntat ca va cumpara prin licitatie si 100 de troleibuze. Introducerea sistemului unic de taxare, anuntata pentru 1 iulie a.c. mai dureaza. In schimb, Videanu a "programat" construirea unei magistrale de metrou care va lega Gara de Nord de Aeroportul Otopeni, chiar daca metroul nu se afla in administrarea Primariei Capitalei!!! Sistemul unic de taxare prevede utilizarea unui singur tichet de calatorie pe toate mijloacele de transport in comun de suprafata si metrou, pe o perioada de o ora. Utilizarea unui singur bilet va duce, cu siguranta, la majorarea pretului acestuia.
7. Primarie fara birocratie
"Contactul functionarilor publici cu cetateanul trebuie redus la ghiseul unic, ca in toate tarile civilizate. Functionarul este cel care trebuie sa alerge pe holurile Primariei pentru avizele necesare si sa ti le dea la timp. Pentru acest lucru voi apela la o firma specializata de resurse umane, care va evalua angajatii Primariei pe criterii de performanta. Cei buni raman."
Ghiseul unic, mai incolo
Mult anuntatul ghiseu unic ramane inca un vis pentru bucuresteni.
8. Case pentru cei de-ai casei
"Primaria va achizitiona 3000 de locuinte pe an de pe piata libera. In paralel, se vor construi noi cartiere in zona periferica a Bucurestiului: in jurul lacului Morii - pana la iesirea din oras si de-a lungul lacurilor si a raului Dambovita. Bucurestenii cu probleme sociale se vor putea bucura usor de casa noua. (...)"Din studiile efectuate de catre Primaria Municipiului Bucuresti, s-a constatat ca piata imobiliara ofera un surplus de apartamente neocupate in numar de cca. 5.000 - 6.000."
Case peste noua ani
In primul sau an de mandat, Adriean Videanu nu are cu ce sa se laude la acest capitol. Daca in ultimii ani (2000-2004) au fost date in folosinta 21 de blocuri cu - 871 de apartamente, municipalitatea nu a mai construit nimic, iar de cumpararea locuintelor de pe piata libera nici nu poate fi vorba.
Cat priveste transmiterea de terenuri catre primariile de sector pentru repartizarea lor catre tineri, conform Legii nr. 15/2003, Videanu este de-a dreptul cinic: "Desi Legea 15 este un proiect al PD, initiat de Romeo Raicu, il vom putea pune in aplicare numai dupa finalizarea retrocedarii terenurilor nationalizate, adica peste circa noua ani", estimeaza primarul general.
9. Circulati, circulati... in liniste si pace!
"Exista 20 de milioane de euro pentru computerizarea semafoarelor de pe arterele principale. Exista un proiect care prevede construirea a doua culoare care vor strapunge Bucurestiul pe directiile Nord-Sud si Est-Vest si vor asigura astfel fluidizarea traficului de pe arterele principale. La acestea se adauga inchiderea inelului central in zona pasajului Basarab si construirea a doua autoruturi de o parte si de alta a Dambovitei."
Amagirea Pasajul Basarab
Investitiile promise abia au depasit stadiul licitatiei, astfel ca firma constructoare a Pasajului Basarab - "darul" promis bucurestenilor, timp de mai bine de noua ani, de trei primari: Viorel Lis, Traian Basescu si Adriean Videanu - a fost anuntata de curand, iar desemnarea firmei care va regla traficul rutier din Capitala mai dureaza, la licitatie fiind depuse oferte din partea a cinci companii din strainatate.
Costul pasajului Basarab a fost initial prevazut la 68 de milioane de euro, dar proiectul a fost modificat ulterior si scumpit la 178 de milioane euro, iar la licitatie a fost aleasa o oferta in valoare de 400 de milioane de lei noi. Dupa depasirea acestui hop, Videanu se vede pus in fata unei noi cumpene in cazul pasajului: trebuie sa exproprieze 50.000 de hectare de teren aflate in calea viitoarei investitii. Primarul general nu s-a gandit sa negocieze cu cei 80 de proprietari, ci a incercat, prin Consiliul General, sa adopte o hotarare prin care pasajul sa fie declarat lucrare de utilitate publica, iar posesorii terenurilor - obligati sa primeasca sumele stabilite de finantistii municipalitatii. CGMB a respins hotararea, dar in sedinta de joi, proiectul este reintrodus pe ordinea de zi.
10. Identitatea Bucurestiului: un proiect de importanta capitala
"Trei proiecte importante vor da personalitate Bucurestiului: Esplanada, Arena Sportiva Multifunctionala si Catedrala Mantuirii Neamului. (...) Termenul de executie este de 3 ani. Catedrala Mantuirii Neamului va fi construita in sfarsit. Exact pe locul care ii fusese destinat initial de catre Regele Ferdinand, care i-a dat si numele. La toate acestea se adauga continuitatea lucrarilor incepute de Basescu pentru refacerea centrului istoric al Bucurestiului".
Teoria exproprierilor
"Esplanada", proiectata pe un teren de 107.000 mp., se loveste de revendicarile depuse de 30 de proprietari, pentru circa 100 de parcele de teren. Dupa trei luni de negocieri, Videanu a anuntat acum doua saptamani ca a reusit sa incheie contracte cu doi dintre ei, pretul despagubirilor pentru teren urmand a deveni cel de referinta in negocierile cu restul proprietarilor. In cazul Catedralei, lucrurile s-au complicat in momentul in care Camera Deputatilor - proprietarul terenului pe care va fi inaltat edificiul - a transmis terenul in proprietatea Bisericii, iar proprietarii de drept si-au redepus dosarele de retrocedare a portiunilor de teren care li se cuvin de drept.
Arena sportiva se va construi prin parteneriat public privat, pana in prezent fiind realizat studiul de prefezabilitate.
In privinta Centrului Istoric, lucrurile stau si mai prost. Reabilitarea infrastructurii din orasul vechi a fost anuntata de edilul-sef ca va fi demarata inca din septembrie anul trecut, dar si aici lucrurile s-au complicat. Videanu spune acum ca amanarea lucrarilor a fost necesara pentru a reconstitui, cu metode moderne - adica "utilizand un robotel care se plimba pe sub pamant si identifica conductele, fara a mai fi nevoie de sapaturi" - planul retelelor subterane. De curand, a fost anuntat un nou termen de incepere a lucrarilor propriu-zise - a doua jumatate a lunii august a.c. Pe de alta parte, autoritatile olandeze, cele care au alocat in 2004 peste 2,5 milioane euro pentru dezvoltarea centrului istoric, sustin ca municipalitatea nu a reusit sa cheltuiasca decat circa 650.000 de euro. Sumele au fost destinate pentru studii de fezabilitate necesare construirii unor parcari in zona si reabilitarii cailor de acces. Reprezentantii Ambasadei Olandei au cerut o mai mare operativitate din parte autoritatilor locale pentru elaborarea unui plan integrat de dezvoltare a zonei, amintind exemplul orasului Amsterdam, care a avut in trecut aceleasi probleme de dezvoltare a zonei istorice centrale.
Scandalurile lui Videanu
Oricat noroc ar fi parut ca are, Videanu n-a fost scutit de situatii de criza, de scandaluri pe care le-a depasit in zeflemea - daca rememoram imaginile de la comandamentul gripei aviare, cand s-a declarat carantina in Sectoarele 2 si 4. Neprevazutul l-a "atins" din nou, in mod direct, atunci cand un cetatean japonez a murit din cauza muscaturii unui maidanez, chiar in zona Pietei Victoria.
Si la inundatiile din toamna anului trecut a fost in centrul unei situatii de criza, cand presiunile jurnalistilor l-au determinat sa faca public contractul cu Apa Nova. Doar asa au iesit la iveala o serie de clauze paguboase pentru bucuresteni.
Videanu si-a atras antipatia cetatenilor, si a jurnalistilor, deopotriva, in momentul in care a anuntat reconfigurarea Pietei Revolutiei - cu cele trei cladiri pe care intentioneaza sa le construiasca - si cu lipsa de reactie in rezolvarea conflictului izbucnit intre enoriasii Catedralei Sf. Iosif si constructorii cladirii de birouri inalte de 17 etaje, care pune in pericol structura de rezistenta a lacasului de cult.
Videanu i-a "pierdut" pe veci si pe beneficiarii Legii 10/2001, el nereusind sa solutioneze decat 1500 de dosare din totalul de peste 40.000. Totodata, nu a reusit sa clarifice patrimoniului municipalitatii.
Primarul general s-a "remarcat" in scandalul Pasajului Basarabi prin proasta organizare a licitatiilor si prin tentativa de expropriere a proprietarilor de teren din zona Basarabi.
In scandalul parcarilor supraterane sau subterane, Videanu este de departe vinovatul principal al nerealizarilor acestora.
Asfaltarea strazilor si schimbarea la infinit a bordurilor este ultimul scandal care a zguduit administratia Videanu. In consecinta, primarul general al Capitalei a facut ce stie el mai bine: a plecat in concediu.
Reasfaltarea strazilor asfaltate de Basescu
2. Reabilitarea strazilor nu e o treaba de mantuiala
"Suntem prea saraci ca sa ne permitem reparatii ieftine. Fonduri de 475 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii sunt destinate reabilitarii a 190 de strazi principale si a 1800 de strazi secundare din toate sectoarele, incluzand si reabilitarea sistemului subteran de retele utilitare. Din septembrie 2005 pana in decembrie 2008. Proiectul implica extinderi de retele utilitare, posibile prin construirea canalului colector periferic. Asta inseamna ca asfaltul nu va mai fi spart imediat dupa ce a fost pus, pentru a repara o teava. Asta inseamna lucru bine facut".
Acesta este subiectul cel mai drag primarului general. Videanu a anuntat public de atat de multe ori "marea asfaltare", fara ca ea sa inceapa, incat nimeni nu-l mai credea. Cand, intr-un final, lucrarile au inceput - in luna mai anul acesta -, cu totii am descoperit ca lucrarile de asfaltare au inceput exact pe bulevardele reparate in timpul mandatului la primarie al lui Traian Basescu. Am aflat, de la Adriean Videanu, ca au intrat in efectivitate contractele de intretinere multianuala a celor 100 de bulevarde ce fusesera modernizate in perioada 2000-2004. CGMB a aprobat, in toamna anului trecut, o hotarare in acest sens, iar Videanu a argumentat ca finantatorul extern - Banca Europeana de Investitii - a cerut acest lucru. Firmele castigatoare ale licitatiei organizate in acest scop sunt chiar cele care au executat reparatia arterelor cu pricina. Contractele au intrat in vigoare la data de 1 septembrie, fiind valabile 5 ani, adica din 2005 pana in 2010. Fondurile alocate activitatii de intretinere multianuala sunt substantiale. Pachetele de strazi si firmele administratoare.
Astfel, SC Euroavia INT Construct SA a obtinut in administrare, printr-un contract de 63.396.212 RON +TVA, 17 artere; SC Strabag SA a obtinut un contract de 48.287.819 RON, pentru 16 strazi; SC Han Group SA are un contract de 68.898.658 RON, pentru 13 strazi; Un pachet de 21 de strazi a fost castigat de SC Tehnologica Radion SRL, printr-un contract in valoare de 65.601.920 RON; Pachetul 5 a fost atribuit SC Delta ACM 93 SRL, printr-un contract in valoare de 54.967.378 RON, si cuprinde 13 strazi; In fine, Pachetul 6 apartine SC Euroconstruct Trading 98 SRL, printr-un contract in valoare de 80.996.560 RON, si cuprinde 20 de strazi.
 Afisari: 154  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 8 Afiseaza toate comentariile  
Spunetzi voi un nume da primar care nu minte, asta-i anormal!   de Giculica zbanghiul-turbat
Pe baza acestei fotografii s-a luat   de ionion
Primarul care minte   de Filozoful
escrocii   de avmr
Poza este fotomontaj de la ZIUA -   de ionion
Sf. IOSIF - EUROPA SI BISERICA CATOLICA - NICI NU IARTA si NICI NU UITA -Capul lui Videanu - hot "de cariere" il VREM !!   de Omul cu Picioare foarte Paroase
Greseala sau intentie   de cosor ion
Vorba lui Becali....   de Rocky
A r h i v a
  Chiliman inexistent    1 comentariu
  Ontanu cu imagine    2 comentarii
  Negoita, primul primar    
  Poteras, birou unic    
  Vanghelie nu face curatenie    1 comentariu
  Inimaroiu pe faras    
  Ciuhandu, campion la implinirea promisiunilor    1 comentariu
  Boc, un primar al intereselor Aliantei    
  Primarul Mazare s-a impartit intre Brazilia si DNA    
  Nichita n-a miscat un deget la Iasi    
 Top afisari / comentarii 
 Avocate saltate de politisti de la usa instantei (208 afisari)
 Ontanu cu imagine (179 afisari)
 Primarul care minte (154 afisari)
 Stiri pe scurt (108 afisari)
 Nichita n-a miscat un deget la Iasi (90 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.04855 sec.