Ziua Logo
  Nr. 3650 de joi, 15 iunie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Editorial
Codul fiscal in dezbaterea parlamentara
Varujan VOSGANIAN 
Modificarile Codului fiscal se afla deja in dezbaterea parlamentara. La ora la care scriu acest editorial, Comisia de buget si finante a Senatului dezbate amendamentele la proiectul de lege. Dezbaterea nu este o formalitate caci exista, deja, o seama de modificari fata de propunerile guvernamentale.
Modificarile Codului fiscal pot fi abordate din doua perspective aparent contradictorii. Pe de o parte, ele se incadreaza intr-o viziune fiscala pentru perioada 2005-2006 care are in vedere trei componente: stabilitate fiscala - stabilitate bugetara - stabilitate economica. Aceasta inseamna, pe de o parte, mentinerea cresterii economice (intr-un nivel estimat la momentul programului de guvernare de 6% din PIB, dar care s-ar putea, din cauza unor conditii obiective, sa fie ceva mai mic). Pe de alta parte, inseamna un control al cheltuielilor bugetare si pastrarea deficitului bugetar intr-un nivel controlabil, adica un nivel care sa nu contravina strategiei de tintire a inflatiei. In ce priveste stabilitatea fiscala, aceasta inseamna mentinerea acelorasi indicatori privind impozitul pe venit si pe profit precum si cota TVA, in conditiile reducerii contributiilor la asigurari sociale.
Asadar, pe de o parte, avem o prezumtie de stabilitate. Pe de alta parte, insa, modificarile sunt destul de numeroase. Ele se refera la introducerea unor masuri privind acquis-ul comunitar, dar si la modificarea unor nivele de impozitare, in ce priveste unele categorii de contribuabili, unele categorii de bunuri sau unele categorii de activitati. Aceste modificari nasc dezbateri aprinse, care lasa impresia ca lumea este nemultumita de codul fiscal, in ansamblul sau.
In fapt, pentru cea mai mare parte a romanilor, modificarile de Cod fiscal nu au prea mare efect. Pentru o familie care locuieste, sa zicem, la bloc si traieste din salariu, modificarile Codului fiscal sunt fara nici un efect. Cu alte cuvinte, viata celor mai multe familii ramane neschimbata sau, in orice caz, neschimbata in rau. Pentru aceeasi familie, in situatia in care are in proprietate un automobil Dacia, va insemna o taxa lunara in plus de vreo 20.000 de lei.
In ce priveste modificarile ce au facut obiectul dezbaterilor, Senatul a dat, pana in prezent, cateva solutii diferite de Guvern. In ce priveste microintreprinderile, propunerea este aceea de a nu schimba impozitarea pentru acele microintreprinderi care isi desfasoara activitatea preponderent in zona productiei si comertului de bunuri materiale, precum si in cea a prestarilor de servicii catre populatie. In ce priveste facilitatile privind scutirea de impozit pe venit pentru lucratorii din domeniul tehnologiei informatice, senatorii au decis ca ele sa fie mentinute. Impozitarea pe piata de capital ar urma sa se faca in felul urmator: 16% pentru castigul net obtinut din tranzactionarea actiunilor detinute pe o perioada mai mica de un an si 1% din castigul obtinut din tranzactionarea actiunilor detinute pe o perioada mai mare de un an. In ce priveste modul de calcul al impozitului, propunerea senatoriala este pentru plata in timpul anului a unui impozit de 1% pe castigul fiecarei tranzactii, urmand sa se regularizeze la sfarsitul anului, prin calcularea impozitului de 16% pe castigul pe intregul portofoliu. Senatul ia, de asemenea in discutie, reducerea accizelor la berea produsa in fabricile mici, reducerea accizelor la alcoolul din fructe si cresterea taxei de inregistrare pentru autovehiculele din import, mai vechi de opt ani.
Asupra veniturilor bugetare, modificarile de ansamblu ale Codului fiscal ar putea sa aiba, in anul 2007, un efect de crestere de 0,5-06%. Nu este, cum am vazut, rezultatul unei cresteri a fiscalitatii ci al impozitarii mai adecvate a unor zone subimpozitate in acest moment (taxe pe proprietate, taxe de mediu), al unificarii cotei de 16% pentru pietele financiare si al eliminarii unor trasee de optimizare a veniturilor salariale prin intermediul microintreprinderilor.
Faptul ca dezbaterea nu este prietenoasa fata de acest proiect nu se datoreaza atat continutului sau, cat unor lacune in ce priveste prezentarea sa publica. Proiectul a fost, excesiv de mult timp, subiect al dezbaterii publice (de aproximativ opt luni), a fost depus cu intarziere in Parlament, este destul de laborios si prea putin sustinut de membrii Coalitiei, prin interventii publice.
 Comentarii: 3 Afiseaza toate comentariile  
Mai aveti curaj sa pomeniti de codul fiscal ?!!!   de Raquel
O parere   de belean
F e l i c i t r i   de avarfreson
A r h i v a
  O sentinta din care lipsesc Iliescu si Magureanu ar fi un simulacru    21 comentarii
  PD, un partid cu stil ("nabadaios")    4 comentarii
  Este timpul sa vorbim despre migratie    6 comentarii
  Teroarea discreta practicata de Fidel Castro    21 comentarii
  La judecata zilei    4 comentarii
  Timbrul literar incepe sa functioneze    2006-06-08
  Genocidul armean trebuie recunoscut    2006-06-01
  Cat de mare trebuie sa fie salariul minim?    2006-05-25
  Ce nu ne spune Raportul Comisiei Europene    2006-05-18
  Politici si politichie    2006-05-11
 Top afisari / comentarii 
 Lista lui Soros (2048 afisari)
 Jaf din banii persoanelor cu handicap (1465 afisari)
 Stiri pe scurt (740 afisari)
 Angajamentul turnatorului din Comertul Exterior (495 afisari)
 Este timpul sa vorbim despre migratie (446 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.34672 sec.