Ziua Logo
  Nr. 3609 de joi, 27 aprilie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Eveniment
Ruptura
Disidentul Paul Goma nu va face parte din Comisia prezidentiala pentru analiza dictaturii comuniste din Romania, desi initial acceptase propunerea facuta in acest sens. Anuntul a fost facut de presedintele Comisiei, politologul Vladimir Tismaneanu, in cadrul dezbaterii "Procesul comunismului - o sentinta amanata", organizata, saptamana trecuta, de Fundatia Horia Rusu. "Nu pot colabora, procedural, cu el", explica Tismaneanu respingerea lui Goma, motivand ca scriitorul exilat de comunisti i-a publicat anumite scrisori personale, fara a-i cere acordul pentru acest lucru. "Astfel de gesturi nu corespund standardelor procedurale dupa care vreau sa lucreze Comisia", mentiona Tismaneanu. La aflarea acestei vesti, Paul Goma a trimis ziarului ZIUA un "drept-la-raspuns", care cuprinde corespondenta purtata cu Tismaneanu in perioada in care acesta il invita sa faca parte din Comisie. Propunerea lui Tismaneanu, pozitia presedintelui Basescu, rolul consilierului Claudiu Saftoiu in problemele organizatorice ale Comisiei si, mai ales, motivele care au dus la inabusirea din fasa a unei asteptate implicari a renumitului disident in condamnarea comunismului, se desprind din mesajele schimbate de Goma si Tismaneanu pe internet. Avand in vedere ca amintita corespondenta a fost deja "desecretizata" de expeditorul "dreptului-la-raspuns", ZIUA a decis sa publice integral textul trimis de Paul Goma. Amintim ca, pe baza raportului final intocmit de Comisia prezidentiala - cel mai probablil in toamna acestui an - presedintele Traian Basescu va initia un act oficial de condamnare a regimului comunist din Romania. (D.I.)
Paris, 20 aprilie 2006
Catre ziarul Ziua:
Va rog sa inserati urmatorul drept-la-raspuns:
Ziua a publicat Joi, 20 aprilie 2006 "Tismaneanu ii forteaza mana lui Basescu". Ovidiu Banches relateaza spusele lui V. Tismaneanu, Presedintele Comisiei prezidentiale pentru analiza dictaturii comuniste din Romania, in cadrul unei dezbateri din 19 aprilie a.c. - ma opresc la ce a afirmat despre mine:
(...) "Fara Goma in Comisie
Intrebat de Stejarel Olaru daca Paul Goma a acceptat invitatia de a face parte din Comisie, Tismaneanu a raspuns afirmativ, insa a adaugat ca si-a schimbat parerea in legatura cu celebrul disident. <<Nu pot colabora, procedural, cu el>>, a raspuns politologul, mentionand ca Goma a publicat, cu putin timp in urma, cateva scrisori personale trimise de Tismaneanu catre tatal sau. <<Astfel de gesturi nu corespund standardelor procedurale dupa care vreau sa lucreze comisia>>, a adaugat Tismaneanu."
Raspund in doua puncte:
1) Cei ce vor sa afle "istoria" relatiilor mele dintre 1955-1956 cu Leon Tismaneanu, seful catedrei de marxism-stalinism de la Universitatea Bucuresti si cu fiul sau Vladimir sunt invitati sa caute pe site-ul meu Internet paulgoma.free.fr - Jurnalele 2004, 2005 si 2006;
2) Adevarul "Istoriei recente" este:
- Am acceptat invitatia lui V. Tismaneanu (nici acum nu voi respecta "standardele procedurale" /sic/ si voi reproduce din corespondenta noastra):
Invitatia
vtisman@ (...)Objet: salutari din Washington, nr de telefon
Date: 5 avril 2006 18:30:30 HAEC : paulgoma@free.fr
"Draga domnule Goma: Va scriu in legatura cu formarea comisiei prezidentiale pentru analiza dictaturii comuniste, anuntata astazi, in urma cu o ora. Deopotriva presedintele Basescu si subsemnatul (care voi coordona comisia) am fi onorati daca ati accepta sa faceti parte. Dl. Basescu ar dori sa va caute personal la telefon si sa va invite. Consilierul prezidential Claudiu Saftoiu mi-a cerut nr. Dvs. de telefon. (...) Va rog asadar sa-mi dati acest nr de telefon. Cred ca o discutie cu dl. Basescu ar fi utila. Am acceptat sa coordonez comisia ptr. ca sunt convins ca putem construi un document indispensabil pentru generatiile viitoare. Lista membrilor propusi include nume cu care uneori putem fi, Dvs. sau eu, in dezacord (ori chiar mai mult). Doresc insa sa fie o comisie cu o diversitate reala. Vreau sa spunem adevarul, fara patima, dar cu neclintita onestitate. Repet, pentru mine, ca istoric al comunismului, prezenta Dvs. in Comisie ar insemna enorm. Sunt convins ca acesta este si punctul de vedere al d-lui Basescu. Comisia va avea un numar de experti. Ideea ar fi sa producem un document de circa 50 de pagini, plus anexe. (...) Cu prietenie, Vladimir"
Amendamentul
- Am raspuns a doua zi:
"Paris, 6 aprilie 2006. Draga Domnule V. Tismaneanu (...) - Da, sunt de acord <<sa fac parte>> ; - Nu, nu sunt de acord <<ca presedintele Basescu sa ma caute personal la telefon si sa ma invite...>> - fiindca:- la telefon nu-l vad pe interlocutor; - ca un batran meserias al scrisului, propun sa folosim traditionala hartie-scrisa: presedintele Basescu imi trimite, prin posta, prin curier o scrisoare prezidentiala (pe adresa: 27-29 rue Bisson, 75020 Paris), eu tot pe hartie scrisa voi raspunde.
(...) constat ca nu se stie: - Atat eu, cat si sotia, Ana Maria, cat si fiul Filip Ieronim nu mai suntem cetateni romani: ni s-a luat cetatenia inca din vara anului 1977 - pentru <<tradare de patrie>>; - in aprilie 1977 (pe cand eu ma aflam arestat la Rahova), Uniunea Scriitorilor a hotarat excluderea mea <<din randurile>>... - pentru <<tradare de patrie...>> - Din 1970 pana in 1990 (20 ani!) am fost un scriitor samizdatizat; din 1994 am devenit un scriitor... internetizat, interzicandu-mi-se accesul la presa de hartie si la edituri (totusi: sunt autorul a peste 60 titluri).
De aceea il rog pe Vladimir Tismaneanu sa explice presedintelui cine am fost, cine sunt. Daca presedintele Basescu gaseste ca sunt susceptibil de a face parte dintr-un astfel de organism, sa hotarasca el repararea injustitiilor ale caror urmari le-am indurat atatea decenii, atatea decenii. Dar sa nu mi se ceara sa fac <<o mica cerere>>...
(...) Salutare! Paul Goma"
Scuzele
Urmeaza alte mesaje:
- "vtisman@ (...) Draga domnule Goma: Cu sincera emotie va multumesc pentru raspuns. Am trimis informatiile consilierului prezidential care se ocupa de Comisie. (...) Sper din suflet sa se faca necesarele si atat de normalele <<reparatii>> (nu stiu ce cuvant sa folosesc). Cu calda si veche prietenie, Vladimir";
-"vtisman@ (...) Objet: Rp: raspuns pe tema Timpul Date: 6 avril
2006 21:21:12 HAEC : paulgoma@free.fr (...) "Stimate domnule Goma: Nu am vazut textul in revista. Il voi cauta. Se poate sa fi scris asa ceva, desi acest lucru s-a intamplat cu cel putin un an in urma (iar dialogul a fost prin e-mail). Era probabil imediat dupa ce citisem un text al Dvs. care mi-a provocat aceasta reactie. Probabil inaintea reluarii legaturii noastre care a lamurit pentru mine multe lucruri. Trebuie deci sa verific. In genere, pozitia mea a fost sa ma pronunt pe acest subiect (PG, Basarabia, comunism, evrei) numai dupa ce voi fi avut o discutie personala cu Dvs. Consider ca nu trebuie sa existe teme tabu. Ceea ce regret profund este simplismul acestor formulari. Iar simplismul din partea unui cercetator este un lucru profund intristator. De indata ce voi vedea textul, ii voi scrie lui Liviu Antonesei un mesaj exact in acest sens. Ceea ce scrieti, inclusiv lucruri cu care pot fi ori chiar sunt in dezacord, nu merita un asemenea grabit tratament. Iar eu unul am gresit punand o eticheta fara a zabovi asupra implicatiilor ei. Va sunt dator cu scuze si vi le transmit acum. Vladimir Tismaneanu"
Nemultumirea
- Nu eu deschisesem vorba despre... timp... (un dialog al sau cu N. Coande, publicat in <<Timpul>>, febr. 2005) in care V. Tismaneanu afirma:
"Paul Goma, sacait de atentia de care se bucura comunitatea evreiasca, deranjat de comemorarea la nivel mondial a Holocaustului, isi doreste ca de aceeasi atentie sa se bucure si victimele bolsevismului. Aceasta forma de gelozie etnica e foarte greu de inteles. Da, arhivele fostei Securitati sunt inca in mare parte la secret, da, victimelor comunismului din Romania si din Basarabia nu li s-a facut dreptate, iar lucrurile sunt departe de a se fi limpezit, dar asta nu inseamna ca trebuie sa lasam frustrarea si resentimentul sa ne intunece discernamantul si decenta umana in fata suferintelor altora. Generalizarile si acuzele nefondate la adresa evreilor din Basarabia, care s-ar fi dezis de Romania Mare, care ar fi participat la impunerea fortata a comunismului si ar fi devenit, incepand cu 1940, <<calaii>> romanilor din Basarabia si Bucovina de Nord si apoi, din 1944, ai locuitorilor din Romania sunt manifestari clar antisemite (subl. mea, P.G.) care nu-i fac nici o onoare disidentului Paul Goma. Pe de alta parte, aceasta grava deraiere a scriitorului nu trebuie sa gireze detractori de teapa generalului de securitate Plesita, fostul sau tortionar, care i-a negat lui Goma orice activitate anticeausista."
Precizari
- Comentariul meu a fost afisat pe site-ul Internet: oricine poate constata ca, in buna traditie a Radioului Erevan, Ziua a reprodus declaratia lui V.T.: "Goma a publicat, cu putin timp in urma, cateva scrisori personale trimise de Tismaneanu catre tatal sau" (subl. mea, P.G.).
- a. "Scrisorile personale" nu au fost "publicate", ci consemnate in Jurnalul meu internetizat;
- b. Nu era vorba de "scrisori personale trimise de Tismaneanu catre tatal sau", ci... despre o scrisoare a lui Vladimir in care ma intreba ce stiu despre tatal sau, Leon (i-am raspuns) - altfel, vorba Erevanului, locomotiva era o trotineta, nu daruita, ci furata. Mai departe: Se vede ca pe V.T. il "sacaie" acel dialog din <<Timpul>>, fiindca revine singur:
- "vtisman@ (...)Objet: un articol din 2005, JN Date: 6 avril 2006 21:34:06 HAEC : paulgoma@free.fr (...)
"Stimate domnule Goma: Nu am exact data, acest articol a aparut anul trecut, cred ca in primavara, in Jurnalul National. Este inclus in volumul meu <<Democratie si memorie>> in curs de aparitie la Ed. Curtea Veche. Dialogul cu N. Coande a avut loc evident inainte, cand intre noi se lasase tacerea. Lipsa de comunicare poate duce la pareri eronate. Cu bune ganduri, Vladimir"
Despre lipsa de nuante
- "vtisman@ (...)Objet: Rp: TEXTUL CU PRICINA Date: 6 avril 2006 22:25:41 HAEC : paulgoma@free.fr
"Cum v-am spus, desi nu-mi recunosc exact stilul (nu utilizez cuvantul <<sacait>>-eu as fi spus <<exasperat>>), este posibil sa fi trimis acel raspuns ca parte a unui interviu prin e-mail. Era oricum inaintea reluarii relatiei noastre. Repet, consider ca am simplificat excesiv si am pierdut, in graba, nuantele atat de necesare. In istoria politica, si nu doar acolo, lipsa de nuante este periculoasa. Voi incerca sa obtin de la N. Coande originalul corespondentei ptr. acel interviu. Va exprim scuzele mele (subl. mea, P.G.). Nu doresc sa comentez scrierile Dvs. pe subiect in chip public pana nu ne intalnim si vorbim direct. Pentru mine unul, PG este prea important ca sa gresesc in acest fel. Va asigur ca stiu bine ce inseamna asemenea situatii. De asemenea, nu va ascund ca primesc intrebari legate de Comisie si invitatia catre Dvs. Chiar azi, la Radio Guerrilla, cu Carol Sebastian, am spus ca eu nu pot concepe o asemenea Comisie fara invitarea Dvs. si a lui Dorin (am mentionat momentul Agora). Cum v-am mai spus, vor fi si persoane cu care nu aveti comunicare (si viceversa). Important este sa avem un document final pe baza caruia Traian Basescu sa condamne sistemul comunist. Cu bune ganduri, Vladimir Tismaneanu"
Pentru ca datasem gresit textul sau (mi se indicase asa), am intervenit prin al doilea mesaj al meu:
Un moment istoric
"Paul GOMA <paulgoma@free.fr> 04/06/06 3:54 PM >>>"Textul cu pricina a aparut, nu in februarie 2006, cum am scris eu (dezinformat fiind, insa nu il acuz pe informator), ci in februarie 2005 - tot in Timpul. Paul Goma"
V.Tismaneanu continua:
(...)vtisman@ (...)Date: 10 avril 2006 14:10:44 HAEC : paulgoma@free.fr
"Draga domnule Goma: Sper ca ati primit mesajele mele anterioare. Il voi cauta pe N. Coande si voi lamuri chestiunea. Cum v-am spus, voi publica o precizare in Timpul (subl. mea, P.G.).
Intre timp m-a cautat consilierul domnului Basescu. Mi-a spus ca va vor contacta, in spiritul celor mentionate in scrisoarea Dvs. catre mine. Va tin la curent. I-am explicat presedintelui: stia si stie cine sunteti. Tocmai de aceea prezenta Dvs. este atat de importanta. (...)
Draga domnule Goma: Va scriu cu mare emotie. Am citit ca in Cotidianul ati spus ca acceptati sa faceti parte. Stiu ca mi-ati spus-o mie, dar era legat de dorinta ca dl. Basescu sa va caute. Va sun la telefon maine ori miercuri. Invitatia mea de saptamana trecuta a fost oficiala, chiar daca prin e-mail. Dl. Basescu va va scrie si va discuta toate chestiunile din mesajul Dvs. (am fost asigurat). Deci, domnule Paul Goma, pe baza imputernicirii data mie de presedintele Traian Basescu, in calitate de presedinte si coordonator al Comisiei Prezidentiale pentru analiza dictaturii comuniste, sunt fericit si onorat sa stiu ca acceptati sa faceti parte. Ca istoric al comunismului romanesc, consider ca este un moment istoric. (...)Adresez acest mesaj si domnului consilier prezidential Claudiu Saftoiu, cu care conlucrez pe problemele Comisiei. Cu calda prietenie, Vladimir Tismaneanu"
(...)Buna seara: Am vorbit cu consilierul Saftoiu. Va va cauta maine la telefon (...) Dl. Basescu va trimite in cateva zile scrisoarea sa personala (...) Scopul Comisiei: o sinteza stiintifica despre tragedia Romaniei sub comunism. Pe baza ei, TB va pronunta codamnarea. "Rolul Dvs: mai ales pe tema represiunilor, studentimea, intelectualii. Nu trebuie sa scrieti: ati scris ce trebuia scris." (subl. mea) (...) "Cu prietenie, VT"
Tismaneanu: Marinarul vrea eficienta
Este pentru intaia oara cand V. Tismaneanu imi traseaza sarcini: Eu nu va trebui sa (mai) scriu, pentru ca... am scris ceea ce trebuia scris... in limba romana se traduce: <<D-ta, Goma, stai pe scaun, la prezidiu, insa nu iei cuvantul - l-ai tot luat, ai tot spus ceea ce aveai de spus...>>
Am scris al treilea mesaj:
"Paul GOMA <paulgoma@free.fr> 04/10/06 9:44 PM >>> Ca tot sunteti in cautare de experti (in istoria comunismului): Vi-l recomand - calduros - pe Mircea Stanescu. i pe Gabriel Catalan - alungatii de la CNSAS si neacceptatii de Oprea. (...) nu ar trebui uitat ca membru al Comisiei Vasile Paraschiv (...). Salutare Paul Goma"
V. T. Mi-a raspuns (10 apr. 3,30):
(...)"Draga domnule Goma: Cu Mircea sunt prieten si m-am gandit la el. Il voi solicita sa faca parte din grupul de experti. Idem ptr. Catalan. Paraschiv il pretuiesc enorm, sa vad ce zice dl. Basescu. Avem de-acum o lista cam lunga, iar marinarul vrea eficienta. Daca va suna consilierul Claudiu Saftoiu, va rog sa-i mentionati Dvs. numele lui Paraschiv. Expertii--chestiunea e in mainile mele. Cartea lui MS este excelenta" (...)
Acesta a fost penultimul sau mesaj. Intrigat ca nu primesc vesti de nicaieri, i-am scris la 14 apr. orele 12,28:
"(...) CE I S-A INTAMPLAT LUI V. TISMANEANU? CINE L-A... AMUTIT? Eu nu am primit nici un semn de viata de nicaieri... O fi normal - la romani, dar cum eu nu sunt roman... Paul Goma"
Retragerea invitatiei
In fine, a venit raspunsul:
(...) "din partea lui VT Date: 14 avril 2006 22:57:41 HAEC : paulgoma@free.fr Cc: VTISMAN (...) 14 aprilie 2006
"Domnule Paul Goma: La data de 5 aprilie 2006 cand v-am trimis mesajul prin care va invitam sa faceti parte din Comisia Prezidentiala nu vazusem ce fusese afisat pe website-ul Dvs. la data de 31 martie a.c. si deci nu stiam ce scriseserati, cu numai cateva zile inainte de a va trimite invitatia, despre mine personal si despre legitimitatea mea stiintifica. In raspunsul Dvs. la invitatia mea, trimis pe data de 6 aprilie a.c., trecand complet sub tacere cele afisate de Dvs. pe website, mi-ati dat un accept de principiu, conditionandu-l insa de rezolvarea unor chestiuni care tin de fapt de competenta institutiilor statului roman. Corespondenta noastra a continuat sporadic, fara ca eu sa stiu ce era postat pe website-ul Dvs. Am citit acele pagini abia in urma cu doua zile si am ramas stupefiat.
Va scriu spre a va exprima profunda mea consternare in legatura cu faptul ca ati publicat (ca parte a <<Jurnalului>> Dvs din 31 martie a.c.), fara autorizatie din partea mea, un document (o scrisoare e-mail extrem de personala a mea catre Dvs) care este proprietatea mea intelectuala. Conform conventiilor larg practicate, scrisorile apartin celor care le-au scris, iar publicarea lor fara consimtamantul autorilor este o incalcare a dreptului la proprietate intelectuala.
Comentariile Dvs. din <<Jurnal>>, referitoare la scrisoarea mea, precum si la credibilitatea mea stiintifica, sunt realmente jignitoare. Intrucat Comisia Prezidentiala va opera in conformitate cu standardele academice si stiintifice, modus operandi practicat de Dvs pe website, cel putin in ce ma priveste, intra in totala contradictie cu aceste standarde. In atari conditii, din moment ce Dvs. imi negati credibilitatea stiiintifica si morala si folositi la adresa mea un limbaj inacceptabil, lezandu-mi demnitatea umana, ma vad silit sa va aduc la cunostinta prin prezenta scrisoare ca imi retrag invitatia facuta cu deplina buna-credinta si ca intrerup relatiile mele cu Dvs. Cu regret, Vladimir Tismaneanu"
Ultimul cuvant
I-am raspuns a doua zi:
"Paris, 15 aprilie 2006
Domnule Vladimir Tismaneanu,
Am primit mesajul de ruptura. Regret ca s-a ajuns aici; vina situatiei de fata o purtam amandoi:
"C r o n o * o g i c (ma adresez unui istoric!) Vladimir Tismaneanu l-a atacat pe Paul Goma in revista <<Timpul>> de la Iasi datat februarie 2005 - nu invers: citez pasajul antisemitizator deja citat: "Surprins, am comentat aceasta acuzatie ("generalizarile...la adresa evreilor din Basarabia... sunt manifestari clar antisemite"), iar rezultatul a fost introdus in Jurnalul pe luna martie 2006 instalat pe site-ul meu web.
D e z e c h i * i b r u * (inegalitatea sanselor...) este vadit:
V. Tismaneanu se foloseste de presa scrisa, difuzata in tara si peste hotare in mii de exemplare - citite, comentate, citate; P. Goma de... site-ul sau internetier, vizitat de cateva persoane.
Totodata:
- afirmatiile lui V. Tismaneanu (in <<Timpul>>) despre P. Goma nu sunt dovedite p r i
c i t a t e - ci povestite, ceea ce le trimite in categoria c a * o m n i i * o r ;
- afirmatiile lui P. Goma (inca o data: in replica tarzie) sunt a d e v a r u r i oricand dovedibile cu documente.
In fine: tonul si sabloanele folosite in scrisoarea Dvs. nu tin seama de o minima... egalitate de pozitii in acest "dialog": cu nici un chip nu aveti mai multe drepturi decat interlocutorul - iar argumentatia este, scuzati: infantila. Abia in momentul in care veti clarifica paternitatea textului din <<Timpul>> (pentru care, in mai multe mesaje v-ati exprimat regretul...) se va putea angaja o dezbatere din care sa rezulte adevarul: cine, cum (cu citate) l-a calomniat pe celalalt si cine, cum (cu citate), chiar daca afirmatiile sale au ranit, sunt adevarate, se pot proba, cu documente.
In situatia de fata - creata de Dvs., Vladimir Tismaneanu - eu nu va pot raspunde cu aceeasi moneda, si chiar de as avea puterea, nu as face-o, chiar daca, o eternitate de o saptamana m-am iluzionat ca impartasim aceleasi valori.
Prin urmare, imi voi continua <<activitatea>> de unic-scriitor-roman samizdatizat-internetizat, obligat sa-si difuzeze scrierile, doar pe cale... electronica - ceea ce se traduce prin: voi consemna in Jurnalul pe aprilie <<corespondenta>> noastra; si, evident, comentariile mele.
In ziua de 31 martie 2006, cand am aflat ce scrisese despre mine prietenul Tismaneanu, mai ales ca aveam la indemana p r o b a calomniei (citatele), in mod firesc, m-am gandit sa-l introduc pe lista celor dati in judecata pentru acuzatiile calomnioase de "antisemitism" - tot atat de ne-justificate, ne-probate prin citate, ci rezumate abuziv - adica langa holocaustologii R. Ioanid, M. Shafir, Dan Pavel, Al. Florian, A. Oisteanu, Carmen Musat, Ed. Reichman, Buduca...
Nu am facut-o atunci si nu am s-o fac acum.
Deocamdata.
Paul Goma"
Concluziile lui Goma
In toata aceasta istorie cel care iese rau: tavalit, terfelit: eu.
Plictiseala fiind: cunosc motivul:
In legatura cu Vladimir Tismaneanu am facut o "derogare" de la ceea ce imi soptea instinctul (cel care nu m-a inselat - de obicei...):
- am acceptat, intr-un prim moment dialogul, desi de la primele replici schimbate ar fi trebuit sa inteleg, sa accept: interlocutorul meu era/este structural incapabil de asa ceva, pentru ca el nu urmareste adevarul, ci... rezultatul unei infruntari din care trebuie neaparat sa rezulte un invingator si un invins; or, pentru mine, etern handicapat, dialogul este - si va fi - altceva: confruntarea unor puncte de vedere de pe urma careia ar putea rezulta un adevar, dar si o... promisiune pentru o viitoare confruntare (s-a observat: nu am folosit "infruntare";
- am acceptat sa fac parte din ceva - o echipa de fotbal, o asociatie, o claca - aici, o Comisie - ignorand faptul dovedit in atatea randuri: Vladimir Tismaneanu este lipsit de principii morale, el conducandu-se dupa prescriptii, comandamente (in sensul de porunci), acestea tragandu-i-se - in ciuda lecturilor si a frecventarii unor oameni de bine - din traditii de trib, de clan, de partid, conforme unei doctrine, nu convingerilor capatate in relatiile cu persoane din alt partid - sau din nici unul.
Oricat de bine-crescut s-ar arata, de politicos, de mieros, Vladimir Tismaneanu va ramane in veci ceea ce au fost ai sai: persoane de piatra, cubice, detestand tot ce este altul, folosind fara scrupule neadevarul, pretinzand de la altii sa respecte "standarde procedurale" pe care el insusi le calca in picioare cu alegrete, pentru el existand o singura etica: cea ideologica.
Ce altceva as putea spune, acum, decat:
<<Asa-mi trebuie!>>?
P.S. in treacat observ:
"...un Nrnberg al comunismului romanesc" a fost lansat de mine, cu cateva decenii in urma - sa zicem, in romanul Ostinato, scris in 1965", sub forma: "...un Nrnberg II".
Dupa obicei, V. Tismaneanu ciupeste de pe unde poate, fara a indica sursa.
(n. red. - titlul si intertitlurile apartin redactiei)
Paul Goma 
 Afisari: 347  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 55 Afiseaza toate comentariile  
GOOOOOOL STEAUA 2:0   de tete
TRADARE ! TRADARE ! TRADARE ! Nu se da meciul de la Middlesbrough !!!!!!!!!!!!!!   de motanul incaltat
Paul Goma e un gigant, sincer dizident, Tismaneanu e un umil pitic cu parinti comunisti adevarati, pitici si ei!   de Giculica zbanghiul-turbat
Un raspuns pt Spider   de AVP
Ba tot incerc sa va spun TOVARASHESHTE IN FATA, da nu ma lasa cenzura......   de Mos Grigore
Cam multa gargara in legatura cu dizidentii - in timp ce stateau la microfon   de ionion
Aiurea ruptura...   de Roxana
Pentru toti care vor sa ajute sinistratii   de Adrian v.D.
Goma, acest Ticu Dumitrescu al literelor   de PANTAGRUEL
P.S. AM UITAT! DACA VRETI SA VA FACETI POZE CU UN DISIDENT, BECALI VA STA LA DISPOZITIE!   de Vasile Bleaga
RUPT-O BOII JUGU-N PLUG   de simiondan
Masura dizidentei este egala cu masura competentei?   de Ratacitul
La iarba verde   de PANTAGRUEL
Cand Goma ii facea pe generalii securisti sa-si verse si fierea din ei, altii strigau sa li se rupa bojocii ....   de March
Exista si o masura a disidentei ...............   de Marcu Arcasu
Apropos Maldini, te-am zarit la Tomsk, tu ai plecat cu Merkel in avion la Berlin ?   de ionion
Goma intransigentul   de Spider
?! - SORTIR DU SILENCE DES ARCHIVES   de Sorin
Cristiana   de Katty
A trecut vremea dizidentilor ! a trecut vremea cand sef de stat isi cheama la palat   de ionion
Alo ! In ziua de azi postati si va distrati, da' ati auzit de Legea 23/1971 privind apararea secretului de stat ? Care..   de March
Saul Goma este pensionar, nu ?   de folclorist
Oriana scumpa vad ca mesajul meu a intrat in pagina 2   de Maldini
ncetati imediat! Ati nnebunit?   de T. Balaceanu
un personaj complex - Volodya Tisminetzki   de lucid
In loc de raspuns   de Adrian v.D.
Goma, un om cu care nu se poate lucra   de Gargantua
Ma mir de Paul Goma !   de Maldini
DA, DA UN NURNBERG AL COMUNISMULUI ROMANESC.   de ursu livia
Ciudat   de Katty
Orgoliul   de Adrian v.D.
motivul real   de joel
tismaneanu   de avmr
bomba la Nassirya: morti 2 italieni si 1 roman   de Oriana
Monolitul si kosmopolitul   de Inima-Rea
Numirea unui Tismetki, coleg de "suferinta" cu Petre Roman, Nicu Ceausescu &amp;Co sub comunisti - doar o enorma gafa ?   de Tzepelica
Ruptura de ... adevar...   de gili
Retragerea Dlui Goma este o pierdere pentru comisie.   de alexandru15
Incercati altadata ,   de ionion
Lustratia si dezvaluirile sint tardive in Romania,ca digurile facute pe Dunare.   de everest_555
Tismaneanu ar fi trebuit sa se poarte cu manusi   de Anticomie
Jenant   de FB
Starea miscarii dizidente romanesti a produs ascensiunea organizatiei criminale FSN si   de ionion
Disonant.....   de Adrian v.D.
Scuzi, dle Goma...(2 ;))   de AVP
Domnii lor Basescu, Tismaneanu, Saftoiu et caeteram   de Rocky
OK, am inteles, TV nu vrea PG...   de Ted
Domnii lor Basescu, Tismaneanu, Saftoiu et caeteram   de Rocky
NUMIREA LUI TISMANEANU O GRESEALA CARE SE CERE IMPERIOS REPARATA.   de Gheorghe Brasoveanu
Tismaneanu are dreptate   de crux
Bravo, Goma, rusine Tismaneanu!   de Dan Bostan
Totul o comedie, o parodie de prost gust, batjocoritor la adresa sutelor de mii de victime ale comunismului   de GGane
Dosarul lui Paul Goma   de Dan Culcer
Goma, iti vrei dosarul,ai motive ?   de sarkizian
Bravo, asta ii vine MANUSE...................   de Mos Grigore
A r h i v a
  Biserica KGB    11 comentarii
  Afacerea "Catedrala", aprobata de Basescu    8 comentarii
  Infrangerea euro-scepticilor    2 comentarii
  Asaltul maghiar de la Bruxelles    3 comentarii
  Hayssam a fost eliberat    3 comentarii
  Iliescu pus la zid    4 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Prezicatoarea Vanga, in vizorul serviciilor secrete (2855 afisari)
 Biserica KGB (2146 afisari)
 Erste Bank vrea actiunile angajatilor BCR (388 afisari)
 Ruptura (347 afisari)
 Radu Vasile informator? (237 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.05708 sec.