Ziua Logo
  Nr. 3567 de marti, 7 martie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Cultura
Cica niste rinoceri umblau liberi prin oras
Despre rinocerita sau rinocerizare stim cu totii cate ceva, de mai multe decenii, parabola lui Ionesco face parte din imaginarul comun al umanitatii (post)moderne. Dar cand s-a jucat de fapt, ultima data, "Rinocerii", cea scrisa in 1959, in tara natala a autorului ei?
Demult, cam asta ar fi singurul raspuns posibil. Altadata pusa in scena, pe alte meleaguri, de regizori ca Orson Welles (in 1960, la Royal Court), jucata de actori ca Laurence Olivier sau Maggie Smith (doamna aceea inalta, slaba si acra, matusa contesa falita din "Gosford Park"-ul lui Altman, de pilda), acum pe afisele unui numar considerabil de teatre din Franta ori aiurea, "Rinocerii" e, pentru publicul romanesc, doar o referinta culturala. Sau, ma rog, era: regizorul cel mai fidel teatrului absurd din patria noastra, Gabor Tompa, a montat-o recent (premiera a avut loc duminica) la Teatrul National "Radu Stanca" din Sibiu, cu Marian Ralea in rolul lui Berenger, Zsolt Bogdan (Bogdan Zsolt, la Teatrul Maghiar din Cluj) in cel al lui Jean, Lucian Iancu in Dudard si Ofelia Popii in Daisy.
"Rinocerii", "comedie", cum e ea numita in subtitlu, e, probabil, cea mai autentic tragica piesa postbelica despre alienarea autoconsimtita si nasterea, prin comun acord al servitutii, a societatilor totalitare, naziste ori comuniste. Berenger, omul in aparenta slab, abulic si fara repere care bantuie textele de teatru ale lui Eugene Ionesco, e ultima reduta a umanitatii, singurul care n-are nimic de pierdut decat pe sine insusi si tine la aceasta bogatie a sa. Asta, in timp ce in viata lui de functionar lipsit de pasiune (dar pasionat de colega Daisy) apar rinocerii, nu veniti din Africa si nici din Asia, ci nascuti din pielea tabacita a oamenilor din jurul lui.
In spectacolul lui Tompa, parafernaliile ionesciene sunt, toate, la locul lor (la locul din celelalte montari cu piesele lui Ionesco din viata artistica a regizorului): miscarea ritualica ce ascunde, in realitate, mecanicismul (din trapa sufleurului, acesta (aceasta) devine, din dirijor al corului de replici, o specie de manipulator, de papusar constient), mastile diforme (la fel cum la Beckett sunt palariile de clovn) si pardesiurile/ parpalacele pana-n pamant, diforme si care deformeaza. Insa in "Jacques sau Supunerea", de acum trei ani, facut la Cluj, mastile aveau personalitate, iar parpalacele dezvaluiau natura adevarata a pasnicei familii; aici, in "Rinocerii", totul este gri-cenusiu, tern, identic, sapirogravat (totul, dincolo de pijamaua verde-brotac a unui Jean in proces de rinocerizare acceptata ca un alt element obligatoriu al existentei "comme il faut").
Si jocul actorilor e mai putin "personalizat", mai putin asumat decat in "Jacques..." (dar montarea mai are nevoie de intalnirile cu publicul care-l rodeaza), si are o anumita mecanicitate, superficialitate, ce-i vin dintr-o insuficienta adancire a chestionarilor ionesciene. "Rinocerii" de la Sibiu e spectacolul unui specialist al unui tip de teatru extrem de special, care reverbereaza inca intr-o realitate care, istoric, ii succede. Dar nu e, din pacate, un spectacol de profunzimea pe care textul ar merita-o. (Iulia POPOVICI)
Teatrul National "Radu Stanca", Sibiu * "Rinocerii" de Eugene Ionesco, traducere de Vlad Russo si Vlad Zografi * Regia: Gabor Tompa * Scenografia: Carmencita Brojboiu * Miscarea scenica: Florin Fieroiu * Cu: Marian Ralea, Zsolt Bogdan, Lucian Iancu, Ofelia Popii, Dana Talos, Pali Vecsei...
A r h i v a
  Jurnalul lui Sebastian pe scena americana    2 comentarii
  Niebelungi la radio    
  Lansare Balaceanu-Stolnici    1 comentariu
  Rolul literaturii, azi    1 comentariu
  Blandiana in Israel    
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Razboi pentru DGIA (305 afisari)
 Masinile second-hand vor fi mai scumpe din 2007 (255 afisari)
 Rolul literaturii, azi (246 afisari)
 Austro-Ungureanu (90 afisari)
 Teapa RAFO favorizata de procurori (59 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.05588 sec.