Ziua Logo
  Nr. 3611 de sambata, 29 aprilie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Jefuirea lui Pimen
Initiatorul legii privind restituirea proprietatilor funciare, Vasile Lupu, sustine intr-un document transmis ziarului ZIUA ca, prin tergiversare, Comisia judeteana de fond funciar Suceava a blocat retrocedarea padurilor bisericesti din Bucovina. Potrivit lui Lupu, dupa inregistrarea cererii de reconstituire de catre Fondul Bisericesc Ortodox Religios al Bucovinei si pana in prezent, Directia Silvica (DS) Suceava a exploatat masa lemnoasa depasind valoarea de 50 de milioane de euro. El sustine ca DS Suceava "nu s-a oprit" nici cand a fost obligata de catre instantele de judecata sa sisteze lucrarile. "In acord cu Regia Nationala a Padurilor, agent economic administrand padurile statului, direct interesat in blocarea restituirilor, dupa veniturile uriase realizate prin exploatarea iresponsabila a padurilor private, Comisia judeteana de fond funciar Suceava, prin tergiversare, a blocat in fapt retrocedarea padurilor bisericesti", sustine Vasile Lupu.
Dupa Al Doilea Razboi Mondial, Fondul Bisericesc Ortodox Roman al Bucovinei a devenit proprietar, intre altele, pe suprafata de 192.000 ha terenuri forestiere. Model de administrare si conservare a padurilor in perioada interbelica, organizat ca o fundatie de utilitate publica, condusa de organele alese ale Arhiepiscopiei Bucovinei, in prezent reinfiintat conform legislatiei in vigoare si recunoscut de instantele judecatoresti, Fondul Bisericesc Ortodox din Bucovina este impiedicat sa-si recapete proprietatile confiscate de regimul comunist. Mai grav, sustine Vasile Lupu, cu fonduri obtinute din exploatarea irationala a padurilor retrocedabile, in speta, Fondului Bisericesc, este finantata o campanie de denigrare a Arhiepiscopiei Sucevei si Radautilor, de insulta si calomnie a Arhiepiscopului Pimen, de dezinformare si manipulare a opiniei publice.
Martor direct al angajamentelor actualilor guvernanti pentru retrocedarea proprietatilor bisericesti, membru in Comisia de elaborare a proiectelor legilor proprietatii adoptate in Legea 247/2005, delegat al Arhiepiscopiei la tratativele cu autoritatile guvernamentale, din incredintarea Inalt Prea Sfintiei Sale Pimen, Arhiepiscop al Sucevei si Radautilor, Lupu a initiat o campanie de recuperare a proprietatilor Fondului Bisericesc Ortodox Roman al Bucovinei, in pericol de degradare si distrugere. (D.E.I.)
Cadrul legal al reconstituirii Fondului Bisericesc
In 1775, Bucovina a fost rupta din trupul Moldovei si anexata Imperiului austro-ungar. La acea vreme, proprietatile bisericesti ocupau doua treimi din suprafata provinciei.
In anul 1781, imparatul Iosif al II-lea, prin Ordonanta din 27 decembrie, a dispus inventarierea tuturor averilor bisericesti. Doi ani mai tarziu, imparatul, prin Ordonanta din 19 iunie 1783, hotaraste ca toate aceste averi sa se constituie intr-un fond, din care sa se intretina clerul ortodox si sa se creeze cel putin o scoala, fie la Cernauti, fie la Suceava, iar restul sa se intrebuinteze pentru scopuri folositoare. Prin Regulamentul bisericesc decretat de acelasi imparat la 29.04.1786 se infiinteaza Fondul Bisericesc din Bucovina. Sub numirea de fond religios se intelege intreaga avere ce a fost inchinata pentru intretinerea religiunii, prevede Regulamentul. Averea Fondului a sporit sau a scazut dupa imprejurari, sub controlul interesat, dar si abuzurile autoritatilor austro-ungare, reclamate constant de slujitorii Bisericii Ortodoxe din Bucovina. Protestele au gasit ecou la imparatul Francisc Iosif al Austriei care, prin rezolutia de la Troppau din 28.12.1820, a hotarat: ...de vreme ce Fondul Bisericii Ortodoxe din Bucovina s-a constituit cu averile episcopesti si manastiresti de lege ortodoxa, veniturile acestui Fond nu se pot intrebuinta pentru alte scopuri, decat pentru intretinerea cultului ortodox si pentru invatamantul popular. Toate cheltuielile care s-au facut pe nedrept din mentionatul Fond, de la infiintarea lui, trebuie restituite pe deplin.
Drept garantat de Imperiu
Aceasta rezolutie si-a gasit sprijin si fundament in art. XIV al Constitutiei Imperiului austro-ungar din 21.12.1867, care garanta fiecarei confesiuni recunoscute de stat, pe langa liberul exercitiu al religiei sale si dreptul de a-si administra in mod autonom averea bisericeasca. Invocand necesitatea protectiei acestui Fond, in scopul, natura si destinatia sa, Francisc Iosif I, prin Rezolutia din 10.12.1869 isi aroga dreptul exclusiv de protectiune. Aceasta decizie a ramas in vigoare pana in 1925.
Constitutia Regatului Romaniei din 1923, in art. 22, consacrand Biserica crestina ortodoxa si cea greco-catolica biserici romanesti, garanteaza tuturor cultelor o deopotriva libertate si protectie. In alin. 7 al acestui articol, cu referire directa la Biserica crestin-ortodoxa, se prevede: o lege speciala va statornici principiile fundamentale ale acestei organizatii unitare, precum si modalitatea dupa care Biserica isi va regulamenta, conduce si administra prin organele sale proprii si sub controlul statului chestiunile sale religioase, culturale, fundationale si epitropesti.
Legea speciala de organizare si functionare a Bisericii Ortodoxe a fost publicata in M. Of. nr. 97 din 06.05.1925. Art. 39-43 din lege redau baza legala constitutionala organizarii si functionarii Fondului Bisericesc.
Fundatie de sine statatoare
Denumit sub stapanirea austro-ungara Fondul religionar greco-oriental din Bucovina, prin art. 39 din lege, este numit Fondul Bisericesc Ortodox Roman al Bucovinei (denumit in continuare Fondul). Fondul este si ramane o fundatie speciala de sine statatoare, persoana juridica administrata prin Consiliul eparhial, sub presedentia Arhiepiscopului si Mitropolitului Bucovinei, care il va reprezenta in Justitie si in toate actele sale (art. 40). Potrivit art. 42, Statul exercita dreptul sau de control si supraveghere, prin ministerul de Agricultura si Domenii aproba bugetul anual al fondului si confirma numirea personalului tehnic recomandat de administratia lui, iar Ministerul de Culte aproba repartizarea sumelor prevazute in buget pentru plata personalului bisericesc, pentru nevoile cultului si pentru sustinerea operelor culturale si de binefacere ale Eparhiei. In sfarsit, potrivit art. 43, un regulament special si decretat, elaborat de o comisie compusa din cate un reprezentant al Ministerului de Agricultura si Domenii, al Ministrului de culte si al Mitropoliei Bucovinei, va stabili amanuntele pentru aplicarea acestor dispozitiuni (art. 39-43) privitoare la Fondul Bisericesc Ortodox Roman al Bucovinei.
Regulamentul astfel intocmit a fost sanctionat prin decret regal si publicat in M. Of. nr. 261/26.11.1925.
Model pentru Europa
Sub cele trei dictaturi - dictatura lui Carol al II lea, dictatura lui Antonescu, guvernul Petru Groza - Regulamentul Fondului a suportat mai multe modificari, toate sub tendinta intaririi controlului statului asupra administrarii si repartizarii profitului. Intr-o optica diferita de cea a Constitutiei din 1923, s-au extins interferentele intre stat si biserica. Asa s-a ajuns la a califica Fondul o fundatie de drept public. In inertia traditiei, organizarea si functionarea Fondului au ramas aproximativ aceleasi pana in 1949.
De retinut, ca, in perioada interbelica Fondul a fost model de administrare, exploatare si conservare a padurilor in Europa Centrala si de Rasarit. Cu originea in donatiile voievozilor si boierilor moldoveni catre manastirile si bisericile din Bucovina, aceasta fundatie, infiintata prin lege, a reusit sa foloseasca profitul obtinut din exploatarea padurilor, ca si din a altor bunuri imobiliare, exclusiv pentru intretinerea manastirilor si bisericilor, pentru opere caritabile, sub controlul sever al statului asupra actelor juridice si materiale produse.
Intreruperea brutala a existentei Fondului s-a facut printr-o decizie a Ministrului Finantelor in baza Decretului Prezidiului Marii Adunari Nationale nr. 273/1949, decret care, nefiind publicat in Buletinul Oficial al vremii, nu a existat juridic niciodata. Sub acest aspect, Fondul, din punct de vedere legal si-a continuat existenta. In fapt, autoritatile comuniste au ocupat proprietatile imobiliare bisericesti pe care le-au exploatat dupa nevoi si conjunctura.
Sub guvernarea de stanga, pana in legislatura 1996-2000, restabilirea Fondului nu s-a pus.
Restituire de forma
Odata cu reluarea problemei funciare de catre guvernarea CDR (1996 - 2000), Biroul de Conducere, Coordonare si Control al PNTCD hotaraste prin vot reconstituirea Fondului. Aliatii din coalitie manifestau rezerve. Cu toate acestea, proiectul de ordonanta de urgenta, inregistrat la Ministerul Functiei Publice cu numarul 1/15872/DGLC/3172/15.11.2000, elaborat pentru transmiterea administrarii terenurilor ce au apartinut Fondului catre Arhiepiscopia Sucevei si Radautilor, pana la reglementarea restituirii integrale a proprietatilor bisericesti este semnat de patru ministri: Vlad Rosca, ministrul Functiei Publice, secretar de Stat pentru Culte Nicolae I. Branzea, ministrul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului Nicolae Noica, ministrul Finantelor Decebal Traian Remes. A refuzat categoric sa semneze Ministrul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului Romica Tomescu si nu a semnat Ministrul Justitiei Valeriu Stoica. Sfarsitul guvernarii CDR lasa suspendata si problema Fondului.
La 1 iulie 2004, in ajunul comemorarii voievodului Stefan cel Mare si Sfant, la Manastirea Sucevita, liderii Aliantei DA, intr-o intrunire protocolara, se angajeaza sa restituie proprietatile Fondului. Afland de acest angajament, in campanie electorala, premierul Adrian Nastase emite Ordonanta de urgenta nr. 100/2004, prin care "improprietareste" Arhiepiscopia cu 90.000 ha, din cele 192.000 de retrocedat. Dupa pierderea guvernarii, PSD-ul voteaza in Parlament impotriva proiectului de lege pentru aprobarea ordonantei, care este respins la Senat, dar trece la Camera Deputatilor. Contestata de parlametari din PSD, legea este declarata de catre Curtea Constitutionala neconstitutionala, motivata de lipsa urgentei. Motivare inspirata, cu precedente in practica Curtii, dar vadit conjuncturala.
Tergiversarea retrocedarii
Comisia infiintata de domnul ministru Gheorghe Flutur pentru legile proprietatii reia in dezbatere problema reconstituirii Fondului. Din mai multe variante prezentate, se ajunge la competenta comisiei judetene de fond funciar de a elibera titlu de proprietate Fondului.
Astfel, Legea nr. 247/2005 - privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente a modificat legislatia proprietatii, in cazul nostru reglementand restituirea integrala a terenurilor forestiere catre persoanele fizice si persoanele juridice deposedate de regimul comunist, creand Fondului baza juridica pentru pastrarea in deplina proprietate a celor 90.000 ha atribuite prin Ordonanata 100/2004, dar si redobandirii imediate a diferentei pana la 192.000 ha. Dupa inregistrarea cererii de reconstituire de catre Fond, Regia Nationala a Padurilor, cu girul autoritatii silvice centrale, repeta abuzul din 1949 si preia in administrare cele 90.000 ha de la adevaratul proprietar. De la inregistrarea cererii si pana in prezent, Directia silvica Suceava a exploatat masa lemnoasa depasind valoarea de 50.000.000 de euro. Aceasta nu s-a oprit nici cand instantele de judecata, prin hotararile mai sus mentionate, a fost obligata sa sisteze lucrarile.
In acord cu Regia Nationala a Padurilor, agent economic administrand padurile statului, direct interesat in blocarea restituirilor, dupa veniturile uriase realizate prin exploatarea iresponsabila a padurilor private, Comisia judeteana de fond funciar Suceava, prin tergiversare, a blocat in fapt retrocedarea padurilor bisericesti.
Mai intai, a conditionat restituirea terenurilor forestiere Fondului de identificarea cadastrala a parcelelor (operatiune in afara legii, care a costat Arhiepiscopia si manastirile 3.000.000.000 ROL). Odata implinita aceasta conditie, Comisia judeteana Suceava contesta Fondului calitatea de persoana juridica indreptatita la reconstituire. Dovedita aceasta calitate prin hotarari judecatoresti pana la Inalta Curte de Casatie si Justitie, Comisia judeteana a cerut actualizarea regulamentului de functionare. Acest regulament a fost actualizat intr-o sedinta comuna a reprezentantilor Comisiei judetene Suceava si a reprezentantilor Fondului, la sediul A.N.P.R. Dupa actualizare, Comisia Judeteana a cerut sanctionarea noului regulament prin Hotarare de Guvern. La 09.02.2006, A.N.R.P. s-a obligat sa promoveze o hotarare de guvern, fapt nerealizat pana in prezent.
Pentru a complica si mai mult opera de reconstituire a proprietatii, in locul unei singure cereri de reconstituire, Comisia Judeteana a conditionat validarea de inregistrarea a 70 de cereri, dupa numarul parcelelor pe comune administrative si pe ocoale silvice. Respingandu-le pe toate, numai pe aceasta tema, a antrenat Fondul in 70 de procese, dupa ce l-a constrans sa intocmeasca 70 de dosare, cu eforturile si cheltuielile corespunzatoare pentru depunerea si inregistrarea lor.
Ignorarea deciziilor judecatoresti
Asa cum Directia Silvica a nesocotit noua reglementare a Legii nr. 247/2005, Comisia judeteana Suceava a trecut peste recunoasterea judiciara de catre instantele din Romania pana la inalta Curte de Casatie si Justitie a calitatii Fondului, s-a dezis de minuta incheiata la 09.02.2006 si a respins cererea de reconstituire si de eliberare a titlului de proprietate Fondului. Motivul invocat este lipsa de continuitate intre vechiul si actualul Fond.
In declaratiile publice, preluate si de presa, prefectul judetului Suceava, domnul medic veterinar Orest Onofrei mai pune conditia reinfiintarii unei fundatii de drept public, cum ar fi functionat Fondul in perioada celor trei dictaturi. De rea-credinta si gresit consiliat, prefectul judetului Suceava nu poate sa accepte ca in actuala legislatie a Romaniei, nu exista conceptul de fundatie de drept public, iar alta cale juridica de reactivare a Fondului nu a existat dupa 1990. Infiintat dupa Legea 21/1924 ca o fundatie, statutul sau a fost modificat in functie de noile reglementari privind infiintarea si functionarea fundatiilor.
Onofrei nu cunoaste legea
Ordonanta nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii reglementeza in art. 38 posibilitatea Guvernului Romaniei de a recunoaste unor fundatii utilitatea publica, termen ce are o cu totul alta semnificatie. Recent, H.G. nr. 1471/11.12.2003 si Acordul semnat intre Romania si Ungaria privind Fundatia Publica Romano-Ungara Gojdu din 20.10.2005 lanseaza termenul de fundatie publica definit ca o fundatie de utilitate publica. Persoane juridice de drept public sunt institutiile statului care emit acte de drept public: Parlamentul, Guvernul, consiliile locale si judetene si chiar prefectura pe care o conduce domnul Orest Onofrei. Deci, conceptul folosit de prefect si de presa are cu totul alt sens, iar reglementarea organizarii si functionarii Fondului in regimurile dictatoriale ramane incompatibila cu statul de drept consacrat de Constitutia Romaniei.
S-a mai invocat impotriva Fondului inaplicabilitatea prevederilor referitoare la formele asociative, care repun in vigoare statutele si regulamentele din perioada interbelica, pe motivul ca Fondul este o fundatie, infiintata printr-un act normativ si nu are nimic comun cu composesoratele, padurile graniceresti, obstiile de razesi sau de mosneni si alte forme asociative. De retinut, ca si formele asociative enumerate, de regula, nu s-au infiintat prin asocierea libera a membrilor ci, prin acte normative emise de seful statului - imparat, voievod, domnitor. Asa cum beneficiarii acestor structuri au fost composesorii, granicerii, razesii, mosnenii, la fel, beneficiarii administrarii padurilor in cadrul Fondului au fost unitatile de cult, manastiri, biserici din Bucovina, unite prin efectul legii in acest Fond. Or, dreptul celorlalte forme asociative la reconstituire nu a fost contestat si aceste forme comunitare de proprietate asupra terenurilor forestiere au fost reactivate.
Stabilind procedura de infiintare la origine a Fondului, urmarind evolutia reglementarii juridice in timp, identificand mijloacele juridice de care dispun astazi autoritatile guvernamentale, natura juridica a Fondului se deduce in modul cel mai clar. Infiintat prin act normativ in timpul Imperiului, reglementat prin lege organica in democratia parlamentara din perioada interbelica, desfiintat abuziv de regimul comunist, dar continuand sa existe juridic, recunoscut de instantele judecatoresti, indrituit prin legislatia in vigoare a redobandi toate bunurile imobiliare confiscate, Fondul Bisericesc Ortodox al Bucovinei exista legal si orice speculatie impotriva reintrarii sale in drepturile patrimoniale nu poate avea alta semnificatie decat lipsa de vointa politica a guvernantilor de a respecta dreptul de proprietate, garantat constitutional si incapacitatea acestora de a-si depasi lacomia si arivismul, lasand profitul bunurilor dobandite legal destinatiei harazite din veac.
 Afisari: 587  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 17 Afiseaza toate comentariile  
Concluzie: - o activitate NEPRODUCTIVA cu BENEFICII IPOTETICE- solicita RESURSE DE LA BUGET pentru plata a peste 10000..   de Omul cu Picioare foarte Paroase
Las' sa-l jefuiasca caci si dinsii (besericile si manastirile) ne jafuira pi popor multe sute da ani!   de Giculica zbanghiul-turbat
am si io o propunere....   de geek-a-contra
De secularizarea Averilor Manastiresti ati auzit ?   de Aladin
Un Lider al P.S.D. ii Critica Aspru pe Preotii Ortodocsi Corupti   de Radu Ioan
Hotii de paduri ...   de trinity
Situatie complicata   de marin2
Distantare...   de teddy bear
De ce are nevoie Biserica de aceasta avere ? Raspuns   de toni
Cum nu exista continuitate?   de MAN
Dar stau si ma intreb : o sa poata trai din 192000 de ha ? arendas se duce tot Dinescu ?   de ionion
   de cicibebe
.."Sa faci ce zice Popa - si NU verifica CE FACE EL..!" ne spala creierii autoriul..Miza /Evaluare: 11 Miliarde de Euro   de Omul cu Picioare foarte Paroase
In Romania, majoritatea e grav discriminata. Si pe fata!   de internautul
Zice Cuvintul .....   de folclorist
Sireacul Pimen,   de Sorin
Autoritatile sucevene aplica ceeace au invatat inainte de 89   de GGane
A r h i v a
  Plan pentru medicamentele compensate    2 comentarii
  Dunarea nu se lasa    3 comentarii
  Romania, medalie de argint la CEDO    2 comentarii
  Masinile comunismului    7 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Masinile comunismului (2248 afisari)
 Romania, medalie de argint la CEDO (889 afisari)
 Jefuirea lui Pimen (587 afisari)
 Va fi Irakul sters de pe harta? (540 afisari)
 Stiri pe scurt (345 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01460 sec.